Årets bästa resp. sämsta cykelrelaterade köp 2018 edition

Ett och ett halvt års internetcyklande ledde fram till både årets bästa och sämsta köp. Bästa är Ibis Mojo HD3an som jag fick levererad i slutet på februari. Lean green enduro machine! Den har tagit min cykling till en ny nivå och fixar allt från 10h XC till Åre Bike Park och kompisenduron däremellan.. Nu hoppas jag den håller länge, länge!

Årets sämsta var att jag blev "lurad" att köpa den med Ibis 741 kolfiberfälgar. Tyvärr måste jag säga - Fy fan vilken skit. Så übersnygga och übercoola, men gjorda av mjukost.. Jag har aldrig tidigare ens bucklat en fälg och jag har cyklat i skogen sen -92.. Men dessa lyckades jag skrota 2ggr på en säsong. Trots crashreplacement och goodwill från Ibis kostade de mej 12000kr i slutändan efter jag slutligen fick sålt skiten..

Näst bästa köpet blir väl därför ersättningsfälgarna Stans Flow EX med Hope Evo 2 nav, bra grejer det!

Bäst: Öhlins TTX gånger två
Sämst: Selle Italia SLR variant lätt deluxe med fancy rails. Skinkorna sved rejält efter NesbyEnduro. Därefter blev det snabbt tillbaka till något betydligt mjukare. Man skall aldrig underskatta värdet av komfort.

Lars.E skrev:
-------------------------------------------------------
> NickPick skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sam skrev:
> >
>
> > -----
> > > Bäst: spinningcykel
> > > Sämst: drevbultar som påstods vara
> anpassade
> > > för konvertering till Narrow Wide-drev. De
> var
> > ju
> > > precis lika breda som vanliga.
> >
> > Att du köpte fel bultar kan du väl inte
> klandra
> > någon annan för.
>
> Eller så köpte han rätt bultar, men hade redan
> rätt om han körde singelklinga sedan tidigare?

Förmodligen (spekulerar) var det 2 klingor innan. Båda monterades bort och på enas plats hamnade "singelklingan". Dvs bultarna var redan rätt längd från början. Dock tjatas det mycket om stål föratt det ska hålla. Jag är klen så jag använder bultarna som satt där från början när jag konverterade.

Bästa köp: cresthjulen. Lättrullat...
2a blir givet konverteringen till singelklinga så N/W34t då.

Sämsta: Oklart.

Ja det kan lika gärna varit dubbelparti där klingorna sitter en och en. Kör man trippel där de 2 största sitter i samma bult behöver man nya kortare, gärna i stål om man brukar belasta grejerna.

Bäst: cykelkärran. Många härliga utflykter med familjen.

Sämst: allt småkrafs jag köpte till mountainbiken precis innan den blev stulen. Slang, sadelväska, mek-kit.

Bäst: En flaska OP till Åre endurot.

Sämst: Nya tätningar och olja till en 888 jag troligen aldrig kommer använda.

För alla intresserade:
(1) ja, det var dubbelklinga fram, Sram Force-vevparti.
(2) ja, det stod specifikt att bultarna var för konvertering till Narrow Wide-drev som jag redan lagt i varukorgen.

Att detta var årets sämsta köp för min del säger rätt mycket om mitt annars så perfekta liv: Snygg och sjukt smart fru, tvillingar som ser ut som cheruber, och ett jobb som betalar bra.

Sam skrev:
> Att detta var årets sämsta köp för min del
> säger rätt mycket om mitt annars så perfekta
> liv: Snygg och sjukt smart fru, tvillingar som ser
> ut som cheruber, och ett jobb som betalar bra.

Synd att du drabbats av sån dryg personlighet då? ;)

Bäst: Min nya BMX ram från Redline.
Sämst: Aktivitusprogrammet som gjorde att jag ruttnade på all cykling.

Sam skrev:
> För alla intresserade:
> (1) ja, det var dubbelklinga fram, Sram
> Force-vevparti.
> (2) ja, det stod specifikt att bultarna var för
> konvertering till Narrow Wide-drev som jag redan
> lagt i varukorgen.

Sram original använder sig av samma bultar till dubbel och singelklinga, men kompenserar avståndet mha brickor som följer med bultsatsen & klingan

Johan A skrev:
> Sämst: Aktivitusprogrammet som gjorde att jag
> ruttnade på all cykling.

Tack, har funderat på ett sånt där program, men har oroat mig för att ledsna. Nu vet jag att jag kan låta bli med gott samvete =)

Sam skrev:
> För alla intresserade:
> (1) ja, det var dubbelklinga fram, Sram
> Force-vevparti.
> (2) ja, det stod specifikt att bultarna var för
> konvertering till Narrow Wide-drev som jag redan
> lagt i varukorgen.
>
> Att detta var årets sämsta köp för min del
> säger rätt mycket om mitt annars så perfekta
> liv: Snygg och sjukt smart fru, tvillingar som ser
> ut som cheruber, och ett jobb som betalar bra.

Har frun vandringsbyxor?

Johan A skrev:
> Bäst: Min nya BMX ram från Redline.
> Sämst: Aktivitusprogrammet som gjorde att jag
> ruttnade på all cykling.

