Årets bästa resp. sämsta cykelrelaterade köp 2018 edition

Bäst: Förhoppningsvis min beställda Merida One-twenty 800.

Sämst: Skräpmat som jag nu måste cykla bort.

Örjan Lax sa:
SGS sa:
Ingen idé att reklamera.
Varför inte? Om det inte är handhavandefel ska du enligt konsumentköplagen ha pengarna tillbaka. Om du vill.

Minns inte ens var jag köpte det :D

Ärligt talat är det mest lathet, i kombination med avsaknad av kvitto och ett vad jag minns som lågt inköpspris. Ser det som läropengar i stället. Dessutom är det ju skönt med grejer på lager att ta till i nödfall när man förlagt finverktygen. Man kan aldrig få för många insexnycklar.

Bästa: Det helt klart motivationshöjande Quarq DZero vevpartiet till crossen.

Sämsta: Kommer faktiskt inte på ngt direkt dåligt eller halvdåligt inköp jag har har gjort under året, kanske lärde mig ngt av alla dumma inköp 2013-2017 *haha*

Bäst 1: Uppgraderingskitet på Gravel Biken så jag kör Di2 även där.
Bäst 2: Lezyne 1500XXL, helvete vilken lampa.

Sämst: Alla strumpor/sulor/skoskydd som jag köpt för att försöka hålla fötterna varma under höst/vinter. Fortfarande inte hittat något som fungerar tillfredsställande.

SGS sa:
Örjan Lax sa:
SGS sa:
Ingen idé att reklamera.
Varför inte? Om det inte är handhavandefel ska du enligt konsumentköplagen ha pengarna tillbaka. Om du vill.

Ärligt talat är det mest lathet, i kombination med avsaknad av kvitto och ett vad jag minns som lågt inköpspris. Ser det som läropengar i stället. Dessutom är det ju skönt med grejer på lager att ta till i nödfall när man förlagt finverktygen. Man kan aldrig få för många insexnycklar.

En dålig insexnyckel som rundar insexskruven är definitivt en insexnyckel för mycket. Reklamera eller kasta i skrotbingen direkt!

Bäst: 4iiii effektmätare som faktist visar vad jag håller på med när jag tränar.
Sämst: Jackan, jerseyn och sadeln som inte passade och som jag inte iddes skicka tillbaka. Slöhet straffar sig.

Bäst har tröja och byxor från Northwave som sitter som en smäck varit.

Sämst var cykelkepsen från P-X som gick sönder efter några veckor. Men den var billig!

Bäst: köpt mtb, förra slängdes pga att jag inte orkade se den då jag lagt ner massa pengar på den men aldrig använde den. Nu stora hjul, dämpad fram och bak, passar mig som bara den, fegis som jag hunnit bli på 15 år... cyklar långsamt men har kul det är bra träning.

Sämst: flaskställ som man brukar från sidan och eller den lilla flaskan som trots allt detta inte går att använda om jag samtidigt vill att bakdämparen ska vara öppen...

Eld sa:
SGS sa:
Örjan Lax sa:
SGS sa:
Ingen idé att reklamera.

En dålig insexnyckel som rundar insexskruven är definitivt en insexnyckel för mycket. Reklamera eller kasta i skrotbingen direkt!

#YOLO
#livinlavidaloca

Bäst är nog min Hightower LT.

Sämst är fiskevågen. Jag hoppades att cykeln skulle vara lättare ?

Bästa:
1) Nya dämpare till MTBn. Bättre lockout och möjligheten att montera mud guard.
2) Ny, lättare grushoj.

Sämsta:
1) Fabricflaskor. Sitter ca skitdåligt.
2) Outnyttjade startplatser och resor.

Bäst: Five Ten Freerider Contact. Bra grepp och skyddar foten vid islag.

Sämst: Benvärmare från GripGrab. Deras vattenavstötande yta gör dem stela och stänger även in svetten. Att de dessutom inte vill sitta uppe utan konstant masar sig långsamt neråt när man cyklar gör dem i princip obrukbara.

Bäst: Five ten maltese, suveräna skor för mtb.

Sämst: allt Rapha som verkar gått ner sig gällande kvalité, eller så har jag bara otur.

Bäst: Marino El Hombre & Roadwrath ramarna.

Sämst, fast egentligen inte:
Marino Necromansern då det visade sig att det inte var en hoj med 140mm slag i baken jag var ute efter....

Kan nog posta mitt bästa köp 2019 redan nu

Sram etap hrd-grupp (utan vev) för 11500 , sitter fortfarande och småmyser .
Ebay is da shit ?

M

Sämst:
Gaffel med 42mm offset som gjorde ingen större skillnad mot 51mm förutom lite mer grepp fram troligtvis pga något kortare front-center
#killthehype

Bäst:
Bytte ut sommarhjulen i plus-format på fatbiken mot vanliga med 2.6 däck och fick en rolig och rapp cykel på köpet

Bäst: Cannondale Slate. Absolut roligaste cykeln jag haft! Har blivit många spontana grusvägar och stigar som jag aldrig annars hade upptäckt både här hemma i Sverige och i Spanien.

