Åre Bike Park update!

Åre Bike Park update!
Nu är sajten www.arebikepark.com uppdaterad och trimmad. Nya delar är en filmsida, och webcam/vädersida. Dessutom finns hela sajten översatt till Engelska.
Vi har även en del nyheter inför ”riktiga säsongstarten” under midsommarhelgen. Mer info finns på sajtens nyhetsdel. Vi har även tagit fram ett bra paketerbjudande på liftkort och boende för alla cyklister.
Mycket nyttig info om en resa till Åre finns under rubriken ”Planera resan”. Där har vi samlat öppettider, priser bokninginfo m.m.
www.arebikepark.com är en bra start på resan till Åre i sommar.

//Uffe

Åre Bike Park update!
Helt ok faktiskt. 995kr för tre nätters boende och fyra dagars liftkort låter som ett bra weekendpris. Då kanske man inte behöver tälta detta året då.. :)

Fint sajt Uffe, schysst update!

Åre Bike Park update!
Så hur blir det med högzonen i år då... blir det någon utveckling för oss som vill åka HELA berget o vill ha lite fler leder ner från kabin topp... kom igen nu o behåll oss som vill kunna få frossa i höjdmeter o få lååånga åk i omväxlande terräng som besökare även hädanafter... det är ju berget vi vill åt... inte bara en tredjedels bergsida fylld med utförsdörtspår...

Åre Bike Park update!
Mmmm, hela berget... det vore fint med lite uppdatering av den övre halvan också. Full gas på kabinen och 4-5 smockfulla hojkabiner i timmen, kanske cykelkorg under, laglig cykling på Burmaleden och Svartbergsryggen, nya leder ut åt sidorna. Kanske rentav mot Ullådalshållet.

Det blir spännande om Olympiatoppen går också, fast den borde förstås köras nerifrån byn, det ser inte ut så på kartan? Jobbig klättring uppför halva berget till början av den liften annars.

Potentialen är enorm för upplevelsehojning ovanför trädgränsen och alla som varit där vintertid vet att liftkapaciteten finns, men med risk för att låta grinig - varken bergets eller liftarnas kapacitet har utnyttjats hittills.

Lutande dirt och racebana, 300 meters fallhöjd, trälådor med gympamadrasser och 150 myggbitna actionsportfotografer med teleobjektiv kan de ju få ha i Sälen och Gesunda, de ligger närmare civilisationen. Men ovan trädgränsen, där börjar det som skiljer Åre från mängden.

Jag tror inte att jag och Tobbe är de enda griniga gamla gubbar som vill åt den biten i första hand.

Senast redigerad av en moderator:
Åre Bike Park update!
Tobias/Frost skrev:
-------------------------------------------------------
> Så hur blir det med högzonen i år då... blir
> det någon utveckling för oss som vill åka HELA
> berget o vill ha lite fler leder ner från kabin
> topp... kom igen nu o behåll oss som vill kunna
> få frossa i höjdmeter o få lååånga åk i
> omväxlande terräng som besökare även
> hädanafter... det är ju berget vi vill åt...
> inte bara en tredjedels bergsida fylld med
> utförsdörtspår...

+1

Åre Bike Park update!
Tjena!

Svarar lite.. Olympiagondolen kommer man åt genom att först ta VM6:an sen Hummelliften och sen traversera bort till platån. Nedre olympia liften är borttagen så den blir svår att åka i.. ;)

Åre Bike Park update!
Håller med Tobias och ErikH. Legal cykling på burma och den där andra stigen västeråt vore drömmen!
Mer "naturliga", grottiga allmountain/freeride stigar tycker jag vore toppen. Inget fel på new-school grejjena. Området är ju stort, så alla typer borde ju få plats utan problem!

Åre Bike Park update!
Mmm, jag instämmer!

Det vore bra om man åtminstone kunde köra Burma och Svartbergsryggen legalt. Tusenmetern och Hellriden i all ära, men det finns ju så mycket annat skoj som också kunde vara tillgängligt om någon la manken till.

Mer liftkapacitet till toppen vore svinbra, men jag tvivlar på att det ens går att genomföra rent tekniskt med kabin?

