Årets första rund runt Runn
Det är lördagsmorgon, solen skiner och det är nästan vidstilla. Jag plockar fram min röda stålracer ur förrådet. Det är bara +5 grader varmt, men det blir säkert varmare om någon timma. Trampar i väg mot Torsång, på vägen noterar jag att vattennivån i Dalälven fortfarande är lågt. Snösmältningen i fjällen har väl inte kommit igång än. I Torsång är det lugnt och stilla, om några timmar så vimlar det av fikasugna MC-förare. Korsar älven och fortsätter mot Ornäs, ser Storspoven kliva omkring på åkrarna. Efter Ornäs korsar jag riksvägen innan färden går vidare mot Aspeboda. Det är fortfarande folktomt på golfbanan, sesången har väl inte starta än. Efter Aspeboda viker jag av mot Falun, nu kommer ett parti med ett flertal backar. Det börjar bli varmare, undra om jag ska plocka av lite kläder. En lång nedförsbacke leder in i Falun, kryper ihop och kommer upp i ca 55 km. I Falun är det kaos, ett stort vägbygge gör att man får kryssa sig fram. Cyklar runt Tisken på cykelbanan där man får snirkla sig fram mellan gående. Når bilvägen vid Slussen och har Runn på min höger sida ett tag. Passera Korssnäs där de spela en fotbollsmatch i någon pojkklass. Svänger av mot Brittagårdens kloster, som snart passeras. På Runn finns det fortfarande stora mängder av is och det är klar kallare här. Jag är glad att jag tog på mig tillräckligt varma kläder. Nu bär det ut på vägen mellan Falun och Hedemora, en tråkig och farlig stäcka där billarna kör fort och det finns ingen vägren. Vika är folktomt så här på lördagsförmiddag, endast ett par personer är ute. Får en glimt av Runn innan skogen skymmer den igen och åkrarna breder ut sig. Jag passerar Dalvik på min väg tillbaks till Torsång och Runn glimtat till ibland mellan skogsdungar. Nu är det mera liv vid Torsångs kaffe än det var för ett par timmar sedan. Bilar, MC:s och folk kors och tvärs över vägen på väg in eller ut från kaffet. Nu har jag bara en mil hem och det känns bra. Ställer cykeln mot husväggen, stäcker på mig och går in för att duscha. Det hela avslutas med en välbehövlig lunch tillsammans med resten av familjen. Resten av dagen blev det trädgårdsarbete tillsammans med min fru.