Är novis, hjälp med köp

zeb00

Ny medlem
Är novis, hjälp med köp
Hej.

Jag skippar alla artighetsbetygelser och annat och går rakt på sak. Trots restskatt i år igen så tror jag att jag ska komplettera min elcykel med något mer åt motionshållet. Var inne på XXL och fingrade på en cykel, (https://www.xxl.se/white-xc-290-killer-17-terrangcykel/p/1132045_1_style). Den kändes trevlig, men då jag är rudis på alla dessa komponenter undrar jag om någon kan rekommendera eller avråda köp. Kolfibern lockar, men är det något att ha i denna prisklass...? Är väl inte direkt sugen på att lägga en krona mer än vad denna kostar. "Lägg till femhundra så får du ditt, tusen för datt, en tusing till för dritt", och vips så är du uppe på dubbla kostnaden.

Jag är ingen motionsgalning, men jag har passerat 30 med allt vad det innebär...

Är novis, hjälp med köp
Passerat 30, hi hi.

Här räknas du nog som en junior ;)

Jag har 2st White cyklar som jag är nöjd med.

Om en Killer är prisvärd kan jag dock inte uttala mej om då jag har de lite billigare varianterna.

Är novis, hjälp med köp
Vid 30 släpper naveln från ryggraden och det är bara träna, äta bra och sköta om sig om man inte vill gå på "metaboliskt syndrom" spåret. Cykla är bra - kroppen behöver jobba för att må bra.

Cykeln ser helt oki ut. Jag hade köpt en aluHT för 10kSEK, men vi gillar olika. Köp och cykla! Så vitt jag inser är det en duglig cykel du hittat även om jag inte har någon erfarenhet av gaffeln. Det är inte så noga egentligen på vad. Blir du biten så kommer även du hamna i prylträsket förr eller senare.

Är novis, hjälp med köp
Om du är novis så skulle jag nog bara tipsa om att köpa en alu under 10k och ut å cykla!
Har ingen erfarenhet av cykeln du länkar till men ett klassiskt tips är väl att kolla in Grand Canyon från Canyon.

Är novis, hjälp med köp
Man lär sig så mycket man inte visste innan i början. Bättre köpa en billig cykel och lära sig, gärna en som fyller andra syften senare än att köpa dyrt och fel från början. Lyckas man köpa rätt och dyrt direkt är man förmodligen ingen nybörjare på cykel eller möjligen bra på kravspecifikationer.

Är novis, hjälp med köp
Med risk för att trampa alla XXL fantaster på tårna:

Gå till en riktig cykelbutik och prata med dem som jobbar där, de skall kunna förklara det mesta för dig.

Min erfarenhet av XXL är att de är skitbra på två saker: Prispress, och stort utbud. I övrigt så känns de lite som Cykelringen..(Ryser)

Är novis, hjälp med köp
Scut sa:
Med risk för att trampa alla XXL fantaster på tårna:

Gå till en riktig cykelbutik och prata med dem som jobbar där, de skall kunna förklara det mesta för dig.

Min erfarenhet av XXL är att de är skitbra på två saker: Prispress, och stort utbud. I övrigt så känns de lite som Cykelringen..(Ryser)

Ja håller delvis med dig. Hos xxl kan det variera så mycket beroende på vem man pratar med. Dvs det kan vara en riktigt duktig och engagerad person men det kan lika gärna vara någon som inte kan ett dugg. I Stockholm har jag bara stött på bra personal i deras butiker i barkarby och bromma blocks medans jag har dålig erfarenhet de i heron city, arninge och city. Går du till en riktig cykelbutik så är alla (förhoppningsvis) kunniga.

Är novis, hjälp med köp
Kan väl också tycka att en förstahoj för 15 lakan när man är osäker på intresset är i mesta laget, en mtb är också mer leksak än andra typer iom att den inte lämpar sig för pendling om man skulle få lust med det. Annars inget större fel på märket eller prisvärdheten.

Är novis, hjälp med köp
Jag har inga problem att investera 15 långschalar i en cykel för att "prova". Ser det som en investering i mig själv, i min kropp, och funkar det så är det värt det. Funkar det inte så gjorde jag ett försök i alla fall.

Köpte förra året en roddmaskin för nästan samma pengar för att jag behövde ta tag i motionen, men nu behöver jag lite variation och tänkte att cykel kan vara perfekt. Gillar att springa, men jag får alldeles för ont i mitt ena knä för att det ska vara hållbart.

Tillbaka
Topp