Arm o benvärmare, hur funkar det?

ttfh

Aktiv medlem
Ja inte så att jag inte förstår hur man skall använda dom, utan snarare när.
Var ute på en runda igårkväll och mot slutet började det bli lite kallt, så jag började fundera på att skydda kroppen lite mer mot vinden med arm/benvärmare.
Vid vilken väderlek funkar det, vilken temp o.s.v? Har man bara vanlig cykeltröja och cykelbyxor + arm/benvärmare?

Jag skulle behöva några råd/minnesregler i stil med "rimfrost - rattmuff på".

Om du försöker skydda kroppen från vind med hjälp av armvärmare så har du problem. Se till att ha en vindväst med dig för det ändamålet.

Sen är det väl bara att sätta på sig armvärmarna om man fryser. Armvärmarna kan man ju dessutom hasa ner mot handleden om det blir för varmt.

Benen däremot, eller snarare knäna, bör man försöka hålla varma. Mindre än 18 grader: Knävärmare på.

Det är ju väldigt individuellt med knäna, på hösten kör jag med korta byxor utan benvärmare ned till ca 10 grader.
Överkroppen däremot behöver jag mer kläder på, gärna armvärmare redan nu och senare underställströja.

Ted_B skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är ju väldigt individuellt med knäna, på
> hösten kör jag med korta byxor utan benvärmare
> ned till ca 10 grader.

Vilket inte betyder att det per automatik är bra för knänan. :)

Ted_B skrev:
> Det är ju väldigt individuellt med knäna, på
> hösten kör jag med korta byxor utan benvärmare
> ned till ca 10 grader.
> Överkroppen däremot behöver jag mer kläder
> på, gärna armvärmare redan nu och senare
> underställströja.

I skogen är en annan femma såklart. Men på landsväg så: under 20 grader, knävärmare på. Jag skulle aldrig komma på tanken att köra utan om det bara var 10 grader ute. Jag har bara ett par knän :-)

Helt seriöst: Är det verkligen ökad skaderisk att köra lvg utan knävärmare vid 10-15 grader? Eller är det bara att man UPPLEVER det som ohälsosamt?

Jag håller med Jonas. Knävärmare och väst är prio 1. Även om du inte fryser om knäna så tänk på att de har en mycket aktiv del i din framfart på cykeln. Armvärmare nr 2 och "hela" ben nr 3. Men, till det eller mera rätt utöver det gäller alltid, ALLTID, underställströja. Kan hoppas över den om det är varmare än 30 grader, annars inte. Möjligen kan jag göra ett undantag vid t.ex. ett långlopp där man inte utsätts för vind om det är varmare än 25 grader.

Det finns en korrelation mellan kalla knän och knäskador, ja.
Sen är det så att det också finns en mellan att vara varm och vätskeförlust, vilket i sin tur leder till att om du sitter typ 6 timmar på cykeln så vill du inte bli så varma att du behöver dricka mycket (tex mer än du har med dig) alltså så kör man med lite kläder och försöker hålla känsliga delar av kroppen varma.
Knän med linnement (och då pratar vi om att ha rakade ben, vilket blir varmare än håriga, eller mindre kalla) eller knävärmare.
Bål men undertröja och väst.
Armar med armvärmare.
Huvud med cykelkeps.
och sen kombineras det här till......
och det fungerar rätt hyfsat om man skulle råka ut för lite regnstänk också

Vad är det för knäskador som uppstår eller kan uppstå vid landsvägscykling där knävärmare hjälper?

RN skrev:
> Vad är det för knäskador som uppstår eller kan
> uppstå vid landsvägscykling där knävärmare
> hjälper?

Framför allt problem med knäsenan och meniskerna, de blir inte direkt medgörliga av kyla och det gör att de kan ta stryk av den upprepning som sker när du cyklar.

Ted_B skrev:
> Vad menar du?
> Om jag inte får problem med knäna så kan jag
> cykla med korta byxor i lite kyligare väder.

Gvietvis är det högst individuellt. Så visst kan det funkar bra för dig, betyder inte att det funkar bra för alla. Vidare kan det också funka för dig att cykla utan värmare i många många år innan du får skador relaterade till kylan du utsätter dina knän för. Man kan aldrig veta.

Så visst kan du cykla med bara knän och det funkar säkert jättebra.
Personligen föredrar jag knickers, knävärmare eller benvärmare när det är runt 15 och kallare på landsväg. Även om man inte direkt fryser tycker jag man känner att knänan blir rejält kalla av fartvinden t.ex. när man stannar och känner direkt på de. Får också lättare ont i knäna när de är kalla.

Ja, var och en måste ju känna efter vad som funkar för en själv.

Problemet med kylan för min del är mer att musklerna inte vill jobba lika bra som när det är varmt.
Det känns som om jag är otränad och inte kan köra med hög intensitet utan det blir mera seeegt att trampa.

geologen skrev:
> Hur får man dem att sitta kvar i rätt läge?
> Finns det små krokar i kanterna? Eller har de
> gummikanter som cykelbyxorna har?

Man sätter dem innanför byxan eller ärmen. På den nedre delen av benvärmarna brukar det finnas gummi.

geologen skrev:
> Hur får man dem att sitta kvar i rätt läge?
> Finns det små krokar i kanterna? Eller har de
> gummikanter som cykelbyxorna har?

är ofta en resåt med gymmi på dem i övre kant, precis som på nedre kant på cykelbyxorna, så de sitter fast

bigmollo skrev:
> > Man sätter dem innanför byxan...

sen tappade jag helt fokus på vad som diskuterades

Jag tycker att armvärmare oftast är ett bra kompliment till kä cykeltröjan. Med en vindäst har man ett stort temperatursprång. Armvärmarna kan man enkelt rulla ner i farten.

Sådana som jag får dock sy in armvärmarna då redan S är fladdriga. (Jag har stiligt slanka överarmar)

Precis som flera andra här tar jag på mig knävärmare när det fortfarande är varmnt men inte hett. Jag få direkt värk av kylan, och jag har svårt att få upp arbetstemperaturen i benen.

Jag har precis för mig att ÅL körde kortärmat på Vättern (+8 vid staren kl 03,18) när vi andra körde knävärmare så vi är ju olika skapta och har olika toleranser. Och gissa om han fick upp temperaturen, nästan som ett ånglok faktiskt.

Rätt så intressant tråd... men det som slåg mig med allt prat om knävärmare är, hur mycket bättre är igentligen en knävärmare än ett par långa cykelbyxor ?
Fredrick

Jag cyklar med långa löpartajts när det blir lite kallare. 17-18 grader och kallare är lagom för långbent, tycker jag. Kortärmat fixar jag några grader lägre. 14-15 en bra dag kanske.

mitscat skrev:
> Rätt så intressant tråd... men det som slåg
> mig med allt prat om knävärmare är, hur mycket
> bättre är igentligen en knävärmare än ett par
> långa cykelbyxor ?
> Fredrick

shorts och knävärmare motsvarar ungefär 3/4-byxor i längd, medan shorts och benvärmare blir hellånga.

shorts och ben/knä-värmare innebär (vanligtvis) tunn lycra om göten+private parts och thermofleece/"super roubaix" om benen/knäna + att de går att ta av och stoppa i fickorna under turen.

om man däremot vet att man vill ha fleece om hela sig hela turen så är långa byxor bäst.

Vilka knävärmare ska man köpa om man vill ha:
> thermofleece/"super roubaix" på knäna

Har själv lite känningar i knäna när det är svalt.

