Årlig vårservice - berätta om vad du gör

mans

Ny medlem
Jag undrar lite vad ni brukar göra för service på cykeln - efter vinterern och för sommarsäsongen. Vilken service kan vara lämplig för pendlarhojen som fått lida hela vintern? Vilken service för träningsmtb:n inför sommmarsäsongen?

Jag läste en mekbok för mtb och jag tyckte den var lite väl ambitiös: bägge naven, styrlagret, pedalerna, sadelstolpen, vevlager, bakväxeln mm - allt skulle tas isär och smörjas upp. Verkar lite jobbigt tycker jag - också lite orolig för att min kompetens, när det gäller justeringen av kullager, är lite för dålig, vilket kan medföra skador på själva lagerbanorna (alternativt glapp) - någon som har bra tips?

Vad tycker du är lagom/tillräcklig nivå för vårservice?

Service?
Jag kör tills det känns mysko, eller känner för att serva dom.
Kan bli massor med gånger per år eller ingenting alls på ett halvår.

Byta vajrar höljen kedja kasset.
Rengöra smörja upp växlar och bromsar.

Det är skitgöra men det är gött efteråt.

Min servis blev att ta ut cykeln och köra skiten ur den tills den var helt täckt av lera.
Den behövde verkligen det. Och jag med.

Jag tänkte lämna in min gaffel och bakdämpare på service, men orkade inte riva hojen nu när vädret börjar orda upp sig. Tyvärr är det ju lite jobbigt att hitta folk (i GBG) som kan serva Fox-dämpare.
Det är väl annars rekommenderat att göra en dämparservice per år. Annars servar jag allt eftersom under säsongen.

Senast redigerad av en moderator:
Å andra sidan bör man serva sina judys och Sids enligt bestämda intervaller.
jag provade att ignorera det och pensionerade min då sprillans nya Judy SL efter 12 månader.

Det beror på vad som behöver servas. :)

Verkar allting schysst finns det ingen anledning att ge sig på det. If it ain't broke don't fix it!

Men en tvätt mår den nog inte dåligt av.

På min fixed sitter ett par nav som äldre än mig och dom rullar på bra utan service, iaf. framnavet. Baknavet har jag bytt axel på så det finck sig en service men då såg det schysst ut inuti även om det var torrt...

cerro skrev:
-------------------------------------------------------
> Eric W: Och efteråt mådde både du och cykeln bra
> eller?

Oja, det kan man säga! Första gången utan en massa snö och fungerande bromsar (vårflod på mina skivor) som bromsar ned hastigheten. Underbart!

Mekbokens tips låter inte helt fel, men det krävs tid, kunskap och ett brinnande intresse för att det ska vara kul att gå igenom hela cykeln.

Nya vajrar och höljen gör mycket om växlingarna går trögt. Kolla att drivlinan inte är för sliten, byt kedja och kassett i tid så slipper du byta framklingorna. Navservice behövs inte så ofta, men det beror på naven. Dämparen bör servas en gång per år, åtminstone ska oljan bytas, det lönar sig i längden. Sen är det bara att köra tills resten rasar. :-)

/Leo

inte mycket service på hojjen, den fixades innan den stäldes undan inför vintern,kolla luft o så skare väll göras dock.ta bort gammalt stans klet i däcken o i me nytt. inte mer. vinterhojjen, ja den ska väll spolas rent, ingen mer energi behövs på den :D

Service är en kontinuerlig historia. Man åtgärdar när det behövs oavsett årstid. Är det något jobbigt arbete som betyder stillstånd bör man göra det helst på vintern som att skicka dämparen på service.

Bytte drev igår. Stora och mellersta klingan var helt slut. Kedjan byttes också men kassetten såg fin ut så den bytte jag inte. 530 spänn gick det på. :(

V-bromsarna baktill var tvärslut så dem bytte jag också. Jag ska visserligen skaffa hydrauliska skivbromsar framöver men just nu tillåter inte plånboken några såna utsvävningar så jag får hålla tillgodo med mekanisk broms fram och v-broms bak.

Framöver ska jag byta växelreglagen, kassetten (9 delat istf 8-delat) sadeln och styret också. En del tycker att jag borde köpa en sprillans ny cykel men det har jag tyvärr inte råd med och köpa cykel på avbetalning är inget alternativ.

Hur får ni råd med alla prylar? Är ni gjorda av pengar eller har ni rika föräldrar/släktingar som sponsrar er?

