Årets lamptråd 2018

Årets lamptråd 2018
Ah. Det förklarar saken! Tyckte inte jag fick det att gå ihop med de angivna ljusstyrkorna dock, men jag har inte kollat jättenoga. Synd de inte valt att köra kitten så där ändå.
Tack för svar!

Årets lamptråd 2018
Jag köpte 2 st. Ledlenser XEO19R med alla fästen och tillbehör. Har en på hjälmen och en på styret.
Körde dom hela vintern när jag var ute med fatbiken, blir RIKTIGT ljust om man kör dom på max läget.
Smidigt med fästen för batteriet till ramen som man skjuter på sen var det med sladdar i 2 olika längder.

Dubbla dioderna som är individuellt ställbara gör att du kan få till ljusbilden löjligt bra.

Årets lamptråd 2018
Mycket nöjd med min Lumonite Navigator 3000. Bra spridning och kraftfull. På bilden sitter den på styret. Vägen ligger avskilt och är bäcksvart vanligtvis.

Bilagor

• IMG_1922.JPG
    IMG_1922.JPG
    284.5 KB · Besök: 182
Årets lamptråd 2018
de lyser bra luminator, men i en värld där elektronik blir billigare varje år väljer den firman att efterhand höja priserna rätt rejält.

bara det ett skäl att undvika dem tycker jag.

två navigator gör ett för stort hål i plånboken för vad man får. det är bara några leds i enstaka dollarklassen, lite drivelektronik och 4 batterier...

att sen led-sen förmodligen inte i något längre tidsperspektiv mår bra av att drivas så där hårt är en annan faktor.

Årets lamptråd 2018
Luzen sa:
Sunny sa:
JAg har de där samsungcellerna och tycker de är bra. haft dem i drygt ett år och funkar fortfarande lika bra.
De andra cellerna la jag en order på häromdagen för att ha flera pack att byta med.
Använder såna här hållare..
https://www.gearbest.com/diy-parts-and-tools/pp_119294.html
Gött! Då får vi se vilka batterier det blir. 4'an var slut så det fick bli en 6-hållare

Årets lamptråd 2018
Ubbe73 sa:
Gatuzzo sa:
Jag köpte precis två kit av ms 606c och jag har inga referenser sen tidigare.
Var ute på premiärturen nu ikväll på två timmar, delvis i totalt mörker. En på hjälmen och en på styret.
Jag är positivt överraskad, behövde aldrig slå på full effekt, cyklade med 75% vilket räckte gott. Bra bredd och bra längd.
Låter lovande. Körde du i skogen?

Ja precis, kolsvart sista halvtimmen och behövde inte slå på full effekt. Tyckte jag fick bra spridning och ändå bra tryck i ljuset.
Provade lite på fullt skafft men kändes onödigt. Nu var det uppehåll igår och jag kan tänka mig att det blir lite sämre sikt vid regn och att då vill man slå på mer effekt.
Jag kan inte annat än rekommendera detta.
Väldigt praktiskt med de båda kitten då det följer med dubbla accar till baklampan på ca 2 000mAh (iom 2 kit). Vilket innebär att det kan följa med som reserv och bör klara ca 1h på full effekt.

Årets lamptråd 2018
Ubbe73 sa:
Har en Nightfighter BT40S som sitter på hjälmen idag. Tänkte komplettera med nåt på styret. Köpte på Ledlysen sist och är nöjd. De har lite olika alternativ. Hur står sig en Solarstorm X2 mot ex. MS-606C? Ungefär samma pris. Söker en lite bredare ljusbild på styret.
//Ubbe

Kör med BT40 på styret och en X2 på hjälmen, funkar bra! Nackdelen är dock att man "sabbar" BT40's varma ljus med X2's vita
Hittar du en BT21 skulle jag köra på det, men de verkar vara svåra att få tag på

Senast ändrad:
Årets lamptråd 2018
Sunny sa:
Ubbe73 sa:
Har en Nightfighter BT40S som sitter på hjälmen idag. Tänkte komplettera med nåt på styret. Köpte på Ledlysen sist och är nöjd. De har lite olika alternativ. Hur står sig en Solarstorm X2 mot ex. MS-606C? Ungefär samma pris. Söker en lite bredare ljusbild på styret.
//Ubbe

Kör med BT40 på styret och en X2 på hjälmen, funkar bra! Nackdelen är dock att man "sabbar" BT40's varma ljus med X2's vita

Hur är ex Magicshine ms-602 i ljustemp?