/Magnus

Lumber skrev:
> Vilka knävärmare ska man köpa om man vill ha:
> > thermofleece/"super roubaix" på knäna
>
> Har själv lite känningar i knäna när det är
> svalt.
>
> /Magnus

Jag är jättenöjd med Pearl Izumi. Har både knä, arm och tå-värmare från dem. :)

Sådana här?

michelinFREE_450x300-739396.jpg

Alltid knävärmare när det är under 18-20 grader. 3/4-byxor brukar vara lite tjockare tyg och således lite varmare än "vanliga" korta cykelbrallor+knävärmare. Benvärmare går väl i allmänhet lite högre upp på låren än knävärmare.

Armvärmare är grymt. Har nästan alltid med mig dom då dom går att dra upp eller ner beroende på vädret. Tycker det tom är skönt att ha dom på mig nedhasade även när jag vet att jag troligen inte kommer behöva dom. Värmer lite lagom runt handlederna.
Det svåra är att hitta armvärmare som sitter uppe om man, som jag, i princip saknar muskler på armarna. Beror på vilken spagettiarms-faktor man har. Mina Santini funkar ok, Craft lite sämre. Troligen är Assos bäst på allt. Det brukar dom vara.

Annars är min favorit 3/4-brallor och skoöverdrag (typ neopren). Funkar riktigt bra i stort temperaturspann och fixar regn. Är rätt frusen av mig men fixar lätt 13-14 grader i den kombon. Vindväst och långärmat på överkroppen. Varma fötter, händer och huvud är nyckeln. Cykelkeps under hjälmen gör tex stor skillnad. Fördelen med ej täckta smalben är att det inte blir så stolligt varmt om solen tittar fram. Perfekt när det är det är lite kallare i luften, men solen tittar fram ibland, typ på våren och hösten.

har själv även ett par lite varmare knävärmare från cannondale, som både är fleasde på insidan + at extra förstärkning runt knäskålen för att skydda dem mot kyla. så skulle tro de är lite varmare än 3/4 cykelbyxor

Har ett par sjukt varma knävärmare av nonametyp (billigaste hos LBS). Windstopper och tjockare lycra på framsidan. Låren har frusit till is med runt knäna flyter svetten. Funkar kanon!

Frolicc skrev:
> Har ett par sjukt varma knävärmare av nonametyp
> (billigaste hos LBS). Windstopper och tjockare
> lycra på framsidan. Låren har frusit till is med
> runt knäna flyter svetten. Funkar kanon!

Vad är det för märke, lät ju intressant!

Är det någon skillnad på knävärmare och knä-värme-skydd av modell rehband/vulcan eller liknande?

RN skrev:
> Är det någon skillnad på knävärmare och
> knä-värme-skydd av modell rehband/vulcan eller
> liknande?

Rehband är mycket tjockare. Det är till för att hålla ett skadat knä varmt under träning. Knävärmare för cykel är istället för långbyxor.

RN skrev:
> Är det någon skillnad på knävärmare och
> knä-värme-skydd av modell rehband/vulcan eller
> liknande?

Det är två helt olika saker. Vulcan/Rehband är ju tillverkade i någon form av neoprenevariant och är till för att ge värme och stöd. Benvärmare/knävärmare är i samma material som cykelbyxorna fast ofta lite fodrade på insidan. De är stretchiga och rörliga som vanliga cykelbyxor men lite varmare.

42Hz skrev:
> Frolicc skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har ett par sjukt varma knävärmare av
> nonametyp
> > (billigaste hos LBS). Windstopper och tjockare
> > lycra på framsidan. Låren har frusit till is
> med
> > runt knäna flyter svetten. Funkar kanon!
>
> Vad är det för märke, lät ju intressant!

Märket är BioRacer (Har "gubbe framför cirkuformat rutmönster" som logga). Det är flossad lycra runt om och på framsidan är det nåt windstopperliknande. Köptes på solsta cykel (lokal LBS) när de hade flyttutförsäljning. Om du hittar dem på nätet ta en liten storlek. Jag har small på både arm och knävärmare från dem och är 185/76.

Tillbaka
Topp