Mike the bike skrev:

> Hur får ni råd med alla prylar? Är ni gjorda av
> pengar eller har ni rika föräldrar/släktingar som
> sponsrar er?

jobba,jobba,jobba, avstå andra saker, och som mårten säger, jag tar mig råd :D

jaru, för mig så betyder det att jag jobbar en hel del. men sen så när många av mina kompisar springer på krogen varje helg, o super bort massa sköna stålar, då stannar jag hemma. avstår alltså nått, för att ha råd me nå annat. även om jag oxå försvinner ut på stan nån gång.
men avstår man redan sådant, jobbar som fan, o ändå inte har råd med något. ja då äre ju svårt o säga hur man ska göra.

det är väll det som menas när man säger "ta sig råd".

Senast redigerad av en moderator:
Mike the bike skrev:
> Vilket innebär? Alla måste vi ju pröjsa mat, hyra,
> el, telefon,
Stämmer. Jag har två bra knep:
1. Hitta möbler i grovsoprummet.
2. Hitta kläder i grovsoprummet.

Mike the bike skrev:
> Vilket innebär? Alla måste vi ju pröjsa mat, hyra,
> el, telefon, eventuellt CSN osv. När det är
> pröjsat är det inte många kronor kvar.

Se det såhär:
Jag har råd med hobbies som kostar pengar.
Man ser väl till att man tjänar så att man klarar sig?

Mike the bike skrev:
> Hur får ni råd med alla prylar? Är ni gjorda av
> pengar eller har ni rika föräldrar/släktingar som
> sponsrar er?

Det är spara som gäller, spara på det som sparas kan. Inte slösa på krogen, äta hemma istället för ute, inte köpa en plasma-tv eller skinnsoffa för 30000kr, inte ha en dyr bil om ens någon. Jobbar som vanligt, har väl ingen hög lön, just nu runt 21kkr före skatt. Inga rika föräldrar eller släktingar heller...

Cykling är livet, så enkelt är det. :-)

/Leo

Leo skrev:
> Det är spara som gäller

Du glömde skriva att du kör på Coops egna blåvita prylar eftersom de är billigare. ;)

060126%200837%20IMG_9841%20Blavitt.JPG

Angående vårservice får väl den här bilden säga mitt:

Delar.jpg

När leran har torkat och vi är inne på försommar ska jag byta hela drivlinan också, men så har den totalt gått en 500 timmar också.

Mike the bike: om man inte kan ta sig råd så har man för låg inkomst i relation till de nödvändiga utgifterna.

Slut på pengasnacket.

Service, tja det är något som man måste göra då o då.

Så... Vilken kedjerengöringskemikalie gillar ni bäst?? En gång, i brist på annat, tvättade jag drivlinan med tvättmedelspulver, vilket gjorde den riktigt ren, men frågan är om det är nyttigt?? Har annars testat Finish Line, Motorex och lite annat, men jag vet inte... Någon gammal racerfarbror rekommenderade disel en gång minns jag, och någon annan stans har jag läst om ren besin...
Så... Vad funkar för er?

Vårservice... Brukar gå igenom ungarnas hojar och tvätta dom osm om det vore min egen cykel. Rengörning drivpaket samt insmorning, kontroll bromsar och växlar, uppsmörjning vid behov, justering vid behov.
Till sist en ingnidning av alla lämpliga delar med siliconspray, så att lera och smuts inte får fäste lika lätt.

Min egen får ingen speciell vårservice, kör som Kid1000 ungefär.

Mattias L skrev:
> Till sist en ingnidning av alla lämpliga delar med
> siliconspray, så att lera och smuts inte får fäste
> lika lätt.

Silikonspray, nu blev jag nyfiken. Var kör du det någonstans?

Överallt förutom ställen som man rör när man cyklar. Dvs inte på sadel (det blir så attans halt), styre, växel och broms reglade. Inte heller på kedjan.

Funkar med Pam Stekspray också, om man inte vill använda silikonspray. Leran fastnar inte på den glatta ytan och det går mycket snabbare nästföljande ggr man skall rengöra hojjen.

Kan inte ta ära för tipset, lästa att Tinker Juarez gjorde det för att slippa massa lera på hojjen när han tävlar .

Skogling skrev:
> Jag pumpar min på 6 olika ställen. Sedan kör jag

Sex olika? Fram- och bakdäck = 2
Dämpare fram, en omgång i varje ben = 2
Dämpare bak, dämpningen och negativa kammaren = 2

Rätt?

Stalle

Servar efter behov, inte efter årstid, håller ett särskilt vakande öga på kedjan, en rutten kedja äter snabbt både kassett och klingor. Det enda jag är fascistiskt pedantisk med är dämparnas rörliga delar. Torkas smuts in på "pistongerna" äter det upp bussningarna och osakar luftläckage.

Per skrev:
> Det enda jag
> är fascistiskt pedantisk med är dämparnas rörliga
> delar. Torkas smuts in på "pistongerna" äter det
> upp bussningarna och osakar luftläckage.

Det braiga med Åre är att man kan bottna dämparna när man kommit ned från lerberget, då håller sig innerbenen "rena". ;)

050728%202055%20IMG_6594%20Hela%20slaglangden.jpg

CalleB skrev:
> Mattias L skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Till sist en ingnidning av alla lämpliga delar
> med
> > siliconspray, så att lera och smuts inte får
> fäste
> > lika lätt.
>
> Silikonspray, nu blev jag nyfiken. Var kör du det
> någonstans?

Jag har provkört kompisen cross efter att han har putsat på den en hel helg o sprayat ner allting med sillicone spray så det vart så blankt o fint..

Första inbromsningen slutade med en pungsmäll i tanken så jag kände bollarna i halsen **ler
fick tvätta limpan med T-röd sen var det bara att järnet..

Efter vinterns alla turer med ddäck och ingen tvätt utan bara nu smörja på,så var det dax för stor tvätt å koll av allt då ser jag ett par "repor" på kedje staget. vid närmre koll och bända lit ser man att det är sprickor och nästan helt av!Plockar av lite mer prylar och tvättar klart,har för mig att cannondale har livstid garanti.Idag tar jag med mig ramen till Lbs en (sportson K holmen)jodå helt klart garantin finnsju och ett solklart fall.-Ta med kvittot så ska vi fylla i en skade rapport så ska du ha din nya ram om ett par dar!tjoho!Tyvärr fanns inte just den modellen du hade så det blir en nyare/bättre? kul vår blir det!
mors matte.

Balkanboy skrev:
>
> Jag har provkört kompisen cross efter att han har
> putsat på den en hel helg o sprayat ner allting
> med sillicone spray så det vart så blankt o
> fint..
>
> Första inbromsningen slutade med en pungsmäll i
> tanken så jag kände bollarna i halsen **ler
> fick tvätta limpan med T-röd sen var det bara att
> järnet..

*skratt*

Just därför så sätter man det inte på sadeln. Testade på en cykel förut och det var en obehaglig upplevelse...

Kan man gå på med avfettningsmedel på fram- och bakväxeln, eller finns det något ställe "inuti" som man inte kommer åt att smörja upp igen?

Stumpy skrev:
> Kan man gå på med avfettningsmedel på fram- och
> bakväxeln, eller finns det något ställe "inuti"
> som man inte kommer åt att smörja upp igen?

Om du är säker att inte avfettningen når vevlagret eller baknavet är det bara att kladda på. Men du får fetta om trissorna i bakväxeln sedan, något som generellt är en bra idé oavsett. Håll dock isär övre mot nedre trissa då de lär vara olika tjocka för att kedjan ska spåra optimalt. Inget jag personligen märkt något av men... Just det, fjädermekanismen på bakväxelns huvudled kan behöva en rengöring och smörjning också. http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=76

Sitter o väntar på att budfirman skall komma med mitt bagage som innehåller min cykel, sen kan jag börja med vårservicen! :)

Trots två timmars marginal på flygplatsen i Las Vegas så lyckdes planet lyfta innan jag ens var halvvägs genom säkerhetskontrollen.. Vilken väg bagaget tagit vet jag inte.

Whoops, lät lite spännande. Hoppas du sitter och gnuggar
Å polerar snart då;-)

42Hz skrev:
> Sitter o väntar på att budfirman skall komma med
> mitt bagage som innehåller min cykel, sen kan jag
> börja med vårservicen! :)
>
> Trots två timmars marginal på flygplatsen i Las
> Vegas så lyckdes planet lyfta innan jag ens var
> halvvägs genom säkerhetskontrollen.. Vilken väg
> bagaget tagit vet jag inte.

Jotack, har inte hört något ännu så lite orolig är man, skall nog ringa och kolla senare idag..

Jerry skrev:
> Whoops, lät lite spännande. Hoppas du sitter och
> gnuggar
> Å polerar snart då;-)
>
> 42Hz skrev:
> -----
> > Sitter o väntar på att budfirman skall komma
> med
> > mitt bagage som innehåller min cykel, sen kan
> jag
> > börja med vårservicen! :)

the_TnT skrev:
> Leo skrev:
> -----
>
> Angående vårservice får väl den här bilden säga
> mitt:
>
> http://tnt.happymtb.org/cyklar/Turner-5Spot/Delar.
> jpg
>
>
> När leran har torkat och vi är inne på försommar
> ska jag byta hela drivlinan också, men så har den
> totalt gått en 500 timmar också.

holy shit, do you ever get any screws left over ;)

Tillbaka
Topp