Är Nishiki SRI TEAM 2007 bästa valet för 15.000 kr ?

Ola Lödöse

Ny medlem
Hej !

Jag har en fulldämpad Canondale Jekyll 700 och en helt stel Spezialized.

Nu skall jag skaffa en "vanlig" MTB stel bak, dämpare fram.

Jag tävlar inte men, kör mest singletrack, gillar leriga och tekniska stigar. Jag väljer inte de snabbaste stigarna men gillar att slita, rycka och kränga på cyklen om ni förstår vad jag menar.

Har funderat på Nishiki SRI TEAM 2007 som har ett riktpris på 16.000:- i butik och kan köpas på nätet för 15.000:-

Är detta mest/bäst cykel för dessa pengar ?

Kan ev. tänka mig gå upp i pris kanske till 18.000:- om jag skulle vinna något på det.

Hälsningar

Ola

Cykeln är specad enlig nedan:

RAM: Aluminium 7005-T6, Trippelreducerad
GAFFEL: Rock Shox Reba SL, 100mm, med lockout på styret
HJUL: Linus Pro MD
DÄCK: Maxxis Cross Mark 26x2,10 Kevlar kanttråd
BROMSAR: Hayes HFX-Nine Carbon hydraulisk skivbroms
VEVPARTI: Truvativ Stylo Team
PEDALER: Shimano SPD
VÄXELREGLAGE: Shimano XT, Rapid Fire Plus
FRAMVÄXEL: Shimano XT
BAKVÄXEL: Shimano XTR
UTVÄXLING: 27 växlar, bak 9-delad 11-32, fram 44/32/22t
VIKT: 11.7 kg

SRI Team har lovordats av många. Tidningen Kadens testade cykeln i nr 1/2006 och gav mycket höga betyg (4,5 av 5). Vi bygger SRI Team i Göteborg och 2007 års modell har uppgraderats med Linus Pro MD hjul med maskinkullgrade nav samt en styv Rock Shox Reba SL gaffel där lockouten flyttats till styret. Det här är en mycket kvalificerad långlopps och XC racer med kvalitetskomponenter rakt igenom. Dessutom är ramen värd lite extra uppmärksamhet. Först poleras den handsvetsade aluminiumramen till en sidenmatt yta. Sedan lackeras den nakna ramen med en djup röd klarlack så att aluminiumen fortfarande syns. Dekalerna sätts på och ytterligare två lager klarlack läggs på med vattenslipning mellan lackeringarna. Resultatet är en djupt glödande röd ram helt utan motstycke!

Bilagor

• 36.jpg
    36.jpg
    61.2 KB · Besök: 361
Nishiki brukar ju vara prisvärda så det är säkert mycket cykel för pengarna, men är den inte lite mer "för de snabba stigarna", och mindre "slita rycka och slänga med"

Specc mässigt kan man få bättre (full xtr från poison med reba sl för 1800 euro, eller full xt för 1399).
Har du kollat så att ramen passar dig geometri-mässigt? Annars spelar ju speccen mindre roll.
Men är det ramen för dig så är det ett ok pris. Visst man kan alltid få lite bättre dekaler på någon liten del någonstans, men man kan ju inte jaga sådant för evigt.

Tack för de 2 svar jag redan fått idag!

Jag har inte en aning om den ramgeometrin passar mej. Cykeln verkar vara lite svår att hitta i butik så jag har inte kunnat provsitta någon tyvärr.

Det kanske är så att den cykeln passar bättre för typ snabba långlopp, som väl inte brukar vara jättetekniska hela tiden utan mera av lätta stiga och grusvägar. (Iaf inte Bockstensturen som jag kört 1 gång)

Helst vill jag köpa min nya MTB på Cykel City i Göteborg jag köpte min racer där och jag gillar den affären. Med deras billigaste ram Giant XTC utrustad med LX rakt av inkl skivbromsar och Reba Race gaffel så hamnar priset på 20.600:- och det är lite FÖR stor skillnad mot Nishiki-cykeln tycker jag...

När det står typ "Race Geometri" eller "Ultimate racing geometry" vad syftar de på då, att ramen är tänkt att vara SNABB på raksträckorna eller ? Underförstått en aggresiv framåtlutande körställning?

Ähh vad f-n, jag frågar Cykel City vad de skall ha för en cykel med samma spec som Nishiki SRI Team och om inte skillnaden är FÖR stor så köper jag den där, annars får det bli en Nishiki på postorder för 15.000:- Det är cykla jag vill göra just nu, inte dregla i kataloger och på nätet... (iaf inte på cyklar...)

Ola

Om du köper en Nishiki SRI Team i Sverige så får du en som är byggd på Hising Island, det du!

Jag kollade lite på Nishiki SRI Team tidigare i år och jag kom fram till att det då inte var exakt samma komponenter om man köpte den från exempelvis Tyskland. Vill minnas att det bl.a. var bättre dämpare på den svenska varianten. Alltså, om jag har rätt, så får du visserligen en billigare cykel i Tyskland men en cykel med billigare komponenter. Sedan bör du ju lägga på frakten och då är det knappast billigt längre.
Om sedan något skulle behöva reklameras eller så, ja då...

Skall du köpa Nishiki i Göteborg så tycker jag att du skall kolla hos Golinskis på Erik Dahlbergsgatan 26 först. Jag köpte till slut en Nishiki Team där för ett par månader sedan.

Jag provcyklade först på Sportson i Järnbrott men, long story short, så var de nog för stora för att bry sig tillräckligt om kunden. Om man är så stor att inte varje kund är viktig, så är man för stor för sitt eget bästa, i min mening.

Hos Golinskis (som är en skitliten affär) så fick jag perfekt service.

Jag är 174 lång och köpte en 19-tummare. Jag provcyklade även en 17-tummare men upplevde den som alldeles för liten men den hade kanske varit lite kvickare i svängarna.

Team och SRI Team är ju samma ram men jag tycker egentligen att den är snyggare som röd, dvs. SRI Team.

Annars tyckte jag inte att det högre priset på RSI:n var motiverat. Den är lite lättare och har en bättre dämpare men skulle du märka skillnaden? Ärligt? Om du lägger habegäret och prylgalenskapen åt sidan?

Personligen skulle jag då hällre köpa en Nishiki Team, uppgradera till en bättre dämpare och spara resten av pengarna till en sistaminutencykelresa till värmen i vinter. But then... that's just me.

With love.

/J

Jag har en sån ram på min vinterhoj, den matchar geometrin på min Scott scale, är ungefär densamma. Det är en mycket fin hoj med bra geometri, ganska "raceig".

Ska du handla i Sverige så är det svårt att få nåt mer prisvärt, annars är som sagts tidigare Tyskland ett billigare alternativ ändå.

Racehoj verkar du ju redan ha så jag tycker att du ska koncentrera dig mer på en ram gjord för de tekniska stigar du beskriver. Både Nishikin och Giant XTC är ju lite rejsigare.

Min prioritering med den budget du beskriver skulle vara att först se ut en bra ram och en bra gaffel som matchar användningsområdet, därefter hyggliga bromsar och hjul och sedan låta slumpgeneratorn avgöra övriga komponenter. Hellre rätt ram och Deore-komponenter än fel ram och XT/XTR.

Cykel city tar säkert in lite roliga ramar vid sidan om de kompletta cyklarna. Kolla med dem om vad de kan erbjuda för 15-18 000.

Jag bytte ifrån en Team SRI ram till en annan och tycker att jag fick en bra mycket bättre stigcyklings cykel. Ramen jag bytte till hade också plats för en dämpare med mera slag än SRI:n. Detta var också något som jag har kommit att uppskatta. Jag upplevde alltså Tema:en som ganska så race:ig när jag bytteram och dämpare som blev det roligare att köra stigar.

//Anders

Crush-17-001135.jpg ht=396

Hej Anders + alla andra hyggliga cyklister som svarat !

Nu börjar det klarna för mig, hur det här med ramgeometri funkar på MTB.

Menar du att med den typ av cykling jag gillar, dvs "långsamma trixiga stigar" så kanske jag skall titta på en cykel som mera liknar den på bilen, ORANGE CRUSH som sign "oxr" ovan tipsade om ? Tänker både på ramens vinkar och dämparen.

Ola Lödöse

Jag bytte ifrån en Team SRI ram till en annan och tycker att jag fick en bra mycket bättre stigcyklings cykel. Ramen jag bytte till hade också plats för en dämpare med mera slag än SRI:n. Detta var också något som jag har kommit att uppskatta. Jag upplevde alltså Tema:en som ganska så race:ig när jag bytteram och dämpare som blev det roligare att köra stigar.

//Anders

Ja, det är MIN erfarenhet och det du/jag beskriver är saker som JAG idag hade vart noggran med om jag skulle köpt en ny cykel. Nu skulle det vara som så att det kan finns andra med erfarenheter som pekar åt ett annat håll. Försök att få provcykla cyklar med lite olika geometri för att dra dina egna slutsater. Kolla om du kan få prova någons på en Happyrajd...