Årets lamptråd 2018
Ubbe73 sa:
Sunny sa:
Ubbe73 sa:
//Ubbe

Tror den är åt vitare hållet men kan jämföra när jag kommer hem... Kör du magicshine tycker jag nog du ska gå upp ett snäpp eller två från 602. Funderar själv på att köpa en till BT40 för att byta mot X2 då jag inte hittar någon BT21, borde funka bra.

Årets lamptråd 2018
Sunny sa:
Ubbe73 sa:
Sunny sa:
Ubbe73 sa:
//Ubbe

Tror den är åt vitare hållet men kan jämföra när jag kommer hem... Kör du magicshine tycker jag nog du ska gå upp ett snäpp eller två från 602. Funderar själv på att köpa en till BT40 för att byta mot X2 då jag inte hittar någon BT21, borde funka bra.
Kör med en BT40. Tänkte komplettera med en till lampa på styret och velar lite vad man ska ha.

Årets lamptråd 2018
Ubbe73 sa:
Sunny sa:
Ubbe73 sa:
Sunny sa:
Ubbe73 sa:
//Ubbe

Kör med en BT40. Tänkte komplettera med en till lampa på styret och velar lite vad man ska ha.
Jo förstår det. Mitt förslag är som sagt BT21 på hjälm och din BT40 på styret alternativt köpa en till BT40. Eller någon annan lampa med varmt ljus

Årets lamptråd 2018
Kan den här vara något att ha på hjälmen? Programmerbar så man slipper traggla igenom 55 olika blinklägen, USB-laddning och med (rudimentär) batteriindikering uppfyller majoriteten av min kravspecifikation iallafall. Fjärrkontroll på styret hade varit smutt, men man kanske inte kan få allt.

https://www.knog.com.au/pwr-trail.html

Årets lamptråd 2018
wobblie sa:
Kan den här vara något att ha på hjälmen? Programmerbar så man slipper traggla igenom 55 olika blinklägen, USB-laddning och med (rudimentär) batteriindikering uppfyller majoriteten av min kravspecifikation iallafall. Fjärrkontroll på styret hade varit smutt, men man kanske inte kan få allt.

https://www.knog.com.au/pwr-trail.html

Den verkar ha inte mindre än 3 blinklägen, rekord? ;) Men det verkar å andra sidan gå att programmera bort.

Årets lamptråd 2018
Fick min Silva-lampa. Känns som en extremt robust och kompakt kvalitetsprodukt. Gillar även snabbfästet. MEN, tätningsluckan till laddningen går fanimej inte att stänga så det blir reklamation.

Sen undrar jag om dim-funktionen verkligen funkar eller bara är gimmick. Har inte fått skiten att blända ner en enda gång när jag lyser med starka lampor rakt in i sensorn. Jag kanske inte simulerad mötande trafik tillräckligt bra.

Vi får väl se hur den funkar när jag får en ny. Har en känsla av att silva gör lite ofärdiga produkter ibland..

Bilagor

• IMG_1272.JPG
    IMG_1272.JPG
    109 KB · Besök: 155
  • IMG_1269.JPG
    IMG_1269.JPG
    145.5 KB · Besök: 169
Årets lamptråd 2018
Om det är svårt att göra en auto on/off styrd av hur mörkt det är, så är det nog ännu svårare att göra en dim som styrs av mötande ljus.

Årets lamptråd 2018
Ja det är nog inte lätt att få till bra. Är lite inne på att bara skicka tillbaka den på öppet köp och skita i det. Jag fick ju shoppa och klämma på något nytt och det var kul.

