Åre, vad rasade på din cykel?

42Hz

Aktiv medlem
Själv hade jag ett baknav där frihjulet gav upp på bland annat, kan ju bero på taskig service efter Kinnekulle.. :)

Sedan slutade bakväxeln att fungra som den skulle, hakade upp sig i återfjädringen av trissorna.

Vid byte av bakhjul med en annan bromsskiva försvann beläggen på bromsbackarna på ett åk!!

Fick lov att själv tillverka en 'ring' av en säkerhetsnål, ligger runt klackarna för att spänna ut dem mot insidan av body:n. Få se om Atomlabs har reservdelar. *håller tummarna*

Kläggiga kuggar i bodyn.

Fiiin lagerbana, kulorna var bara att kassera.

Stålfjäderringen runt klackarna hade gått av. :(

Ena bromsbacken, notera att fastsättningsfjädern är nernött!

Stort tack till Tobbe, the_TNT för lånet av cykeln sista dagen och Ryddarn för lånet av bakhjul!!

Inget :-)
Efter en framlängesvolt, ett totalgenomslag/kraschlandning och en NS bail out pga snorhal lera på planken så är jag ganska nöjd.

bakhjulet är skevt, ovalt och bodyn hackar som en lungsjuk äldre herre. dessutom 31 ekrat numera.

bulten till dämparinfästningen gick rakt av.

bulten till pivotinfästningen stack och 'klämman' på svingen öppnade sig, fixat med hammare och skruvstäd efter lång promenad samt wc-lift nerför (tack till extrembutiken för lån av verktyg och kaffe).

i år var det prylarna som gav med sig..

Förutom små och stora repor är inget på cykeln sönder. Däremot har det varit si och så med funktionen på bakväxeln. Det var lite lerigt på några ställen...
En hjälm gick sönder. Utbudet i Åre på nya hjälmar var ingen höjdare, nästa åt tar jag med en reserv.

Aha, man kanske ska öppna verkstad i Åre! Saker går sönder när man åker nerför;)

Hoppas ni hade kul, hur som helst. Här nere på platten var det kul med Sömnlös. Annars har det mest varit regn och rusk.

Kan vi inte ändra frågeställning till...

Åre, vad rasade inte på din cykel? :)

Det mesta höll men min Z1 FR1 började läcka, nybyggda bakhjulet blev buckligt,
framhjulet också. Bakväxelöra böjt, kedjastyrare tillknöcklad dagligen.

Och så alla repor och jack å skavningar å märken förstås. Osv.

För första gången (i Åre) hade jag inga problem alls med min cykel!

Förutom leran som skojade till det lite för drivlinan, då och då...

Bakväxeln glappar, efter lite närkontakt med en sten på tusenmetarn. Annars verkar det mesta vara helt, förutom att svinglagren glappar lite mer än innan Åre. ;-) Jo, bakdäcket fick ju smaka på en fyrtumsspik(bild kommer), det var lite oväntat att köra på en sådan vid tabletophoppen i slutet...?! Bromsbelägg räknas som normalt slitage.

/Leo

För första gången i Åre hade jag sönder en del saker. Två bakhjul, en bakväxel, ett par växelöron och med tanke på överladdningen i "sista åket" kanske jag upptäcker fler saker när jag orkar ta itu med cykelskrället... Åreskutan är en kvarn, jag glömmer så lätt. Men inte ett enda bromsbeläggbyte på sex långa åkdagar!

Skevt bakhjul och bromsskiva.
Ett ganska fult märke i baksvingen efter däcket som hamnade lite snett första dan (och ja, jag erkänner, jag har bredare däck än rekommenderat).
Bromsbelägg såklart

Annars några fina blåmärken bara. Men jag körde ju fegvarianten och åkte hem efter två dagar (just som det verkade torka upp och leran tog slut)

/Per

Skev skiva (böjdes tillbaka med skiftnyckel så den är bra nu), skit i växelhöljena, slitet bakdäck, bucklad fälg (uppgraderades till en som var mer än dubbelt så bred så den höll resten av tiden) det var någon som tog en bild på det men jag kommer inte ihåg vem, nya ekrar och nipplar till det nya hjulet, slitna bromsklossar, ringlocka och cykeldator gick sönder när jag gick över styret samt massvis med stora repor på ramen.

Jag lyckades kränga av ett bakdäck i lite fart vilket gjorde fälgen lite ledsen. Men det var inte irreparabelt. WTB dual duty-fälgarna är nu proven in sprängsten. =)

Men eftersom jag bytte grepp, gjorde rent skivorna och servade gaffeln så var hojjen i bättre skick när jag åkte än när jag kom (nästan).

pbeijer skrev:
-------------------------------------------------------
> hagdahl: Vad är rekommenderad max däcksbredd på
> hecklern?
>
> //Peter

2,6 enligt SC. Jag körde med ett par Maxxis Minon DH 2,7 och det ska väl iofs motsvara ett par "riktiga" 2,6.or. När hjulet är rakt finns det en bunt millimetrar mariginal på varje sida. Men det blir ju lite känsligt i leran...

