Åre 2009 - Vilka ska dit och när?

Sedär ja... Då var man hemma efter 16 timmar på tåget, SJ slutar aldrig imponera. :)

Helt underbart var det och man ångrar nästan redan att man åkte hem...

Vädret som långtidsprognosen visade såg vi knappt skymten av, några få regnskurar och vissa dagar med solbad gjorde det hela riktigt roligt. Det ända man oroar sig för nu är väl att fingrar och handleder aldrig kommer läka riktigt, dags att börja träna. :p

nenja skrev:
-------------------------------------------------------
> Det ända man oroar sig för nu är väl att fingrar och handleder aldrig kommer läka riktigt

Blev det så mycket fisting?

nenja skrev:
> Sedär ja... Då var man hemma efter 16 timmar på
> tåget, SJ slutar aldrig imponera. :)
>
> Helt underbart var det och man ångrar nästan
> redan att man åkte hem...
>
> Vädret som långtidsprognosen visade såg vi
> knappt skymten av, några få regnskurar och vissa
> dagar med solbad gjorde det hela riktigt roligt.
> Det ända man oroar sig för nu är väl att
> fingrar och handleder aldrig kommer läka riktigt,
> dags att börja träna. :p

Sicket sammanträffande , tror att d var du som stod vid sidan av 4x spåret och rullade ut stenbumlingar när vi cyklister kom bromsande !?

// Patric-;

Tnt, fistade hela berget dagligen. :P

Tengblad, oh nej! Trodde jag lyckades tysta dig för gott där ju! Galet nära var det och jag är fortfarande glad att jag inte skadade dig. :D
Jag skyller på brakebumpsen som gjorde att jag var _tvungen_ att ta en liten paus, trevligt att råkas för övrigt. :)

Frågan är ju om det är värt att dra till Åre själv, med allt bök inkluderat om att ta en cykel på bussen+tåget, och att vara själv i backen/på kvällarna.

Fast själv är man väl inte i backen, men, ja.. Så, vilka skulle vara på att åka lite nästa vecka (v31) om man tar sig ner?

rayy skrev:
> Frågan är ju om det är värt att dra till Åre
> själv, med allt bök inkluderat om att ta en
> cykel på bussen+tåget, och att vara själv i
> backen/på kvällarna.
>
> Fast själv är man väl inte i backen, men, ja..
> Så, vilka skulle vara på att åka lite nästa
> vecka (v31) om man tar sig ner?

Som umgängescyklist har jag bara ett tråkigt svar på den frågan... Betala min resa och övertala min sambo så gör jag dig sällskap. :)

Sitter i en polares lägenhet vid torget nu. Cyklar helstel för andra dagen i rad. DH bokad tor-fre men kommer säkert förlängas.
Var ute i skogen och fräste några leder igår i regnstänket. Svinkul.
Tog oss ner från berget via Easy Rider, Shimano och Flinbanan idag. Ont i armarna, men det gick!

Måste man ha nya minions när det är blöt eller funkar ett par som är lite slitna? Jag är sugen på att åka upp ikväll men som nybörjare (har kört 2 dagar i Åre och lite här i sthlmsområdet, men då var det torrt) vet jag inte om jag vågar åka upp och köra i helgen när det ska regna hela tiden.. Vad säger expertpanelen?

Är det någon som är uppe nu som kan avlägga en ler-lägesrapport. Så jag kan bestämma mig om det blir minions eller wetscreams som åker på :)
Vi är 6 st från Götelaborg som kommer upp på söndag.

det väntas mellan 20-30mm regn under morgondagen och är redan nu ganska lerigt och blött.
jag kör just nu med nästan nya highroller 3C men slänger nog på wetscreams om jag orkar mig ut imorgon.

the_TnT skrev:
> Åre vecka 35 - dvs. typ 22:a till 29:e augusti.
> Det är bäst väder den veckan, lagom dammande
> stigar och 17°C på dagen och 25°C under after-biken vid grillen. ;)

;D

the_TnT skrev:
> the_TnT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Åre vecka 35 - dvs. typ 22:a till 29:e
> augusti.
> > Det är bäst väder den veckan, lagom dammande
> > stigar och 17°C på dagen och 25°C under
> after-biken vid grillen. ;)
>
> ;D

Det närmar sig! Suget är maxigalaktiskt!

the_TnT skrev:
> Åre vecka 35 - dvs. typ 22:a till 29:e augusti.
> Det är bäst väder den veckan, lagom dammande
> stigar och 17°C på dagen och 25°C under
> after-biken vid grillen. ;)

Den veckan för två år sen, regnade det konstant. Temperaturen låg stadigt runt 5°C. Det blåste så mycket att högzon var stängt alla dagar utom vår sista, då det hade fallit ett par cm snö. I augusti!!
are.jpg

Justde, vi hade valt den veckan för att det enligt locals är stadigt sensommarväder då.. jo tjena!

Jerry skrev:
> Vecka 35 för mig mä:-)
>
> Satt och tittade i rr/bild/video-tråden från
> förra året ... oj vad jag blev sugen på att
> åka nedförs nu:-D

var finns den tråden, har sökt men inte hittat, länk någon?

vi körde sista helgen i september förra året o tredje dagen dumpade det snö så hela berget stängde, men innan dess var det hala löv o gött som faen att köra! det där med snö i slutet på augusti håller inte!

slhap skrev:
>
> Den veckan för två år sen, regnade det
> konstant. Temperaturen låg stadigt runt 5°C. Det
> blåste så mycket att högzon var stängt alla
> dagar utom vår sista, då det hade fallit ett par
> cm snö. I augusti!!
> http://pahls.se/are.jpg
> Justde, vi hade valt den veckan för att det
> enligt locals är stadigt sensommarväder då.. jo
> tjena!

