Är XL + 27.5" dött?

tmz016

Aktiv medlem
Är XL + 27.5" dött?
Hallå!
Jag kollar runt efter en ny hoj och har uppmärksammat att en del märken, bla Propain och Canyon inte erbjuder XL ramar ihop med 27.5"-hjul. Jag själv är inte en speciellt erfaren cyklist, men föredrar smidigheten i 27.5" pga mestadels bike park-åkning och tycker det är lite synd att märken jag har ögonen på inte erbjuder det jag söker.

Hur kommer det sig att detta inte erbjuds? Jag kan väl inte vara den enda långa cyklisten (193cm) som föredrar de mindre hjulen?

Är XL + 27.5" dött?
27,5 generellt har blivit relativt ovanligt utom för cyklar som söker de egenskaperna mindre hjul ger. Det finns ju fortfarande en del men utbudet är smalare och en del är lite mer från premium-märken med prislapp därefter

Är XL + 27.5" dött?
Kan nog vara värt att kolla på cykler med mullet, kan väl byta till mindre framhjul och höja gaffeln om du inte gillar 29 tum fram.

Är XL + 27.5" dött?
Diametern av en 29" hjul med 2.4" däck är bara 5% större än 27,5 hjul. Så relativt sett får du mindre hjul på en 29" cykel än en 170 cm åkare får på en 27,5" cykel.

Såklart inte svaret du ville höra, men om du gillar smidigheten kan du vara glad att du är lång ;)

Är XL + 27.5" dött?
Diametern av en 29" hjul med 2.4" däck är bara 5% större än 27,5 hjul. Så relativt sett får du mindre hjul på en 29" cykel än en 170 cm åkare får på en 27,5" cykel.

Såklart inte svaret du ville höra, men om du gillar smidigheten kan du vara glad att du är lång ;)
Haha ja allt är relativt! Jag har väl inte helt uteslutit att köra 29", det känns nog som en större förändring än vad det är i praktiken.
Ja, Commencal Clash är helt klart en av de jag har ögonen på :)

Är XL + 27.5" dött?

Vikt o gyrokrafter gör sitt till oxå. Det är lättare att lägga ner en cykel med mindre hjul i kurvorna t ex.

Är XL + 27.5" dött?
Vikt o gyrokrafter gör sitt till oxå. Det är lättare att lägga ner en cykel med mindre hjul i kurvorna t ex.

Det är väl "bara" vikt och gyrokrafter som gör en cykel med mindre hjul smidigare?
Kedjestaget skulle kunna vara kortare, men det är ofta inte fallet. Min både 29" har 420 och 425 mm kedjestag, 27,5" är inte kortare.

Hjul med större diameter ger mer smidighet över stök rakt fram.

Är XL + 27.5" dött?
Det är väl "bara" vikt och gyrokrafter som gör en cykel med mindre hjul smidigare?
Kedjestaget skulle kunna vara kortare, men det är ofta inte fallet. Min både 29" har 420 och 425 mm kedjestag, 27,5" är inte kortare.

Hjul med större diameter ger mer smidighet över stök rakt fram.
What!? Vilken hoj har 420 mm kedjestag med 29"? Det måste vara en HT va?

Är XL + 27.5" dött?
What!? Vilken hoj har 420 mm kedjestag med 29"? Det måste vara en HT va?

Ja, en HT. Kedjestaget på min Chameleon är justerbar mellan 415 och 430 mm.

Diskussioner kring geometri är ofta konstiga. Just nu är "proportionella" kedjestag viktiga och 430 mm gäller som kort på en FS och 445 mm som lång. Men skillnaden är bara 3,5% medan åkaren kan skilja sig mer än 20% i längden.

Tillbaka
Topp