//Anders

har också kikat på en sri team till tjejen men inte kommit längre än så, däremot så hittade jag 06an för 2000-3000 billigare på någon svensk butiks nätsida, kommer dock inte ihåg vilken.

orienteraren skrev:
-------------------------------------------------------
> har också kikat på en sri team till tjejen men
> inte kommit längre än så, däremot så hittade
> jag 06an för 2000-3000 billigare på någon
> svensk butiks nätsida, kommer dock inte ihåg
> vilken.

Gjorde du?! Faan, jag ringde nog runt till 20 butiker och frågade efter SRI Team '06 men alla hade sålt slut skittidigt i fjol. Faktum är att jag ringde Unicykel på Hisingen, de som importerar/bygger Nishiki i Sverige, och de sålde slut SRI Team i april i fjol och i år tog de slut ännu tidigare!

/J

Konas xc cyklar kan man säga hamnar in i något mellanläge mellan en rejsig xc och orange crush.
Ganska flack gaffelvinkel, korta i rumpan. Men lite kortslagigare. Tänkte bara tipsa om ett mellanting.
För det priset är det kanske Kula delux som står på tur. Kona defenierar den som xc, men den är betydligt stigigare än alla andra xc-cyklar jag testat. Dock är den ju lite ömtåligare än Orange Crush ramen.

Nu har jag varit på Cykelstället i Göteborg och där hade de Nishiki cykeln inne, jo den är jävligt läcker i lacken. Jag pratade med säljaren om den typ av cykling på knixiga stigar som jag gillar och ramvinkel osv. Men han menade på att de kunde byta ut styrstammen till en med annan vinkel så skulle jag få en mer upprätt sittställning. Jag kände inte riktigt att han förstod mig eller brydde sig för visst ändrar det sittvinkeln med annan styrstam men det ändrar ju inte ramens geometri eller hjulbasen. Fast å andra sidan tror jag inte han hade nån cykel med den typ av ram jag frågade efter...

Jaha ännu ett kreativt tips, man tackar !
Kona Kula Deluxe kostar 16.500:- på Henriksson cykel o sport i Borås.
(se bild)

Ola Lödöse

Bilagor

• 2K7_KULADELUXE.jpg
    2K7_KULADELUXE.jpg
    58.7 KB · Besök: 92
cykelspec i götet har den för 16.000, men dom är lite varierade att ha och göra med.

rayman skrev:
> cykelspec i götet har den för 16.000, men dom
> är lite varierade att ha och göra med.

Jag har samma erfarenhet, står ju ganska bra beskrivet i butiksrecensionerna på den här sidan...

Ola Lödöse

AndersS skrev:
> Har du kollat om dom har någon Crush på Cykel
> City?

Jag var där idag efter jag varit på Cykelstället men Marcus var upptagen ganska länge med en kund och jag hade inte möjlighet att vänta längre. Åker dit igen i morgon eller på onsdag.

Ola Lödöse

Har nu pratat med Henriksson Cykel i Borås och jag kände att jag fick prata med en säljare som förstod vad jag menade.

Han hade visserligen Kona Kula men han tyckte att deras cyklar var för lite mera "laid back cykling", lite tröga och sävliga men stabila i höga farter i styrningen och inte så kvicka och nervösa för teknisk stigcykling som jag efterfrågade. Han ville istället rekommendera en Gary Fischer Big Sur och att jag gick ned till 17,5 tum istället för 19 tum (jag är 178 cm) för att få ännu bättre styrrespons runt stenar. Den kostar ca 17.000:- men en 06 kan man få för 15.000:-

Undrar vad jag gett mig in i, det här blir bara svårare och svårare...

Ola Lödöse

Obs ! Bilden föreställer mod 07, på 06 sitter en Manituo R7

Bilagor

• big_sur.jpg
    big_sur.jpg
    51.9 KB · Besök: 84
Jag har hört lite för mycket strul med Manitou R7. Har inte kört den själv men en gammal föregångare från 2001 och det verkar som att dagens R7 lider av samma problem som den gjorde.

Gary Fishern är rätt så racig med sin Genesisgeometri. Rätt utsträckt vill säga. Hade en Hoo Koo E Koo förut som är modellen enklare, är 180 och hade 17,5" - skulle inte kalla den optimal för teknisk cykling precis.

Har nu varit ute på lunchen och tittat på cyklar dels en Specialized 2007, Rockhopper Pro Disc Int. Med Rebagaffel på Cykel Spec. för 15.000:- Den cykeln fick jag provköra och bortsett från att styrstammen var lite för kort för min smak så tyckte jag om cykeln. Jag fick en upprätt sittställning med bra kontroll och överblick över cykeln och terrängen. Den var kvick i styrningen och svarade direkt på styrutslag.

