Årets julklapp

PeZeta

Aktiv medlem
Årets julklapp
Om nu GPS är årets julklapp för vanliga dödliga, måste väl en bra GPS för cykelbruk vara årets julklapp för oss odödliga cyklister.

Men vilken GPS ska jag nu önska av tomten? Finns ngn rek på vilken som passar cykling bäst. Kör både lvg o mtb...

Årets julklapp

Bilagor

• Garmin.jpg
    Garmin.jpg
    71.8 KB · Besök: 13
Årets julklapp
Miss Lycka skrev:
-------------------------------------------------------
> Meningen med GPS är att man ska hitta! Med Edge
> är det väl svårt att hitta hem.

Visst, en Edge 305 är inte en fullvuxen navigera-med-bil GPS, men den är å andra sidan rätt väl anpassad för cyklister. Tänk cykeldator i första hand, och navigeringsverktyg i andra hand. Skulle du vilja, så går det utmärkt att få upp ett spår som visar var du har åkt, och var du är just nu i förhållande till dina tidigare irrfärder. Oftast räcker det för att hitta hem :-)

> Den har ju ingen karta!

Det stämmer för de äldre Edge-modellerna, men nog tycker jag att det ser ut som om 705:an kan hantera kartor :-)
cf-lg.jpg ht=300

/s-o

Årets julklapp
S-O: Jag gav respons på föregående inlägg med 305:an. När jag är hemma så kan jag titta på brevlådan om jag har kommit rätt!
Att 705:an har ett mer anpassat utförande är helt klart.
305 verkar snarare vara något för de som vill veta efteråt var de varit. Ungefär som när man undrar, Vad hände igår!

Man sålde Hitlers jordglob i veckan för de som endast vill veta var de ungefärligt varit och irrat!

Senast redigerad av en moderator:
Årets julklapp
"Att se efteråt" är enda funktionen som behövs på en gps, hittar man så dåligt att man behöver gps för att ta sig fram med cykel kan man lika gärna skita i att cykla... :-/

Årets julklapp
Little Stereo skrev:
> "Att se efteråt" är enda funktionen som behövs
> på en gps, hittar man så dåligt att man
> behöver gps för att ta sig fram med cykel kan
> man lika gärna skita i att cykla... :-/

fFan, då var det kört för mig i så fall, lika bra att sälja cyklarna...

Använder inte gps speciellt mycket, men under vintrarnas långpass är den bra då man kan variera sig lite. Har världens sämsta lokalsinne så är jag någonstans där jag inte har varit förut eller inte hittar så bra har jag ingen som helst aning om vilket håll som är hemåt...

Årets julklapp
Miss Lycka skrev:
> S-O: Jag gav respons på föregående inlägg med
> 305:an. När jag är hemma så kan jag titta på
> brevlådan om jag har kommit rätt!
> Att 705:an har ett mer anpassat utförande är
> helt klart.
> 305 verkar snarare vara något för de som vill
> veta efteråt var de varit. Ungefär som när man
> undrar, Vad hände igår!

Visst, 305:ans styrka ligger mer i att du kan analysera passet efteråt (och för all del i att du kan ha en hel del information tillgänglig under tiden du är ute också), men behöver du navigationshjälp kan den ge en del sådant också. Med lite tur kan det här leda till att du faktiskt hittar hem till din brevlåda igen:

sc-01-lg.jpg ht=300

> Man sålde Hitlers jordglob i veckan för de som
> endast vill veta var de ungefärligt varit och
> irrat!

Hitlers? Bah. Jag vill ha Chaplins:

adsf.jpg ht=720

/s-o -- Jag vill ha en regelupplysning från domaren. Har vi brutit mot Godwins lag nu? :-)

Årets julklapp
Hänger på denna tråd med lite undringar.

Hittar inte Edge 705 på Svenska Garmin men den verkar ju klara kartor iaf så hur är det med sjökort??

Jag är på jakt efter en allt i ett GPS som jag kan ha både på land och till sjöss som kan byta kartografi efter behov, vattentät och färgskärm är krav samt att den klarar både landkartor, friluftskartan och sjökort!!

Den jag hittat hittils som klarar det är Garmin eTrex Legend HCx <http://www.garmin.se/productpage_tab1.aspx?pageid=3017> men är det någon som vet om någon annan lämplig som klarar de uppstälda kraven??

Bosse

Årets julklapp
Aldrig i livet att det kommer någon annan gadjet än pulsmätare på mitt styre... :-(
Däremot såg merinokalsonger på en annan happyits julklappslista och det är något att fundera över :-)

Årets julklapp
Rock skrev:
> Det ska komma ett sjökort till 705:an.

Se där ja då låter det ju intressantare och ett alternativ till eTrex.en ;-)

Bosse

Tillbaka
Topp