Årets lamptråd 2018
Nja. Tror nog att det är en enkel lösning med ett kamerachip å lite bildanalys precis som på många bilar med avbländning, om jag fattat rätt. :)
Funkar förhoppningsvis hyggligt i trafiken.

frid!

Årets lamptråd 2018
Kör fortfarande med Philips Saferide 80 Gen 2 men irriterar mig på batteriindikeringen.
Har testat 4 uppsättningar av laddbara batterier (Eneloop, Philips, Biltema och ett märke till)
Om jag inte minns fel så fungerar den OK i början.

Körde 1h15min på lågläget i går och precis i slutet går den över på rött. Batterierna är specade på 2650mAh och jag har testat dom i laddaren. Fick då över 2400mAh på alla.
Plockar ur batterierna och laddar i extern laddare och den säger att den laddat 650, 720, 740 och 800mA i resp batteri d.v.s. max 1/3 av kapaciteten.
Jag kanske gör en tankevurpa men indikeringen borde väl inte gå ner på rött så tidigt.

Testade på en kortare runda maxläget men då gick den ner på rött (och lågläge) ganska omgående.
Lite kass att man inte kan köra på maxläge då den själv växlar till lågläge vid rött.

Något man kan försöka fixa själv eller det blir att leta ny framlampa till racern?

Årets lamptråd 2018
Sådär gör min också med alla såna batterier med hög kapacitet. Med vanliga eneloop på 2000mAh funkar den bra. Skillnaden är som störst i kyla.

Årets lamptråd 2018
Det är väl olika kurva för Ni-MH och vanliga alkaliska batterier med? Har för mig att man i äldre garminenheter var tvungen att välja batterityp för att inte få felaktig indikering. Kan det vara så att den inte är kalibrerad för laddbara batterier utan alkaliska?

Årets lamptråd 2018
zanoii sa:
Det är väl olika kurva för Ni-MH och vanliga alkaliska batterier med? Har för mig att man i äldre garminenheter var tvungen att välja batterityp för att inte få felaktig indikering. Kan det vara så att den inte är kalibrerad för laddbara batterier utan alkaliska?

Levereras med laddbara batterier så det bör inte vara något problem.
Ska testa köpa batterier med lägre kapacitet bara för att se vad som händer.

Årets lamptråd 2018
Ingen mer än jag som pendlar med RichFire SF-619? Något smal ljusbild, annars väldigt funkis. Jag kör den bara på halv effekt och det räcker mer än väl. Ett 4 cells 18650pack räcker ca 15 mil pendling.

IMG_4936.JPG

Årets lamptråd 2018
zanoii sa:
Det är väl olika kurva för Ni-MH och vanliga alkaliska batterier med? Har för mig att man i äldre garminenheter var tvungen att välja batterityp för att inte få felaktig indikering.
Det är olika spänning på olika kemier, Nickel har 1.2V medans alkaliska har 1.5/1.6, och indikeringen går ju efter spänning så därför måste man välja batterityp för att få det rätt.

Årets lamptråd 2018
Sambal Oelek sa:
zanoii sa:
Det är väl olika kurva för Ni-MH och vanliga alkaliska batterier med? Har för mig att man i äldre garminenheter var tvungen att välja batterityp för att inte få felaktig indikering.
Det är olika spänning på olika kemier, Nickel har 1.2V medans alkaliska har 1.5/1.6, och indikeringen går ju efter spänning så därför måste man välja batterityp för att få det rätt.

Just, 1.2V ja, det visste jag ju egentligen.

Årets lamptråd 2018
zanoii sa:
Sambal Oelek sa:
zanoii sa:

Just, 1.2V ja, det visste jag ju egentligen.
Philipsen är dock inte byggd för att öht kunna användas med alkaliska. Det står typ att det det går vid nöd men inte rekommenderas i instruktionerna om jag inte minns helt fel.

Men batterierna med högst kapacitet har om jag inte minns helt fel högre internt motstånd vilket leder till större spänningsfall vid kyla och högt effektuttag.

Årets lamptråd 2018
marre82 sa:
Är dessa något att ha
https://sportlampan.se/mtb-paket/mtb-kit-419/
Eller finns det vettigare alternativ?
Mvh Martin.