Sen var jag på CC och provade en Scott Scale 30 i carbon med en Fox Float RLC för 23.000:- En väldigt lätt och fin cykel med längre styrstam. Något mer framåtlutad än på Spezialized men inte alls så långt fram som jag är van vid på mina andra cyklar. Även denna cykel svarade snabbt och kvickt på mina rörelser och styrutslag, väldigt accelerationsvillig även uppför.

På CC kan de oxå bygga en cykel på en Ridley-ram med samma dämpare som Scott eller Reba för ungefär samma pengar som Scott.

I fortsättningen skall jag bara intressera mig för cyklar som jag kan provköra, det säger mig mycket mer än massa snack.

- Ja Anders det stämmer Cykel City har också Orange ramar i butiken. De hade haft Crush inne men inte just nu. Självklart kunde de fixa en om jag ville.

Ola Lödöse

Här är bilder på dessa fina cyklar.

Bilagor

• Specialized_Rockhopper_PROint_disc_black_3609.jpg
    Specialized_Rockhopper_PROint_disc_black_3609.jpg
    51.6 KB · Besök: 114
  • scottscale30.jpg
    scottscale30.jpg
    31.7 KB · Besök: 123
tjenare.
jag byggde sri:n åt nishiki i vintras och kan väl bara säga att den är klockren både vad det gäller finish och spec. de nya hjulen känns styvare än tidigare och vad det gäller gaffeln är skillnaderna mot worldcup-gaffeln bara lite plast(carbon heter det visst) och vridreglage till highspeedcompen istället för insexreglering.
ramen är rejsig och ganska lång och rolig att åka på.
dessutom är nishiki sverige med störst sannolikhet lättare att ha och göra med än nån tysk internethandlare.
hisingen forever...

Det är flera som har bekräftat Nishikis fördelar för mig, få tycks ha dåliga erfarenheter.
Jag har även fått mess privat från några här på forumet som är nöjda.
Det är ju onekligen mycket och snygg cykel för pengarna. Jag får nog ta och provköra den i veckan.

Ola Lödöse

stinkygbg skrev:
> tjenare.
> jag byggde sri:n åt nishiki i vintras och kan
> väl bara säga att den är klockren både vad det
> gäller finish och spec. de nya hjulen känns
> styvare än tidigare och vad det gäller gaffeln
> är skillnaderna mot worldcup-gaffeln bara lite
> plast(carbon heter det visst) och vridreglage till
> highspeedcompen istället för insexreglering.
> ramen är rejsig och ganska lång och rolig att
> åka på.
> dessutom är nishiki sverige med störst
> sannolikhet lättare att ha och göra med än nån
> tysk internethandlare.
> hisingen forever...

Jag gillade också min Team SRi. Däremot så har jag verkligen utvecklat min stig/skog cykling sedan jag bytte bort den. Den passade inte alls för mig på tekniska stigar men ni andra kanske har andra erfarenheter. Hade du skrivit att du skulle ha den till ren XC så hade jag kunnat hålla med om att det hade vart ett klockrent val..

Jag var inne på Sportson i Alingsås och provade en SRI Team. Provade även Kula Deluxen och en cykel som hette Cube reaction nånting. Nishikin vart ju onekligen en trevlig cykel, men tyckte nästan att Cuben var lite roligare, Kändes mer följsam, och framför allt betydligt bättre speccad till en ynka 500 lapp extra. E dock osäker på märket. Men verkade klockrent. Fick även prova SRI Team Carbon. Grymt underbar, men ett par 10.000 pix utanför min prisklass :P

Senast redigerad av en moderator:
Varför inte kolla in Marin Indian Fire Trail på cykelnetto.com. 15,200 kr, vikt 10,6 kg. Helt XT utrustad!

Billy/cykelnetto.com

Bilagor

• indianfire_small.jpg
    indianfire_small.jpg
    52.4 KB · Besök: 155
Tack för tipset Billy

Vet du hur den är att cykla på och kan man testa den nån stanns +

Ola

Billy skrev:
> Varför inte kolla in Marin Indian Fire Trail på
> cykelnetto.com. 15,200 kr, vikt 10,6 kg. Helt XT
> utrustad!
>
> Billy/cykelnetto.com

Skicka ett mail till mig och tala om var du bor, så kan du kanske få provcykla en.

/Billy

billy.guldager@cykelnetto.com

Tillbaka
Topp