[Artikel] Att tänka på runt Vättern

frankfurt

Moderator
IMG_2876.jpg

Med bara några dagar kvar till start bjuder vi på några nybörjartips som kan göra din Vätternrunda lite lättare. 300 kilometer är jättelångt men de flesta av alla startande tar sig ändå mål. Vi vill göra det lite lättare för dig genom att tipsa om de

Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=31669

Att ändra ställning på cykeln är mycket viktigt vid så långt lopp även vinkel på fötterna samt att ställa sig upp i backar och börja senast när du börjar bli stel.
Träna själv längre sträckor om du ej är med i en klubb eller grupp , det är först när du är van vid tanken som kommer att du är så trött att du vill gå av och vila som du kan njuta och uppleva loppet som roligt och trevligt.
Jag cyklade 18 mil själv något vecka innan med bara en mat paus på mitten av sträckan och mindre små tillskott i fickorna på tröjan.
Mycket viktigt att träna tiden innan loppet med samma dryck som i loppet och mat.
Är du ej van med de koncentrerade energi tillskott så kör med banan och choklad och russin,kombinerat med bullar ock smörgås och ev pannkakor.
Ha bra koll på cykeln skick i god tid innan loppet och träna på att byta däck kör du med tubdäck ha med en trasa ev med rengöring i eller bra rengöring för bilruta i färdiga förpackningar för alltid hamnar lite klister på händerna eller någon annan stans.
Sedan kör traffik säkert stora klungor på ej avstängd väg är en stor risk, träna på att köra nära vägbanans Kant för att våga hålla ut vid nödsituationer.

hs sa:
Mycket viktigt att träna tiden innan loppet med samma dryck som i loppet och mat.
Så jag borde alltså ha tränat på att käka kladdkaka inför min sista VR då det var vad jag hade som tilltugg!? Funkade dock bra, bortsett från att jag helt ledsnade på pölcyklingen.

Mitt bästa tips är att gå ut lugnt. Jag hade kramper redan i Ödeshög som sedan höll i sig hela loppet. Första spyan kom vid Kaxholmen i en halvbrant backe precis innan det började luta mot Jönköping. Hade rännskita i Hjo där det bara var ren tur att jag hann förbi toalettkön. Har ju gått snart två veckor sedan jag rullade i mål och ena låret är fortfarande inflammerat och jag använder krycka pga knät på andra benet.

Ska väl sägas att jag hade cyklat ca 15 mil (sedan April) innan loppet så förberedelsen var väl inte riktigt där men jag tänkte att jag är ung och har (elit)idrottat hela mitt liv men detta var bland det värsta jag har gjort. Dock tror jag att det hade kunnat gå betydligt mycket mindre smärtsamt om jag bara hade tagit det lugnt första biten. Det och förberedelse hade nog gjort susen.

Tillbaka
Topp