Årets lamptråd 2018
Oggler sa:Vad springer egentligen orienterare med?
Silva 478 med blybatteri, väl?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Oggler sa:Vad springer egentligen orienterare med?
Förra året på julresan satt det lappar vid flygplatsen att om man hade en Samsung-telefon skulle man stänga av den helt ?kais01 sa:man kan tänka sig händelsen, men har det hänt i verkligheten???
mer sannolik verkar sannolikheten vara för intern kortslutning efter stöt eller slag.
sen har vi ju boeing dreamliner och någon samsungtelefon. intern kortslutningen redan utan ytte åverkan??
anco sa:Jag upplevde att jag fick ut få timmar med kinalampan. Valde att öppna batteripacket och titta vad som kom fram! 2 av batterierna var attraper. Vilka jävlar!
Mini_me sa:anco sa:Jag upplevde att jag fick ut få timmar med kinalampan. Valde att öppna batteripacket och titta vad som kom fram! 2 av batterierna var attraper. Vilka jävlar!
Wtf!? Den var ny. Vilken lampa/batt pack har du?
anco sa:Mini_me sa:anco sa:Jag upplevde att jag fick ut få timmar med kinalampan. Valde att öppna batteripacket och titta vad som kom fram! 2 av batterierna var attraper. Vilka jävlar!
Köpte den förra året. Liknande denna: https://www.dx.com/p/rustu-d35-5-x-...headlamp-black-6-x-18650-2024498#.XCxqZVVKhaQ
Mini_me sa:anco sa:Mini_me sa:anco sa:Jag upplevde att jag fick ut få timmar med kinalampan. Valde att öppna batteripacket och titta vad som kom fram! 2 av batterierna var attraper. Vilka jävlar!
Köpte den förra året. Liknande denna: https://www.dx.com/p/rustu-d35-5-x-...headlamp-black-6-x-18650-2024498#.XCxqZVVKhaQ
Oroväckande likt mitt batteri pack. Hur många timmar fick du ut? Jag brukar köra min (liknande lampa) på halvfart 80% och max 20% i ca 3 timmar och sen är det slut.
anco sa:Mini_me sa:anco sa:Mini_me sa:anco sa:Jag upplevde att jag fick ut få timmar med kinalampan. Valde att öppna batteripacket och titta vad som kom fram! 2 av batterierna var attraper. Vilka jävlar!
Oroväckande likt mitt batteri pack. Hur många timmar fick du ut? Jag brukar köra min (liknande lampa) på halvfart 80% och max 20% i ca 3 timmar och sen är det slut.
Förra året fick jag nog ut lite mer än vad du fick men nu dog batteriet efter 10 minuter. När du har så många lumen måste det kännas trist att inte kunna ha full effekt på, eller?
Vart vet jag inte.Davey sa:På tal om batterier, vart köper man bra laddbara 18650 batterier inom EU?
Här: https://www.ledlysen.se/produkt-kategori/18650-batterier/Davey sa:På tal om batterier, var köper man bra laddbara 18650 batterier inom EU?
HåkanC sa:Vart vet jag inte.Davey sa:På tal om batterier, vart köper man bra laddbara 18650 batterier inom EU?
Men de säljs tom på Biltema https://www.biltema.se/kontor---tek...ingsbart-icr18650-batteri-2950-mah-2000037909
/Håkan
Cyrix sa:Www.nkon.nl är mitt tips för att shoppa lösa 18650 celler.
Tyvärr verkar det inte finnas någon klockren philipsekvivalent.Kilgore sa:Nu har min philipslampa säckat ihop efter många års trogen tjänst
.....
Det går naturligtvis även bra att säga att båda alternativen är värdelösa och jag kan hitta en philipsekvivalent för billigare pengar.
JockeS sa:Behöver tips på en annan lampa än den Lenzyne Hecto Drive 400XL jag har idag.
Har redan bytt ut den 1 gång på 3 månader pga batteritiden är under all kritik.
Lampan klarar max 2-3 timmar på 75 lumen trots att den är speccad till 4-5 timmar på den effekten.
Behöver en lampa som är relativt liten men ger bra ljus, håller ett par timmars pendling och inte kostar en förmögenhet (över 500:-)
Har tittat på Spanningas Axendo 60, men det är så jäkla stor..
Inte direkt en pendlarlampa men rolig lösningBullabus sa:JockeS sa:Behöver tips på en annan lampa än den Lenzyne Hecto Drive 400XL jag har idag.
Har redan bytt ut den 1 gång på 3 månader pga batteritiden är under all kritik.
Lampan klarar max 2-3 timmar på 75 lumen trots att den är speccad till 4-5 timmar på den effekten.
Behöver en lampa som är relativt liten men ger bra ljus, håller ett par timmars pendling och inte kostar en förmögenhet (över 500:-)
Har tittat på Spanningas Axendo 60, men det är så jäkla stor..
Jag köpte en solarstorm med usb anslutning på Ali E för 70 kr. Den kör jag med en powerbank (ca 10000mah)från classe som tål lite vatten. Pendlar 10km om dagen och laddade den efter 4 veckor. Så det kanske är ett alternativ?
Finns här också https://www.ebay.com/itm/Solar-Stor...157166&hash=item3ac0fd66ed:g:ZocAAOSwJQdXBOwo
Ffa är det dåligt för batteriets livslängd att ladda ut det så mkt.kais01 sa:det är inte riktigt happykorrekt med lampor som lyser en månad på en laddning
Stämmer inte, det beror helt på konstruktionen.kais01 sa:det finns förresten andra liknande lampor med lins i st f reflektor, de bländar väsentligt mindre om de är korrekt inställda.
HåkanC sa:Ffa är det dåligt för batteriets livslängd att ladda ut det så mkt.kais01 sa:det är inte riktigt happykorrekt med lampor som lyser en månad på en laddning
Stämmer inte, det beror helt på konstruktionen.kais01 sa:det finns förresten andra liknande lampor med lins i st f reflektor, de bländar väsentligt mindre om de är korrekt inställda.
Däremot är det många (cykel-)lampor som har linser av lägre kvalité, vilket betyder att ljuset dämpas onödigt mkt.
/Håkan
HåkanC sa:Tyvärr verkar det inte finnas någon klockren philipsekvivalent.Kilgore sa:Nu har min philipslampa säckat ihop efter många års trogen tjänst
.....
Det går naturligtvis även bra att säga att båda alternativen är värdelösa och jag kan hitta en philipsekvivalent för billigare pengar.
Vad som däremot finns är en lampa som skall ha samma reflektor och moderna USB-laddade Li-ION-batterier. Men tyvärr skall ljuset från den vara svagare än philipsens. Jag har inte använt den själv
Spanninga Axendo 60
/Håkan
Erik.B sa:HåkanC sa:Tyvärr verkar det inte finnas någon klockren philipsekvivalent.Kilgore sa:Nu har min philipslampa säckat ihop efter många års trogen tjänst
.....
Vad som däremot finns är en lampa som skall ha samma reflektor och moderna USB-laddade Li-ION-batterier. Men tyvärr skall ljuset från den vara svagare än philipsens. Jag har inte använt den själv
Spanninga Axendo 60
/Håkan
Tyvärr verkar den ha reflektorn från Saferide 60 med den smalare ljusbilden enligt bilder jag funnit från diverse tester.
Säkerligen ingen dålig lampa men det är ingen Saferide 80 och då känns det som om man kan se efter andra alternativ.
Saferide 60:
Spanninga 60:
+1kais01 sa:även vinklade reflektorer har vissa problem att fullt nyttiggöra ljuset, många kassa konstruktioner där ute. men några bra:)
Är det bara lampor med integrerad USB-laddare som är intressanta för dig? Annars finns det ju en del separata USB-laddare.desmo sa:På tal om dynamodriven lampa - vad gäller 2019?
Vad finns det för alternativ om jag dessutom vill ha möjligheten att ladda GPS (ej nödvändigtvis samtidigt som lampa lyser) under färd?
...
Någon jag missat?
HåkanC sa:Är det bara lampor med integrerad USB-laddare som är intressanta för dig? Annars finns det ju en del separata USB-laddare.desmo sa:På tal om dynamodriven lampa - vad gäller 2019?
Vad finns det för alternativ om jag dessutom vill ha möjligheten att ladda GPS (ej nödvändigtvis samtidigt som lampa lyser) under färd?
...
Någon jag missat?
Här finns det en del info om både separata och integrerade USB-laddare: http://fahrradbeleuchtung-info.de/marktuebersicht-usb-ladegeraete-fuer-nabendynamos
/Håkan
Budgetlöpare väljer ofta kinalampor som säljs/såldes under namnet Bikeray. Annars ser du väldigt många med senaste dunderlampan från LedX, gärna en Cobra. Ger bra kombination av längd och bredd plus lagom mycket ljus ner på kartan. Jag är supernöjd med min Cobra2.Oggler sa:Vad springer egentligen orienterare med?
mcperand sa:Budgetlöpare väljer ofta kinalampor som säljs/såldes under namnet Bikeray. Annars ser du väldigt många med senaste dunderlampan från LedX, gärna en Cobra. Ger bra kombination av längd och bredd plus lagom mycket ljus ner på kartan. Jag är supernöjd med min Cobra2.Oggler sa:Vad springer egentligen orienterare med?
Man ser fortfarande några få äldre gentlemen med gammal glödtrådslampa som med dagens mått gör det lite mindre skumt framför fötterna. Det som dög för 30 år sedan duger gott idag...NickPick sa:mcperand sa:Budgetlöpare väljer ofta kinalampor som säljs/såldes under namnet Bikeray. Annars ser du väldigt många med senaste dunderlampan från LedX, gärna en Cobra. Ger bra kombination av längd och bredd plus lagom mycket ljus ner på kartan. Jag är supernöjd med min Cobra2.Oggler sa:Vad springer egentligen orienterare med?
Trodde det klientelet hade silvastrålkastare (runda) med en träningsoverall i fräscha 90talskulörer!
Så fel man kan ha :D