Är Shimano Inter och Shimano Nexus samma sak?

SurElin

Medlem
Halloj.

Jag försöker att hitta rätt fett till min Shimano Inter 7 7SG-7C26 och tror att jag köper hela tiden fel.
Vad är vad: rullbroms/ trumbroms / skivbroms?
HB-NX60 Shimano Nexus
Shimano Inter 7SG-7C26

Eftersom jag är så supersmart så har jag kletat in fett för Nexusnav inuti mitt Internav.
Min plan är att rengöra den med nå hälsofarligt rengöringsmedel för kedjan och sen låta den torka,
bada i (Shimanos nästan gratis) - underhållningsolja och efter det förhoppningsvis smörja in den med rätt fett.

Varför jag tvekar är inte bara för att bilderna på smörjfettets etikett miss stämmer, fettet bör ha högre viskositet på det främre Nexusnavet
utan även för att alla på YouTube använder sig av ett fett som är vitt. (Ville inte skriva in det sista med risk för att framstå än mer begåvad.)
IMG_20230801_071846.jpg
IMG_20230801_071801.jpg
IMG_20230731_101906.jpg

Så är det nån som förstår sig på detta så vore jag evigt tacksam.

felet man kan göra är att använda för tjockt fett så att gripklackar fastnar, och navet särskilt kuggdreven i planetväxlarna går allmänt trögt.

fettet har även en tendens tjockna med tiden, särskilt om cykeln står stilla.

om jag finner anledning bry mig om ett växelnavs inre liv tycker jag på mina egna cyklar det är värt besväret trimma upp det med tunnare smörja, med priset att man måste smörja om efter några år. finishline grön är lagom för att fungera bra.

skall cykeln användas av andra som kanske inte har underhållskoll blir det fett, men gärna åt det tunnare mer blödande hållet.

vad är det för ursprungligt fel på navet som motiverat din ansträngning med det?

Skivbroms är utanpåliggande skiva med ett ok som trycker mot skivan.
Trumbroms sitter runt hjulet som skiva fast är större och klumpigare.
Den tredje är integrerad om jag inte har fel för mig?
Kör bara på skivor här hemma och fotbroms (fruns cykel).

felet man kan göra är att använda för tjockt fett så att gripklackar fastnar, och navet särskilt kuggdreven i planetväxlarna går allmänt trögt.

fettet har även en tendens tjockna med tiden, särskilt om cykeln står stilla.

om jag finner anledning bry mig om ett växelnavs inre liv tycker jag på mina egna cyklar det är värt besväret trimma upp det med tunnare smörja, med priset att man måste smörja om efter några år. finishline grön är lagom för att fungera bra.

skall cykeln användas av andra som kanske inte har underhållskoll blir det fett, men gärna åt det tunnare mer blödande hållet.

vad är det för ursprungligt fel på navet som motiverat din ansträngning med det?
Cykeln är "ny" blev lurad av en gubbe/ kille på blocket.
Jag kunde inte provcykla den eftersom vi möttes upp mitt i stan där man såklart inte får cykla.

När jag sen började trampa så gick det trögt det var även trögt att vrida på växelvredet och den hade dåligt rull.

Väl hemma så konstaterade jag först att det var fel navaxel och eftersom det kändes så fel när jag cyklade
så öppnade jag upp navet.
Det första jag jag såg var ett trasigt kullager och sen även en skada inuti navet på hjulet.
Jupp, jag ringde och smsade säljaren men såklart så svarade han aldrig.
Ja, och så startade hela kalaset...
IMG_20230716_160024.jpg

Bilagor

• IMG_20230719_145803__01__01.jpg
    IMG_20230719_145803__01__01.jpg
    375.7 KB · Besök: 51
Skivbroms är utanpåliggande skiva med ett ok som trycker mot skivan.
Trumbroms sitter runt hjulet som skiva fast är större och klumpigare.
Den tredje är integrerad om jag inte har fel för mig?
Kör bara på skivor här hemma och fotbroms (fruns cykel).
Huuuum.
Då är det nog så att jag har 2 olika bromsar ändå.
Vi säger så för då har vi båda gissat på rätt svar ☺️

Dags att starta en sån här tråd kanske.

Halloj.

Jag försöker att hitta rätt fett till min Shimano Inter 7 7SG-7C26 och tror att jag köper hela tiden fel.
Vad är vad: rullbroms/ trumbroms / skivbroms?
HB-NX60 Shimano Nexus
Shimano Inter 7SG-7C26

Eftersom jag är så supersmart så har jag kletat in fett för Nexusnav inuti mitt Internav.
Min plan är att rengöra den med nå hälsofarligt rengöringsmedel för kedjan och sen låta den torka,
bada i (Shimanos nästan gratis) - underhållningsolja och efter det förhoppningsvis smörja in den med rätt fett.

Varför jag tvekar är inte bara för att bilderna på smörjfettets etikett miss stämmer, fettet bör ha högre viskositet på det främre Nexusnavet
utan även för att alla på YouTube använder sig av ett fett som är vitt. (Ville inte skriva in det sista med risk för att framstå än mer begåvad.)Visa bilaga 642495Visa bilaga 642496Visa bilaga 642497
Så är det nån som förstår sig på detta så vore jag evigt tacksam.
Själv har jag aldrig förstått mig på Shimano och har aldrig lyckats få tag i

eller denna https://www.cykelkraft.se/fett-shimano-for-nexusnav

Något borde vara rätt.

Någonstans - Sheldon Brown.? - läste jag att rengöring görs enklast genom att låta navet bada i hydraulolja typ LHM
Det har jag inte heller provat.

Senast ändrad:
Dags att starta en sån här tråd kanske.

Mjo, men tur hade jag då icket ?

Hurra!!!
Äntligen är det vita guldet inköpt!
Tusen tack för att du tog dig tid och skickade länkar å allt.
Jag köpte ifrån Bikeshop för den andra kan jag ge mig f-n på att den är svart ?.
Ha en fortsatt bra dag! ?/ GlaElin

apropå dina lagerkulor som möjligen valsade runt? skall de bytas gäller alla kulor ett lager på en gång, aldrig enstaka...

Tillbaka
Topp