Vad gjorde att du ruttnade?

fredrik168 skrev:
> Johan A skrev:
> -----
> > Bäst: Min nya BMX ram från Redline.
> > Sämst: Aktivitusprogrammet som gjorde att jag
> > ruttnade på all cykling.
>
>
> Vad gjorde att du ruttnade?

Alldeles för många källarpass per vecka. Plus att jag fick dåligt samvete om jag missade ett pass. Funkar nog för de flesta men tydligen inte för mig. Det var inget fel på schemat, blev 30% starkare men det blev inte kul med cykling så lagom till CX-cupen (som var målet med schemat) så la jag av med allt, förutom BMX med Atle.

Johan A skrev:
> fredrik168 skrev:
> -----
> > Johan A skrev:
> >
>
> > -----
> > > Bäst: Min nya BMX ram från Redline.
> > > Sämst: Aktivitusprogrammet som gjorde att
> jag
> > > ruttnade på all cykling.
> >
> >
> > Vad gjorde att du ruttnade?
>
> Alldeles för många källarpass per vecka. Plus
> att jag fick dåligt samvete om jag missade ett
> pass. Funkar nog för de flesta men tydligen inte
> för mig. Det var inget fel på schemat, blev 30%
> starkare men det blev inte kul med cykling så
> lagom till CX-cupen (som var målet med schemat)
> så la jag av med allt, förutom BMX med Atle.

Har också tänkt att jag ska skaffa nåt träningsschema men har nog för lite pannben för att stå ut med källarcykling så får harva på ute i friska luften och ta nåt källarpass för att se det ljuvliga med utecykling ? lycka till med ditt cyklande och hoppas du hittar tillbaka ut i skogen??

Det bästa jag köpt var en ny Crescent Giga. köptes ett par veckor innan VR, men då alternativet var en stålracer från -91 blev det den som gällde. Trivdes hur bra som helst med den hela rundan och vi har sedan varit goda vänner hela sommaren.

På god andra plats ligger pulsklockan polar m400, som jag använt flitigt och i princip inte tagit av mig mer än för att ladda och överföra data sedan januari.

Sämsta köpet var ett par skor som visade sig alldeles för små. De var 1/2 storlek större än jag brukar ha, men tyvärr var det inte tillräckligt. Nu ligger de i källaren och samlar damm i väntan på att jag ska orka bry mig om att sälja dem.

Bästa - Epicen (vanlig comp, 2015), den gör mig lika glad varje gång vi är ute på bus.

Sämsta - Biltemas kedjeverktyg.

Bäst var Uppgraderingen från db inline till en ttx-dämpare på enduron och min nya stumpy 29:a som är en grymt rolig stighoj.

Sämst måste väl vara den där kolfiber-styraren som skulle vara så enkel att montera. Jag fick den aldrig att passa och den kostade väl "bara" ca 1500:(

Sämsta var/är ful-karbongg fälgar från Kina. Hade framhjulet på riktning två gånger hos olika hjulmakare. Den senare mätte fälgen och konstaterade att den är oval. Inget att göra. Svaret från "tillverkaren" var: China carbon has no warranty.

Bästa är Selle SMP sadeln.

Johan A skrev:
> fredrik168 skrev:
> -----
> > Johan A skrev:
> >
>
> > -----
> > > Bäst: Min nya BMX ram från Redline.
> > > Sämst: Aktivitusprogrammet som gjorde att
> jag
> > > ruttnade på all cykling.
> >
> >
> > Vad gjorde att du ruttnade?
>
> Alldeles för många källarpass per vecka. Plus
> att jag fick dåligt samvete om jag missade ett
> pass. Funkar nog för de flesta men tydligen inte
> för mig. Det var inget fel på schemat, blev 30%
> starkare men det blev inte kul med cykling så
> lagom till CX-cupen (som var målet med schemat)
> så la jag av med allt, förutom BMX med Atle.

Nu blir det lite trådkapning men jag fick iaf skriva hur mycket tid jag hade till förfogande och vad jag hade för mål innan de skrev mitt träningsprogram. Min poäng är att det sannolikt går att kommunicera hur man vill ha det. Man betalar ju de för en tjänst.

Men du har en poäng i att källarpassen inte är kul förrän man ser resultatet :-)

42Hz skrev:
> Bästa, min Dude!
>
> Sämsta, att jag inte hinner cykla mer på den!

Bäst: cykel till sonen. Inte blivit så många turer tillsammans som önskat men kul med en till hoj att uppgradera och pilla med.

Sämst: Nobby Nic. Jag skulle slakta mina gamla stravatider från 2014 men blev inte ett dugg snabbare än när jag rullade på CM. (Att jag tränat kanske en tredjedel så mycket har rimligtvis inget att göra med saken. Jag skyller allt på däcken).

/Johan

Jag gjorde nog både det sämsta och bästa köpet nu. Beställde en ny Kona Process 111. Det var så bra pris så jag kunde inte låta bli, årets bästa köp i prisvärdhet. Egentligen behövde jag inte en ny cykel, därav årets sämsta köp.