- Bromsslangen fram gick av.
- Bromsbeläggen fick bytas pga av att dom dränktes med olja.
- Växelreglaget gick av.
- Bakdäcket är helt slut.
- Greppen på styret slets det hål på.
- Framgaffeln spika igen, men fixade det med lite gaffelbensfett.
- Glapp i vänster pedal.

Så såg min vecka ut...
Åre tar på cykeln..

Alla åre-cyklister borde ha glappande vänsterpedal och tröggående högerpedal.

Det problemet får man väl oavsett märke och modell? :)

Ni har i alla fall cyklar att pajja! ;)
Om någon vill bidra ekonomiskt till min DH-hojj så tar jag tacksamt emot alla tänkbara summor!

Dessutom är det ju bättre att krasha cykeln än sig själv...

E-beth skrev:
> Dessutom är det ju bättre att krasha cykeln än sig
> själv...

helt klart vettigaste kommentaren.. =)

Leran var VÄLDIGT klibbig när den väl började torka, knappt så det rullade i nedförsbackarna på Flinbanan ibland!

OBS! Inte arrangerade bilder!

Fick lov att centrera fälgen i baksvingen för att däcket inte skulle släpa mot ramen. ;)

cal skrev:
> Alla åre-cyklister borde ha glappande vänsterpedal
> och tröggående högerpedal.
>
> Det problemet får man väl oavsett märke och
> modell? :)

Hmm, mina XC-svetto TIME-pedaler var nog det jag minst märkte av i Åre. Kan inte vara nöjdare! :)

cal skrev:
> Alla åre-cyklister borde ha glappande vänsterpedal
> och tröggående högerpedal.
>

Hvordan?

Mathias skrev:
> Överladdning och sista åk låter ungefär som "Krash!" eller? :-)

Nejdå, det blev lite långt bara. Så landningen hade tagit slut där jag kom ner. Det gillade inte det klena bakhjulet som redan hade justerats en gång för mycket.

En underlig upplevelse var att jag längtade efter SPD mest hela tiden när det började torka upp, trots fräscha plattisar med gott om vassa skruvar i. Det brukar ju annars kännas som "aldrig i livet SPD" i såna där terränger.

Mathias skrev:
> haha, kul bild Harri! Snacka om "Hitta cykeln".
> Vad körde du på för hoj nu?

Azet, fick ju ut en ny ram! Romicdämparen började ju spotta olja om man skruvade ut compression-skruven det minsta lilla, så den fick stanna i bottenläget. :(

Tack o lov funkade dämparen hyffsat i alla fall! Det var som sagt lerigt bitvis. :)

Inget trasigt, eller jo sadeln fick ett hål förresten. I övrigt enbart slitage. Den laseretsade (Yeah right!) Specialized-loggan på ramen är halvt bortskavd av Åres extraordinära, bruna slippasta som skutan är draperad i.
Bakbromsen var lite lagom bogus hela veckan men ryckte upp sig efter påfyllning av bromsvätska. Grumt att kunna tjacka denna häxbrygd på macken alldeles intill kabinbanan. DOT är bäst. =)

> Grumt att kunna tjacka denna häxbrygd på macken alldeles intill kabinbanan. DOT är bäst. =)

Köp nåt bättre inför nästa resa som kan resultera i nybryggda bromsar. Motul har nån racingvariant
som grejjar 300°C, men de finns säkert mycke att välja på i "fackhandeln".

OKQ8 i all ära men... *host* *harkel* :D

cal: Haha, visst OKQ8:s hemkokta DOT 4 tappad i en lila flaska är säkert inte den bästa men det räddade mina sista dagar iaf. Grejjen var just att jag slapp åka till en fackhandel utan kunde gå in på macken bara.
Men jag lovar att fylla på med något fränare när det är dags för blödning. Helst något med flames och en snabb motorcykel på flaskan. ;-)
Aj pråmmis!

Jag bytte bromsbeläggen bak i preventivt syfte...

Slog hål på armbågen på min gröna FR-tröja, repade en hel del skydd och slog bort lack från hakskydet på hjälmen. Jag tror mina skydd och kläder fick mer mekor än cykeln men har inte inspekterat tvåhjulingen så noga ännu...

42Hz: Du glömde att du lättat svingen med någon tiondels gram med ditt alldeles för stora däck!

Håller på och plockar isär mina White Industries nav, dags för nytt fett i lagren. Åreleran(ok, naven är använda i totalt 5 månader nu, så lite Göteborgslera är det väl också) kröp långt in i lagren, får passa på och påminna alla om att även kapslade maskinkullager behöver service lite då och då. Har ett par fina bilder här:

IMG_0085.jpg

Baknav, bromssidan.

IMG_0086.jpg

Baknav, drivsidan.

IMG_0087.jpg

Frihjulsbody och bakaxel, samt täckkåpor.

IMG_0088.jpg

Närbild på frihjulsklackarna, trots att de var torra och leriga klickade navet fint.

IMG_0089.jpg

Två av sex lager från baknavet, samtliga var lika smutsiga. Nu är de rena och fina igen, efter avfettning, tvätt och infettning.

/Leo

Mathias, man tar och slår ut lagren med hjälp av en stålstång med lagom(7-8mm) diameter. När man bankar på lagren tar den aldrig i de blåa plastringarna(som sedan petas loss försiktigt med en nål eller skalpell).

/Leo

Tjena!

Hitintills har detta knasat:
nio ekrar utbytta (efter krasch med egil i c:a 40 knyck)
styrlagret sjunger på sin sista vers (fyra veckor gammalt)
ett par handtag utbytta..
en krånglande styrstam som nu funkar efter lite avfettning..
men några åkdagar till blir det iaf.. åker nog först på lördag eller söndag
sen åker jag upp igen om en dryg månad för att stanna..
föresten tror jag behöver byta övre distanserna i bakdämparen också..

sist men inte minst, en vattenpump till bilen som håller på att bytas ut..

Ena växelreglaget samt att styrlager kärvade ihop. Trampade (!) även av kedjan å en massa repor vart det. Sedan som vanligt för mig så kostade det några kuggar på veven...

Inget rasade :-D Lite trötta däck och bromsbelägg bara men det vore konstigt om de grejerna inte slitits... Inte ens en punka!

Jo just det; vevarna är numera blankpolerade av slippastan till lera som finns på åreskutan. Samma gäller för min anodiserade ram.

Inga större fel på piloten heller, två onda tummar och ömma händer är allt.

Så här gör man för att punktera ett Schwalbe Al Mighty 2,6" DH däck med Nokian DH slang, krävs ett hopp i en av tabletophoppen i Åre för att lyckas pricka in "Årets spik i däck"-kandidat utmärkelsen:

spik.jpg

4" spik i 2,6" däck, man kan ju hoppas de använder grabber trallskruv nästa år...

/Leo

MTB på sommaren och hors piste på vintern?

Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> Hitintills har detta knasat:
> nio ekrar utbytta (efter krasch med egil i c:a 40
> knyck)
> styrlagret sjunger på sin sista vers (fyra veckor
> gammalt)
> ett par handtag utbytta..
> en krånglande styrstam som nu funkar efter lite
> avfettning..
> men några åkdagar till blir det iaf.. åker nog
> först på lördag eller söndag
> sen åker jag upp igen om en dryg månad för att
> stanna..
> föresten tror jag behöver byta övre distanserna i
> bakdämparen också..
>
> sist men inte minst, en vattenpump till bilen som
> håller på att bytas ut..
>
> __________________________________
> Vi kastar ut jeans och driver med tyskar!!
>
> DJA! Du menar zååå..

På en och samma dag krashade jag:
* kedjan
* växelörat
* bakväxeln
* bakfälgen

Dyrt vart det, men nu är skogsmontret (bergsmonstret?) något bättre (och hållbarare?).

Dessutom bytte jag bromsbelägg (såklart) och växelwire. Länkaget bör nog min LBS ta en titt på för det börjar kännas som det är lite spel där.

Kroppen däremot klarade sig bra pga diverse skydd, men ryggskydd är nog en bra uppfinning (har ett sår några centimeter från ryggraden).

EDIT: Lade till lite om länkaget.

Senast redigerad av en moderator:
Leo: Sicken tur den inte tog en turne genom fälgen också, då hade det blivit jobbigare ändå.

Värst vad Åre äter cyklar! Tror inte jag ska åka dit nästa år, eller kanske förresten. Alltid kul att köpa nytt.... :)

Allt höll! Kan iofs bero på mina enorma däck/kraftiga hjul som tog det mesta, SAMT det faktum att jag knappt fick nån lera på mig. Lyckades få mig själv lagom åkbar på onsdagen då det började torka upp.

F'resten var jag rasande. På mig själv. Att jag inte vågade köra utför den där branten på DH banan. Så rasande att jag gjorde det nästa gång hjulen tog mig dig! :-D

TnT: Lite press sattes ju av att jag hade "lurat" Obed att du kört "Anitas brant", då åkte han upp med mig och körde den då jag visade hur lätt det var. Därefter mötte vi dig och allting gick upp i ljus för Obed, sen fanns det ingen återvändå eller hur? ;-) Har fina bilder på dig när du kör ner där, kommer imorgon!

/Leo - lockfågeln

Tillbaka
Topp