Arbetscykel !?

Arbetscykel !?
Bra skit, grattis!

Hur många montörer är ni på firman?
Nu är det ju i min värld i.o.f.s en förmån i sig att få möjlighet att röra sig (läs cykla) under arbetstid, men det är väl ett resonemang som inte alla håller med om.
Det borde ju finnas ett ganska tydligt incitament att det blir fler av dina kollegor som väljer cykeln som förstahandsval.... Lönen! :)

Sett till kostnaden för arbetsgivaren (trängselskatt, p-tillstånd, bilinköp/leasing, försäkring, drivmedel, service, reparationer, självrisk, besiktning, förlorad arbetstid m.m.) så borde det finnas ett ganska stort utrymme för höjd lön för dom av er som väljer att cykla hela eller delar (tänk "bilpool" för tyngre och/eller längre transporter) av arbetstiden?

Arbetscykel !?
Grymt kul att du ses som ett hot bland dina kollegor :) Din cykel håller dig friskare, ger mer PR åt företaget och är mycket billigare i drift än en skåpbil.

Att få dina kollegor att ta cykeln går nog inte, däremot ser nog kravprofilen på nästa anställd lite annorlunda ut... Tipsa chefen om att annonsera här på Happy isf.

Arbetscykel !?
Tack för allt cred !!
Det där med lönen var ju en bra tanke, men ska sanningen fram så har jag redan ca 3000
mer än dom andra.
Fast det vet dom inte om.. som tur är... :)
Vi är sammanlagt 16 servicetekniker på firman. Flera av dom kan inte klara sig utan bil
då dom har så spridda områden. En kille har tex fastigheter på Lidingö och Haninge.
Då är det försvarbart med bil. Men ca hälften har liknande områden som jag. Och det är
dom som ser mig som ett hot.
Men en kille som har Östermalm tyckte det var en jättebra ide med cykel. Men det vågar han
inte säga. För då blir han av med bilen...så han cyklar omkring på en sån där lånecykel
på sitt område. Fegt..tycker jag..
Han skulle ju ha en bullit, enligt mig.
Och visst är det bra reklam för företaget med en som kommer med en Long john fullpackad med
prylar. Dom var väldigt snabba på att förse cyklarna med logos.. : )
Men ibland samåker jag med närmsta kollegan på större jobb. Och jag kan säga till honom att
"jag har fan inte tid att sitta i din bil" !!
Bara att leta parkering kan ta 20 min !!! Helt galet !!
Men jag tror att det är förändring på gång, och jag är testkaninen.
Och jag kommer att bevisa för företaget att det går alldeles utmärkt att cykla och gå....hehe..

Arbetscykel !?
Helt [OT] i den här tråden (trådkapning) men jag har alltid funderat varför ingen budar med tunnelbanan, typ Fruängen-Mörby på 30 minuter är ju rätt svårt att göra lagligt oavsett fordon ?

Arbetscykel !?
Måste även tillägga att Monarken blivit en favorit när det gäller min vardag.
Den funkar att pendla på och den är utmärkt för inhandling av mat etc....
Brukar ta en tomkartong på affären, packa alla varor i den och jonna hem med den på
fram packhållaren. Vikten håller den på plats ! : )

Arbetscykel !?
Nu har det gått ett år på "nya" jobbet, och jag jonnar på i ur och skur.
Det var lite segt i Februari. Men det är det ju på alla jobb.... :)
Måste säga att det här var nog det bästa som kunde hänt mig. Innan hade jag ett
stillasittande jobb och gick upp i vikt rätt rejält. Men magen krymper sakta men
säkert !
Har även märkt att andra företag har börja använda cykel mer och mer. Underbart !!

Arbetscykel !?
Hur fungerar cyklarna då (Monark postcykel och Long John?)?

Har det varit några oväntade fel eller problem?

Vilka slitdelar har du behövt byta (om några)?

Körde du med dubbdäck under vintermånaderna?

/Fedde

Arbetscykel !?
Har inte bytt några slitdelar än, vare sig på Monarken eller Long john..
Postcykeln är den som gått hårdast. Men jag har bara pumpat däcken några ggr
inget annat. Båda cyklarna har funkat exemplariskt. Bara å trampa på, precis som
det ska vara. Har bara tvättat av dom och smort kedjan. Inget annat.
Själv trivs jag bäst på "postcykeln" då den är väldigt stabil även med tyngre last
på frampackhållaren. Lite tröga och tunga är dom båda 2, men man vande sig snabbt.
Och nej, använde inte dubbdäck under denna vinter. Fanns ingen anledning.
Fast o andra sidan så har jag aldrig kört med dubb under mina 20 år som cyklist.

Arbetscykel !?
Varför göra det så komplicerat. I fjärran östern tager man vad man haver.

Bicycle-cart-plast_1410308i.jpg

Tillbaka
Topp