Årets lamptråd 2018

Årets lamptråd 2018
Städar_sällan sa:
Bilden ser ju jäkligt trevlig ut tycker jag :)

Jo, troligen bästa vzo lyset fn. Men priset...suck! Starka mtb-lampor får man för ett par hunkor, starka vzo-lampor går på tusenlappar. Oproportionerlig prisskillnad, här borde finnas en marknadsnisch. Vad är det som hindrar kineserna att planka och prisdumpa i vanlig ordning? Ett mysterium.

Årets lamptråd 2018
Det är väl inte så många marknader som kräver stvzo. Tittar man på engelska tester kör de ju med samma bländande lampor som vi. Så marknaden är inte så stor tror jag. Men man skulle ju vilja bygga om sin B&M Ixon som knappt lyser med nåt starkare...

Årets lamptråd 2018
Jag tycker att Philips lampan lyser tillräckligt starkt för pendling och köra runt på asfalterade vägar. Men på skogsvägar är den helt värdelös kan tänka mig att Lupinelampan inte är ett dugg bättre på skogsvägar. Avskärmingen gör att man inte ser vart vägen tar vägen i kurvor och uppför korta backar.

Så varför skulle man vilja läsa en halv förmögenhet på en sån lampa när det finns så många tillräckligt bra alternativ?

Årets lamptråd 2018
JTF sa:
izar sa:
Avskärmingen gör att man inte ser vart vägen tar vägen i kurvor och uppför korta backar.
Därför bör man ha en extra helljuslampa. Om man vill känna trygghet och ha framförhållning i farter över ca 20 km/h alltså.

Jo det förstår jag också men jag ifrågasätter Lupinelampan för nästan 4kkr då jag inte riktigt förstår vad den tillför.

Årets lamptråd 2018
izar sa:
JTF sa:
izar sa:
Avskärmingen gör att man inte ser vart vägen tar vägen i kurvor och uppför korta backar.
Därför bör man ha en extra helljuslampa. Om man vill känna trygghet och ha framförhållning i farter över ca 20 km/h alltså.

Jo det förstår jag också men jag ifrågasätter Lupinelampan för nästan 4kkr då jag inte riktigt förstår vad den tillför.

Jävligt bra , obländande lyse tycker jag det verkar som :)

Årets lamptråd 2018
izar sa:
JTF sa:
izar sa:

Tekniken är intressant, det måste komma billigare. Philipsen visade sig över tid vara rena skiten, trots Håkans starka rekommendationer.

Årets lamptråd 2018
izar sa:
Jag tycker att Philips lampan lyser tillräckligt starkt för pendling och köra runt på asfalterade vägar.
+1
Åtminstone så länge vägarna är torra.
Även med min moddning av lampan, som ökar ljusstyrkan till 120-130 Lux, så kan det vara i underkant på blöta vägar och mötande trafik med starka lampor.

Rattnalle sa:
Tvärt om så är Philipsen fortfarande bra trots att den är gammal. Tråkigt nog.
+1

Rattnalle sa:
Därmed inte sagt att den är felfri.
+1 även på det förstås
Därför skulle det skulle vara intressant att jmf Philips-lampan mot Spanninga Axendo 60 USB, som skall använda samma reflektor
126970.jpg

http://www.spanninga.com/products/headlamps/axendo-60-usb/
Den kostar strax över 330 SEK här: https://www.athleteshop.se/spanninga-axendo-60-bike-front-light-led-usb
Inbyggda USB-laddbara Li-ION-batterier, som tål kyla bättre och ger lägre vikt!

/Håkan

Årets lamptråd 2018
HåkanC sa:
izar sa:
Jag tycker att Philips lampan lyser tillräckligt starkt för pendling och köra runt på asfalterade vägar.
+1
Åtminstone så länge vägarna är torra.
Även med min moddning av lampan, som ökar ljusstyrkan till 120-130 Lux, så kan det vara i underkant på blöta vägar och mötande trafik med starka lampor.

