[Artikel] Äntligen dags för världscup!

hannaej

Aktiv medlem
Loic-1800x1155.jpg

Årets första världscuptävling i Downhill drar igång med nya team, nya regler och nya hjulstorlekar.

Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=28537

Kul artikel också för oss oinsatt.a Jag tänkte kommentera att det skulle vara kul att titta på, så stod det i sista meningen att det skallvara direkt på just happyride :)! Vilka tider går de olika klasserna ?
(kanske man kan skohorna om ngt i vanligt familjeliv)

/A

Skönt att jag inte hann hoppa på 27,5 trenden. Nu får man gå direkt från 26 till 29 nästa gång det är dags att byta DH hoj.

Om jag mins rätt så vann ingen 27,5 något WC lopp första säsongen de fans med. Trots detta bytte alla team till 27,5 (utom Kona tror jag) till nästkommande säsong. 26orna blev osäljbara i butik och andrahandsvärdet sjönk som bojsänken. Troligt att vi får se en liknande utveckling nu.

Senast ändrad:
27,5 ger ju dock rätt liten fördel mot 26. Det kändes verkligen som en modegrej. 29 ger ju betydligt större märkbara skillnader. Det känns mer givet att man vill testa även på DH. Det är ju ganska kul att tråla Pinkbike's kommentarsfält en dag som denna, mängder av desperata gråtfärdiga kids som behandlar 29" som ryssland behandlar hbtq.

Och Claudio säger att 29:orna är en bluff o han har inte sett några hos Syndicate! Från frågestunden på Pinkbike.

Den ser väldigt speciell ut, som väntat antar jag, den där V10 29". :) Vilket monster, men den ser snabb ut, och det har de ju hypat till ordentligt i skriverierna. Imponerande att det där sadelröret håller för en hård landning med tung åkare i den vinkeln, ser omöjligt tunt och belastat ut i mina ögon.

qma sa:
Den ser väldigt speciell ut, som väntat antar jag, den där V10 29". :) Vilket monster, men den ser snabb ut, och det har de ju hypat till ordentligt i skriverierna. Imponerande att det där sadelröret håller för en hård landning med tung åkare i den vinkeln, ser omöjligt tunt och belastat ut i mina ögon.

Det bästa med intörnät... Folk som gör materialanalyser utifrån bilder på intörnät.

Jag menade det som en komplimang för deras avancerade konstruktion iofs. :)
Men du läste nåt annat.

Så vem tror ni vinner? Eller vem hoppas ni vinner?
Jag tänker såhär:
Damer: Atherton, Carpenter, Seagrave
Herrar: Hart, Bruni, Gwin

V10 i Minnaar/Peaty size (XL) har alltid sett fel ut med 26, så den hojen får rätt proportioner med 29. :)

Sen kommer massa stackars medium-folk runt 170 som måste ha det senaste få osvängbara jättelånga åbäken med galen front center nästa år. 29" 200mm gaffel, 63gr styrvinkel, sväng runt det i svensson-fart i slät jbp-kurva utan att hänga en meter framför styret om ni kan.. Kan bli kul/komiskt att se. Snabbare rakt fram lär de vara för alla iaf, och snabbare överallt för aggressiva cyklister med bra framhjulstryck.

Jag tror på Bruni, Gwin, Hart, Vergier och Minnaar. Wildcard Remi Thirion, särskilt på den här banan. Rachel, Manon, Tahnee och Miller Time.

Härligt att UCI tänker nytt och fräscht och ger juniortjejerna en helt egen tävlingsdag. Det kommer garanterat öka intresset hos publiken vilket i sin tur ökar sponsorintäkter vilket i förlängningen gör att bredden på damsidan kommer öka. Eller hur tänkte dom?

eketjall sa:
Härligt att UCI tänker nytt och fräscht och ger juniortjejerna en helt egen tävlingsdag. Det kommer garanterat öka intresset hos publiken vilket i sin tur ökar sponsorintäkter vilket i förlängningen gör att bredden på damsidan kommer öka. Eller hur tänkte dom?

De tog väl nåt rätt urkukat beslut angående antal startande också har jag för mig. Det klagades så mkt på att banorna blev sönderkörda tills när toppen skulle köra att de bestämde sig för att minska antalet startande. Bland damerna, som jag tror fick gå från 20 till 15 eller nåt, samt att juniorerna fick bli färre. Men grabbarna var fortfarande runt 80 startande.....med risk för att siffrorna är fel, men det var typ i den storleksordningen.

De brukar ha märkliga resonemang. I höstas på CX i Göteborg samstartades flera klasser för att UCI krävde max fem starter på banan.

29 och DH känns givet, dvs en icke-fråga, mest surt för andrahandsvärdet bland alla vi amatörer med små och hopplöst långsamma hjul, eftersom många vill ha det sänaste och det är helt ocyklingsbart att cykla på mindre hjul. ;) Typ som när 27.5 kom och 26 DH dog fast de flesta inte kunde känna skillnad i ett blindtest.. (Med 29 kommer det bli större skillnad)

Trist med juniortjejerna, uci borde väl göra mer för återväxten bland tjejer snarare än att skuffa undan dom!

Lite lustigt hur alla tar Minaar på orden när han säger att 29" är så mycket snabbare. Treks visade ju sina 29" prototyper för någon vecka sedan och sa att 29"-hojen hade vissa fördelar, men det berodde väldigt mycket på vilken typ av bana det var.

Jag tycker väl att DH är som roligast när det är lite skillnad på cyklarna, så jag gillar att det kommer 29" DH-cyklar. Men man borde kanske ha någon regel som sa att man inte fick byta hjulstorlek under säsongen eller något sådant. Om det blir så att man som tillverkare måste ha två konkurrenskraftiga DH-modeller(27,5"/29") för att ha en chans på bra resultat så kommer det nog vara många som tycker att det smakar mer än det kostar. Redan idag så säljs det ju så lite DH-cyklar att det är svårt at få igen utvecklingskostnaden, ska man då dessutom ha två så har vi snart inga sponsorer kvar.

UCI fokuserar nog på de grejer som genererar mest pengar.

För de flesta applikationer var väl 27,5 ett rätt meningslöst steg? 26 & 29 har ju olika egenskaper som gör att båda rättfärdigas. 29" är snabbare och bättre, 26" är mindre och äldre.

Jag är mest förvånad över att det tog så lång tid för dem att få tummen ur och bygga en 29" DH och sen rejsa på skiten. Intens har väl varit där och tallat en del tidigare men aldrig fått ihop nåt som varit rejsbart?

Jag tror båda hjulstorlekarna har sina fördelar och gissningsvis kommer det synas i resultatlistorna beroende på banor.
Kolla på enduro-scenen. Där väljer en de 27.5 och en del 29. Känns inte som om det finns något som entydigt alltid är bäst.

theBrand sa:
Lite lustigt hur alla tar Minaar på orden när han säger att 29" är så mycket snabbare. Treks visade ju sina 29" prototyper för någon vecka sedan och sa att 29"-hojen hade vissa fördelar, men det berodde väldigt mycket på vilken typ av bana det var.

Jag tycker väl att DH är som roligast när det är lite skillnad på cyklarna, så jag gillar att det kommer 29" DH-cyklar. Men man borde kanske ha någon regel som sa att man inte fick byta hjulstorlek under säsongen eller något sådant. Om det blir så att man som tillverkare måste ha två konkurrenskraftiga DH-modeller(27,5"/29") för att ha en chans på bra resultat så kommer det nog vara många som tycker att det smakar mer än det kostar. Redan idag så säljs det ju så lite DH-cyklar att det är svårt at få igen utvecklingskostnaden, ska man då dessutom ha två så har vi snart inga sponsorer kvar.

Fast det är väl lite så att de som tar fram dh-grejer tar igen det på att tekniken tricklar ner till stig/enduroprylar som är mer volymprodukter? Men visst kan det vara så att en del tillverkare ledsnar om de måste ha två fungerande hjulstorlekar. O andra sidan verkar det ju inte krävas sketamkt för att få en fungerade 29"-version. SC verkar ju ha kastat ihop den på ett par månader. Visst kan det skilja från olika modeller/länkage osv. men ändå.

Nu kanske vi inte ska ropa hej än gällande 29"DH, tävlingen är ju på söndag.

För Minnaar handlar det väl delvis om att hans XL är som gjord för större hjul. En kortare åkare lär inte vara lika övertygad.

Personligen håller jag med om att 27.5 kändes rätt meningslöst. Gillar både 26 och 29 för de helt olika egenskaperna. Nu har ju industrin sett till att man inte kan fortsätta på 26, annars hade jag gärna haft en 26 för svänga och 29 för bomba. Jag tävlar inte ska jag väl förtydliga.

Blir ett spännande test. Gissar att Loris Vergier som är rätt liten inte kör V10/29 eller?

Westman sa:
V10 i Minnaar/Peaty size (XL) har alltid sett fel ut med 26, så den hojen får rätt proportioner med 29. :)

Sen kommer massa stackars medium-folk runt 170 som måste ha det senaste få osvängbara jättelånga åbäken med galen front center nästa år. 29" 200mm gaffel, 63gr styrvinkel, sväng runt det i svensson-fart i slät jbp-kurva utan att hänga en meter framför styret om ni kan.. Kan bli kul/komiskt att se. Snabbare rakt fram lär de vara för alla iaf, och snabbare överallt för aggressiva cyklister med bra framhjulstryck.

Jag tror på Bruni, Gwin, Hart, Vergier och Minnaar. Wildcard Remi Thirion, särskilt på den här banan. Rachel, Manon, Tahnee och Miller Time.

Faktafel här också! Greg kör XXL, men jag tycker som du att den fått bra proportioner nu med stora hjul.

29or inom dh kommer att kräva rätt bra med fart för att komma upp i samma fartkänslan som med mindre hjul. Säkert bra för dom som tävlar men det kommer att göra mera ont när gemene man kraschar...

fredrik168 sa:
29 på 1,3 och 6:e plats i kvalet..

Rätt bra start för syndikatet och V10 29..

Kul med Vergier i toppen. Han och Bruni har så läckra åkstilar.

Westman sa:
Tippade fem av sex rätt namn i topp sex (missade Shaw) , och wildcard på plats 8. Bra start på tippningssäsongen, även om det bara är kvalet. :)
https://m.pinkbike.com/news/qualifying-results-lourdes-dh-world-cup-2017.html

"Söndag kan inte komma snabbt nog – missa inte livesändningen här på Happyride kl 13:00."

Öh, var då? Hittar på Redbull tv, men det verkar inte vara nån sändning. Bara musik och nåt bakgrundsfladder.

Tillbaka
Topp