åre eller sälen?

åre eller sälen?
Åre har helt klart längre backar. beror mycket på att Sälen inte har lika mycket fallhöjd annars kan jag inte jämföra eftersom jag inte cyklat i Sälen.

åre eller sälen?
Har inte heller varit i Sälen än, men det kan nog bli bra där med nu till sommaren. Åre är rätt säkert kort, även om åkningen är rätt stökig/teknisk ovanför trädgränsen. Fallhöjden är helt klart ok i Åre, kör ett helt åk från kabin ner till kabin utan att stanna och du är duktigt trött i kroppen. :-)

Ska till Åre för tredje sommaren i rad, finns många fina stigar där som lockar. Ripbranten, Anitas brant, kälkspåret, hoppen vid ängen, solstigen, snorkeln...m.fl. :-)

/Leo

åre eller sälen?
Tjena!

För att citera en t-shirt som säljs i åre på vintern (och nu även på sommaren)
"Öva i Sälen - Åk i Åre"

Ok.. jag är lite partisk.. men man har tre gånger så hög fallhöjd i åre och mycket mer att cykla på..

åre eller sälen?
Det finns lite andra aspekter att ta hänssyn till vilken ort du skall välja. Av bilderna som man sett från Sälen så ser det ut att vara en BMX bana modell större och det borde passa de som sitter inne med en hardtail eller liknande, plus att det är nog helt OK att prova där om man vill se om nerförscykling är något att hålla på med. Jag har inte varit där på sommartid, men det borde kunna bli bra, skidåkningen på vintern suger pga korta flacka backar, det låter konstigt men flacka skidbackar kan bli bra cykel nedfarter...
Har du en ambition att åka ordentligt så är mog Åre det enda stället att åka till, Åkte nya mellan delen på Flinet och den kommer att bli den bästa av de tre, vill man ha lite stökigare så har nog aldrig DHbanan varit brutalare än vad den är nu, vidare så måste man ha riktigt håriga armar om man skall ta FOX boxen som håller på byggas vid fjällängen, galet stor. "om jag är partisk, nej då inte jag..."
Ett par funderingar! Vart tar man vägen efter cyklingen i Sälen om man inte vill sitta inne i stugan, Malung 5 mil bort eller?
Anitas brant, den frågan maldes i höstas och man trodde att den var över en gång för alla. Finns den i Sälen och Leo har misstagit sig eller? Ingen som bor i Åre har någonsin och kommer aldrig att döpa något till Anitas vad det än må vara, inte ens det lilla droppet som tog hennes nyckelben. Branten i DH banan byggdes utav Henke och han körde den långt innan någon annan, och nej, den heter inte Henkes brant heller...

åre eller sälen?
Kneecap bor ju i Åre nu och kallar branten på DH-banan för Anitas mödom. ;P

Lindvallen är ett osäkert kort än så länge, men utforskas bör det väl?

Åre är nog Sveriges bästa utförsberg. Men bor man i södra Sverige eller nära Arlanda är Alperna överlägset...

åre eller sälen?
Kneecap skrev:
-------------------------------------------------------
> Tjena!

Hoj!

> Enbart på happy.. Inte irl..

Fegis! ;)

Undrar om Ledstång är Anita själv eller någon nära vän, annars tycker jag det här var lite elakt: "Ingen som bor i Åre har någonsin och kommer aldrig att döpa något till Anitas vad det än må vara, inte ens det lilla droppet som tog hennes nyckelben."

Men om Anita själv inte tycker om att branten kallas efter henne, då tänker jag sluta med det. Men fram till dess får den förbli Anitas mödom för mig. Eller om man kan få ett bättre namn.

åre eller sälen?
"Anitas" låter helt ok också, även om "Henkes" låter lite mer fotbolls-VM? :-) Oavsett vad den lilla branten heter så är den helt klart ett kul inslag på downhillbanan i Åre. Kanske ska man bara kalla den "Lillbranten" då, så inte Anita får för mycket oförtjänt cred? :-D

/Leo

åre eller sälen?
Måste be om ursäkt, jag pratade med Henke idag om mitt inlägg tidigare och han berättade för mig att han faktiskt inte ligger bakom själva branten utan hör och häpna. Christer, Anitas egen man. Så rent tekniskt så skulle han kunna döpa branten till Anita likt en båtbyggare döper sin skuta till sin kärestas namn, men nu har detta ej hänt så så det formella namnet om det nu är så viktigt borde i så fall vara Christersbrant, Fast då finns det en annan hake, Christer jobbar med att bygga leder och skulle man döpa allt han gör, tillexempel den nya lilla vägen förbi surhålet i Bräckebäcksleden till Christers nånting så skulle det lätt kunna bli absurdum av allting, tänk alla hopp Feffe gör, -Feffes hopp var grymt, visst men vilket, Skall man döpa grejerna och numrera dem, Feffes hopp #1, Christers bank i surhålet #3 kanske Tommys breddning utav bron efter första delen på flinbanan. nej tack...
Nu till dagens andra fundering! varför gör jag detta inlägg? Ärligt talat så vet jag inte, kan bero på att jag är där skönt trött som man kan vara efter en kanon dag på skutan, halv taskigt väder men ändå grymt, eller är jag bara dryg. Skulle själv satsa mina pengar på det andra allternativet. hur som helst så skall jag ge mig nu men tänker berätta för att göra er lite avundsjuka som inte råkar vara här för tillfället att cyklingen har öppnat upp och att det trots dåligt väder var hur kul som helst att komma igång med den "riktiga" cyklingen igen.
Leo cykelbroder, hoppas att du tycker om stökig cykling, DH banan är riktigt brutal, men på samma gång otroligt rolig, tror att du kommer att gilla den, Henke håller på att reka ut en ny del till den som börjar uppe på Hummeln och går ner under Hummelliften för att ansluta till DH banan genom ovandelen på WorldCup backen, det ser riktigt lovande ut och kommer att göra den nästan dubbelt så lång, även nedre delen utanför Hyddan har ändrats, Branten som gjärna får heta lillbranten"fölåt dryg igen" är om inte lika bra så bättre än förra året, kändes som man flög längre, kanske bara en inbilning...
Ha det bra & lev väl.

Tillbaka
Topp