Åre under sommaren

Longines

Aktiv medlem
Åre under sommaren
Funderar på att ta tåget till Åre en vecka i juli och ta med en cykel. Mitt sällskap cyklar inte, springer inte så långt men kan gå på tur. Jag tänker att vi vandrar ett par dagar, ex. i Vålådalen, Åre och kanske Storlien. Jag har tillgång till HT, gravel och lvg och vill mest av allt inte missa några trevliga möjligheter till bra cykling. Mtb är inte min favorit, men inser att det kan vara funktionellt. Vilken cykel är att föredra och kommer Åre att funka för oss (kommer mitt sällskap att ha tråkigt och lägga all skuld på mig)? Jag avser inte att åka downhill (fick en fraktur i axeln när jag åkte skidor i Åre).
Om någon känner till trevliga gravel-/lvgrundor så tas det emot med stor tacksamhet, likaså mtb/ trail.

Senast ändrad:
Åre under sommaren
Kommer ni med tåg, så blir det bökigt med Vålådalen och de andra ställena som ligger en bit utanför Åre by, men det finns otroligt mycket bra vandring i byns närområde. När det gäller cykel så är MTB att föredra. Då kan du t.ex cykla i Åre Björnen som har lätta flowtrails. Cykla (vandra) till Bergstugan i Fröå och vidare mot Byxtjärn. Cykla (vandra) till Lillåstugan m.m. det finns jättefina gravel rundor men de kan bli ganska långa, och ofta med en del asfalt cykling inblandat. Kan du få upp ditt sällskap på cykel så kommer ni åt betydligt mycket mer, då det är ett stort område.

Åre under sommaren
Lederna i björnen (utom ett fåtal röda) funkar fin-fint med gravel så den cykeln är nog bäst om du inte ska ut på en del av de riktigt små grus/skogsvägarna . Många av dem är så risiga att där är nog mtb bäst

Åre under sommaren
Kommer ni med tåg, så blir det bökigt med Vålådalen och de andra ställena som ligger en bit utanför Åre by, men det finns otroligt mycket bra vandring i byns närområde. När det gäller cykel så är MTB att föredra. Då kan du t.ex cykla i Åre Björnen som har lätta flowtrails. Cykla (vandra) till Bergstugan i Fröå och vidare mot Byxtjärn. Cykla (vandra) till Lillåstugan m.m. det finns jättefina gravel rundor men de kan bli ganska långa, och ofta med en del asfalt cykling inblandat. Kan du få upp ditt sällskap på cykel så kommer ni åt betydligt mycket mer, då det är ett stort område.
Tack för bra tips! Jag har åkt buss mellan Åre och Undersåker en vecka, så Vålådalen är väl möjligt att besöka? Hur är det med terrängen, ska man ha kängor för att inte riskera stukningar eller räcker det med rejäla och styvare löparskor modell trail (frågar åt en kompis). Haha - I wish att hon kommer att cykla. ;)

Åre under sommaren
Tack för bra tips! Jag har åkt buss mellan Åre och Undersåker en vecka, så Vålådalen är väl möjligt att besöka? Hur är det med terrängen, ska man ha kängor för att inte riskera stukningar eller räcker det med rejäla och styvare löparskor modell trail (frågar åt en kompis). Haha - I wish att hon kommer att cykla. ;)
Jag använder lättare kängor avsedda för löpning, men egentligen så ska man nog ha lite stabilare kängor. Det kan va ganska blött bitvis.

Åre under sommaren
Jag tycker så lätta skor som möjligt att vandra i. Kängor har du om du måste bära tungt, vilket jag hoppas ni slipper. Trailskor är perfekt, tunna skor torkar också snabbare om de blir blöta.

Tillbaka
Topp