Rattnalle sa:
Tvärt om så är Philipsen fortfarande bra trots att den är gammal. Tråkigt nog.
+1

Rattnalle sa:
Därmed inte sagt att den är felfri.
+1 även på det förstås
Därför skulle det skulle vara intressant att jmf Philips-lampan mot Spanninga Axendo 60 USB, som skall använda samma reflektor

http://www.spanninga.com/products/headlamps/axendo-60-usb/
Den kostar strax över 330 SEK här: https://www.athleteshop.se/spanninga-axendo-60-bike-front-light-led-usb
Inbyggda USB-laddbara Li-ION-batterier, som tål kyla bättre och ger lägre vikt!

/Håkan
Jag köpte Axendo 80 (för elcykel) och driver den med ett motsv magicshinebatteri.
Tycker den känns svagare än min Philips men har inte orkat göra ett seriöst test.

Årets lamptråd 2018
Sunny sa:
Ubbe73 sa:
Sunny sa:
Ubbe73 sa:
Sunny sa:
Ubbe73 sa:
Har en Nightfighter BT40S som sitter på hjälmen idag. Tänkte komplettera med nåt på styret. Köpte på Ledlysen sist och är nöjd. De har lite olika alternativ. Hur står sig en Solarstorm X2 mot ex. MS-606C? Ungefär samma pris. Söker en lite bredare ljusbild på styret.
//Ubbe

Kör med BT40 på styret och en X2 på hjälmen, funkar bra! Nackdelen är dock att man "sabbar" BT40's varma ljus med X2's vita

Hur är ex Magicshine ms-602 i ljustemp?

Tror den är åt vitare hållet men kan jämföra när jag kommer hem... Kör du magicshine tycker jag nog du ska gå upp ett snäpp eller två från 602. Funderar själv på att köpa en till BT40 för att byta mot X2 då jag inte hittar någon BT21, borde funka bra.
Kör med en BT40. Tänkte komplettera med en till lampa på styret och velar lite vad man ska ha.
Jo förstår det. Mitt förslag är som sagt BT21 på hjälm och din BT40 på styret alternativt köpa en till BT40. Eller någon annan lampa med varmt ljus
Testat lite i helgen och skulle inte satsa på 2xBT40. Den breda BT40 funkar ju väldigt bra på styret men behöver kompletteras med en spottigare hjälmlampa, eller iaf kraftigare (BT70?)

Årets lamptråd 2018
Nu har min pannlampa med XHP-diod landat i Stockholm. Återstår väl att vänta lika länge där som det tog att få den runt jorden innan den lämnar Stockholm igen.

Krossade ju fästet till solarstormen mot ett träd så den får gärna komma snart.

Årets lamptråd 2018
Sunny sa:
Testat lite i helgen och skulle inte satsa på 2xBT40. Den breda BT40 funkar ju väldigt bra på styret men behöver kompletteras med en spottigare hjälmlampa, eller iaf kraftigare (BT70?)

Jag vettifan, det går relativt fort i skogen ibland med en BT40 på hjälmen (och en liten MJ 858 som backup på styret faktiskt, mest för att det blir så mörkt när den enda lampan man har dör...och det är svårt att bedöma höjd på stöket med enbart lyse från ovan) - hur fort cyklar man för att längden inte skall räcka till från just BT40? :-o

/J

Årets lamptråd 2018
Husabuse sa:
Sunny sa:

Jag vettifan, det går relativt fort i skogen ibland med en BT40 på hjälmen (och en liten MJ 858 som backup på styret faktiskt, mest för att det blir så mörkt när den enda lampan man har dör...och det är svårt att bedöma höjd på stöket med enbart lyse från ovan) - hur fort cyklar man för att längden inte skall räcka till från just BT40? :-o

/J
Rådet/frågan var ju vad Ubbe73 skulle komplettera sin BT40 med, och ja då tycker jag det ska vara något spottigare eller kraftfullare än en till BT40. Sen duger givetvis endast BT40 men jag känner mig då mycket tryggare med min BT40/X2-kombo

Årets lamptråd 2018
köpte nyss tre bt40s, provkörde i lördags med två på styret,
ställda något åt sidan åt varsitt håll.

effekten blev en förförisk bredd, kombinerat med längd som upplevdes räcka till i full fart.

den varma färgen på ljuset är vanebildande, känns som bättre kontrast och färgseende än det blåvita ljuset förmår.

de som inte rekommenderar två bt40s har möjligen inte prövat. effekten av två var närmast sådan att hjälmlampan kändes överflödig. körde utan långa bitar helt utan misär.

tänker pröva den tredje på hjälmen, och testa den inledningsvis med spridarlins. det där att ha en spottig hjälmlampa har jag gått ifrån, ger bara nackspärr. konceptet kan kanske vara en efterdyning till svaga lampor från förr, då det var enda sättet att få räckvidd. och en spot på styret är ännu kassare.

idag finns kraft att lysa upp hela stigen.

Årets lamptråd 2018
Sunny sa:
Husabuse sa:
Sunny sa:

/J
Rådet/frågan var ju vad Ubbe73 skulle komplettera sin BT40 med, och ja då tycker jag det ska vara något spottigare eller kraftfullare än en till BT40. Sen duger givetvis endast BT40 men jag känner mig då mycket tryggare med min BT40/X2-kombo
Då har man kört höstens första tur med lampa. Jag körde med en BT40 och frugan med en nyinköpt ms-606 båda monterade på styret. Upplevde båda som ungefär lika starka dock så är det stor skillnad i ljustyp. BT40 med ett behagligt varmt ljus medans ms-606 är betydligt kallare. Det blir nog att komplettera med en snarlik lampa som BT40 med möjligen lite mer spotljus att sätta på hjälmen. Kan ev. bli en till BT40 eller en Solarstorm X6. Andra förslag på lampa max 1000:-

De blev en kort tur då vi mötte 10-12 vildsvin. Första gången jag ser dem i det fria. De var inte så trevligt. Såg rätt otäcka ut när de står mitt på en grusväg i en klunga. Det var bara och vända.

Årets lamptråd 2018
Har nu testat med ytterligare en omgång batterier till min Philips Saferide. Denna gången GP Recyclo+ men med samma tråkiga resultat.
13 minuter på full sen orange, 10 minuter senare ned på lågläge och rött.
Laddar i extern laddare och vid start ligger de på 1.28 volt (9 timmar efter användning). Fortfarande inte färdigladdade så kan inte se hur många mAh jag får i.
Så nu är det dags för ny framlampa till racern.

Vilken/vilka ska man kika på?
Vill ha batteri internt, lika bra eller bättre ljusbild än Philipsen och ungefär samma ljusmängd på vägen.
Helst till inte allt för högt pris.

Årets lamptråd 2018
Dede sa:
Vilken/vilka ska man kika på?
Vill ha batteri internt, lika bra eller bättre ljusbild än Philipsen och ungefär samma ljusmängd på vägen.
Helst till inte allt för högt pris.
Det kan bli svårt att få i en(1) lampa.
Spanninga Axendo, som skall använda samma reflektor, verkar trots alla års LED-utveckling ha svagare och sämre ljus, tyvärr
B&M verkar inte ha ngn verklig konkurrent, samma sak med Supernova, åtminstone så länge priset är viktigt.

Kanske 2st Cat Eye GVolt 50 kan fungera för dig?
Om jag kommer ihåg rätt var det ngn som skrev tidigare att han hade jmf 2st GVolt50 med 1 Philips-lampa och föredrog 2st GVolt50
<REDIGERAT> Här finns inlägget om 2 GVolt50, inkl bilder: https://happyride.se/forum/read.php/1/3158994/3240417#msg-3240417 </REDIGERAT>

OBS
Undvik den större Cat Eye GVolt 80, dels kostar 1 GVolt80 mer än 2 GVolt 50, den har även kortare lystid och även enl de som själva äger GVolt 80 skall den ha de en undermånlig ljusbild. Se tidigare i tråden.
2st GVolt 50 blir alltså billigare, ljusstarkare och med längre lystid jmf med en GVolt 80!
GVolt 50 kostar endast 38,76 € här:- https://www.bike-discount.de/de/kaufen/cateye-frontlicht-gvolt-50-hl-el550g-rc-490846 (De tar hela 92,33 € för GVolt 80!)

/Håkan

Senast ändrad:
Årets lamptråd 2018
Sunny sa:
Husabuse sa:
Sunny sa:

/J
Är det en Solarstorm X2 som du har?

Årets lamptråd 2018
Var har ni köpt era BT40?

Inser att jag saknar varmtvitt ljus nåt fruktansvärt. Gamla överspända halogenspottar, och tom ursprungliga P7:an har jag för mig, var ju vilsamma för ögonen... ;-)

Årets lamptråd 2018
kais01 sa:
köpte nyss tre bt40s, provkörde i lördags med två på styret,
ställda något åt sidan åt varsitt håll.

effekten blev en förförisk bredd, kombinerat med längd som upplevdes räcka till i full fart.

den varma färgen på ljuset är vanebildande, känns som bättre kontrast och färgseende än det blåvita ljuset förmår.

de som inte rekommenderar två bt40s har möjligen inte prövat. effekten av två var närmast sådan att hjälmlampan kändes överflödig. körde utan långa bitar helt utan misär.

tänker pröva den tredje på hjälmen, och testa den inledningsvis med spridarlins. det där att ha en spottig hjälmlampa har jag gått ifrån, ger bara nackspärr. konceptet kan kanske vara en efterdyning till svaga lampor från förr, då det var enda sättet att få räckvidd. och en spot på styret är ännu kassare.

idag finns kraft att lysa upp hela stigen.

Härligt att höra! :)
Jag föredrar också riktigt brett flodljus från styret. Men jag cyklar sällan riktigt bökig stig.

frid!

Årets lamptråd 2018
du har missuppfattat gvolt80s ljusbild håkan. den är helt ok, och vad jag kan se på bilder tagna identisk med gvolt50. skillnaden är om du är beredd att slanta såpass mycket extra för mera kräm och utbytbara batterier.

och den lyser iaf förbi alla dynamolampor jag någonsin passerat, och med en bredd som är åtminstone x3.

Årets lamptråd 2018
freddie, färgen är någonstans mitt emellan halogen och vanligt förekommande led. vilsam är en bra beskrivning.

letade runt i världen, och hittade bt40s i - västerås, hos ledlysen.se. åkte dit själv, gjorde lite mätningar, såg att deras batcher var äkta vara som drog 1,7 amp, ska väl motsvara runt 13-1400 irl lumen. (håkan kan säkert räkna ut korrekt värde)

preliminärt verkar den orka kyla och hålla det ljuset igång även utan fartvind. det kan man inte säga om magicshine.

spridarlinsen följer med, är lite tveksam för mtb, men bra för löpträning och byta vinterdäck på bilen

Årets lamptråd 2018
kais01 sa:
freddie, färgen är någonstans mitt emellan halogen och vanligt förekommande led. vilsam är en bra beskrivning.

letade runt i världen, och hittade bt40s i - västerås, hos ledlysen.se. åkte dit själv, gjorde lite mätningar, såg att deras batcher var äkta vara som drog 1,7 amp, ska väl motsvara runt 13-1400 irl lumen. (håkan kan säkert räkna ut korrekt värde)

preliminärt verkar den orka kyla och hålla det ljuset igång även utan fartvind. det kan man inte säga om magicshine.

spridarlinsen följer med, är lite tveksam för mtb, men bra för löpträning och byta vinterdäck på bilen
Tackar!

Trodde Nitefighter la ned för några år sedan, vill minnas att BT40 (eller var det någon annan modell) inte gick att få tag på. Skönt att det går nu iaf!

Årets lamptråd 2018
bt40s heter nu revtronic på grund av en namntvist i usa, men delar i boxen fortfarande märkta nitefighter.

det lär vara samma andy wong som står bakom tillverkningen.

bt70 och bt21 lär inte tillverkas för tillfället.

Årets lamptråd 2018
Ubbe73 sa:
Sunny sa:
Husabuse sa:
Sunny sa:

/J
Yes men som sagt ingen superkombo då X2 har väldigt vitt ljus. Min är iof någon billig Kina-variant. Yinding kanske är bättre?

Senast ändrad:
Årets lamptråd 2018
kais01 sa:
bt40s heter nu revtronic på grund av en namntvist i usa, men delar i boxen fortfarande märkta nitefighter.

det lär vara samma andy wong som står bakom tillverkningen.

bt70 och bt21 lär inte tillverkas för tillfället.

Förklarar ju varför jag inte hittar 70 och 21. Någon som kan tipsa om några liknande som inte kostar som typ Lupine?

Årets lamptråd 2018
Sunny sa:
Ubbe73 sa:
Sunny sa:
Husabuse sa:
Sunny sa:

/J
Yes men som sagt ingen superkombo då X2 har väldigt vitt ljus. Min är iof någon billig Kina-variant. Yinding kanske är bättre?
Ställde frågan till Ledlysen om ljuset mellan Solarstorm och BT40, se svar nedan.

SolarStorm X6 har ett kallare ljus. För optimal prestanda rekommenderar jag ytterligare en eller två Nitefighter BT40s, främsta anledningen till det är att de levereras med 5200 mAh batteripack original, SolarStorms är på 3600 mAh.

Kanske blir en till BT40.......

Årets lamptråd 2018
sunny, du var missnöjd med två bt40s, men att ha två likadana lampor på samma styrka på styre respektive hjälm är inte en så attraktiv ide. det spelar nog mindre roll just vad det är för lampor.

hjälmlampan kommer då att tendera fräta ut skuggningen för hinder som styrlampan ger, bilden blir flack. med två lampor bredvid varann ser dom sas runt hinder men det blir ändå en informativ men kortare skugga bakom. den fyller man lämpligen igen men i mindre omfattning med en relativt svagare pannlampa.

om den har spot eller inte är inte så intressant, men hellre inte tycker alltså jag, i det fallet att huvudljusen på styret har tillräcklig både spridning och kräm i fjärran.

när det är riktigt knixigt kan en pannlampa med stor spridning hjälpa en se runt hörnet, men i det läget går det längsamt, och man behöver bara se några meter. ljusfältet blir viktigare än räckvidden.

när det går undan täckte när jag prövade två bt40s vinklade bardera en aning åt sidan bredvid varann allt som jag rimligtvis ville se långt fram. har haft liknande arrangemang med mina tidigare lampor.

imorgon kommer jag att testa mina två bt40s på styret plus en bt40s med vidvinkellinsen på huvudet för att se om detta funkar bra.

Årets lamptråd 2018
Jag vet inte hur du cyklar men att ha primärljuset på styret är ju helt otänkbart ur funktionell synvinkel om man cyklar på något som är tekniskt och/eller svänger.

Fläskigaste lampan på hjälmen. Styret är bara bonus. Pekar ju sällan åt rätt håll när ljuset behövs som mest ändå.

Årets lamptråd 2018
problemet med relativt kraftigare lampa på huvudet är flackt ljus utan skuggningar och djupinformation, och särskilt vid nederbörd självbländning.

primärljuset på styret ger bättre kontrast, men kräver ordentlig bredd för att kompensera styrutslagen. har ett tag kört med ett par extra 30 grader sidoriktade och spridande smålampor ställda på bara ett par hundra lumen styck, och det gör faktiskt susen.

men preliminärt känns det som två helt lätt sidovinklade bt40s med standardlins ändå har tillräcklig sidospridning för att jag ska vara utan dessa. särskilt om hjälmlampan har stor spridning. och det är ju inte som att bt40s med spridningslinsen på är svag på något sätt, när jag använder den som ensam pannlampa hemmavid lyser den upp 20x20m trådgård närmast fullständigt. tror den kan vara bra utfyllnad över krön och vid knixiga svängar.

vi får se hur det funkar helt enkelt. nu blir det tyvärr troligen inte ikväll på grund av vädret.

kör oftast teknisk stig, men också snabb stig, och hamnar då och då även på någon grusväg.

Årets lamptråd 2018
Korta versionen, det behövs lyse på huvudet - styret pekar inte alltid dit vi vill ha det (och det är inte särskilt stilla heller), och lyset som kommer lite lägre ger oss kontraster att läsa höjden på stöket framför.

Båda är viktiga, och lika viktigt är det med redundans.

På den gamla goda tiden när jag körde mc i skogen, så hade jag vid ett tillfälle bara lyse på hjälmen (xenonprylar), och lyckades fumla ur vurpkontakten på styret mitt i någon manöver i stenröset. Det blev jävligt obehagligt mörkt, jävligt fort.
Efter den incidenten är det alltid två lampor oberoende av varandra igång.

Jag velar, har en Magicshine 858 och en BT40s - den lilla lampan är smutt på hjälmen och lyser fullgott faktiskt.
Men jag föredrar att ha mest fart i lyset på hjälmen, men det blir på bekostnad av att stöket blir lite svårare att läsa när den starkare lampan tar över från ovan och släcker ut skuggor.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp