Årets lamptråd 2014/2015

Årets lamptråd 2014/2015
Hjälmlampa någon?
Hehe.....

Niterider-first-product-surfing-lights-1024x6821.jpg

Inte så snugg hjälm, eller lampa, dock ;)

Årets lamptråd 2014/2015
Belse skrev:
-------------------------------------------------------
> Labanos skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > I slutet av filmen provkör han lampan, i
> > dagsljus... ;-)
> >
> >
>
>
> Krister Pettersson, med bjällror på cykeln???

Haha, årets pajas!! Det här gjorde min kväll helt klart!! :D

Årets lamptråd 2014/2015
desmo skrev:
> NLC skrev:
> -----------------------------------------------------
> > För drygt en hundralapp mer -
> >
> http://www.rosebikes.se/artikel/shimano-dh-3n31-hub-dynamo/aid:671385
> > fast, det kräver iofs ett
> > ny/ombygge av hjul.
>
> Jag har redan navdynamo. Men behöver en lampa att
> driva..

Ah, missade det helt. B&M Eyc kör jag med som pendlingslampa, rätt trevlig och inte vansinnigt dyr.

http://www.rosebikes.se/artikel/b--m-lumotec-eyc-t-senso-plus-front-headlamp/aid:683823

Årets lamptråd 2014/2015
Yinding - 382 kr från fasttech och 12 dagar tog det att få hem den. Allt som förväntat dvs lampan levereras i en kartong för en annan produkt (kinesisk humor?)... man hinner i alla fall tänka "faan min dumma/snåla jävel" ett par gånger innan man lirkat upp kartongen och ser att det i alla fall var rätt lampa i boxen. Sketchy infästning av sladden i batteriet. Amerikansk laddare. Kopplingar - inte fina och vattentäta som tex de som magic shine har.
Hur det står till med kvaliteten på själva lampan vet jag inte. Om man läser runt lite verkar det som att en tidigare batch har haft packningar osv vilket man kan kolla ifall man orkar skruva isär lampan. Det orkar jag inte göra utan jag tänker köra skiten ur den oavsett packningar eller inte.
Ett snabbt och extremt ovetenskapligt test där jag jämförde med min gamla MJ-808 ger känslan av att ljusstyrkan är ungefär samma men att kineslampan ger en lite bredare jämnare ljusbild till skillnad från 808:an som har en tydlig "oskönt överexponerad" mittpunkt.

Bilagor

• photo.JPG
    photo.JPG
    67.6 KB · Besök: 155
Senast ändrad:
Årets lamptråd 2014/2015
rularn skrev:
> Det blev en ful-tysk: RADON High Power LED Light
> R-1200 ^^
> http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-high-powe
> r-led-light-r-1200-260393

Skulle vara kul att jämföra med min analkande $7-lampa :) Inte bara ljusbild utan även kvalité. Jag har inga förhoppningar alls på min kineslampa så om den lyser är det positivt. Som styrlampa tror jag nog mer på de med en större reflektor.

Årets lamptråd 2014/2015
onyx3 skrev:
> Hur det står till med kvaliteten på själva
> lampan vet jag inte. Om man läser runt lite
> verkar det som att en tidigare batch har haft
> bättre packningar osv vilket man kan kolla ifall
> man orkar skruva isär lampan. Det orkar jag inte
> göra utan jag tänker köra skiten ur den oavsett
> packningar eller inte.

Klart du ska skruva isär den och experimentera lite med olika spridningslinser från leddna. Dom kostar bara 0,4 - 1 dollar stycket. Roligt och billigt. Jag kör med 25 och 45 graders på mina då jag tyckte orginalljusbilden var för spotig.

http://www.leddna.com/15-45-60-degrees-lens-for-cree-xml-xm-l-led/
http://www.leddna.com/25-degree-21mm-reflector-collimator-led-lens-for-cree-xml-xm-l-led/

Årets lamptråd 2014/2015
Tack för tipset, det får kanske bli lite julpyssel ändå. Men inte nu, det har precis slutat regna och jag gissar att det är så där lerigt och mysigt ute nu och det vill jag ju inte missa!

> Klart du ska skruva isär den och experimentera
> lite med olika spridningslinser från leddna. Dom
> kostar bara 0,4 - 1 dollar stycket. Roligt och
> billigt. Jag kör med 25 och 45 graders på mina
> då jag tyckte orginalljusbilden var för spotig.
>
> http://www.leddna.com/15-45-60-degrees-lens-for-cr
> ee-xml-xm-l-led/
> http://www.leddna.com/25-degree-21mm-reflector-col
> limator-led-lens-for-cree-xml-xm-l-led/

Årets lamptråd 2014/2015
JLarsson skrev:
> Vi tackar årets nobelpristagare i fysik för tråden.

ÄNTLIGEN!

Årets lamptråd 2014/2015
fredrik168 skrev:
> Vad ska leddarna heta för att vara den senaste?

Varför de senaste?
Varför inte istället välja de bästa (för det du hade tänkt använda dem till)?

/Håkan

Årets lamptråd 2014/2015
HåkanC skrev:
> fredrik168 skrev:
> -----
> > Vad ska leddarna heta för att vara den
> senaste?
>
> Varför de senaste?
> Varför inte istället välja de bästa (för det
> du hade tänkt använda dem till)?
>
>
> /Håkan

Man tror ju att utvecklingen går framåt så det senaste är bäst!
Kollar på färdiga lampor så det är inget jag ska bygga.

Årets lamptråd 2014/2015
fredrik168 skrev:
> HåkanC skrev:
> -----
> > fredrik168 skrev:
> >
>
> > -----
> > > Vad ska leddarna heta för att vara den
> > senaste?
> >
> > Varför de senaste?
> > Varför inte istället välja de bästa (för
> det
> > du hade tänkt använda dem till)?
> >
> >
> > /Håkan
>
>
> Man tror ju att utvecklingen går framåt så det
> senaste är bäst!
> Kollar på färdiga lampor så det är inget jag
> ska bygga.

Olika leddar har olika egenskaper. Först måste du veta vad du är ute efter för något, sedan kan man leta efter en lampa med de egenskaperna.

Årets lamptråd 2014/2015
Fick hem en Uniquefire HD016
http://www.ebay.com/itm/New-Uniquef...807?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2c8b463b87

Lyser som förväntat inte med några 5k lumen men duger nog ändå.

MEN flod-LEDen skulle jag gärna tighta till lite, nån som gjort det? Nu lyser den upp typ hela synfältet - hade varit trevligt med lite mer spot på den...
Är ju reflektorer i denna så det lär väl inte gå att byta till plastlinser?
typ
http://www.leddna.com/15-45-60-degrees-lens-for-cree-xml-xm-l-led/
Annan lösning?

Den andra LEDen har bra kägla, tight och fin:)

Årets lamptråd 2014/2015
Hej!

Tänkte köra MTB i skogen och vill kompletera en hjälmlampa (MAGICSHINE ca 1200 lumen) med en lampa på styret (utan batteripack helst) för att få ett bra lyse i närområdet framför framhjulet ...vad har ni för tips ni som ni testat?

Årets lamptråd 2014/2015
Kung_Gustaf skrev:
> Varför inte ha ett batteripack för lampan på
> styret? Jag sätter mitt paket på överröret
> utan att det märks.

Jag skar upp en uttjänt flaska och "bäddade" in en 6-cell ack i.
Skitsmidigt att stoppa in i flaskhållaren =)

Ack-flaska.jpg

Årets lamptråd 2014/2015
hjortens80 skrev:
> Hej!
>
> Tänkte köra MTB i skogen och vill kompletera en
> hjälmlampa (MAGICSHINE ca 1200 lumen) med en
> lampa på styret (utan batteripack helst) för att
> få ett bra lyse i närområdet framför
> framhjulet ...vad har ni för tips ni som ni
> testat?

Skaffa en till Magicshine och sätt i en spridningslins i den så får du bra närlyse framför cykeln.

Årets lamptråd 2014/2015
Vernersson skrev:
> Kung_Gustaf skrev:
> -----
> > Varför inte ha ett batteripack för lampan på
> > styret? Jag sätter mitt paket på överröret
> > utan att det märks.
>
>
> Jag skar upp en uttjänt flaska och "bäddade" in
> en 6-cell ack i.
> Skitsmidigt att stoppa in i flaskhållaren =)
>
>

Inte en helt dum lösning!

Årets lamptråd 2014/2015
Har en kinalampa som lyser starkare än min ledsmi lampa. Tycker om att använda den :) dock är det skitkasst batteri på den. Har provat att sätta i batteriet i från ledsmi lampan och det funkar (sitter lite löst) men funkar. Att göra tvärtom funkar inte, så troligen är väl det olika storlek på kontakterna.

Tar mindre än en timme sen bara dör den. Dock har jag kinalampan som pannlampa med spot och den andra med spridning på styret. Jag har under dom 2 senaste rundorna haft batteriet till kinalampan i bakfickan under jackan, kan det ha att göra med att den räcker sämre? Har för mig att förra året höll den längre? Vad tror ni? Kan tillägga att jag blivit rejält svettig då pga att jag klätt mig för varmt.

Årets lamptråd 2014/2015
Köpte en MJ-858 på XXL idag. Mycket trevlig och smidig lampa för pengarna! Jag jämförde den ikväll med en MJ-886 (pannlampa 550 lumen "uppmätt") och en Lupine Piko 3 (900 lumen), som jag har sedan tidigare. 858:an är påtagligt starkare än 886:an (som annars är helt ok att springa med i skogen). Ljusbilden är hyfsat bred och jämn. Jämfört med Piko'n är den aningen starkare i mitten, men avtar mer åt sidorna än Piko, som har ett jämnare fält. 858:an är dock inte på långa vägar så centrerad och tunn ut mot kanten som den klassiska 808:an. Lampan är rätt liten och hyfsat lätt. I butiken låg den i en låda precis bredvid 808:an, så det var lätt att jämföra, och 858:an är påtagligt mindre och lättare.

Årets lamptråd 2014/2015
Andreas T:

Jag kikade lite på MJ-858 jag också..såg att det är den billigare varianten av diod i denna men som komplement till den andra så är den säkert toppen! Du har inte möjlighet att ta någon bild i mörker med den och maila över eller lägga ut här på tråden??

Tittade på MOON X-POWER 500 som ser ut att vara en trevlig batterilampa också, dock så måste man antagligen ladda den väldigt ofta!? http://www.moon-sport.com/product-detail.php?id=7

/Martin

Årets lamptråd 2014/2015
hjortens80 skrev:
> Andreas T:
>
> Jag kikade lite på MJ-858 jag också..såg att
> det är den billigare varianten av diod i denna
> men som komplement till den andra så är den
> säkert toppen! Du har inte möjlighet att ta
> någon bild i mörker med den och maila över
> eller lägga ut här på tråden??
>
> /Martin

I början av nästa vecka ska jag försöka ta några bilder. Har tagit bilder av ljusfält tidigare, men tycker att det är lite knepigt med sådana bilder. Det är först när man rör sig i skogen som man verkligen märker hur lampan funkar.

Årets lamptråd 2014/2015
hjortens80 skrev:
> Jag kikade lite på MJ-858 jag också..såg att
> det är den billigare varianten av diod i denna

Hur såg du det?
Och om det skulle stämma, vilken roll spelar det i praktiken?

Jag har iofs inte varit på XXL, eller ngn annanstans, och kikat på MJ-858
men enl Magicshines hemsida skall lampan ha en XM-L2 LED.
Det är en riktigt bra LED för en cykel/pann-lampa, och om den nu har blivit billig tycker jag är riktigt bra. Förhoppningsvis betyder det att priserna för hela lampan även kommer att sjunka.
Att det står XP-G i XXLs reklamtext är alltså (troligen) felskrivet.

Men den uppenbara nackdelen med MJ-858 är vare sig LEDen, eller priset för den,
det är batteriet.
Det har endast två(2)-celler vilket tyvärr mer än halverar lystiden jmf med ett 4-cells batteri.
Det finns ännu bättre batterier, från andra än Magicshine, som jag har skrivit om tidigare i tråden.

> Tittade på MOON X-POWER 500 som ser ut att vara
> en trevlig batterilampa också, dock så måste
> man antagligen ladda den väldigt ofta!

Alla LiION-batterier mår bra av att laddas ofta, åtminstone map deras livslängd.
Dessutom verkar MOON X-POWER 500 bara ge 30 Lux på 10m avstånd, åtminstone enl deras egen reklamtext.
30 Lux är svagt och dåligt från en XM-L LED.
Ett bättre alternativ är då troligen ngn av de StVZO-lampor jag har skrivit om tidigare, tex här:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/2450344/2534674#msg-2534674

/Håkan

Årets lamptråd 2014/2015
Hittade precis ett (för mig nytt) belysningsforum, ber om ursäkt om det redan är postat, men här är det i alla fall:

http://budgetlightforum.com/forum

Kan ju vara ett komplement för att inhämta lite fler erfarenheter, tips, och modifieringsförslag av moderna LED-belysningar. :-)

Edit: Och vill man läsa i "Happy-format" dvs utan kategorier :-) i rak
kronologisk följd så klickar man här: http://budgetlightforum.com/

Senast ändrad:
Årets lamptråd 2014/2015
Jag funderar på att skaffa mig en "Kina-lampa" t.ex. MJ 872 eller liknande, men skulle vilja kunna blända av den blixtsnabbt när jag är ute och cyklar på väg och får möte med andra cyklister, bilister eller annat. (har redan en Philips Saferide 80 som "halvljus" monterad)

Eftersom man tydligen måste hålla in knappen några sekunder på de flesta modellerna för att släcka så funderar jag på att montera en extra brytare på styret alldeles intill höger handtag, liknande som på MC. Så man alltså kan nå knappen genom att sträcka på tummen, men ändå ha kvar greppet säkert på handtaget.

Vad tror ni om det, kan det funka att koppla in sig på strömkabeln
mellan batteripack och lampa med en sån här? =>> http://www.mc-depan.com/index.asp?action=prislista&menu=4&id=2730

10032918.jpg

Årets lamptråd 2014/2015
Miracle: Jo den var ju nästan i dyraste laget :-) tips mottages med tacksamhet på billigare varianter. Har letat på B*ltema, Classe och Jula utan att hitta nåt lämpligt. Men samtidigt tänker jag att eftersom den är gjord för motorcyklar så bör den ju vara hyfsat vattensäker, och jag cyklar ju en hel del i regn emellanåt.

Rattnalle: Det är ju ett litet minus förstås, men jag kanske vänjer mig med tiden. Tycker dock det är viktigast att snabbt kunna blända av jämfört med att slå på "superljuset", eftersom jag hela tiden har igång Philipsen som grundbelysning.

Årets lamptråd 2014/2015
Senast ändrad:
Årets lamptråd 2014/2015
Jag har just klickat hem en White Pro 4000 från XXL och kommer göra en recension så fort jag fått den och testat lite eftersom att ingen annan har gjort det än.

Det finns knappt någon info alls vilket ger intrycket av att den är lite för bra för att vara sann, det återstår att se! :-)

Årets lamptråd 2014/2015
Jag och UrTomas beställde två varsina Solarstorm X2 med en månad i mellan. Hans båda lyser vitt och mina varmvita (vid jämförelse). Ensam i skogen ser mina såklart bleka ut.

Tillbaka
Topp