Ärlighet eller ljuga för kompis?

JockeS

Aktiv medlem
Har en kompis som står mig väldigt nära som köpte en Gary Fisher för 2 år sedan hos en lokal LBS, dyr var den oxå i mina ögon. Enkla komponenter så som Acera m.m, fälgbromar. Cykeln väger in på 14,3 kg när jag hängde den på vågen igår.
Han själv tror att det är en grym hoj pga att det är en Gary Fisher.

Han köpte även igår en Nishiki Stiff till sin sambo för 2600:- begagnad, 2 år gammal.
Samma sak här "det är en kanonhoj med jättebra komponenter som Acera växlar m.m.

jag vill bara vräka ur mig att han köpt skitcyklar i mina ögon, men håller god ton då han inte kan så mycket om cyklarna och jag inte vill klanka ner på honom och hans hoj.

Men hur hade ni gjort? Hade ni varit tokärliga eller bara låtit er vän tro vad han tror?

Senast ändrad:
Calle Sirén skrev:
-------------------------------------------------------
> Äsch - Låt honom tro att det är crem de la crem
> han äger, jag menar, ingen som lider av det?

Mja, bara hans plånbok som fick betala dyrt :)

Senast ändrad:
Vilket pretto...

Har han kul och är nöjd så duger prylarna. Allteftersom saker går sönder kan man byta upp sig.

Att växlarna omjusterar sig hör väl till? Det enda som kan ändra sig självt är justerskruvarna, antingen ändlägena eller vajersträckarna. Ändlägena kan man i värsta fall fixera med lite gänglåsning. Kan ju hända att vajern kryper i infästningen, men det är i sådant fall inte modellbeteckningens fel.

Två år gamla Acera håller funktionell nivå.

Fälgbroms tar sämre i väta, men med rätt justering och justa belägg är det sällan någon katastrof (om man inte kör DH).

Vad menar du med obalanserad?

Vad är det för gaffel som du är rädd att den ska vika sig? Dämpkvalitén är säkert inget vidare, men det bör inte gå sönder abrupt. Det är för dyrt för tillverkaren om det sker i USA. ;) Kronan och "cykeln på köpet" däremot...

JLarsson skrev:
> Problemet uppstår den dag han ska sälja den och
> vi garvar åt den lurade stackarn i
> blocket-tråden

Det var detta som gjorde att jag satt o funderade på ärligheten.
Han funderar på att sälja cykeln för att köpa en dyrare.
Han skulle lägga ut den på blocket för ca 3500:-.
Jag kunde inte med o säga något om detta så jag höll käft helt enkelt.

Med min erfarenhet, inte så stor förvisso, så skulle jag aldrig ge mer än en tusing för den :/

Det lär ju finnas fler därute som betalar för mycket för en sån här cykel. Han kanske kan få 3500 för den om han hittar en till "lättlurad" köpare...

Om han frågar dig vad du tror den är värd så svarar du - det tycker jag är ärlighet. Att ondgöra dig över vad du tycker är ett dåligt köp när du inte är tillfrågad är inte att vara ärlig - snarare dryg.

Fokusera på att hjälpa honom hitta en bra ny cykel istället. Helt utan att såga hans nuvarande fullständigt. Hjälper du honom att hitta rätt lär han fråga dig nästa gång också och därmed slippa bli lurad fler gånger.

Rattnalle skrev:
> Fokusera på att hjälpa honom hitta en bra ny
> cykel istället. Helt utan att såga hans
> nuvarande fullständigt. Hjälper du honom att
> hitta rätt lär han fråga dig nästa gång
> också och därmed slippa bli lurad fler gånger.

Vettigast hittills

Ibland kan det vara bättre att låta folk upptäcka saker själva.
På direkta frågor självklart ärlig.
Jag är övertygad om att 90% av dom som läser annonserna
på blocket garvar åt idioterna som som köper en begagnad cykel
för 10-15' och ännu värre en ny för 30'+....

JockeS skrev:
> Men hur hade ni gjort? Hade ni varit tokärliga
> eller bara låtit er vän tro vad han tror?

Strunt i det, ut och cykla med honom! Låt honom ha kul med sin cykel, förr eller senare kommer han själv att upptäcka styrkor och svagheter med cykeln (och med hans egen teknik/kondition).

Som en parallell kan jag berätta att jag för några dagar sedan såg en cykelbutik ha visning av cyklar utanför IT-kontoren i Indien. De hade tagit med sig några riktigt fräcka Trek hojjar, med fälgbroms och Alivio... Dock tyckte de det var svårt att sälja cyklar i Indien, de flesta tyckte att det var "mind boggling" att betala 30000inr (~5kkr) för en cykel :)

när jag köpte en racer 2004, så sa alla att Shimano Sora var rena skiten när det gällde växlar.
8 år senare och några hundra mil, så fungerar fortfarande dom som de ska.
Enda jag har gjort var att byta till bättre växelvajrar, samt justerar växlarna någon gång om året.

Så i mina ögon är Sora kanon, men för någon elitcyklist som har lite mer styrka i benen och säkert kör mer aggresivt är Sora säkert lika dåliga som ryktet =)

Så låt din kompis gilla sin cykel! =)

Så är det. Jag har hojat i alperna med en enkel Lapierre med Alivio, v-bromsar och elastomer-gaffel. Inget gick sönder, allt funkade faktiskt utmärkt. Enklare växlar kan också få kedjan att byta drev.

Till cykelintresserade som är inne på att köpa cykel säger jag att Sora är skit! Inte för jag testat dem utan bara för jag typ snappat upp det från "vet inte var"... Fått för mig att man inte skall gå ner under 105 modellen. Känslan är bra, nedväxlingarna klickar i fint och precist men uppväxlingarna sitter inte lika perfekt.

Har snappat upp någonstans att när man växlar ner så går växeln lite förbi mittläget och sen tillbaka för att få i växeln snabbare. Det gör den inte när man växlar upp tydligen?

Kedja o kassett påverkar också växelkänslan kan jag tänka mig. Givetvis får man ha bra vajerhöljen och vajrar och inga konstiga böjar!

Växla upp = lättare växel
Växla ner = tyngre växel

Det är klart Sora funkar, men 105 känns otroligt mycket bättre. Att växla med lilla "knappen" på Sora kan vara svårt om man har små händer också.

Tillbaka
Topp