Tjena!

Det är helt sjukt vad ni hade fett med oflyt.. Jag ber fortfarande om ursäkt för villfarelsen att just den veckan skulle vara bra.. Men den har fan vart det alla andra år..

Just klick and you shall be bönhörd:-)

Tyvärr är en massa länkar till Harris (och andras) underbara bilder förstörda, men en hel del finns kvar:-)

leffo skrev:
> Jerry skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vecka 35 för mig mä:-)
> >
> > Satt och tittade i rr/bild/video-tråden från
> > förra året ... oj vad jag blev sugen på att
> > åka nedförs nu:-D
>
>
> var finns den tråden, har sökt men inte hittat,
> länk någon?

kommer vara i åre från 2:a aug en vecka framåt, jag har även lediga bäddar i huset vi hyr, någon som vill dit så hör av dig ^^

//Daniel

Åre är något fuktigt just nu... de nya Wetscreams jag köpte i fredags betalar sig bra, dock gör dessa och leran att det är svårt att få upp farten för hoppen på tex Shimanoleden. Vissa leder är numera bitvis fullstora bäckar ocg även de maskinpreppade (shimano, flinbanan etc) börjar ta en hel del stryk. Det är rätt skoj ändå tidvis men svårt att orka med (för mig alla fall) för en hel dag.

Rengöring av alla grejorna samt torkning tar halva kvällen typ...

...mycket gnäll blev det men låt inte det avskräcka någon, vem vet snart kanske de öppnar högzon också...

D

Jag åker upp nu på söndag och är där till på fredag morgon. Cykling mån-tors alltså.
Är det Minions eller Wets som gäller, för jag får nog bara med mig ett par upp. Åker med SJ, så packningen är lite begränsad.

Jag kör på en grå Glory med Deemax om det är minion-väder. Annars så åker de svarta lerhjulen med Wets på.

Nu har jag och Erika tillbringat dryga veckan i åre. Underlaget har varit blandat, allt ifrån grymt kladdig gegga till nästan helt torrt sista dagarna.

IMG_0255.jpg ht=544

IMG_0291.jpg ht=725

IMG_0309.jpg ht=477

IMG_0343.jpg ht=725

IMG_0254.jpg ht=544

IMG_0346.jpg ht=501

IMG_0352.jpg ht=725

IMG_0355.jpg ht=725

Varit i åre sen i söndags nu, min kropp håller bara för 2 dagar downhill (tis + ons) och igår roade jag mig med att vandra upp för skutan via 'året tuffaste topptur' Väl värt de! tog mig 2,5h exkl en fikapaus.

Nu så undrar jag om nåon har någon trevlig XC-tur att rekomendera? helst utan 1000meter klättring :p försökt hitta leder men inte lyckats.. Tips mottages gärna!

Mvh Daniel - I åre 2 dagar till

Tack för länken!

Ja det var synd! jag har tyvärr bara en vecka semester i sommar och den blev tillbringad här i åre :) På söndag blir det 1000km i bilen och sen 7h sömn, sen jobb igen :P

Hoppas du får en kanonvecka! vädret såg inge vidare ut när jag åkte hit, men jag har haft sol sol sol och väldigt mycket värme, tror vi haft en bra bit över 20 grader de senaste 2 dagarna, även på toppen!

Snygga bilder rouster, gillar skarpt den 3e från slutet, riktigt bra komposition. Ser ut som det är stup hela vägen ner i sjön där :)
Vart är den tagen?

Tack tack! Den är tagen i Easyriden vid den steniga ravinen. Har du köpt en 4-hjuling än ;o) Du var ju helt klart byns coolaste!

stenmark skrev:
> Snygga bilder rouster, gillar skarpt den 3e från
> slutet, riktigt bra komposition. Ser ut som det
> är stup hela vägen ner i sjön där :)
> Vart är den tagen?

När valet stod mellan att bära ner 6 nerpackade DH slädar + annan packning till stationen från ski lodgen eller låna deras 4-hjuling, så var ju inte betänketiden jättelång :)

Jädrans också.
Hade detta uppskrivet på min lista att åka upp till Åre o cykla.
Men de blir nog inte av detta året heller pga att jag fick punga ut 8500kr
på hunden då han åkte på tarmvred (tack o lov är han bra nu). Men detta får
bli till nästa år kanske, att åka upp o cykla.

BTW: Grymt snygga bilder ;)

//panos

Kan någon som är i Åre ge en rapport på hur det ser ut? Bör jag ta med mina wetscreams eller klarar jag mig utan dom även om det regnar en eftermiddag i helgen?

Wet screans skulle jag lägga om till. Har regnat ganska tungt några dagar nu så jag gissar att spåren mer ser ut som bäckar.

// Fischer

Gah... Vad sakta dagar går! Inte många dagar kvar nu, verkar bli ok väder än så länge i alla fall, inte lika tokvarmt som förra året! :)

42Hz skrev:
> Gah... Vad sakta dagar går! Inte många dagar
> kvar nu, verkar bli ok väder än så länge i
> alla fall, inte lika tokvarmt som förra året! :)

+1 på det. Otroligt drygt att sitta på jobbet och "vänta" på att komma iväg. yr.njo rapporterar precis lagom väder sön-ons. Än så länge iaf :-)

Jepp här går det ännu segare, när man vet att en ny ram ligger för sortering på posten i Göteborg och min framgaffel är sönder.

Tillbaka
Topp