Åre 99

DD88

Aktiv medlem
Åre 99
Har precis flyttat till ny lägenhet och då hör det till att man rensar lite. Hittade bla en fotopärm från sent 90-tal där det bland annat huserar lite bilder från Åre 99.

Då denna åker ner i papperskorgen så tänkte jag dela med mig då bilderna förhoppningsvis får evigt liv här på internet.

Bara ett par veckor innan avfärd så blev jag klar med min cykel från nuvarande Cyclecomponents (glömt vad dom hette på den tiden) Skulle väl med dagens mått mätt klassas som en 4X. Rikligt utrustad med första generationens DeeMax, RooX (styre, styrstam, vevarmar, kedjestyrare), Formula skivbromsar, Race Face 46T-klinga, Z1 Bomber, XTR (reglage och växel), Gazza 2,5" (ej på bild) Shimano DX SPD-pedaler och min tursadel, allt på en GT ZAZKAR LE-ram.

IMG_2837.jpg

Jag minns inte hur många vi var, men en full minibuss bestående av ett gäng cyklister och ett par respektive. Vi var uppe några dagar tidigare och körde Downhillspåret, en svart backe och en hel del i snåren däromkring. Mina Formula-bromsar gav med sig efter ett par dagar körning och då inga reservdelar fanns tillgängliga så åkte vi ner i depån där teamen hade börjat packa upp. Sintesi´s teammekaniker fick moderskänslor och erbjöd sig att fixa bromsarna gratis (han ångrade sig nog när han insåg att det inte var en luftning som krävdes utan byte av alla packningar)

Tyvärr så började det regna rätt kraftigt under träning och kval, så hela backen blev en enda stor leråker. Detta påverkade även oss då flera andra spår stängdes för alla utom tävlande. Dessa dagar så höll vi oss mest nere i dirten, som lite oväntat var relativt tom på folk.

Själva tävlingen finns det väl inte så mycket att skriva om, Frankrike dominerade och regnet öste ner. De svenska hoppen var väl inte helt oväntat uträknade relativt tidigt i tävlingen och efter ett tag tröttnar men på att se cyklister trilla i lerpölar.

Tyvärr så tog jag aldrig med kameran när vi själva var ute och körde, vilket hade varit bra mycket roligare för egen del, men här är iaf de utlovade bilderna:

IMG_2839.jpg

Roger Pontare inviger.

IMG_2840.jpg

Träning.

IMG_2841.jpg

Träning.

IMG_2842.jpg

Lera så långt ögat kan nå.

IMG_2843.jpg

Tävling.

IMG_2844.jpg

Tävling.

IMG_2845.jpg

Sari Jörgensen, tonårskärlek.

Edit: Fler bilder:

1.jpg

Det var i landningen till detta hoppet som Shaun Palmer föll.

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

9.jpg

Hittade även en film på Youtube (ej min):

Senast ändrad:
Åre 99
Kul, fina bilder!
Minns det också som i går, Steve Peat stod brevid mig
på prisutdelningen, han hade brutit armen.

Det året cyklade jag på en kona hardtail i stål, precis som nu alltså.
Men året efter hade jag en heldämpad, och året efter det köpte
Jag Cedric Gracias ena vm ram av Jon Olson som då hade knallrött hår
Och bjöd på redbull från en ny sponsorkyl i lägenheten.
Det var tider det...Pizza från gula villan, gulasch på café bubblan och bärs på
Kvällarna på bygget..

Åre 99
Jag har några enstaka bilder men framförallt så fick jag Shaun Palmers brallor efter att han krashat. Han var lite dimmig i blicken när han kom ut ur Specialized-bussen. Han kanske hade rökt nått olämpligt ;)

Åre 99
var oxå där, kommer mest ihåg leran och att nån DHnisse trillade rakt in i trädet jag tagit skydd bakom.

/T

Edit, det var förresten en toksnygg XCjunioritalienska som klistrat fast sig på näthinnan oxå. Mmmmm

Senast ändrad:
Åre 99
Najs!

Palmers vurpa var epic. Hade en samling autografer med bla kirt voreis o shaun p,cedric mm som jag dock lyckades supa bort

Har en tshirt och hatt med åre99 tryck till salu btw, pämma!

Senast ändrad:
Åre 99
Hittade den här när jag rotade i ett förråd härom veckan. Nostalgi...Första kvällen vårt gäng var i Åre så träffade vi Steve Peat, Rob Warner och Martyn Ashton på Broken. Grabbarna var ute och firade Robs födelsedag så vi bjud honom på en grogg.

Bilagor

• VM99.jpg
    VM99.jpg
    56.6 KB · Besök: 22
Åre 99
Tack! Jag letade fram en gammal vhs film med SVT´s sändningar från Åre. Det svåra var att hitta VHS spelaren under allt damm men jag lyckades.

Underbar tråd!

Åre 99
Uppdaterat första inlägget med fler bilder.

42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Fet skiva i fronten, fanns formula redan då?

Tror det var första skivbromsen dom fick ut på marknaden. Tyvärr så fanns det ingen riktig standard utan dom hade ett eget CC-mått, diffade nästan en CM. Efter mycket mek så fick jag en adapter att passa, den som satt på från butik var alldeles för vek. Bak var det ännu värre, där hade dom byggt ihop en egen historia eftersom ramen saknade skivbromsfäste.

skiv.jpg

Efter Åre så fick jag hem en svart Planet X Jack Flash-ram från Häggs, första leveransen till Sverige.

Hittar tyvärr inga bilder på den nu.

Senast ändrad:
Åre 99
Säffle mountainbike hette de innan de blev CC (innan de i praktiken blev Karlstad Landsväg).

Riktigt fin hoj. Roox-stam och vevar är grymt fett! :)

Är det en sån där Z1:a där det är skivbromsfäste på båda sidor?

Åre 99
Hittade ett fotoark eller vad det kan heta just därifrån. Ingen vidare bildkvalitet kanske men minnena är fina!

re2.JPG

Action i parken vid stationen
re3.JPG

när kameran var framme...
re4.JPG

...ville alla va med på bild!
re5.JPG

Tinker!
re6.JPG

Tinker kör om
re7.JPG

En toksnygg italienska

Åre 99
mangelito skrev:
-------------------------------------------------------
> hahah! tror jag va med i den bussen upp till
> åre 99. kul å se bilderna! kommer ihåg det
> som igår.hahha mwh mange (planetx)

Haha så du hänger här?

Kollar du riktigt noga så ser man Mattias på ett av korten.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp