Artikel: Bikeparktest - Drammen

Westman

Aktiv medlem
dubbeldrop-448x306.jpg

Norska doldisen Drammen är med sitt läge bara fem mil väster om Oslo ett potentiellt intressant roadtripmål för den svenska skaran av okynnescyklister. Det tyckte i alla fall vi - och brände dit för att kolla upp saken närmare. Upp till bevis Drammen - Bra eller anus, driftsväng eller snakebite?

Läs mer : http://happymtb.org/2010/08/27/bikeparktest-drammen

Senast redigerad av en moderator:
Trevlig läsning! Jag måste säga att min gamla kärlek till våghalsiga huck gjorde sig påmind någonstans långt inne i bröstet... Fast det är bra långt från Stockholm. Får nog ta och bygga en riktig huckbana här hemma istället.

*Mikael* skrev:
-------------------------------------------------------
> Trevlig artikel.
>
> Hur funkar spåren med AM cykel? Hur skulle du
> känna för att använda Cannondalen?

Tackar!

De flesta spåren skulle absolut funka, men jag skulle förmodligen köra långsammare. Stöket blir ju stökigare ju fortare man kör som bekant.. Sedan är det ju lite av en smaksak och teknikfråga. Men en AM-hoj som är lite mer utförsinriktad t ex en Reign X eller din Nicolai med coildämpare bak (eller valfri 160-hoj) är inga problem att köra i Drammen! Några sektioner är dock rätt håriga.

Jag skulle dock avråda från XC-cyklar, barends och sådant. Det var en kille som körde ht och två som körde stigcyklar när vi var där. HT såg mest ut som självplågeri och stigcyklarna punkade en del. Riktiga DH-däck är ett måste!

Tur att det finns något ställe där man måste köra "do or die". Det finns på tok för många stigar där man kan fega ur och köra runt, speciellt i Sverige. Självklart ska det ju finnas lättare stigar, något att flowa på och som nybörjare kan köra. Men det är jäkligt kul med spår där man måste kunna och måste våga för att öht ta sig ned. Jag kämpar med 113 än!

Norrmännen bygger dock riktigt bra och stabilt, både i Drammen och Hafjell. Har du rätt fart in så kommer du klara allt... här tränar du psyket på riktigt :)

Drammen har banor som är några av de absolut roligaste jag kört. Lagom brant, stökigt och riktigt långa åk.

Dock finns där lite smågrejer dom skulle behöva fixas till, mest för att fixa flowet, så som att bygga spänger över djupa vattenhål, diken och liknande. Är du inte så duktig på att spontan-wheela så kan man lätt råka illa ut när man ligger i fullfart och bränner rakt ner i ett dike innan man kommer ut på vägen.

I övrigt är drammen ett paradis och har framför allt en enorm potential. De går stigar överallt. Det finns hur mycket yta som helst att bygga nya spår på, så med en bra ledning och kunskap om banbyggande så skulle Drammen kunna bli en av de verkligt stora bikeparksen i norden.

Westman skrev:
> Det var en kille som körde ht och
> två som körde stigcyklar när vi var där. HT
> såg mest ut som självplågeri och stigcyklarna
> punkade en del. Riktiga DH-däck är ett måste!

Hehe, och killen som körde helstelt med hookworms och fälgbroms såg inte häller ut att ha så kul! ;)
Jag som tyckte jag hade problem att bromsa med mina Minions semislicks! :P

Prällen har påpekat varje gång jag vart på BP att jag borde åka dit. Men av olika skäl, mest dåliga, så har det inte blivit av än. Nån som vet hur länge dom kör i höst?
Måste försöka knö in detta mellan en gesunda resa, jobb och Vallåsen Challenge...

Blå ser ju uppenbarligen ut att vara exakt i min smak...rotmattor...mmmm :)

stenmark: förra året körde de tills det kom snö. Sista gången jag körde där förra året var i Oktober tror jag :)

edit: Jag tycker inte att det är speciellt många "drop till platt" faktiskt, det mesta är otroligt välbyggt. Och wallriden är nog den lättaste wallriden jag kört. Inte alls läskig!

edit2:

film

E-beth skrev:
> edit: Jag tycker inte att det är speciellt många
> "drop till platt" faktiskt, det mesta är otroligt
> välbyggt.

Det som är byggt är bra, under drop till platt har jag sorterat in allt utan byggd landning dvs även drop till stigens lutning. Mao är det väldigt många drops utan byggd landning, jämfört med andra ställen jag varit på. Platt är kanske lite missvisande.

> Och wallriden är nog den lättaste
> wallriden jag kört. Inte alls läskig!

Japp, den var grymt bra! Den nya i botten av 113 som inte riktigt var klar när vi var där däremot kommer bli..intressant att se färdig!

Just att det är do or die och grottigt som fan är ju hela grejen med Drammen och något många andra ställen missar på. Droppen är inte till platt, eller var iaf inte det i våras.

Helgen jag tillbringade i Drammen i våras är nog en av de helger som har gjort mest för mig åkmässigt. Men det kanske var lika mycket sällskapet som spåren iofs...

FAU skrev:
>
> =related , ser ju störtskönt ut. Vilket spår
> är detta?

Börjar med 113, sedan genar de över hällarna och kör in på röda spåret.

Som bettan säger startar dom på 113 men viker av innan stuntsektionen kommer. De korsar det nya svarta cupspåret på ett ställe där man ser bitar av spåmarkeringsband. Hehe, sista biten de kör hittade vi aldrig. Men röda/blå delade upp sig på flera ställen och Drammen är ett virrvarr av spår och kombinationer. Nästa gång ska jag köra den där avslutningen också, den såg kul ut!

Här finns ett chestycam-åk med Jon och Mårten nerför det nästan löjligt bra blå spåret :

E-beth skrev:
> Är inte åket med Jon/Mårten till hälften röd
> bana? Det inbillar jag mig iaf.

Slutet är nog en av de röda varianterna. Men toppen och ner till wallriden iaf är det vi uppfattade som blå. Men det är inte direkt tydligt vilket spår som är vilket i Drammen, eller hur! =)

Bra skrivet, jag gillar att det förklaras ganska tydligt i texten vilka som kommer att uppskatta åkandet och vilka som inte kommer att göra det ;-)

Ett gott råd för er som kommer söderutifrån är att boka båtbiljett med colorline och ta båten över från strömstad till sandefjord, kostar 200:-. Köpt två flaskor sprit i taxfreen så får du hemresan gratis ;-)

//K

Tillbaka
Topp