Artikel: Barncykeltest - en studie i buscykling

schture skrev:
-------------------------------------------------------
> Trevliga bilder. Snart drar han ifrån farsan...
> ;-)
>
Det gör han snart med den tävlingsinstinkten som han har ;-)

Instämmer fullt! Kan även tillägga att ride:sen med grabben slår allt faktiskt, det blir liksom en annan dimension ;-)

Hockeyn tar så mycket tid och kraft av både mig och killarna. Annars hade vi varit ute mer. Så jäkla soft att tuffa runt i vitpudrad skog med oboy och kanelgifflar i ryggsäcken. 5 dagar helg och 2 dagar arbete?

Langar upp lite inspiarion från senaste turen :)

Fjärdebrunn skrev:
> Så jäkla soft att tuffa runt i vitpudrad skog med
> oboy och kanelgifflar i ryggsäcken.

Ja det är riktigt härligt. Det som är kul är att han själv vill ut i skogen, antingen gå eller cykla, och hunden ska med. Man önskar verkligen att man hade mera tid. Här är ett par bilder från en tur på Nyårsdagen:

P1012671.JPG ht=525

P1012679.JPG ht=525

P1012680.JPG ht=525

P1012683.JPG ht=525

P1012688.JPG ht=525

Ja det hade vi. Men när solen började gå ner blev det "frys-kallt" om fötterna på båda schturarna, vi fick bita ihop och ta oss hem till ett varmt fotbad :-)

Miche skrev:
> Det ser ut som ni hade en mysig runda där ute i
> kylan schture :-)

Då var det snart dags för en annan August att kanske lätta på lädret...
Är det Kona'n som gäller om man vill ha en 20" m skivbroms?
Dottern, som är 6½ och 123cm lång behöver ny cykel. Så även junior som är 5 år och ~116cm.
Tänkte att man ju kunde försöka hitta en halvschysst till lillgrabben och en rejäl pjäs till dottern som han eventuellt kan ärva.
Största problemet är att hon bestämt vill ha en likadan som grannen. En treväxlad nånting. Suck.
Näst största problemet är att jag inte vet var jag ska handla, det vore ju najs om kidsen fick klämma och känna innan köp så man ser att geometrin inte är helt fucked up. Eller vågar man beställa från nätet och sedan stå där med en för kidsen helt oanvändbar cykel?

Summa summarum, 2009 års tips på en 16" och en 20" efterlyses. :)

Min 6-åring sa till mig igår att han gärna vill hjälpa mig med att göra lite tester för barn så vi får väl se om vi kan ta upp bollen igen. Han lär dock inte få köra så hårt som Höckerfeltarna för sin mamma!

Bumpar en gammal tråd....

+1 på ett bra test, och + 1 på vore kul med mer liknande!

Min nyblivna sexåring har oplanerat fått två 20" cyklar istället för en: En Kona Shred och en Specialized Hotrock, båda köpta beg via K&S.

Jag håller med testaren: Konan är en riktig mtb i miniformat, feta däck, byggd som en tank och med fantastiska bromsar - nackdel tung och med oväntat långa kedjestag och högt vevlager. Broms(växel)handtag och vevarmar är i största laget i förhållande till cykelns storlek i övrigt.

Hotrocken känns mer som en vanlig barncykel. Betydligt mesigare byggd men geometrin känns mer normal/neutral och vevarmslängd och bromshandtag är mindre och passar en sexåring. Cykeln är också ca 1,3 kg lättare vilket verkligen märks i backarna.

Vi har inte kommit ut i skogen ordentligt än, först behövs mer träning i att bromsa med handbroms och så tänkte jag finlira position av sadel/styre men RR kommer. :)

Tillbaka
Topp