Har inte testat lampan du länkar till och vet inte vilket behov du har. Men till det priset går det också att få en monsterlampa:
http://www.ubyk.se/gemini-lights-ti...MInPbCgfj81gIVCV4ZCh1olg4LEAkYAiABEgIef_D_BwE

..och komplettera med en MS 606, de brukar kampanjas för 500 kr titt som tätt på XXL:
https://www.xxl.se/magicshine-ms-60...ireless-remote-multilampset/p/1124405_1_style

Senast ändrad:
Årets lamptråd 2018
Mtz sa:
marre82 sa:
Är dessa något att ha
Mvh Martin.

Har inte testat lampan du länkar till och vet inte vilket behov du har. Men till det priset går det också att få en monsterlampa:
http://www.ubyk.se/gemini-lights-ti...MInPbCgfj81gIVCV4ZCh1olg4LEAkYAiABEgIef_D_BwE

Skulle jag betala så mycket för en lampa så skulle jag hellre köpa t.ex. en Ledex eller Mila.
/Eric

Årets lamptråd 2018
Hällreänbra sa:
Mtz sa:
marre82 sa:
Är dessa något att ha
Mvh Martin.

Skulle jag betala så mycket för en lampa så skulle jag hellre köpa t.ex. en Ledex eller Mila.
/Eric
Eller Lupine.

Årets lamptråd 2018
Rattnalle sa:
Hällreänbra sa:
Mtz sa:
marre82 sa:
Är dessa något att ha
Mvh Martin.

/Eric
Eller Lupine.

Det jag länkade till är ju ett set med 2 lampor,
såvitt jag kan hitta på så blir det betydligt mera pengar om man skall köpa likvärdigt set från någon av ovanstående tillverkare.

Årets lamptråd 2018
Körde Lepeloton cx i mörkret (snabb gruscykling). Kjellelampan (1600lm) sög i morgndimman. Min Lezyn Micro med 400lm är mycket bättre att hitta rätt med.

Årets lamptråd 2018
Lite synpunkter på lupine från tyskt forum:

Första intrycket efter några km: Lampan strålar vid 52 ° väldigt bred, jämförbar med dimljus på en bil. 60% (~ 30 °) av den tillräckligt bred och istället 1,67 gånger mer lux framåt hellre.

19.JPG

20.JPG

Pro:
det vanliga, mycket bra utförandet, vilket av Lupine vet (och nu med varje ny lampa förväntas också : D)
mycket bred, ganska homogen strålning => Hittills har ingen godkänd lampa närmare strålkastaren från bilen sprang
På samma gång kan du se hela vägen och båda medborgarnas trottoar när du kör på en tvåvägs väg!
helt redo för lekskap från drift till laddning
Alla storlekar batterier kan användas, även självbyggda
Batterier med de senaste, bästa 18650-talet
väldigt kompakt för vad den gör

neutral:
Standard-LED svalt vitt med standard färgåtergivning (inte ok för staden, i det gröna perfekt) => Jag skulle ha åtminstone tagit en lägre färgtemperatur 4000-5000K (Lumen eller inte)

Nackdelar:
ingen lämplig hållare för mitt styr (relativt smal, kanske 20mm diameter) => Jag lånade sedan en MTB
Generellt ganska ineffektivt (900 lumen från 16W => normalt bör vara 10-12W-intervall)
Objektiv som inte är antireflex-belagda (skulle öka effektiviteten) => man kan förvänta sig till priset enkelt
Området mitt i ljuskonen kan vara tyst fortfarande lite högre för den totala ljusstyrkan för de människor som vill köra väldigt snabbt
Liksom alla andra godkända lampor: I skarpa kurvor ser du ingenting och går in i det svarta

Idéer för framtiden:
adaptivt kurvljus (helt enkelt två extra, sidostyrda strålkastare och accelerationssensorer)
Ökad strömförsörjning av medelljusdioderna (och reducerade utsidan) vid mycket höga hastigheter
Sänk automatiskt enskilda lysdioder när de är blindade vid vissa vinklar

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp