[Artikel] - AJ siar cykelåret 2016

Att fälgbromsarna är på utdöende tror jag oxå. Dock så kommer jag fortsätta med fälgbromsar tills jag känner för att byta racer, när nu det blir.

Jag siar att det blir förbjudet med el"cyklar" i skogen 1/7 2016.

Idioti att gå på lobby från elcykel industrin och propagera FÖR något som riskerar att medföra att mtb legala överlevnad.

Fy fan!

Senast ändrad:
Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> Att fälgbromsarna är på utdöende tror jag
> oxå. Dock så kommer jag fortsätta med
> fälgbromsar tills jag känner för att byta
> racer, när nu det blir.

Tjena!

Jag slutar samma dag som jag inte får tag på nya prylar.

Det är egentligen bara för tempocyklar, och kanske nån annan specialgren, som fälgbromsen fortfarande har nån som helst fördel. I övrigt får fälgbromsen gärna gå hädan. Eller bli en exklusiv sak för de väldigt förmögna, som har råd att slita bort strukturella komponenter på det viset.

Bengt-re skrev:
> Jag siar att det blir förbjudet med el"cyklar" i
> skogen 1/7 2016.
>
> Idioti att gå på lobby från elcykel industrin
> och propagera FÖR något som riskerar att
> medföra att mtb legala överlevnad.
>
> Fy fan!

Så länge en elcykel enligt lag definieras som en cykel är det fritt fram.

Detta är som att se en krasch i repris. Att använda kraftord och sabla ner utan att egentligen ha annat än känslomässiga belägg.

Jag upprepar mig, det är INTE vi och dom. Det är VI skogscyklister. Bjud in och få chansen att styra upp eller mota bort och dras med i fallet - ditt val.

Parallell:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/2854313/2854692#msg-2854692

Fälgbroms ut = hurra. Jag imponerades av mina första V-bromsar 2001.... Men 2016?

Poängen var väl just att eftersom elcyklar är klassade som vanliga cyklar så kommer det att ge fler incitament för att förbjuda skogscykling i allmänhet - det blir nämligen omöjligt att bara förbjuda elcyklar i skogen.

Och eftersom elcyklar kommer vara än mindre poppis än vanliga cyklar riskerar de att dra med de vanliga i fallet.

Senast ändrad:
Här känner jag att det behövs lite nyansering i debatten...
Precia som AJ skriver så kan vi välja att se el-cyklarnas intåg som antingen något negativt eller possitivt, precis som vi cyklister verkar vara i grundinställning. Antingen pessimister eller optimister...
(Ta bara det motstånd som vissa uttryckte mot skivbromsen/sänkstolpen osv. osv.)
Med el-mtb är det dock mera förståeligt eftersom den riskeras att missutnyttjas och dra ner oss vanliga utövare i fallet :/

Här ser jag ett behov av att katigorisera dessa fordon i ett nytt fack. Att kalla dom för el-assisterade cyklar är helt fel eftersom dom har en motor som för ekipaget framåt och blir då per definition ett motorfordon och bör klassas som det, men dom går INTE att likställas med moped(/lätt MC) eftersom dom inte stör ljudmässigt.
(El-assisterade cyklar är dom som har el-vxl / el-dämpare / el-sänkstolpar m.m.)

Här har Hasse7 en poäng i sina inlägg eftersom om dom kan klassas som "el-moped/el-MC" kan premieras i vissa situationer/sammanhang (så som körtillstånd på lokala motorstadions vid ljudkänsliga tidpunkter, post/bud-fordon, som miljömässigt bra transportmedel för vardagspendling osv. osv.)

Däremot är (och bör) dom inte tillåtas i natur där allemansrätten gäller, utan får stanna på för ändamålet uppmärkta leder (precis så som hästar inte får nyttja allmänna stigar pga stig/naturslitage).

Det här med el-assisterade tvåhjulingar cykel/moped... kalla det vad man vill... verkar förstöra på forumet mer än det förstör i naturen. Det är nästan lättare att diskutera politik än dessa.

Själv anser jag precis som ovan sagts att det behövs en nyansering. VI som vill vara i skogen måste samsas om den. Det spelar ingen roll om det gäller hästar, el-mtb, orienterare eller enduroåkare. Däremot måste reglerna givetvis anpassas så att alla får plats.

Det var uppe en tråd om Ränneslätt i Eksjö för inte länge sedan. Där hade två cyklister cyklat förbi flera avspärrningar och rakt mot en sprängplats. De passerade och lämnade platsen utan att det har kommit fram vem det var. I detta fall spelar det ingen roll om de har motor eller inte. Personalen såg att CYKLISTER närmade sig platsen utan att respektera avspärrningarna militären satt upp. Nu är detta en extrem situation då de bröt mot flera lagar som man måste känna till även om man inte cyklar. Men OM de hade känt till hur viktigt området är för cykelklubben och känt empati med den hade de kanske tagit ett annat beslut.

Så oavsett vad vi själv vill måste vi samarbeta på något plan. Att bara stöta bort har sällan/aldrig visat sig vara en metod som fungerar.

Själv skulle jag snarare vilja klassa en El-cykel som en "ljudlös trampmoped" eller liknande då det är mer talande. Med tiden får det gärna bli trampmoped kort och gott... Men självklart måste lagen också anpassas och den måste ses som en ny fordonstyp i så fall.

El mountain bike kommer jag nå aldrig att skaffa mig en även om det kunde vara fint att komma upp på fjället lättare men hur lat kommer jag bli? Känner mig själv å lär sluta på motorkross ist. Det är själva kämpandet uppför vägen/ stigarna som ger mest träning. Utför är glädjen. Med elhoj skulle jag nå bara lika gärna be frugan köra migbipp till toppen av fjället. Kanske om 30 år.

Jag kan tänka mig en el-downhill :)

Kul nerför, istället för lift upp... Elassistans! Plötsligt skulle det ju finnas potential till downhill överallt hemmakring!

Borde väl begränsa sig själv? En elcykel som toppar 45km/h är väl ingen cykel och följaktligen inte tillåten i skogen!! Hur kul kan det bli med en elcykel i skogen som toppar 20 knyck? Tycker personligen att dom snabbaste elhojarna är ett bra alternativ till bilen om dom framförs på vägen.

Senast ändrad:
larsaw skrev:
> Här känner jag att det behövs lite nyansering i
> debatten...
> Precia som AJ skriver så kan vi välja att se
> el-cyklarnas intåg som antingen något negativt
> eller possitivt, precis som vi cyklister verkar
> vara i grundinställning. Antingen pessimister
> eller optimister...

Jag är obotlig pessimist, eller kanske snarare realist, men jag hoppas oftast att jag har fel :)

Rattnalle skrev:
> .......men jag hoppas oftast att jag har fel :)

Då är du väl optimist? :D

Barometer skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > .......men jag hoppas oftast att jag har fel :)
>
> Då är du väl optimist? :D

Då hade jag trott att jag har fel. Nu tror jag det värsta men hoppas ändå att jag har fel.

Johan A skrev:
> Inget om kedjestagslängder och PoE??

Det är ju bara såååå 2014.

Genomgående axel verkar ju otroligt osmidigt. Varför? Jag har inte det på nån av mina cyklar med skivbroms, och förstår inte vad det ska tjäna till.

konstruktören skrev:
> en vanlig lvg framgaffel är för klen för
> skivbroms en genomgående axel fördelar krafterna
> bättre.
>
> Många tillverkare håller på med egna lösningar
> så det vore bra om dom kunde komma överens om
> någon typ av standard
>
> http://road.cc/content/news/128748-video-hands-new
> -focus-rat-rapid-axle-technology-thru-axle

Nån millimeter tjockare och några tiotals gram tyngre framgaffel räcker nog gott.

geologen skrev:
> Genomgående axel verkar ju otroligt osmidigt.
> Varför? Jag har inte det på nån av mina cyklar
> med skivbroms, och förstår inte vad det ska
> tjäna till.

Det är rätt smidigt att hjulet hamnar på exakt rätt ställe varje gång, med qr kan det diffa någon mm vilket förstör justeringen av bromsoket. Sen kanske inte den uppstyvande funktionen är så viktig på en odämpad gaffel iofs.

Ubu skrev:
> Det är rätt smidigt att hjulet hamnar på exakt
> rätt ställe varje gång, med qr kan det diffa
> någon mm vilket förstör justeringen av
> bromsoket.

Det löser man genom att justera qr en smula.

Har aldrig drabbats av det problemet. Men det kanske är så att vissa kombinationer av bromsar och skivor är känsligare för det?

konstruktören skrev:
> Jag köper Skivbromsad lvg racer när det finns
> ett vettigt system med genomgående axel

Merida har ju nån lösning. Men om den är egen eller vedertagen har jag ingen aning om.

Nu har jag ingen elcykel själv, men tycker det är intressant hur det alltid skapar sådan debatt på diverse nätforum. Vad gäller slitage på stigar så borde en elcykel innebära att man lättare kan hålla ett jämnare varvtal på bakhjulet och därmed minska slitage jämfört med när folk häver sig upp ståendes på cykeln med låg kadens i uppförsbackar och sprätter upp underlaget. Så mindre slitage uppför, och nedför handlar väl det främst om hur man använder bakbromsen...

Ofta är det långa transportsträckor från hemmet till stigarna också, jag har flera rundor med uppåt 40 km transportsträcka tur och retur till skogen som jag cyklar. Att kunna köra med elassistans på transportsträckorna skulle innebära att man vågar ge sig ut i sämre väder/blåst men också kunna satsa krafterna på skogen istället för transporten. Att dessutom minimera släpandet av 1.5 ton bil fram och tillbaka till skogen som många verkar syssla med är ju också högst önskvärt. På det hela taget har jag svårt att förstå rädslan för elcyklar, är det folk som är rädda om sina strava rekord kanske haha :)

Den här artikeln är ganska befriande, http://www.pinkbike.com/u/wakidesigns/blog/may-e-bikes-heal-you2.html

Jaja, i övrigt så tror jag 2016 blir low, slack and loooong...

konstruktören skrev:
> Jag köper Skivbromsad lvg racer när det finns
> ett vettigt system med genomgående axel

Roses nya aerolvgracer X-LITE CWX
rose%20x-lite%20cw%20normal.9495602.jpg

finns med skivbroms och genomgående axel i (fram-)gaffeln
Rose-Bikes_X-Lite-CW_thru-axle-fork_disc-brake-mount-detail-297x297.jpg

Läs mer här: http://www.rosebikes.se/produkter/cyklar/racercyklar/aero/x-lite-cwx

Gaffeln är vägd till endast 369g, det är mindre än många fälgbromsade gafflar på en hel del dyra cyklar, tyngsta fälgbromsade gaffeln i Tour-testet, se nedan, vägde hela 590g!
Cykeln har alltså testats, med bra resultat, i Tour 1/2016 http://www.tour-magazin.de/
Här finns tidningen att köpa i Sverige: https://www.pressbyran.se/webbshop/produkt/tour-de/

Testet finns även översatt till engelska i Tour-International 1-2016
TOUR-INT_01-16_ipadcover_lores.png

Här är en bild på en del av Rose-testet
normal_Rose_X-Lite_CW.png

Men testet innehåller en hel del mer. Köp därför tidningen, och läs mer själv, här: http://tour-int.com/

OBS
Tour har ändrat sina betygskriterier from detta nr. 1-2016,
därför går det inte att jmf betygen i detta test med betygen i tidigare tester.

/Håkan

Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> Jag slutar samma dag som jag inte får tag på nya
> prylar.

Så borde ju jag göra oxå.

HåkanC skrev:
> konstruktören skrev:
> -----
> > Jag köper Skivbromsad lvg racer när det finns
> > ett vettigt system med genomgående axel
>
>
> Roses nya aerolvgracer X-LITE CWX
> http://www.roadbike.de/sixcms/media.php/6/rose x
> -lite%20cw%20normal.9495602.jpg
> finns med skivbroms och genomgående axel i
> (fram-)gaffeln
> http://brimages.bikeboardmedia.netdna-cdn.com/wp-c
> ontent/uploads/2015/07/Rose-Bikes_X-Lite-CW_thru-a
> xle-fork_disc-brake-mount-detail-297x297.jpg
> Läs mer här:
> http://www.rosebikes.se/produkter/cyklar/racercykl
> ar/aero/x-lite-cwx
>
> Gaffeln är vägd till endast 369g, det är mindre
> än många fälgbromsade gafflar på en hel del
> dyra cyklar, tyngsta fälgbromsade gaffeln i
> Tour-testet, se nedan, vägde hela 590g!
> Cykeln har alltså testats, med bra resultat, i
> Tour 1/2016 http://www.tour-magazin.de/
> Här finns tidningen att köpa i Sverige:
> https://www.pressbyran.se/webbshop/produkt/tour-de
> /
>
> Testet finns även översatt till engelska i
> Tour-International 1-2016
> http://www.tour-int.com/wp-content/uploads/2015/12
> /TOUR-INT_01-16_ipadcover_lores.png
>
> Här är en bild på en del av Rose-testet
> http://happypics.zapto.org/albums/userpics/10053/n
> ormal_Rose_X-Lite_CW.png
> Men testet innehåller en hel del mer. Köp
> därför tidningen, och läs mer själv, här:
> http://tour-int.com/
>
> OBS
> Tour har ändrat sina betygskriterier from detta
> nr. 1-2016,
> därför går det inte att jmf betygen i detta
> test med betygen i tidigare tester.
>
>
> /Håkan

Tack Håkan

Fan så mycket bökigare och tidskrävande att ta av och sätta på hjul. Bara för att ärtprinsessor kan känna några tiondels grader skillnad i styvhet...

geologen skrev:
> Fan så mycket bökigare och tidskrävande att ta
> av och sätta på hjul. Bara för att
> ärtprinsessor kan känna några tiondels grader
> skillnad i styvhet...

Njae, att byta framhjul på min mtb med 15mm axel tar kanske 10 sek längre tid jämfört med vanlig QR, men då hamnar å andra sidan alltid hjulet exakt rätt vilket det ju inte gör med QR. Men jag håller med om att subjektiva skillnader rent prestandamässigt är små (eller obefintliga).

När jag monterar framhjul sätter jag in hjulet i gaffeln, ställer ner på marken och skruvar fast. Så länge man ser till att hålla ett neutralt tryck uppifrån så hamnar hjulet rätt varje gång.

geologen skrev:
> När jag monterar framhjul sätter jag in hjulet i
> gaffeln, ställer ner på marken och skruvar fast.
> Så länge man ser till att hålla ett neutralt
> tryck uppifrån så hamnar hjulet rätt varje
> gång.

Jo oftast hamnar hjulet rätt om man inte slarvar - jag håller med. Då vinner man ca 10 sek som sagt. Inte jättemycket tid i min värld.

Tidsaspekten är väl bara relevant om man ägnar sig åt långlopp med följebilar som åker bredvid och kan slänga fram ett nytt hjul snabbare än du hinner blinka.

Fast det ser ut att kräva verktyg på rosevarianten och det är ju jobbigt på riktigt.

Jag tror inte remdriftens år är 2016. Så länge det är utanpåliggande växlar som är de facto-standard så kommer det vara kedja som dominerar.

Har själv haft en cykel med Gates Carbondrive, men då kändes det inte riktigt moget. Kuggade över ibland trots korrekt spänning på remmen.

TWTB skrev:
> *smygreklam*

Fråga till moderatorerna: När slutade det här klassas som smygreklam? Har reglerna ändrats?

Senast redigerad av en moderator:
Lulle skrev:
> Fråga till moderatorerna: När slutade det här
> klassas som smygreklam? Har reglerna ändrats?
Har du provat att rapportera det som smygreklam?

emmer skrev:
> Lulle skrev:
> -----
> > Fråga till moderatorerna: När slutade det
> här
> > klassas som smygreklam? Har reglerna ändrats?
> Har du provat att rapportera det som smygreklam?

Ja, redan igår.

Tillbaka
Topp