[Artikel] Ändrad sanktionsavgift upprör

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum
> Satsa på motion kanske skulle ge lite mer tävlande på sikt, men min uppfattning är att motionsloppen får allt fler deltagare och ett ökat intresse senaste åren, det utan att SCF satsar pengar på motionsdelen.

Hur hade det sett ut utan den SCF satsning på motionen som gjordes under 2005-2009?. Via motionskonferenser fick arrangörer mer kunskap om marknadsföring, säkerheten och utveckling. Via informationen från SCF lockade man fler att stanna kvar inom cykling efter sitt första lopp. Via marknadsföring vid vissa platser och arrangemang i landet lockade man till sig nya cyklister. Via motionskalendern fick många reda på fler lopp. Men det var mycket mer bakom detta, Cykel 42, Cykelns Dag osv.

Samma antalet nya deltagare hade kanske lockas ändå. Eller så var förbundets satsning avgörande.

Jag har fått tillräckligt mycket feedback att veta att satsningen bidrog till det ökade intresset. Största skillnaden var dock att fler lopp vill tillhöra förbundet. Det ökade medel till förbundet från motionärer under tiden var ca 500 000/år i intäkter till förbundet.

Antal motionslopp inom SCF
2005 ca 80 st
2008 ca 135 st
2011 ca 90st (Motionskommittén lades ner).
2012 ? ca 80-85 st

Och ja, jag är jävig i frågan, jag var ju ansvarig för den satsningen.

Vad tar pengarna vägen inom SCF?

Är problemet att pengar inte finns?

Eller är problemet hur förbundet satsa?

Dra era egna slutsa från denna pdf som visar SCF budget, kommittéer och styrelseledamöter 2003-2011.

http://www.vasatrampet.se/extras/budgetscf.pdf
Kommentarer?

Ni med åsikter om detta. Kom med i matchen. Var med i förenings- och distriksmöten. Kom med till årsmöte 2012.

Vill DU sitta med i SCF styrelsen? Vi från Dalarna vill gärna nominera personer till SCF styrelsen 2012. Hör av dig till mig, garry@garryjones.se

Styrelsen 2011 består av ordförande Matsson samt ledamöter Rudanstam, Rehn, Pölder och Näslund som också satt 2010.

Jan Ekman (fyllnadsval) & Eva-Lena Albihn (nyval) valdes in vid årsmöte 2011

SCF valberedning kontaktade alla föreningar i december 2011 angående val till styrelsen 2012 som sker vid förbundsmöte 10 mars.

Ordförande Yvonne Mattsson kandiderar till ordf. ytterligare en mandatperiod. (2 år)

Styrelseledamöter.
Ulf Näslund kandiderar till omval (2 år).
Jahn Ekman (vice ordförande) kandiderar till omval (2 år) om förbundet får en ny ordförande.
Anette Rudenstam avböjer omval.

Tony Pölder, Thomas Rehn, ett år kvar
Eva–Lena Albihn ett år kvar men avgår ur styrelsen i förtid p g a av sin arbetssituation.

Styrelsen ska bestå av kvinnor och män. (Det räcka med minst en kvinna eller minst en man även om det står i pluaralisk).

Anette R och Eva-Lena A slutar alltså i styrelsen. Om årsmötet petar bort Yvonne Mattsson enligt vad Jahn Ekman sade så SKA minst en kvinna röstas in i styrelsen.

Föreningar och distrikten kan nominera direkt till SCF valberedning enligt adressen på www.scf.se

GarryJones skrev:
-------------------------------------------------------
> > Satsa på motion kanske skulle ge lite mer
> tävlande på sikt, men min uppfattning är att
> motionsloppen får allt fler deltagare och ett
> ökat intresse senaste åren, det utan att SCF
> satsar pengar på motionsdelen.
>
> Hur hade det sett ut utan den SCF satsning på
> motionen som gjordes under 2005-2009?. Via
> motionskonferenser fick arrangörer mer kunskap om
> marknadsföring, säkerheten och utveckling. Via
> informationen från SCF lockade man fler att
> stanna kvar inom cykling efter sitt första lopp.
> Via marknadsföring vid vissa platser och
> arrangemang i landet lockade man till sig nya
> cyklister. Via motionskalendern fick många reda
> på fler lopp. Men det var mycket mer bakom detta,
> Cykel 42, Cykelns Dag osv.
>
> Samma antalet nya deltagare hade kanske lockas
> ändå. Eller så var förbundets satsning
> avgörande.
>
> Jag har fått tillräckligt mycket feedback att
> veta att satsningen bidrog till det ökade
> intresset. Största skillnaden var dock att fler
> lopp vill tillhöra förbundet. Det ökade medel
> till förbundet från motionärer under tiden var
> ca 500 000/år i intäkter till förbundet.
>
> Antal motionslopp inom SCF
> 2005 ca 80 st
> 2008 ca 135 st
> 2011 ca 90st (Motionskommittén lades ner).
> 2012 ? ca 80-85 st
>
> Och ja, jag är jävig i frågan, jag var ju
> ansvarig för den satsningen.