Åre Bike Park update!
När Olympiagondolen öppnar upp så kommer det nog inte vara några problem att få åka med till toppen, det tar runt 2ggr så mång personer som kabin gör per timme. Synd bara att det är snö på toppen ännu... :(

Anledningen till att Burma är "off-limits" är kanske inte riktigt för att ingen lagt maken till.. det handlar väll mer om en markägare, vars fru blev skrämd av en DH-cyklist för några år sedan.

Inte helt oväntat så blev det ett jävla liv över detta och markägaren stängde av området för cyklister... vilket är otroligt synd då den nog måste anses vara lite av Åres "Holy-Trail" :(

Om jag fattat det rätt så lär detta område förbli stängt för oss, tills de att någon hostar upp pengarna att köpa upp marken.. så känner ni någon med bra resurser.. hälsa att jag önskar mej Burma-leden i födelsedagspresent :P

Åre Bike Park update!
Linus Malm skrev:
> Inte helt oväntat så blev det ett jävla liv
> över detta och markägaren stängde av området för cyklister...

Om jag minns rätt är det nog bara Länstyrelsen eller Kommun som kan stänga ett område för cykling. Så längde det faller under allemansrätten i övrigt.

Inget man ska tjafsa med, men principiellt så...

Åre Bike Park update!
Tjena!

TnT.. Självklart får man cykla på Burma.. om du cyklar upp först.. Allemansrätten är ur funktion när du åkt en lift.. Jag har kört burma legalt efter vi tagit oss upp på skutan utan lift, den är fin som få..

Samma markägare har också fått en annan markägare som har en stooooor fårhage att flytta sitt elstängsel på ena sidan med 75 cm då det låg för nära en stig som han byggt till sin fru för 20 år sen och hunden hade kommit åt det när hon gick in till byn och då kunde hon inte gå där längre förens staketet var flyttat, och hon kunde inte gå längs vägen in till byn heller, staket är en kilometer långt och stigen bred nog för två att cykla i bredd större delen, men en hund kan inte gå där bevisligen.. hupp..

Åre Bike Park update!
Det är väl bara att inse att stökig cykling ovanför trädgränsen som kräver cyklar som kostar flera månadslöner inte är det mest kommersiella. Jag tycker det är bra att de gör lite autobahnleder så att de kan få upp volymen på besökare. Det lär väl vara enda chansen att få in mer pengar på cyklingen och på så sätt få bättre manöverutrymme i framtiden, både gentemot Skistar och markägare.

Sen håller jag med om att Åre börjar ovanför trädgränsen.

//Per

Åre Bike Park update!
Mer myspys på "det riktiga" berget: ja tack. Det är ju en till största delen outnyttjad resurs nu och dessvärre ledsnar man lite på de två befintliga spåren... Med tillhörande ökning i liftkapacitet så vore jag en lycklig(are) campare.

Åre Bike Park update!
Största orsaken till att vi inte får/bör cykla på burma är att det är en vandringsled och vandrarna inte gillar cyklister och att markägarna vill ha betalt för all komersiell cykling på sin mark.
Nått ajg dock har försökt få skistar att förstå är att där behövs fler alernativ. Lätta leden i all ära den blir säkert skojj för nybörjare och de som gillar hopp men sånt fins redan på lågson i mängder! den är dessutom bra för att fåupp volymen men ska de som har hojjat i åre i åratal inte få cykla där de alltid tidigare ha fått så lär det bli bråk. va som behövs är långa helabergetstigar, mitt förslag har alltid varit nått parallelt med burma som sen går ner i susa och gärna en svår jävel ner över musbeget ( det mellan ravinerna ) kan vi hitta sponsor som ger skistar som i sintur ger markägarna de 20k de vill / stig så har vi säkert löst problemet men va det verkar så vägrar skistar stå för det än på några år då bikepark projektet inte har budget för det.

Åre Bike Park update!
Jag är rädd för att de hängivna åkarna överger Åre till förmån för andra skidorter i Alperna och Nordamerika om man inte kommer till rätta med problemen i högzon. Detta kanske inte spelar så stor roll för Skistar rent kommersiellt eftersom man enkelt kommer ersätta detta tapp med ett ökat antal nybörjare och familjer som vill cykla MTB utför på de lätta lederna. Men det vore synd på ett så fint berg och en så trevlig by om alla mer avancerade åkare försvann till Whistler, Portes du Soleil och Verbier.

Åre Bike Park update!
Ett parallelt spår bredvid Burma hade faktiskt varit en riktig fröjd.

För jag kan faktiskt ha viss förståelse för att vandrare kan känna sej lite oroade när de möter en DH-cyklist vid fel ställe. Det blir ju ganska så tajt på sina håll och tyvärr så är det oftast också de ställen som är de roligaste att köra på..

Jag har också hört mycket om problematiken mellan cyklister och Skistar. Det är tråkigt att det är som det är.. även om det tinat upp en hel del under senaste åren.

Jag har hört ryktas om att det är planerat med någon form av nytt DH-spår till SM.. det råkar inte vara så att någon här av någon händelse har någon inside info om detta? :D

Åre Bike Park update!
Stream skrev:
> Jag är rädd för att de hängivna åkarna överger Åre till förmån för andra skidorter i
> Alperna och Nordamerika om man inte kommer till rätta med problemen i högzon. Detta kanske inte
> spelar så stor roll för Skistar rent kommersiellt

Ja, nu har jag funderat lite på det där. Om jag hade affärsintressen i Åre vore valet lätt. Vilka prioriterar man;

slopestyle-teens som har hela barnfamiljen i släptåg (hyr fyrhjulingar, bowlar, käkar på restaurang, återkommer 5-6 vintrar med hela familjen, pröjsar fullpris)

eller

svettig downhillfarbror som mest gnäller om att Alperna är bättre på allt utom priset och som kör över hela berget, kraschar och bryter benet två kilometer ut på illegala kalfjället, lerar ner kabinbanan och har kedjeolja på de två vandrarna, käkar hemlagad mat och dricker öl från bolaget för att spara pengar, bor hos kompisar i byn eller pressar in sig i en redan full stuga med cyklar och allt?

Åre Bike Park update!
Tobias/Frost skrev:
> Skönt att du är på vår sida erik... har du tjackat aktier i skistar ellr... ;)

Äsch, skit också, försent för den planen:

"Bolaget Skistar är världens bäst skötta börsnoterade skidanläggningsföretag men tyvärr värderas aktien också som det´ skriver Veckans Affärer i en analys. Bolaget kontrollerar idag 42 % av den skandinaviska liftkortsförsäljningen och utrymmet för tillväxt ser alltmer begränsat ut. Framtida vinsttillväxt kommer snarare att bestå i utnyttjandet av stordriftsfördelar, en strategi som inte bedöms kunna ge några större kurslyft. Under senare månader har också flera personer i ledningen sålt stora delar av sina aktieinnehav. Rekommendationen från Veckans Affärer är sälj."

Åre Bike Park update!
Skistars ledning kanske inte tror på långa snöiga vintrar igen eller låga kronkursen som gynnar skistars anläggningar eller liftarnas ökade användning om sommaren med mtb.

Åre Bike Park update!
Obed skrev:
> Skistars ledning kanske inte tror på långa
> snöiga vintrar igen eller låga kronkursen som
> gynnar skistars anläggningar eller liftarnas
> ökade användning om sommaren med mtb.

Obed, har du inte förstått att svängningar i kursen och värderingen av en aktie inte har något med hur företagets verkliga verksamhet fungerar. ;-)

Åre Bike Park update!
Chrillepille, det är nog så som du säger :)
Det är nästan så jag är sugen på köpa ett gäng aktier. Får kolla efter semestern hur sommarens aktiviteter har gått om det blev lyckat. Sedan ska jag på bolagstämman och kräva mera cykelaktiviteter :)

Åre Bike Park update!
Erik, Skistar är bara intresserade av liftkortsförsäljning så om det är 100 gratisboende freeriders eller kapitalstinna familjer som spenderar pengar på annat i byn spelar dem ingen direkt roll (snarare så att freeriderserna kanske bor på fjällbyn vilket gör att skistar får del av boendet vilket de inte får av stugägare eller dyrhotellboende)
Sen är det ju faktiskt som så att alla dessa nybörjare inte kommer komma om här inte är några duktiga åkare kvar eller bara lätta barngodkända leder för vad kan de då skryta om på stureplan ed.?

Åre Bike Park update!
skulle tro att Portes du soleil slår Åre på fingrarna på de flesta priser, billigare säsongskort, billigare boende, billigare mat mm. Resan dit med bil blir väl lite dyrare dock..

MEN, i portes du soleil finns inga knott, vädret är mkt bättre, vandrare separerade från DH-spåren, maten är godare.

Konkurrentanalys...

Åre Bike Park update!
Åre börjar bli rätt bra på sommaraktiviteter men som sagt bor man i typ sthlm och vill åka på semester med hyfsat väder åker man till alperna..

Åre Bike Park update!
hm... nu ska vi väll kanske inte mana till bojkott av Åre? =)

Utbudet ser trots allt bättre och bättre ut hela tiden och ju fler som åker med liftarna under sommaren, desto mer kommer området att utvecklas :)

jag kommer att lägga de vanliga midsommarplanerna på hyllan i år och istället dra till Åre.

..helsike så klämkäck jag blev helt plötsligt.. :P

Åre Bike Park update!
Drömmer mig bort till Åre när jag kollade på bilder därifrån. Det ska bli riktigt skoj att återkomma. Vi får säkert fler stigar ovanför trädgränsen så småningom.

Åre Bike Park update!
Hur är det i år, kommer det att finnas fler downhillcyklar, typ Kona Stinky, att hyra?

I fjol fanns det max en handfull riktiga hyrcyklar (DH) i hela Åre.

Skistar (och övriga företag) måste bygga upp hela infrastrukturen för att detta ska bli riktigt stort.

-Åke

Åre Bike Park update!
Angående funderingen om det finns riktiga DH hojar att hyra i Åre. I år så finns det faktiskt riktiga DH hojjar, jag kallar inte stinky för riktig DH. Skidsport som ligger vid torget hyr ut Scott cyklar, de har några "riktiga" Dh cyklar, Scott High Octane. Vidare så har Årebikes sin uthyrning uppe vid Fjällgården, i Bergbanans toppstation, där har de oxå "riktiga" DH cyklar, UMF duncans. Båda dessa är riktigt fina. Vidare så har Extrem kvar sin uthyrning med nya Kona cyklar och ÅreMountainbikeCenter håller i år till i Skidåkarnas gamla lokaler på torget, i samma hus som PeakPerformance. Där finns det Giant Faith att hyra.
Som sagt infrastrukturen i Åre börjar sakta men säkert att ta form, hoppas bara att det kommer hit folk och cyklar så att det kan växa ännu mer...

Åre Bike Park update!
ÅL- i år fins det rätt så många hojjar att hyra. Åre bikes uppe på fjällgårn har 7 UMF duncan som nog får ses som de bästa.
sen har du extrem med en drös fler stinkys för i år, åre skidsport har scott nitrous och hi octane, åre moutinbikecenter har giant, åre mountainbikeskola har några stinkys för sina kurser/guidade turer.
tror det totalt blev 60 hojjar mot fjolårets 15.

Åre Bike Park update!
En liten rättelse till.
Extrem har mycket riktigt Stab Garbanzo cyklar till i år, helt rätt, dessa är oxå helt OK om man vill testa på freeride cykling, men att säga att det är en stor skillnad mot Stinkyn vet jag inte om jag vill säga, de har lite bättre vevparti en bättre bakdämpare, XT bakväxel, ja som sagt inga jätterevolutioner. Jo jag glömde, de har även lite mer fjädringsväg...

Åre Bike Park update!
Jag ville inte bumpa detta till en recension av Stinky. Vad jag menar är möjligheten att locka upp nyfikna cyklister på berget för att kanske få dem att börja cykla MTB,FreeRide eller DH.

Alltså, att det finns vettiga cyklar för det som vill prova. Bra bromsar, Bra fjädring.

Att det sedan finns experter som tycker att "Stinky inte är en bra DH-cykel" har ingenting med att locka nyfikna att prova att göra (Härlig ordföljd. - Men ni menar vad jag fattar :-)

Den som redan är inbiten DH-cyklist kommer förmodligen inte hyra särskilt många DH-cyklar.

-Åke

Åre Bike Park update!
Åke du har helt rätt, lite taskigt skrivet mot PontusL, kunde inte bara hålla mig.
Självklart så är Konan en grym cykel att prova utförscykling med, en del tycker t.o.m att den är bra. För att komentera Egils inlägg så har butikerna iår riktigt bra cyklar, standarden är så hög att det är löjligt, instegs hojjarna ligger på runt 20 000:- i värde och de dyraste runt 55 000:- vilket är helt sjukt.
Den som kommer upp och hyr cykel kommer knappast att bli besviken över utbudet iår vilket är riktigt roligt...

Tillbaka
Topp