Årskrönika: Ditt värsta cykelminne 2012

quid

Aktiv medlem
Tyckte det blev lite väl pysmysig stämning med tråden ditt bästa cykelminne, så för att påminnas om det dåliga, miserabla, smärtsamma och sura i cykelåret 2012 så startar jag denna anti-tråd.

Vilket är Ditt värsta cykelminne från 2012?

En otb i 30 km/h. Landade på huvudet, fyllde hjälmventilationen med lera. Ont i nacken i fyra månader. Äntligen smärtfri.

De gånger jag frös så mycket att jag inte kände om jag flyttade växelspaken eller inte, så man blev tvungen att växla med handflatan.

Sista två milen på halvvättern i tokhagel och blixtar.

Men den största förlusten var när mina bromsklossar gav upp i bakbromsen mellan sylarna och gåsen så att jag fick fisåka på tokfina stigar. Sjukt klantigt att inte ha med reserver.

Det mesta, skulle väl jag vilja säga. Har varit ett sjukt jobbigt år med nästan enbart motgångar.

Förutom ett par väldigt oväntade personliga rekord, och rejäla sådana trots kass form egentligen.

STIZZE skrev:
-------------------------------------------------------
> Det mesta, skulle väl jag vilja säga. Har varit
> ett sjukt jobbigt år med nästan enbart
> motgångar.

Som när du skaffade en spesh? ;]

Nä, men kämpa på, för nästa år kommer bli grűmt

Egentligen så var det en av de bästa rundorna men den lämnade en bitter eftersmak. En solig och hård runda på Gran Canaria tidigt i våras, en sena i knät blev antagligen överansträngd och inflammerad. Det höll mig borta från all cykling i nästen två månader.

Rock skrev:
> Egentligen så var det en av de bästa rundorna
> men den lämnade en bitter eftersmak. En solig och
> hård runda på Gran Canaria tidigt i våras, en
> sena i knät blev antagligen överansträngd och
> inflammerad. Det höll mig borta från all cykling
> i nästen två månader.

Borta i 2 månader och ändå drar du ihop 1300 mil? Imponerande!

målet var 1500. Pendlingen står för en stor del av milen. Jag får nästan 6mil varje pendlingsdag så då rullar det på snabbt.

Ett framhjulssläpp utanför Huskvarna på Vätternrundan resulterade i en höftfraktur och 11 veckors sjukskrivning. Det var inte bra!

Rock skrev:
> målet var 1500. Pendlingen står för en stor del
> av milen. Jag får nästan 6mil varje pendlingsdag
> så då rullar det på snabbt.

Fan jag är glad att komma upp i hälften!

En dödsgrusolycka i sväng som jag tog med bakhuvudet. Hjälmen i två halvor, fortfarande ej bra i handledens ledband. Ny cykel numerambegagnad. Samt Rapha/Assosutstyrsel numera med patina. Samt ej lyckad knäoperation som hållit mig från riktig cykel i över två månader. Samt vädret såklart.

MånsB skrev:
> Ett framhjulssläpp utanför Huskvarna på
> Vätternrundan resulterade i en höftfraktur och
> 11 veckors sjukskrivning. Det var inte bra!

Aj! Då var det antagligen dig som det gällde när polisen styrde in oss på en sidoväg när räddningstjänsten höll på med en cyklist - utanför Huskvarna. Blev en ruskig stämmning.. bra att det inte vart allvarligare även om det såklart är mycket tråkigt som det är.

Cykelvärst i år var att jag inte har cyklat så mycket jag brukar eller hade planerat. Men anledningen är att jag träffat en fantastisk tjej vilket är det aspotelutaste bästa som någonsin hänt mig så jag skall inte klaga :)

Ja värsta cykelminnet för året är så klart det eländigt regniga, blöta och kalla vädret under stora delar av sommaren.

Annars var det tokbonken i mitten på mars. Körde CX-runda på blöta tungtrampade grusvägar och med 25 km kvar hem tog energin helslut. Hade heller ingen extra energi i fickorna så det var bara att trampa hemåt. Det är sjukt miserabelt att bonka, särskilt när man har mer än två mil kvar hem, varje meter var ett helvete och jag fick stanna fem gånger för att bara ställa mig bredvid vägen och bara hänga på cykeln. Hastigheten gick ner från 30 till 15 och 10 km/h. Minsta motlut var som att forcera alp d´duez. Cykelmisär när den är som värst.

Att vänster vevarm släppte efter sista depån på Siljan -Orsasjön Runt. Typ tre mil kvar, djupfryst och så skall man sitta i diket och meka med händer som funkar sämre än djupfrysta vänsterfötter. Tog mig i mål men kunde inte sluta skaka under de ca trettio minuter med full värme jag satt i bilen på parkeringen. Ändå måste det ha varit rena lyxen, jag hade ju hyfsade kläder, en kille jag snackade med ungefär vid Tällberg hade bara bomullsshorts och dyngsur bomulls T-shirt. Han måste ha blivit en Ötzi-kopia på slutet.

När jag äntligen kommit hem från en månads tjänsteresa och är sjukt sugen på att ge mig ut i skogen. Har suttit och läst mysiga RR's hela tiden och känner att jag bara måste ut.
Men först ska jag cykla med grabben till hans kompis som bor 500 meter bort. 30 meter från vårt hus får jag för mig att dra några meter på bakhjulet, får nån knepig oballans och smäller i backen med våldsam kraft. Landar med all tyngd på bröstkorgen och armbågen mellan asfalten och bröstkorgen. Två brutna revben och fraktur på ett tredje, godnatt....

Grabben: Oj pappa, du ramlade. Gör det ont?
Jag: Öh, nääähhh... hrm, host, host...

tropfrog skrev:
> Första 8 timmarna på Vätternrundan.
> MVH
> Magnus

Du menar alltså de 30 milen, samt lunchen i parken och duschen, alltså ... ;-)

grump skrev:
> MånsB skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ett framhjulssläpp utanför Huskvarna på
> > Vätternrundan resulterade i en höftfraktur
> och
> > 11 veckors sjukskrivning. Det var inte bra!
>
> Aj! Då var det antagligen dig som det gällde
> när polisen styrde in oss på en sidoväg när
> räddningstjänsten höll på med en cyklist -
> utanför Huskvarna. Blev en ruskig stämmning..
> bra att det inte vart allvarligare även om det
> såklart är mycket tråkigt som det är.

Nej det var nån annan stackare. Jag visste inte då hur illa jag slagit mig utan fick tillbringa en par timmars väntan på transport tillbaka med nån ur en Happyklunga som vurpat på samma ställe. Ville inte tillbringa kvällen på akuten i Motala så jag bet ihop och åkte med bussen hem till Piteå där läkaren konstaterade frakturen. Var dock inte så illa att jag behövde operera utan stillaliggande i soffan räckte.

Jag hade åkt ambulans när bilden togs. Min Caad10 blev mos.
2012-08-13211310-OlyckaTaberg_small_650.jpg

Fliken skrev:
> tropfrog skrev:
> -----
> > Första 8 timmarna på Vätternrundan.
> > MVH
> > Magnus
>
>
> Du menar alltså de 30 milen, samt lunchen i
> parken och duschen, alltså ... ;-)

Nej, då pratar du nog om 2016. 2012 var jag kvar på banan efter 8 timmar.

RvV efter första paveavsnittet när det var 90% puls i 25km/h på platten.

När jag sedan fick punka på bakhjulet märkte jag att det var bromshandtaget som lossnat lite och sträckte bakbromsen så den låg emot till den grad att det var svårt att dra runt hjulet med handkraft.

När jag hoppade av i karlberg och skulle bara pendla till jobbet solna.. Och blev helt vilse.

trampa som en dåre medans man försöker hitta rätt på en varm sommar dag med jeans, t-shirt och skjorta över så efter en resa på ca 1tim 10min som egentligen tar... 15-20 min max i mys tempo var man DYNGSUR hela vägen ut i tyget på jeansen och 10 min sen.