Jag har aldrig träffat dig. Din passion är imponerande och jag tror inte någon tvivlar på att du faktiskt åstadkommit eller varit på väg att åstadkomma det du tänkt dig. Jag tror att det hade varit bra om det funnits två personer som skötte motionsdelen inom SCF. En som jobbade administrativt inåt för att få loss pengar och se till att få fram tydliga mål och spelregler för motionens utveckling och samverkan med gränslandet till tävling. Den andra personen skulle fara runt och prata med allt och alla, engagera, utveckla, och se till att målen nås och att föreningslivet ute i landet känner att de har ett bra stöd från förbundet. Varenda aktivitet och varenda krona som man kan klämma värde ur till gagn för motion och klubbar skall användas. Men mer pengar skulle behöva styras till nationell rekrytering av riktigt unga cyklister. Den sista rollen tror jag skulle vara som klippt och skuren för dig.

Senast ändrad:
> Jag tror att det hade varit bra om det funnits två personer som skötte motionsdelen inom SCF

Vi var fler i motionskommittén. Vi försökte locka till oss en person från vsrje distrikt.

Idén om en anställt motionskonsulent var också uppe flera gånger.

Mitt argument då jag satt i styrelsen var att "om vi få en större del av kakan i år så har vi en större kakan att delar på nästa år." Något som inte köptes.

Kan nämna en sak som händer december 2007.

Styrelsemöte skulle sluta 15.30. Vi gick över till 17.45 och jag missade sista tåget hem tll Dalarna. Jag fick en fråga då jag gick från möte "vad ska du ta vägen ikväll?". Jag svarade att jag skulle övernatta hos en kompis.

Då jag kom ut från kansliet ringde jag till kompisen. Det gick inte, det hade kommit upp något. Jag ringde fler vänner och klockan blev 20.30. Jag checkade in på hotellet där förbundet har ett stående avtal (995kr/natt). Förbundet tvingade mig att betala hotellet. Jag överklagade till verksamhetsrevisorn som gav mig rätt och beordrade styrelsen att betala mig. Men GS och ordförande stådd på sig, jag har aldrig fått den ersättning.

Jag fick aldrig en krona i lön under tiden jag var med i styrelsen. Det är ju ideellt arbete så det är okej men kostnader borde jag ha fått. Alla andra fick.

> Hur ser ekonomin ut för Scf jämfört med Norska förbundet?

> Norska cykelförbundet: ca 23 MNKR (varav 13 MNKR i licenser)
> Svenska cykelförbundet: ca 10 MSEK (varav 1,5 MSEK i licenser)

Ja, men i Norge är Birkebeiner en tävling. Alla tävlar! Resultatlistan kommer ut sorterat i 5 års kategorier. Samma sak Telemark Tours, Styrkeprøven, Jotunheimen, osv. Polisen är med och stänger av vägarna och deltagare i Norska loppen ser sig själv som cyklister.

I Sverige har vi en mer passiv attidtyd till tävlandet. Man åker hellre motionslopp där man ska stanna för stopp och Trafikljusen. Många väljer denna form av cykling.

I Sverige åker många Vätternrundan främst för utmaningen att ta sig runt 30 mil. På cykelforum på nätet är övervägande del cyklister som vet om att det finns en "svart" resultatlista och man diskutera tider. Fortfarande är dock den stora tysta majoriteten totalt ointresserat av sådant och knappt känner till det. Man kan ha ett större intresse av fotboll eller bandy än cykling och man kan även tycka att en större del av startavgiften borde gå till fotboll/bandy/you name it.

Jag tror inte det går att kräva medlemskap i en förening och en licens för att delta i ett motionslopp i Sverige. Om SCF gör det ändå kommer många motionslopp att lämnar SCF.

Enligt uppgift var 90%+ av Svenskarna i Cykelvasan med i motionsklass
och 90%+ av Norrmännen i Cykelvasan med i tävlingsklass

Varför jämföra med Norge? Varför inte Danmark där man har 2 förbund för cykling (tävling och motion).

Om man startar en motionscykelförbud i Sverige kan man skapa förutsättningar för fler cyklister att cykla fler lopp. Man kan skapa fler lopp. Man kan ha säkrare lopp via utveckling och konferenser, föreläsningar. Första uppdraget hade varit att få fler deltagare i motionsloppen att fästna för fortsatt cykling. Överskottet skulle kunna gå direkt till unga cyklister. Ett national cykelförbund för motionscykling skulle kunna ge öronmärkta bidrag till Svenska Cykelförbundet.

Det ena uteslutar inte det andra. Jag tror också att föreningar som är arrangörer av motionsloppen skulle göra större vinster och kunna satsa ännu mer på sina ungdomar. Dessutom med ett större allman intresse för cykling blir fler positiva till att betala mer till sporten.

Idén om ett motionscykelförbund är inte får att sätter käpp i hjulen för SCF, det är en idé som skulle kunna gynna även SCF och eliten på sikt. (Och återväxten i svensk tävlingscykel).

Hasse:

> Vårt mål är att tex få fram 500 riktigt unga nybörjare per år, behålla si och så många procent i varje åldersgrupp och varje år from tex 2018 få fram minst en dam och en herrcyklist på internationell nivå. För att genomföra detta behöver vi mer pengar av bland annat er som arrangerar motionslopp.

Om man bor i en stad utan en cykelförening är man långt från tävlingsverksamheten. Vi från Dalarna menar att man borde ta bort förening och licenskravet för de första 2 tävlingar. Låt de bara komma och cykla. Bara vi får en emailadress så kan vi jobba att få de att komma tillbaka senare.

Det måste bli lättare att få kontakt med en förening som kan ta hand om ungdomar.

Under 2012 lanseras "Postrampet för kids." (Svenska Posten och Skolverket är med).

Vid Skolförbundet och skolkatalogen ska man informera om "Postrampet för kids". Det går ut på att skolan (eller en lokal förening) bygga en lätt teknisk bana och barnen i 11-14 kan vara med.

Man åker banan två gånger och de som har närmaste lika tid i sina två åk vinner.

Man kan ha vilken cykel som helst och man behöver inte vara medlem i en förening eller har en licens.

SCF Distriktsförbund ska arrangera distriktsfinal. Och sedan blir det Riksfinal och chansen att träffa några av våra främsta cyklister.

Cykelföreningar får vara med och hjälpa skolan. Cykel Sverige fick informationen om detta vid SCF möten i Sollentuna i oktober.

Mina Kommentar:
Detta kan bli hur bra som helst. Är man 11-16 år och medlem i en Svenska Cykelförening så är traditionen att man ska tävla och att man ska helst prestera. Många slutar efter sin första kontakt med en cykeltävling. Nu har vi chansen att skaffa fler medlemmar där det är inte de snabbaste och starkaste som vinner. Kan vi få många av dessa barn att bli medlemmar i cykelföreningar så kan några av de utvecklas till "riktiga" tävlingscyklister. De andra kan vara med bara man fortsätter med tävlingsformen (och även cykelutflykter) i klubbens regi.

Mina idéer om detta:

RUTA ETT: Vid anmälningsförfarande: Hämta in emailadresser till barnen och föräldrana.

Då många skolor och idrottslärare ser detta som en kul grej kommer många skolar att anmäler alla sina elever till detta. Det kan vara 400 000+ barn som kommer att tävla i denna nya tävlingsform. Nu får vi vara vaken och vi får inte missa denna möjlighet.

Innan det första lokal deltävling ska man ordna en lokal cykelträff.

Vi tar Västerås som exempel. Säg det är 5000 barn som anmäler sig till detta. Man bjuder in 5000 barn och 10000 föräldrar till en stor träff på Rocklundahallen. Man ska föranmäla sig till träffen. Begränsa antalet till de första 3000 personer i inbjudan. (Jag tror inte det kommer mer än 20%).

Vid denna träff ska man ha roliga cykelfilmklipp. En bra speaker (Roberto?). Någon kändis som har hoppat på motionstrend. Kan vara en artist som sjunger en låt (någon från Idol kanske). Då kan man informera om tävlingsformen och varför man ska cykla. De lokala cykelföreningar kan vara där och locka ungdomar till sina föreningar.

Jag menar att man måste "strike while the iron is hot". Om man väntar tills tävlingen är över är intresset mindre.

Jag presenterade detta vid möte och jag har tjatat om detta per telefonen med andra sedan i oktober.

I Sollentuna sade GS att vi får inte skaffa emailadresser via skolan.

Föreningsutvecklare för Dalarna viftade bort min idé då han kom på besök till Dalarnas Cykelförbund. Han menade att barnen i den åldern byta emailadress varje vecka så det var ingen idé. Han har en vision att föreningar ska ta hand om detta själva via att man aktiv söka kontakt med skolan. I min erfarenhet är många föreningar för passiva. Om man har redan har en gedigen satsning på ungdomar är det inte säker att man vill få in en massa barn från denna tävlingsform.

Jag menar att det som vi behöver stöd från SCF är att man ser till att vi i distrikten får in hundratusentals emailadresser till de som är anmälda och sina föråldrar. (Detta ska göras vid anmälan) I städer med EN förening kan föreningen får emailadresserna. I städer med flera föreningar kan distrikten bjuder till en träff i samarbete med föreningar.

Jag tror vi måste möta barnen där de är. På nätet och i samarbete med deras kändiser från Idol osv.

Snart kommer jag att ge mig i frågan. Jag för inget gehör för min idé. Om man inte införskaffa emailadresser vid anmälningsförfarande (det går att ha en kryssruta för mer info om man vill klara sig från spamregler) så befarar jag att vi kommer att missa chansen att göra detta till något riktigt stort.

Vad tycker ni?

(Jag lade detta också som en separat inlägg då vi har kommit långt ifrån topic)
(Jag lade detta också som en separat inlägg då vi har kommit långt ifrån topic)

Senast ändrad:
Jag har letat på SCF:s hemsida en stund nu och med reservation för att jag kanske har tittat på fel ställen måste jag säga att jag tycker att några viktiga saker verkar saknas.

Det finns ingen samlad strategi och målsättning.

Det finns ingen sammanställning av utfallet/resultatet över året/åren som gått.

Det finns ingen "Ordföranden har ordet" eller ledarspalt.

När jag letade efter undomsverksamhet för riktigt unga så hittade jag faktiskt en ett dokument som hette cykelskola och som verkade vara precis det jag frågade efter tidigare. I övrigt hittade jag inget särskilt som kändes spontant attraherande för en undrande förälder.

Sammantaget känns det för mig mest som att det behövs en breddorganisation som förvaltar hela cykelsverige och att det skjuter ut en spjutspets därifrån som förvaltar tävling och elit. Det känns konstigt om man idag försöker toppstyra en verksamhet som i grunden är en folkrörelse och vars förutsättningar varierar kraftigt beroende på i vilken region man bor.

När det gäller Norrmännen och CV undrar jag om det helt enkelt inte är så att de är vana att man anmäler sig till tävling, även de cyklister som inte är speciellt bra. Genom att anmäla sig dit kan man köpa sig extra kvalitet och ha färre motionärer i vägen. Svenskarna är mer inställda på att de som tävlar kör tävlingsklass, ser att de inte passar i mallen och väljer motion istället. Nåt slags invant beteende alltså.

Det finns något slags möjlighet här att få in lite "investeringar" från utövarna. Lite från allihop till "motionsförbundet" och lite extra från dem som vill ha bättre förutsättningar att nå sina mål till "Elitförbundet". Breddar man begreppet tävling lite och ger fördelar mot betalning så borde fler vara benägna att lösa en enklare licens och knyta sig löst till en klubb för licens, info, utbildning och som ej aktiv eller svagt aktiv stödmedlem.

Senast ändrad:
Som ett förtydligande i Garry Jones inlägg:

GS har rätt, jag har försökt att få mailadresser från skolorna i samband med diverse aktiviteter, men dom lämnar inte ut några.

kexpetter skrev:
> Som ett förtydligande i Garry Jones inlägg:
>
> GS har rätt, jag har försökt att få
> mailadresser från skolorna i samband med diverse
> aktiviteter, men dom lämnar inte ut några.

Det är säkert en konspiration SCF som ansvarar för.

> jag har försökt att få mailadresser från skolorna i samband med diverse aktiviteter, men dom lämnar inte ut några.

Min idé var att då barnen anmäler sig till detta att man kan - om man vill - skriva in en emailadress till en föräldrar och kryssar i en ruta där det står "Vi önskar mer information om cykling". / Och att man ska vara mamma eller pappa för att klicka på "ok".

Barnen kanske kan anmäla sig via facebook och man kanske kan ha twitter/facebook som kontakt sätt.

Jag tror vi måste kunna göra något.

Miss Lycka skrev:

------------------------
kexpetter skrev:
> Som ett förtydligande i Garry Jones inlägg:
>
> GS har rätt, jag har försökt att få
> mailadresser från skolorna i samband med diverse
> aktiviteter, men dom lämnar inte ut några.

Det är säkert en konspiration SCF som ansvarar för.

Via est vita!

Jag förstår inte vad SCF har med detta att göra? Jag önskade e-mailadresser till elever i samband med friluftsdagar i skolorna där eleverna fick prova på flera idrotter och detta för att inblandade föreningar skulle kunna ta kontakt med eleverna.

> Jag förstår inte vad SCF har med detta att göra?

Svar: Att påverka anmälningsförfarande på riksnivå så att det finns en ruta för att lämnar ifrån sig en emailadress om man vill. Då kan distrikten och föreningar använder det som kontaktsätt FÖRE det första lokala deltävling.

Tille skrev:
> Hasse#7 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sammantaget känns det för mig mest som att
> det
> > behövs en breddorganisation som förvaltar
> hela
> > cykelsverige ...
>
> http://www.cykelframjandet.a.se/

Kanske Cykelfrämjandet + det nya + scf
Gräsrot + svetto + elit

Miss Lycka skrev:
> Menar du att någon "nybörjare" ska starta i
> juniorklassen på ett GP utan att veta hur h*n ska
> bete sig? Det märks att du aldrig har tävlat och
> förstår riskerna.

Ett litet tips, prova att skriva något konstruktivt EN gång. Vem vet, det kanske skulle bli en bättre tråd?

Om du på något vis arbetar för cykelsporten (SCF?) skulle det kanske ge lite goodwill, vilket det känns som om förbundet verkligen skulle behöva. Badwill finns det redan i massor. . .

Gott nytt cykelår!

Jag tycker det låter som att vi behöver ett landsvägsförbund och ett MTB-förbund. Allt som diskuteras och ältas här tycks ju röra landsväg ändå. Kanske kan man ha ett heltäckande fungerande förbund för MTB och ett trasigt elitförbund för lvg?

H. skrev:
> Jag tycker det låter som att vi behöver ett
> landsvägsförbund och ett MTB-förbund. Allt som
> diskuteras och ältas här tycks ju röra
> landsväg ändå. Kanske kan man ha ett
> heltäckande fungerande förbund för MTB och ett
> trasigt elitförbund för lvg?

H.

Lista gärna vad det är som fungerar bra för MTB, till skillnad för LVG. Just nu ser jag inte någon stor skillnad.

mvh

Jag har ingen aning. Jag cyklar för att det är kul. Men efter att ha skummat de tre senaste sidorna här tycks diskussionen röra LVG, och därför gissade jag att det var där problemet låg.

Av tidigare erfarenhet vet jag också att SCF, i alla fall som de agerade när jag senast försökte föra diskussion med organisationen för några år sedan, i princip inte bryr sig om MTB-sporten, utan mest ser det som en möjlighet att locka in unga i cykelsporten för att sedan kunna få dem att konvertera till "riktig" cykling, dvs LVG. Jag vet inte alls om det är så längre, men det kanske också spelar in i min gissning att MTB-sporten skulle må bra av ett eget förbund.

H., Många LVG-cyklister har börjat sin karriär inom MTB. Flera fortsätter karriären med MTB som huvudinriktning. Flera tränar och tävlar också i olika discipliner i många år innan de specialiserar sig. Det är bra för utvecklingen att träna olika discipliner (speciellt innan man fyllt 20). Detta är förbundet väl medvetna om och ger god support även till MTB och andra grenar utöver LVG. Även Cyclocross finns med på dagordningen.

Gary Jones skrev
Sina memoarer

Undertitel: ”På kollisionskurs i cykelnationens tjänst”

Ur innehållet:
>Deltagare i Norska loppen ser sig själv som cyklister. I Sverige har vi en mer passiv attidtyd till tävlandet.
>Man åker hellre motionslopp där man ska stanna för stopp och Trafikljusen.

Det var ingen upplyftande moralhöjare. Jag blev plötsligt 20 kg fetare.

Norge ställer krav på att deltagare i motionslopp skall ha licens. Detta oavsett om den Norske deltagaren ser sig som cyklist eller stavgångare. Nu har de 13 MNKR i licensintäkter medan vi i Sverige har 1,5 MSEK. Sverige har tidigare haft fler licenser än Norge, så varför inte jämföra med dem?

-Varifrån skall Gary Jones få pengar till sina friluftssatsningar?

Senast ändrad:
Det där att se sig själv som cyklist verkar vara viktigt. Hur är det med alla som kör Vasaloppet, ser de sig som skidåkare? För visst krävs det fortfarande klubbmedlemskap för att köra Vasaloppet?

Peppe skrev:
> Gary Jones skrev
> Sina memoarer

Jag tolkar det som att du tycker att han skriver sjukt mycket onödigt i sina inlägg.
>
> Undertitel: ”På kollisionskurs i cykelnationens
> tjänst”

Han är i tjänst i alla fall. Jag tolkar det som att han arbetar för något.
>
> Ur innehållet:
> >Deltagare i Norska loppen ser sig själv som
> cyklister. I Sverige har vi en mer passiv
> attidtyd till tävlandet.
> >Man åker hellre motionslopp där man ska stanna
> för stopp och Trafikljusen.

Hmmm? De som förväntas betala mer kör ju de stora lopp som erbjuds idag. Tex Vättern, Siljan runt mm, de är ju inga tävlingar så det är väl ganska naturligt både att de inte tävlar och att de följer trafikregler. Även om de måste ha licens så får de ju ändå inte tävla där eller sluta att följa trafikregler.
>
> Det var ingen upplyftande moralhöjare. Jag blev
> plötsligt 20 kg fetare.

Blir man smal av goda moralkakor?
>
> Norge ställer krav på att deltagare i
> motionslopp skall ha licens. Detta oavsett om den
> Norske deltagaren ser sig som cyklist eller
> stavgångare. Nu har de 13 MNKR i licensintäkter
> medan vi i Sverige har 1,5 MSEK. Sverige har
> tidigare haft fler licenser än Norge, så varför
> inte jämföra med dem?

Tappade vi licenser eller drog Norge ifrån? Tänkte att det kan hjälpa till förståelsen att veta. Jag har ingen aning.
>
> -Varifrån skall Gary Jones få pengar till sina
> friluftssatsningar?

Först tycker du att han skriver för mycket. Sen vill du att han skall redogöra för något som du har noll intresse i och som bara kan hända om han sitter i ledande position i en egen idag obefintlig organisation. Bestäm dig!

Vad vill du åstadkomma, vad är din vision med de extra pengar som SCF behöver och har beslutat om?

fredrikw skrev:
> Det där att se sig själv som cyklist verkar vara
> viktigt. Hur är det med alla som kör Vasaloppet,
> ser de sig som skidåkare? För visst krävs det
> fortfarande klubbmedlemskap för att köra
> Vasaloppet?

http://www.axasportsclub.com/sv/Bli-medlem/

42Hz skrev:
> Nä, slutdiskuterat! Tycker ni ska träffas och
> göra upp cyklist mot motionär!
>
>
> ;hl=en_US&rel=0

Skulle inte bli rättvist, om en "elit-cyklist" på 75kg skulle möta en 120kg motionär.
Motionären skulle bara behöva lägga sig över cyklisten och sedan ta fram sin smartphone och surfa cykel-porr.

Hasse#7 !
Tack för många bra och konstruktiva inlägg i den här tråden.
Grundfrågan i den här debatten handlar om resurser. Jag och de flesta som deltar i debatten har intresse i hur resurser skapas och hur de används. Frånsett bidraget från RF (som utgör nästan halva budgeten för Scf) och sponsorer är det vi cyklister som på olika sätt bidrar till förbundets verksamhet.

Utan intäkter kan förbundet inte genomföra goda idéer du själv och andra har föreslagit. Idrotten bygger på ideellt arbete, men många aktiviteter kostar pengar som i huvudsak kommer från utövarna.

Idrotten i Sverige är organiserad genom Riksidrottsförbundet, som fördelar statliga medel till specialförbunden (Cykelförbundet, Fotbollsförbundet m fl) baserat på aktiva medlemmar. Som aktiv medlem räknas den som tillhör en idrottsförening knuten till något av specialförbunden.

Om vi inte har utövare som ser sig som cyklister, dvs inte vill tillhöra riksidrotten genom cykelförbundet, samtidigt som arrangörerna inte ser sina lopp som en del av svensk cykelsport, så behövs inte Scf. Då kan Sverige inte delta i internationella mästerskap, ingen ordnar nationella mästerskap och cykel som idrott dör ut i Sverige. Vi är redan inne på ett sluttande plan där återväxten är kritisk.

Angående din fråga om licenser och jämförelsen med Norge: Det var samma debatt där omkring 2006. De stora arrangörerna ville inte betala till förbundet. Norska förbundet ställde krav på licenser (och höjde dessutom beloppen) och Norsk cykelsport har därefter haft en mycket god utveckling.

Gaston Garcon skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nä, slutdiskuterat! Tycker ni ska träffas och
> > göra upp cyklist mot motionär!
> >
> >

rofl !

Gary kan väl föreslå till SCF att sanktionsavgiften på motionslopp höjs med 5kr/deltagare och att denna 5a öronmärks till motionsbudgeten, detta skulle ju ge en ordentlig slang att satsa på friluftsaktiviteter och ingen kan ju säga att dom inte har råd att betala 5kr mer/lopp om det inte går in i SCF ''vanliga'' budget utan direkt till motion;-)

Ang ungdomsrekrytering så jag 3år som ungdomsledare inom cykling MTB och 15år som ungdomsledare i innebandy säga att Garys förslag tyvärr inte kommer ge en enda ny ungdom till sporten. Att skaffa licens är inget hinder när man väl kommit igång.

Det stora problemet med ungdomsrekrytering är att det inte finns någon som vill hålla i ungdomsträning, det handlar inte om pengar till att utbilda ledare, det handlar inte om marknadsföring, det handlar inte om licenser o klubbtillhörighet....

DET HANDLAR OM ATT HITTA UNGDOMSLEDARE

2009 valde jag att testa starta ungdomscykling i Åstorps CK, vi erbjöd en skola att ha MTB på en friluftsdag och fick då 10st som kom o cyklade MTB denna dag med mig o några andra från klubben, dom fick lappar med info om vilka dagar vi tränade och på träningen efter dök 9 av 10st upp och vi hade bra med ungdomar hela säsongen, vissa av dessa valde att testa lite träningstävlingar och andra tävlade på riktigt och vissa ville bara träna.

Året efter startades CKX och vi valde att satsa på ungdomscykling och hade träning på 4 olika orter med bra uppslutning på samtliga ställen så att hitta ungdomar är absolut inga problem och man behöver inte vara proffs eller annat för att leda dessa, bara någon tar sig tid och tar hand om ungdomarna så är dom nöjda.

För det är väl inte så att någon klubb bedriver seriös ungdomsträning utan att få dit några ungdomar? sannaningen är ju att alla föreningar gnäller att dom inte har några ungdomar men frågar man då vilka dagar dom erbjuder ungdomsträning så säger dom att dom har inga ungdomar o ingen ungdomsträning....

Hur man sedan får ungdomar till att fortsätta och satsa är en mycket större och svårare fråga men om man bara erbjuder träningsmöjlighet anpassat för nya ungdomar så kommer man alltid få dit nya talanger;-)

Om man tycker Norge har lyckats bra och haft en bra utveckling så finns ju möjligheten att gå i deras fotspår och införa licens för alla som ska cykla arrangemang inom SCF.

Pratar man om vad licens och klubbtillhörighet kan ge en själv så kan jag bara svara för egen del att jag när jag började cykla som tjock motionär för 5år sedan och hängde på dom "rktiga" cyklisterna så fick jag oerhört mycket hjälp med sittställning, placering i klunga, trampteknik mm och när jag sedan började känna sug efter att testa tävla fanns det ännu mer hjälp att få på detta plan så för min del har det gett oerhört mkt att tillhöra en cykelklubb.

Kände lite att det var dags för ett seriöst inlägg;-)

Intressant med ett inlägg från någon som har faktisk erfarenhet av den verksamhet som det teoretiseras om. Man kan ha hur storslagna idéer om epost-listor, avgifter och budgetjusteringar, men det kokar ju alltid ner på vad folk ute i klubbarna faktiskt gör.

Peppe skrev:
> Hasse#7 !
> Tack för många bra och konstruktiva inlägg i
> den här tråden.
...och en massa annat som var både informativt och visade på kännedom om problematiken.

Tack själv,

Jag känner redan till förbundsstrukturen och problematiken med inkomster eftersom jag spelat fotboll i typ hundra år. Men det är ju hopplöst att försöka formulera sig och få med allt som är viktigt.

Jag blev lite irriterad för att det känns som att väldigt mycket riktar sig mot Garry som person. Det är nog i och för sig självförvållat genom diverse inlägg av olika kvalitet. Men han har säkert försökt sitt allra bästa när han jobbade för SCF innan det skar sig. Det är förbannat otacksamt att jobba ideellt när medlen inte räcker till allt som måste fixas och det känns som typ ingen är nöjd. Samma känsla finns säkert hos övriga i SCF också.

Nu blev jag irriterad och det är ett tecken på att jag bör sluta att lägga mig i detta som jag faktiskt inte alls behöver bry mig om. Skriver lite till nedan och återkommer sen bara om det känns absolut nödvändigt

Mitt råd är att ni ser över den delen motionärer som "tidstävlar". Organisera dem på ett enkelt sätt med en enkel licens till en vettig kostnad. Ge dem vissa fördelar mot övriga vanliga motionärer i alla lopp och ta ut en "serviceavgift" för detta, hälften till SCF och hälften till arrangören. Men gör det i samråd med varann. Skall ni plocka pengar av alla som är med så måste motionsloppet som arrangemang utgå och istället bli tävling. Då kommer det antagligen uppstå andra lopp som är mer åt cykelfrämjandet till och som attraherar de som bara vill ha en god tur och bra motion. Det skulle kanske vara bra i alla fall eftersom både VR och CV blir fulla på nolltid. VR kanske skall vara klubblagstävling mfl som gillar att köra tillsammans i grupp, och vända sig till sammansatta lag om max 70 personer.

Det borde finnas möjlighet för tex klubbar i intilliggande distrikt att göra ett eget "Vätternrundan" av motionskaraktär som plockar de cyklister som hamnar utanför den riktiga Vättern. Här man kan börja och sluta vid valfri depå (samma) och tanken är att man skall klara 30 mil för att det är kul, nyttigt och billigt. Borde gynna alla orter som har en depå och sprida logistiken till betydligt mer hanterbara folkmassor samt ge anhöriga möjligheten att se lite andra platser än bara Motala by night. Det här loppet skall givetvis inte leverera intäkter till någon annan än de som ställer upp och arrangerar. Sen bör det ju gå en annan helg efter VR. Man skulle kunna säga att det är nån slags variant på öppet spår. Gärna lite folkfest med barnarrangemang och smygvärvningar av unga nyfikna också.

Lycka till, tillsammans!

Peppe skrev:

> Om vi inte har utövare som ser sig som cyklister,
> dvs inte vill tillhöra riksidrotten genom
> cykelförbundet, samtidigt som arrangörerna inte
> ser sina lopp som en del av svensk cykelsport, så
> behövs inte Scf. Då kan Sverige inte delta i
> internationella mästerskap, ingen ordnar
> nationella mästerskap och cykel som idrott dör
> ut i Sverige. Vi är redan inne på ett sluttande
> plan där återväxten är kritisk.

Du har ju i tidigare inlägg tydligt talat om att det bara är elitperspektiv och tävling som gäller. Då är det ju inte konstigt om förbundet tynar bort samtidigt som cyklingen växer som aldrig förr, både på landsväg och i skogen. Men vi är förstås ointressanta eftersom vi aldrig kommer vinna några internationella mästerskap.

Oxr,
Det var tråkigt om du uppfattade mig så. Som andra har poängterat så finns det olika kategorier av ”motionärer”. En cyklist med licens är tävlingsaktiv (även om man kanske bara kör några tävlingar per år). En del av dem kanske ser sig själva och av omgivningen som ”elitmotionärer”. (Om man tycker att elit är ett jobbigt ord, så går det ju bra att kalla sig något annat. På pappret är man tävlingsaktiv.)

En cyklist utan licens blir i sammanhanget per definition en motionär. Motionslopp utan krav på licens och klubbtillhörighet har uppenbart inte medfört någon större tillströmning av licensierade cyklister.

Notera att ”Tävling” och ”Elit” inte nödvändigtvis är samma sak. Jag stödjer svensk cykelsport och som aktiv föreningsmedlem förväntar jag mig att förbundet arbetar mycket med båda dessa frågor. Utbildning och rekrytering är två andra högt prioriterade områden. Breddsatsningar som har störst chans att nå framgång på sikt tror jag sker i föreningarna och då riktade mot ungdomar som tex Mr Cannondale beskriver på ett bra sätt. Utan bredd ingen elit.

Gott nytt år

Mr Cannondale skrev:
> Gary kan väl föreslå till SCF att
> sanktionsavgiften på motionslopp höjs med
> 5kr/deltagare och att denna 5a öronmärks till
> motionsbudgeten, detta skulle ju ge en ordentlig
> slang att satsa på friluftsaktiviteter och ingen
> kan ju säga att dom inte har råd att betala 5kr
> mer/lopp om det inte går in i SCF ''vanliga''
> budget utan direkt till motion;-)
>
> Ang ungdomsrekrytering så jag 3år som
> ungdomsledare inom cykling MTB och 15år som
> ungdomsledare i innebandy säga att Garys förslag
> tyvärr inte kommer ge en enda ny ungdom till
> sporten. Att skaffa licens är inget hinder när
> man väl kommit igång.
>
> Det stora problemet med ungdomsrekrytering är att
> det inte finns någon som vill hålla i
> ungdomsträning, det handlar inte om pengar till
> att utbilda ledare, det handlar inte om
> marknadsföring, det handlar inte om licenser o
> klubbtillhörighet....
>
> DET HANDLAR OM ATT HITTA UNGDOMSLEDARE
>
> 2009 valde jag att testa starta ungdomscykling i
> Åstorps CK, vi erbjöd en skola att ha MTB på en
> friluftsdag och fick då 10st som kom o cyklade
> MTB denna dag med mig o några andra från
> klubben, dom fick lappar med info om vilka dagar
> vi tränade och på träningen efter dök 9 av
> 10st upp och vi hade bra med ungdomar hela
> säsongen, vissa av dessa valde att testa lite
> träningstävlingar och andra tävlade på riktigt
> och vissa ville bara träna.
>
> Året efter startades CKX och vi valde att satsa
> på ungdomscykling och hade träning på 4 olika
> orter med bra uppslutning på samtliga ställen
> så att hitta ungdomar är absolut inga problem
> och man behöver inte vara proffs eller annat för
> att leda dessa, bara någon tar sig tid och tar
> hand om ungdomarna så är dom nöjda.
>
> För det är väl inte så att någon klubb
> bedriver seriös ungdomsträning utan att få dit
> några ungdomar? sannaningen är ju att alla
> föreningar gnäller att dom inte har några
> ungdomar men frågar man då vilka dagar dom
> erbjuder ungdomsträning så säger dom att dom
> har inga ungdomar o ingen ungdomsträning....
>
> Hur man sedan får ungdomar till att fortsätta
> och satsa är en mycket större och svårare
> fråga men om man bara erbjuder
> träningsmöjlighet anpassat för nya ungdomar så
> kommer man alltid få dit nya talanger;-)
>
>
> Om man tycker Norge har lyckats bra och haft en
> bra utveckling så finns ju möjligheten att gå i
> deras fotspår och införa licens för alla som
> ska cykla arrangemang inom SCF.
>
>
> Pratar man om vad licens och klubbtillhörighet
> kan ge en själv så kan jag bara svara för egen
> del att jag när jag började cykla som tjock
> motionär för 5år sedan och hängde på dom
> "rktiga" cyklisterna så fick jag oerhört mycket
> hjälp med sittställning, placering i klunga,
> trampteknik mm och när jag sedan började känna
> sug efter att testa tävla fanns det ännu mer
> hjälp att få på detta plan så för min del har
> det gett oerhört mkt att tillhöra en cykelklubb.
>
>
> Kände lite att det var dags för ett seriöst
> inlägg;-)

Bra jobbat
det behövs flera av er
Åre bergscyklister är ju också ett gäng som aktivt hjälper barn in in cykling (downhill)

Peppe: Någonstans har jag trott att alla cyklister skulle kunna samlas under samma tak, men så var det visst inte. Tävla på ni, det är säkert roligt. Har ni för få att tävla mot kan ni ju alltid byta sport till någon med fler utövare. Själv tycker jag att det är alldeles för trevligt att cykla för att ödsla tid på tävling.

Vi har diskuterat hur vi får fler unga till sporten och hur vi kan använda sportens stjärnor till att locka fler att cykla.

Jag tycker att IKHP gör detta mkt bra. Sommarcykelskola under sommarlovet. Här brukar klubbens duktiga elit/landslagscyklister vara med som lärare. Tex Emil Lindgren (innan han bytte klubb), Anders Ljunberg, Ann Berglund, Bröderna Ludvigsson mfl.
Uppskattat läger som utvecklar barnen tekniskt och får dem att vilja tävla mer.

oxr skrev:
>Någonstans har jag trott att alla cyklister skulle kunna samlas under samma tak

Oxr, Men det är ju Happy! Här kan vi samlas under samma tak. Happy betyder jättemycket för cykelintresset i Sverige. För många är Happy ”föreningen” och det händer ju att cyklister reggar sig med tillhörighet till klubben Happymtb på motionsloppen. Det kanske till och med finns en Happy-klubb ansluten till förbundet?

Det är härligt att bara hoja runt för det är kul och det är bra för folkhälsan. Cykelförbundet har dock i uppdrag att utveckla tävlingscyklingen. Finns det ingen som vill tävla så dör cykelsporten som världen känner den i Sverige. Vid en sådan bitter utgång tvingas man nog konstatera att ”i Sverige har vi en mer passiv attityd till tävlandet”. Nu tror inte jag att det är på det sättet eftersom vi är bra på att tävla inom en rad andra idrotter. -Varför skulle cyklisterna vara mer passiva än andra idrottare i Sverige? Tillsvidare betraktar jag problemet av teknisk natur. För att åka Vasaloppet på skidor krävs klubbtillhörighet. Det accepteras av 15 000 skidåkare.

Happy! New Year

Peppe skrev:
tt bara hoja runt för det är
> kul och det är bra för folkhälsan.
> Cykelförbundet har dock i uppdrag att utveckla
> tävlingscyklingen. Finns det ingen som vill
> tävla så dör cykelsporten som världen känner
> den i Sverige. Vid en sådan bitter utgång
> tvingas man nog konstatera att ”i Sverige har
> vi en mer passiv attityd till tävlandet”. Nu
> tror inte jag att det är på det sättet eftersom
> vi är bra på att tävla inom en rad andra
> idrotter. -Varför skulle cyklisterna vara mer
> passiva än andra idrottare i Sverige? Tillsvidare
> betraktar jag problemet av teknisk natur. För att
> åka Vasaloppet på skidor krävs
> klubbtillhörighet. Det accepteras av 15 000
> skidåkare.

Problemet är kanske att er definition av cykelsport är så snäv så att den är helt ointressant för majoriteten av cyklisterna? Kanske dags att vidga synen på vad som är cykelsport och vad som ligger i förbundets intresse?

Tillbaka
Topp