Sämst: MagicShines helt värdelösa batterier. Tre reklamationer hos XXL och opålitlig batteritid. Blir garanterat något annat märke framöver.

Bäst: En Lezynepump med tank, inte nödvändigtvis märket på pumpen då det säkert finns andra som funkar både lika bra men fan vad lätt det är att få däcken att poppa på plats.

Sämst: En billig skitvevarmsavdragare för octalink som inte passade och jag fick slå av vevarna.

Bäst: Nya kolhjulen, vart löjligt stor skillnad!!

Sämst: Pyspunka på kolhjulen + insikten att man har 3 kolsyre patroner med sig men ingen slang i SWATen...

Bäst: ett par Five Ten Freerider Contact.

Sämst: har inte köpt så mycket mer än ovanstående.

Jag känner mig lite lördagslat och orkar inte starta ny tråd för 2019.

Sämsta köpet är mina Shimano XC7 skor som saknar vaddering på plösens kant och flärpen som går över foten, detta ger rejält skav på mjuka huden i vinkeln mellan fot och ben.

Spacekitty sa:

Sämsta köpet är mina Shimano XC7 skor som saknar vaddering på plösens kant och flärpen som går över foten, detta ger rejält skav på mjuka huden i vinkeln mellan fot och ben.

Men du bröt ju benet i början av tråden så det går framåt ändå ?

Bästa: Att jag fick tummen ur och köpte mig ett par Favero Assioma Duo, och inte snålade med enkelsidig mätning.
Sämst: Möjligen ett ickeköp... Att tummen som ska köpa in antingen en tempo- eller tävlingsduglig cx-cykel verkar sitta fast fortfarande...

Årets bästa är absolut det utökade cykelstallet. En fatbike, Canyon Dude och en grushoj, Salsa Vaya. Båda dessutom hittade här på köp/sälj.

Manurhin2 sa:
Nu kanske jag är ovanligt gubbig men är det inte tidigt att summera året i Augusti?

M

För min del blir det bara inköp av en ny kassett, eller kanske en komplett cykel, känns inte som att det hinner bli fler skräpköp.

Spacekitty sa:

Skumt. För mig är XC7 orna de bekvämaste cykelskor jag haft på väldigt många år. Beror kanske på fotens form hur de passar.

För att återknyta till tråden. Min Cinelli Vigorelli ram är årets klart bästa köp. En ful connex kedja årets sämsta.

Bästa borde ju än så länge åtminstone vara denna Mason

6C212454-C2B3-43F4-9449-D7157125015C.jpeg

Sämsta? Definitivt ett par Shimano MTB-skor. Varför måste man lägga till två storlekar på deras skor?

Bäst: YT Jeffsy 29 kompletterar en säker Capra i ett rejsigare format

Sämst: Nya på marknaden POC VPD System Lite Elbow uranium black i uppmätta storleken Large. POC kan man väl lita på tänkte jag, men vem ska XL passa när de här är så pass stora. Ok, jag har väl för små biceps helt enkelt...

Spacekitty sa:

Kanske bästa mtbskorna för under 1700 sek. Hur långa som helst har dom, men det passar ju såklart olika.

Mitt sämsta hittills är nog en cykel med praxisvevparti. Jäkla special med allt.

Bästa köp är helt klart Salsa Woodchipper-styret och sämsta får bli en Abus Cyclonaut-hjälm, för jag missade att fråga om tillverkningsår.
Oanvänd i kartong var inte så nytt...

Crossmax sa:
Jag erkänner, sitter med en fet matkoma och har lite tråkigt, så lika bra att starta en tråd. Kort och gott: bästa köpet respektive sämsta köpet (if applicable) du gjort under året. Måste vara cykelrelaterat.

Mitt sämsta köp är betydligt svårare. Inte missnöjd med någonting av det jag köpt, så drar till med det köp jag inte gjorde: en cykelresa. Får bli bättring på den fronten till 2016.

Har du kommit iväg på en resa med hojen än eller ska jag boka upp nåt?? ;)

Bästa: en endurocykel. Det går att köra fortare, säkrare och andra linjer med en hoj som är avsedd för just det.

Sämsta: kedjetvättmackapär när jag 2 veckor senare kom på att jag ska vaxa kedjorna i fortsättningen

Bästa: Cykelresan i Skottland.. episk.. sämsta mitt inköp av reservdelar hos Biltema i Karlstad efter att min mtb gått sönder. Skit som vanligt.

Bäst: Loamlever och styret med 10graders ”sweep” från PNW fantastiska båda två!

Sämst: Nukeproof ARD däckinlägg, svällde av stansvätskan och slammrade i däcken. Trodde ramen spruckit innan jag förstod vad som levde om. Skräp...

Tillbaka
Topp