Är Orbea Terra Race en cykel för mig?

TA

Medlem
Hej,
Jag är på väg att köpa min första gravelcykel och skulle gärna vilja ha lite råd.

Huvudsakligen kommer jag att använda cykeln för träningsrundor på cirka 3–4 timmar i Sörmland och Uppland. Uppskattningsvis blir det ungefär 30 procent asfalt och resten grus eller skogsstigar. Jag har inga planer på att tävla eller ge mig ut på större bikepacking-äventyr, men det skulle vara kul att kanske köra något randonneurlopp framöver.

Tror ni att Terra Race skulle passa mina behov? Hur komfortabel är den vid flera timmars cykling?

Jag har specifikt spanat in denna:
https://www.tcmcykel.se/p/cyklar/gravelbike/orbea-terra-race-m20ltd-gravelbike-tcm-edition

Även har jag tittat på Orbea Terra M30 Team och Canyon Grail CF 7.

Stort tack för hjälpen!

En gravelcykel torde funka att köra asfalt, grusväg och i alla fall enklare stig (beror väl på hur teknisk man är).

Bör funka för randonnéecykling. För de flesta loppen i dina trakter skulle jag rekommendera slicks då de har inga eller bara korta gruspartier.

Hur komfortabel cykeln är handlar väldigt mkt om hur den passar dig och din kropp geometrimässigt vilket inte går att säga med given information.

Terra Race är mycket snyggare än Terra. Om du köper Terra kommer du hela tiden fundera på vad som skulle kunna ha blivit om du köpte en Terra Race istället. Unna dig!

Tillbaka
Topp