Toppen på moset var kollegan som gråter utav skratt när jag stamplar in med andan i halsen.

Det var när jag gjorde en otb på Noulja/Abisko (augusti) och fick hjärnskakning och skrotade axeln. Känner fortfarande av det... Kasst.

När jag dagen före midsommar på väg till jobbet på en annars helt tom väg blir prejad av den enda bilisten så jag tvingas köra ner i ett hål i vägen och bröt nyckelbenet. Firade midsommar på S:t Görans Sjukhus efter att ha opererat nyckelbenet. Fick ställa in Ironman Kalmar Sweden och fick inte tillbaka en krona av anmälningsavgiften!!! J-ligt surt!

Slutet på Siljan Runt var nog det värsta, aldrig fryst så mycket om fingrarna.
19mil kvar till 600mil, tror inte jag hinner.

Året var skit.

- Värst mentalt var nog egentligen när karin åkte till afrika i 6 veckor och jag saknade henne enormt. Min plan att träna 10-12 ggr i veckan under perioden slogs i spillror när jag blev sjuk och käkade 13 pizzor på 7 dar, kunde/orkade inte ta mig till affären eller laga mat, gick upp ett ton och tappade sugen.
- Sen allt tjafs internt i "team cannondale", ångrar som fan att jag gick med på att vara en del av det teamet, säsongen var redan förstörd där.
- Men när jag drog över styret i en av järvsös svarta hopp, var medvetslös 30min och sjukskriven 3månader, tar nog priset.

Helt sämst år.

Det värsta var klart när jag och min kompis tappade våra cyklar från cykelstället på motorvägen, snacka om skräcken!
Som tur var så kom det ingen bil som körde på dessa då det hände tidigt en söndagsmorgon, men cyklarna blev aldrig mer verklighet ......
Det är riktigt jobbigt nu att sätta fast cykeln på ställ, är mer sugen på att köpa minibuss å ställa in dem i....

Så min första cykel var bara levande några månader, men nu köpt en ny :)

Rock skrev:
> Egentligen så var det en av de bästa rundorna
> men den lämnade en bitter eftersmak. En solig och
> hård runda på Gran Canaria tidigt i våras, en
> sena i knät blev antagligen överansträngd och
> inflammerad. Det höll mig borta från all cykling
> i nästen två månader.

Bröt Du inte nyckelbenet en gång också?

Sista timmarna på Vättern. En självförvållad kamp för livet (eller nåt sånt)... Aldrig mer VR, fast det har jag sagt förut!

jansson99 skrev:
> Rock skrev:
> -----
> > Egentligen så var det en av de bästa rundorna
> > men den lämnade en bitter eftersmak. En solig
> och
> > hård runda på Gran Canaria tidigt i våras,
> en
> > sena i knät blev antagligen överansträngd
> och
> > inflammerad. Det höll mig borta från all
> cykling
> > i nästen två månader.
>
> Bröt Du inte nyckelbenet en gång också?

Jo, men det var i januari. Det gjorde inte lika mycket. Trainer fungerar även med ett brutet nyckelben. Det är liksom bara att bita ihop och trampa.

Rock skrev:
> jansson99 skrev:
> -----
> > Rock skrev:
> >
> >
> > Bröt Du inte nyckelbenet en gång också?
>
> Jo, men det var i januari. Det gjorde inte lika
> mycket. Trainer fungerar även med ett brutet
> nyckelben. Det är liksom bara att bita ihop och
> trampa.

Det går väl inte?

När en blöt rot utan förvarning förpassade cykeln och mina spd-fastsatta fötter en meter åt vänster. Resten av min lekamen landade på samma rot med revbensfraktur och 6 veckors icke-cykling som resultat. Mitt i högsommaren dessutom.

Tillbaka
Topp