Bästa: Corratec crossen. Grym pendlarhoj.
Sämsta: Biltemabelysningen som var "bäst i test"-typ. Baklampan är ok, riktigt bra faktiskt. Framlampans fäste gick sönder när min mtb ramlade omkull. Lampan stötte inte i någonting.

Det sämsta jag gjorde var att sälja min boone till molleben.

Det bästa var att det gjorde plats för en mtb.

Har svårt att utse varesig det bästa och det sämsta köpet.
De senaste stora investeringar gjordes i slutet av 2014 och under 2015 har jag inte köpt en pinal från Kinalotteriet.

Men om jag ska plocka ngt så hamnar nog den 11-delade X01 drivlinan i topp.
I botten borde nog ett par crosshandskar jag köpte från 24mx hamna, de sprack vid första användningen.

Senast ändrad:
Bäst: Högprofilkokoshjul.
Sämst: Överrörsväska från Specialized. Inte så mycket Specializeds fel utan hela konceptet som är ruttet.

Sämsta: SnikMeridaräcer från XXL - frånsett ram/gaffel så sög den ganska friskt.
Bästa: Alla billiga Campadelar på Blocket som fått den riktigt bra.

Bäst: Plattisar och skor. Äntligen kanske jag kan lära mig att inte fuskbunnyhoppa.
Sämst: Shimano SH-M200. Oanvända pga ovanstående.

Sämst: Helt klart Shimanoplattisarna som höll tre turer innan lagret blev till grus. Fick iofs nya på garantin.

Bäst: Vet inte än. Hoppas på Bird-ramen.

Bäst: en Lyrik till min specialized pitch, bra fungerande framgafflar är värt nästan hur mkt som helst och den här har gjort så jag vågar droppa lite i vallåsen.

Sämst: Continental x-king racesport som bakdäck. På tre rundor blev det tre cm-stora hål i sidoväggarna som fick lagas med laglappar :(

Edit: på delad sämst-plats får nog en effektmätare till mtb:n komma. Funkade inte att styra utomhuspassen efter och för litet intresse för att sitta och analysera efteråt.

Senast ändrad:
Bästa: Ridley'n till mig själv för att återuppta LVG cykling i somras. Fantastiskt kul. I samma kategori hamnar min fru's TREK så vi kan cykla tillsammans.
Sämsta: VDO cykeldator som lämnades tillbaka, tätt följt av Garmin Edge 1000. Hur svårt skall det vara att göra en buggfri produkt? Kanske den kan växa & bli bättre iom alla uppdateringar, men maken till ofärdig produkt har jag aldrig sett!

Sämsta köp-
Köpte en GT Zaskar 93 ram för ruskigt överpris av sentimentala anledningar. Tänkte rusta upp den och köpa riktigt bra komponenter. Nu sitter jag med en halvfärdig cykel som har kostat sjukt mycket pengar och vill inte lägga mer på en cykel som är 20 år gammal.

Bästa
Köpte min första färdiga cykel, en Eddy sanremo 76 älskar dom få timmarna jag har hunnit få med henne.

Julmellandags resan till Canaris,cyklade mtb en vecka med FreeMotion ligger högt med må bra poäng.

Gesunda downhill helgen som slutade på mora sjukhus. Hjärnskakningen med minnesförlust hadde jag nog kunna vart utan..
ps/inget illa om Gesundabacken eller personal som sköter det snyggt

Senast redigerad av en moderator:
Bästa, att jag skaffade en FS.

Sämsta, att jag sålde min HT, dåligt beslut.
Sämsta 2, att jag inte fick till att cykla downhill I Åre, fast jag var bosatt där under hela sommaren...

Bäst: En kolfiberraket med eTap.
Sämst: Ett däck av det välrenommerade märket/modellen Chaoyang Speed Shark som nödköptes i Fredrikshamn efter sidewallhaveri på färjan över. Vägde över 350g och var riktigt obehagligt att cykla på.

Senast ändrad:
Bäst:
Hittade äntligen en vettig CX-raket med Cantis...
DuoTrap S som är sjukt smidig och stabil.
Sämst:
Impulsköpte ett knippe 140mm skivor för att sätta bak på alla skivhjulen. Efteråt tänkte jag "-Varför det nu då?"
Linocell kadens/hastighet - varför så infernaliskt osmidig och smäckig?

Bästa. Inköpet av en heldämpad Giant Anthem X vilken gjorde att jag har börjat gilla att cykla stig vilket var pest på min tidigare hardtail.

Sämsta. Inköpet av en heldämpad Giant Anthem X vilken gjorde att jag har börjat gilla att cykla stig mer än jag någonsin trodde. Det gör naturligtvis att jag skulle vilja ha en cykel med mer slaglängd, flackare gaffelvinkel och dropperpost ?

Bäst var nog alla Järvsö-turer som blev av, 17 åkdagar om jag minns rätt.

Sämst var nog tyvärr Mavic Crossmax jackan med avtagbara ärmar (inte bra) som jag lyckades krascha hål på första veckan, och nu har avverkat genom att slita vidare på kraschade ytan. Egentligen inte produktens fel (men ärm-dragkedjorna suger!).

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp