Arkeologi, farfars cykelväxel

Schreddan

Aktiv medlem
Ja, det är ju ett cykelforum så jag kände att jag tänkte dela med mig av vad jag hittade idag. Min farfar konstruerade en växel på 30-talet. Farsan har ju pratat om det och har dokumenten och prototyperna hemma men jag har aldrig kollat. Hade inget att göra ikväll och sökte då i amerikanska patentverkets databas. Hittade farfars patentansökan med bilder och beskrivning. Bifogar ett exempel, se nedan. Återkommer i tråden när jag läst på mer om hur den funkar etc.
Lite koolt faktiskt. =)

bild1.JPG ht=725

Coolt :) Fast det känns inte helt självklart hur den funkar från den bilden, så återkom gärna med mer info :)

Markus F skrev:
> Så utanpåliggande växlar kanske har gjort sitt på mtb?

På MTBer med downhillmässiga ISCG-fästen iallafall. Så det är nära nu.

1:1 och 1:1.6 är ju riktigt rätt för en tvåväxlad hoj som blir stryktålig som en SS. Frågan är ju om Hammerschmidt tappar direktdriv-känslan sådär som planetväxlar gör.

Mathias skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag vill inte sitta och titta på video på
> jobbet, kan någon sammanfatta hur
> Hammerfallväxeln fungerar?

En planetväxel som växlar i vevpartiet. Antingen har man 1:1, eller 1:1,6, alltså som att ha 22/35-klingor, fastän man bara har en 22-klinga med kedjestyrare och bash.

-Schreddan, vad är det för patent nr på din farfars uppfinning? alltid kul att kika på patentdokument.
-JLarsson, vilken går ej att växla? shlupfen växlar man med foten.. inte så användbart för oss men väl på en pendlarmoppe/touringsak

Där fins ytterligare en tillverkare som faktiskt gått steget längre och det är Dotek som dock vill sälja en kontainer för att producera sin vev och den är treväxlad! "Dotec X3" heter den, pat nr: US6,837,822 B2 alt app: US2003186776A1

Hur blir det med effektförluster på den här typen av växel? Större än med vanlig framväxel? Hammerschmidtten ser ju intressant ut helt klar. Iofs tycker jag bakväxeln brukar krångla mycket mer än framväxeln men det är ju en god början, och mindre risk att slå sönder framklingorna.

Tillbaka
Topp