Åre - Skalstugan - Kallsedet - Järpen - Åre

Åk över Fröåvägen vilket fall somhelst. e14 är inte rolig att cykla på. Kör du vägen mellan Kallsedet och Huså (superfin väg) bör du i alla fall ha ett extradäck till racern för det ligger stort, vasst grus där. Annars gick det bra för mig på vanliga 25 mm däck. Asfaltvägen mellan Kallsedet och Kall tycker jag inte är så risig, där får man ha hur smala däck man vill

Cyklade sankt Olavsleden över gränsen till Nörge och 72 tillbaka, jättefin! Körde mtb, men det är perfekt för gravelbike.

Enligt google maps så är det grusväg på väg 336 från just efter Kallsedet till norska gränsen. Hur vägen är att cykla på kan nog variera rätt mycket på väder och trafik, och om den är skrapad nyligen osv.

Kul ide, kanske ska ta med hojen upp till mor & far nån gång.

Edit: härifrån blir det grusväg: https://maps.app.goo.gl/DYqx79pE9DjozkLw6

Fast det är inte en lång bit på E14 som man behöver cykla. Järpen - Åre och då finns det även lite grus som man kan hålla sig på. Sedan så är det den lilla stumpen mellan Duved och Staa.

Åter till grundfrågan som vi inte riktigt avhandlat. E14 är ganska bra asfalt, något grov. Väg 336 från Järpen har fin asfalt hela vägen förbi Kallsedet.

Skalstuvägen vet jag inte, det var länge sen jag åkte den på sommarn, men jag har för mig att den är ok.
Norska sidan är nog bra asfalt, norrmännen håller efter sina vägar.
Det är 41 km grusväg mellan Kallsedet och norska gränsen som du får våndas över själv. Lite bredare däck är nog bra.

Skalstugevägen fick ny beläggning för några år sedan. Helt OK underlag. Brukade åka inlines från Staa och uppåt förut.

Kan det bli problem vid någon av de två gränspassagerna?

Saxat från UD:s hemsida
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidsresor Norden

Från och med den 15 juni öppnar Norge för fritidsresor mellan Norge och de nordiska länderna men endast för regioner som uppfyller FHI:s kriterier om smittspridning. Per idag uppfyller inte Sverige, med undantag för Gotland, kriterierna och karantänskrav och inreserestriktioner gäller fortsatt för fritidsresor till/från Sverige.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag vill se en RR där någon smyger sig runt de norska gränsposterna tack! Gör man en googlesök på "Grensekontroll sandvika Verdal" får man månadsgamla bilder på norska poliser och hemvärnsgubbar som vaktar gränsen mot sverige. Man borde bara behöva smyga på vägen in i Norge eftersom de nog gärna vill bli av med pestsmittade svenska cyklister.

Variant: Järpen-Åre via Fröå-vägen (backträning). Åre-föbi Duved tills vägen kommer ut på E14. Kort snutt E14 till Staa.
Skalstugevägen är riktigt trevlig nu när man slipper 1000-tals ölhandlande norrmän på den.
Jag och hustrun ska ta en mystur runt Kallsjön med övernattning på campingen i Kallsedet nu till helgen.

Variant: Järpen-Åre via Fröå-vägen (backträning). Åre-föbi Duved tills vägen kommer ut på E14. Kort snutt E14 till Staa.
Skalstugevägen är riktigt trevlig nu när man slipper 1000-tals ölhandlande norrmän på den.
Jag och hustrun ska ta en mystur runt Kallsjön med övernattning på campingen i Kallsedet nu till helgen.
Berätta om de snor dig vid gränsen då tack!

Haha, nä vi ska hålla oss nära sjön så det blir inte Norge.
Men jag ska lufta sporthojen idag så jag kan ta en tur till gränsen och kolla vad som gäller.
Återkommer med rapport i em.

En ickefråga! Det är inga kontroller på den vägen ?
Men en fin tur blir det, vackert på kalfjället med snöklädda toppar i fonden. Rejäla backar vid gränsen!
Med sportmc är det ett kurvnirvana?

6514C17F-52C2-4AED-A547-621E53A9F489.jpeg
64069200-27B6-43CC-8A46-2BF9E5EB49FC.jpeg

Bilagor

• 4A2B4B3D-4A6C-4B81-B7C2-DBB42FAD72DA.jpeg
    4A2B4B3D-4A6C-4B81-B7C2-DBB42FAD72DA.jpeg
    1 MB · Besök: 202
  • 377E8E42-76C3-451F-9C9B-AF0331E75EDC.jpeg
    377E8E42-76C3-451F-9C9B-AF0331E75EDC.jpeg
    911.8 KB · Besök: 157
Ja, bitvis nästan löjligt vackert. Och i stort sett inga bilar idag. Men tre älgar och tre renar på vägen.
Nästa gång blir det den rundan.
Såg att Skalstugan öppnar på Söndag igen (fikaläge).

Tillbaka
Topp