Är specialized cykelvärldens apple?

Lillgammal

Aktiv medlem
Jag känner att det behövs en bra fredagstråd som start på helgen. Kommer sitta vid datorn hela kvällen så kan lika gärna ha något att trycka f5 på.
Såg lite av apples press release av iphone7 och påmindes om hur osköna de är som företag med sin inkompatibilitet med allt utom sina egna produkter. Är inte det lite samma stuk på specialized?

Låt oss se:

Egen bakhjulsstandard a la 12x142+ vilket säkerställer att hjulen inte går att sälja till någon annan utom andra specializedägare.

Deras downhillcykel kommer med 135x12

Integrerade styrlager med egna mått (ex campy style)

Istället för att vara normala och köra på 32 ekrar kör de 24 fram, 28 bak vilket ser till att du måste byta hela hjulet ifall du vill köra annan fälg eller navkombo.

Egna dämparmått med eget infäste (semilöst nu då spesh trycker undan bikeyke från komponentmarknaden med sin egna nya yokelösning)

Kort och gott, inkompatibel med typ allt utom deras egna lösningar, överprisat som fan, stark märkestillhörighet bland kunddemografin som #iamspecialized (rofl), reklamfilmer som inte ens frontar produkter utan trycker på hur livsändrande ett köp av deras produkter med tillhörande feelgood etc etc. Vad finns det mer för roliga grejer med den här tillverkarbjässen?

Apple har lyckats bevara sin uppstickarimage genom alla år trots jättevinster och minst lika fula metoder som alla andra storföretag. Apple ses väl fortfarande lite som en pungspark mot etablissemanget. Specialized däremot ses väl lite som "etablissemanget", många som köper, och förmodligen samma personer som klagar på det.

Så nej, totalt katastrofalt urkass jämförelse.

Om deras prylar inte skulle vara bättre än motsvarande för samma pris så skulle väl folk inte köpa dem.

Spesh är såpass stora att de har råd att göra egna lösningar. Små märken har ju inte det.

Jag kan för lite om Apple för att ha någon uppfattning om jämförelsen. Jag tror dock att Lillgammal har helt rätt i att Spec har sina egna "standarder" för att tjäna pengar på ettermarknaden.

Det är väl relativt lite att hetsa upp sig över så länge det finns så många alternativa märken att köpa om man nu vill det...

Jag driver iallafall ingen kampanj mot Specialized även om jag aldrig ägt någon av deras cyklar. Många par skor däremot... och en iPhone (från jobbet för all del).

Vill man vara mot något av principiella skäl ska det vara en förbannat välgrundad princip annars gör man bara livet svårt för sig själv.

Finns det något företag som inte skulle ha egna standarder om dom är tillräckligt stora för att kunna ha det? Om man på lång sikt tror att egna standarder är mer lönsamt än att ha allmäna(?) standarder så finns det inget företag som skulle säga nej till det.

Lillgammal sa:
Jag känner att det behövs en bra fredagstråd som start på helgen. Kommer sitta vid datorn hela kvällen så kan lika gärna ha något att trycka f5 på.
Såg lite av apples press release av iphone7 och påmindes om hur osköna de är som företag med sin inkompatibilitet med allt utom sina egna produkter. Är inte det lite samma stuk på specialized?

Låt oss se:

Egen bakhjulsstandard a la 12x142+ vilket säkerställer att hjulen inte går att sälja till någon annan utom andra specializedägare.

Istället för att vara normala och köra på 32 ekrar kör de 24 fram, 28 bak vilket ser till att du måste byta hela hjulet ifall du vill köra annan fälg eller navkombo.

Egna dämparmått med eget infäste (semilöst nu då spesh trycker undan bikeyke från komponentmarknaden med sin egna nya yokelösning)

Kort och gott, inkompatibel med typ allt utom deras egna lösningar, överprisat som fan, stark märkestillhörighet bland kunddemografin som #iamspecialized (rofl), reklamfilmer som inte ens frontar produkter utan trycker på hur livsändrande ett köp av deras produkter med tillhörande feelgood etc etc. Vad finns det mer för roliga grejer med den här tillverkarbjässen?

Du glömde att de är pigga på att stämma småföretag som de tycker inkräktar på deras varumärke på något sätt. ;)

Ja. Bra och snygga produkter med premiumprissättning, bra service och en förmåga att uppröra ingenjörstyper världen över.

Jag tycker bägge är lite för dyra men har full förståelse för de som köper produkterna.

42Hz sa:
Lillgammal sa:

Låt oss se:

Du glömde att de är pigga på att stämma småföretag som de tycker inkräktar på deras varumärke på något sätt. ;)

DEN gav ganska rejält med badwill och fick S att framstå som ganska löjliga... har kanske anställt en PR-person i den juridiska avdelning nu ;)

me.I.am sa:
Apple har lyckats bevara sin uppstickarimage genom alla år trots jättevinster och minst lika fula metoder som alla andra storföretag. Apple ses väl fortfarande lite som en pungspark mot etablissemanget.

Det är nog bara en liten skara fanboys som envisas med att se Apple som en pungspark mot etablissemanget...

En bra fredagstråd behöver en bild som happyiter kan rasa över...

Cykelvärldens iPhone7?
ScreenShot2016-09-09at10.48.42.png

Lillgammal sa:

Fast det här stämmer ju inte! Hjulen passar precis lika bra på ett annat märke med 12x142. Dock är det jävligt tråkigt om man har två hjulset där ett set är med 142 och det andra med 142+

mg25 sa:
Lillgammal sa:

Fast det här stämmer ju inte! Hjulen passar precis lika bra på ett annat märke med 12x142. Dock är det jävligt tråkigt om man har två hjulset där ett set är med 142 och det andra med 142+

Vad behöver man göra för att stoppa i ett 142-hjul i en 142+ram?

CMI sa:
Haha jag cyklar Specialized och har haft iphones de senaste 5 åren, vad säger det om mig som människa?

Du är lika L-U-R-A-D som jag är. Fast min iPhone är egentligen jobbets så den är inte självvald. Fast skulle jag välja en själv skulle det bli en iPhone.

Och jag gillar inte att pilla med mina cyklar, jag gillar att cykla på mina cyklar så jag tror att jag är helt rätt kundgrupp. Men jag lyckades justera växeln så att den passade till mina 142-hjul. Det är väl ungefär det jag har mekat själv.

Sjukt mainstream jag är inser jag..... :oD

Intressant, åker specialized och använder Mac,iPad och iPhone. Alltid varit nöjd.
Kompbilitet hos Apple, tja exempelvis deras AirPlay är kompatibelt med det största hifi tillverkarna i världen bra B&W,denon,marantz mfl. CarPlay finns hos Volvo,BMW,Mercedes mfl.
Apples iTunes funkar med PC, Microsoft funkar med Mac.

Vadå inte kompatibelt med annat än Apple?

Stumpy sa:
Johan A sa:
Stumpy sa:
Vad behöver man göra för att stoppa i ett 142-hjul i en 142+ram?

Justera ändlägena ett par mm. Tog mig kanske ett par minuter inkl test att det lirade.

Bra. Då har jag alltså inte valt bort Spesh genom att köpa 142-hjul. Får bara se till så att alla hjulpar är 142 i så fall.

Fast köper du hjul över disk eller över internet är de ju till 99.9999999% sannolikhet 142 så det löser ju sig själv.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp