[Artikel] Cannondale lanserar radar och automatisk belysning kallad "smartsense"

Redaktionen

Medlem
[Artikel] Cannondale lanserar radar och automatisk belysning kallad "smartsense"
C22_SmartSense_Beauty_01-2000x1333.jpg


Nu lanseras den senaste generationen av Cannondales komfortracer Synapse. Tillsammans med den nya Synapse kommer ett nytt system som kallas Smartsense som ger dig radar och automatisk belysning.

Läs hela artikeln:
 
D

Deleted member 78355

Guest
[Artikel] Cannondale lanserar radar och automatisk belysning kallad "smartsense"
Kul, budgetmodellen med 105-grupp för 50K😏
 
D

Deleted member 78355

Guest
[Artikel] Cannondale lanserar radar och automatisk belysning kallad "smartsense"
Har den bluetooth och wifi?
 

HåkanC

Aktiv medlem
[Artikel] Cannondale lanserar radar och automatisk belysning kallad "smartsense"
Luthman Photography sa:
Men de två sensorerna, varav en sitter under sadeln, riktad bakåt, är en radar, Garmin Varia Radar.
Den känner av när bilar eller andra fordon närmar sig bakifrån och varnar för det på den lilla displayen som sitter framför styret. Den kan även varna på din smartphone om du har Cannondale-appen igång.
Betyder det att denna Varia-radar inte fungerar med Garmins Edge GPSer som display,
som de andra Varia-radarna gör?
Eller är det en miss i texten?
 
Senast ändrad:

gustavgo

Aktiv medlem
[Artikel] Cannondale lanserar radar och automatisk belysning kallad "smartsense"
Synapse Carbon 2 RL är budgetvarianten och kostar därför bara 49.999

Står det verkligen rätt i artikeln? Cannondale själva listar ju själva 2 RL med ultegra-komponenter. 3L är modellen under med 105 och ligger runt €3,499 enligt andra sidor.

Lite märkligt att man prackas på radar och lysen. Det är väl ett sätt att motivera det höga priset antar jag. Hade de tagit bort det och istället sänkt priset med 10k så hade det känns betydligt mer attraktivt.
 
Senast ändrad:

moros

Aktiv medlem
[Artikel] Cannondale lanserar radar och automatisk belysning kallad "smartsense"
Jag är kanske inte målgruppen, så är det sagt. Men jag förstår inte om hela artikeln egentligen är skriven med en ironisk undertext?

"...budgetvarianten och kostar därför bara 49.999"

"Det enda batteriet...", jo tack, ett halvt mjölkpaket för att slippa batteri i lamporna?


Screenshot_20220118-192419_Chrome.jpg


Vill man verkligen tvingas på allt detta?

Hela radarbaklampan är ju skitful. Batteriet skitfult, kunde de inte gömt det I någon swat-lucka i ramen åtminstone?

Var sätter man sin cykeldator?

Jag gissar på en cykel som inte åldras så väl.
 
Senast ändrad:

Hep

Aktiv medlem
[Artikel] Cannondale lanserar radar och automatisk belysning kallad "smartsense"
Jag som medelklassmedelåldersspecializedgubbe borde vara i målgruppen, men jag ser en stooor nackdel. Jag blir varken snabbare eller starkare av batteriet, men alla som ser det tror att jag cyklar så där långsamt och flåsigt trots att jag har motorassistans. Lose lose liksom.
 

maRRtin

Aktiv medlem
[Artikel] Cannondale lanserar radar och automatisk belysning kallad "smartsense"
Betyder det att denna Varia-radar inte fungerar med Garmins Edge GPSer som display,
som de andra Varia-radarna gör?
Eller är det en miss i texten?
....

Var sätter man sin cykeldator?

Jag gissar på en cykel som inte åldras så väl.
At the highest end, models that include the HollowGram SAVE SystemBar will include a one-piece mount for both the RDU or computer head unit, with the front light underneath. Models with traditional handlebars will include a two-piece mount, one for the RDU and one for the front light. However, if you want to combine them, you can use an aftermarket double-sided mount like those from K-Edge which allows you to mount both the light and your head unit on one mount.

I filmen ser man tydligt att dom har en Garmin istället.
1642668804148.png
 

moros

Aktiv medlem
[Artikel] Cannondale lanserar radar och automatisk belysning kallad "smartsense"
At the highest end, models that include the HollowGram SAVE SystemBar will include a one-piece mount for both the RDU or computer head unit, with the front light underneath. Models with traditional handlebars will include a two-piece mount, one for the RDU and one for the front light. However, if you want to combine them, you can use an aftermarket double-sided mount like those from K-Edge which allows you to mount both the light and your head unit on one mount.

I filmen ser man tydligt att dom har en Garmin istället.
Visa bilaga 534209
Så är man en snåljåp som köper lågprismodellerna så får man själv gå och köpa ett k-edge fäste för dubbla enheter? När något i systemet går sönder så är man helt knuten till den enda fram och baklampa som Lezyne gjort och Cannondale brandat. Först tänkte jag att det är ju rätt smutt med ett batteri men jag vetetusan. Jag tänker nog ändå att jag inte vill att min framlampa skall dra ur batteriet till baklampan eller cykaldatorn exempelvis.

Jag är kanske en gnällig en men jag tycker inte det känns ens i närheten av genomtänkt, i alla fall inte i "gen 1". Frågan är hur många kunder som vill betala extra för det hela, kontra de som hellre hade velat ha en Synapse utan allt påhäng. Men det har säkert någon på marknadsavdelningen räknat på :) (Cannondale har kanske en motsvarande modell som heter något annat?).
 
D

Deleted member 78355

Guest
[Artikel] Cannondale lanserar radar och automatisk belysning kallad "smartsense"
Det jag stör mig mest på(nu tillhör jag inte kundgruppen iof) är det obefintligt integrerade batteriet, måste väl gå att göra det snyggare än så av en tillverkare?
 

LTS

Aktiv medlem
[Artikel] Cannondale lanserar radar och automatisk belysning kallad "smartsense"
Ett i princip likadant system utan de onödiga extrafunktionerna var ganska vanligt på cyklar redan på 80-talet.
 

NickPick

Aktiv medlem
[Artikel] Cannondale lanserar radar och automatisk belysning kallad "smartsense"
Jag tänkte också citera "Synapse Carbon 2 RL är budgetvarianten och kostar därför bara 49.999 kronor" men jag var inte direkt först.

Bra jobbat att vidareutvecklat krångliga modeller med en massa RL och RLE för övrigt. Själva Varian som funktion är ju kung och den var snygg på denna cykel, men jag hoppas att batteritiden är minst en månad med tanke på den där storleken? Ser ut som extramonterat när den sitter på ramen. Även om den verkar flexig med 8% mer flex (!) så skulle jag gärna äga en såklart, för det är säkert en bra cykel nu när man slipper pressfit.
 

Razzr

Aktiv medlem
[Artikel] Cannondale lanserar radar och automatisk belysning kallad "smartsense"
Jag ser inte problemet det är en snygg cykel gillar man inte lamporna (som väldigt många slänger på sina cyklar ändå) ja då är dom ju bara att ta bort.
 

Fredrik Å

Aktiv medlem
[Artikel] Cannondale lanserar radar och automatisk belysning kallad "smartsense"
Kan någon förklara varför man villhöver det där systemet när en vanlig Garmin Varia gör samma jobb och man slipper ett proprietärt batteri som förutom att det är fult säkert kommer kosta en halv njure den dagen det behöver bytas.
 

K

Aktiv medlem
[Artikel] Cannondale lanserar radar och automatisk belysning kallad "smartsense"
Kan någon förklara varför man villhöver det där systemet när en vanlig Garmin Varia gör samma jobb och man slipper ett proprietärt batteri som förutom att det är fult säkert kommer kosta en halv njure den dagen det behöver bytas.
Nej, det är svårt. Jättesvårt. Det är betydligt lättare att förklara varför jag INTE vill ha ett batteri fastskruvat för lampor, kablage i ramen etc.

De hade ju iaf kunnat integrera batteriet, fantastiskt ful lösning som känns lite som sista stunden innovation.
 

maRRtin

Aktiv medlem
[Artikel] Cannondale lanserar radar och automatisk belysning kallad "smartsense"
Så är man en snåljåp som köper lågprismodellerna så får man själv gå och köpa ett k-edge fäste för dubbla enheter? När något i systemet går sönder så är man helt knuten till den enda fram och baklampa som Lezyne gjort och Cannondale brandat. Först tänkte jag att det är ju rätt smutt med ett batteri men jag vetetusan. Jag tänker nog ändå att jag inte vill att min framlampa skall dra ur batteriet till baklampan eller cykaldatorn exempelvis.

Jag är kanske en gnällig en men jag tycker inte det känns ens i närheten av genomtänkt, i alla fall inte i "gen 1". Frågan är hur många kunder som vill betala extra för det hela, kontra de som hellre hade velat ha en Synapse utan allt påhäng. Men det har säkert någon på marknadsavdelningen räknat på :) (Cannondale har kanske en motsvarande modell som heter något annat?).
Köper man en variant med vanligt styre så har man förmodligen redan ett fäste till sin cykeldator som passar på det styret. Vill man ha det lite snyggare så kan man köpa ett nytt fäste med dubbla fästen. Kanske är svårare om man har specialstyret?
Framlampa kan du väl köpa vilken lampa du vill som har samma volt-spec på matningen och ersätta den med? För jag antar att logiken och elektroniken till att styra allt sitter i ramen under fästet till batteriet.
Baklampan blir väl lite svårare om man vill ha med radar också.

Alltså jag vet inte, folk hade frågor, jag svarade på frågorna. Jag jobbar inte på Cannondale och är inte heller målgruppen för denna cykel och kommer absolut inte köpa någon.
Men jag tror säkert att det finns en hel del som idag har både lysen och radar på sin cykel som tycker att detta är jättebra, snyggt och smidigt.
 

moros

Aktiv medlem
[Artikel] Cannondale lanserar radar och automatisk belysning kallad "smartsense"
Framlampa kan du väl köpa vilken lampa du vill som har samma volt-spec på matningen och ersätta den med? För jag antar att logiken och elektroniken till att styra allt sitter i ramen under fästet till batteriet.
Tolkar det på artikeln att bara de lamporna passar och att knappar och kontroll sitter på lampan. Sen går det kanske att fulkoppla in något "icke-kompatibelt", vem vet

"As for the lights themselves, they are custom-designed for Cannondale by Lezyne and include the 350-lumen Foresite E350 up front and the 85-lumen Hindsite E85 out back. Note that European bikes will have a different Hindsite E25 StVZO rear light with only 25 lumens to comply with EU regulations. These are the only lights that will be compatible with the SmartSense system.

While riding, you can cycle through light modes with the button on the back of the front light (which also allows you to turn the lights on/off manually, say if you are riding on a bicycle-only path where you might not need lights)"
 

maRRtin

Aktiv medlem
[Artikel] Cannondale lanserar radar och automatisk belysning kallad "smartsense"
Tolkar det på artikeln att bara de lamporna passar och att knappar och kontroll sitter på lampan. Sen går det kanske att fulkoppla in något "icke-kompatibelt", vem vet

"As for the lights themselves, they are custom-designed for Cannondale by Lezyne and include the 350-lumen Foresite E350 up front and the 85-lumen Hindsite E85 out back. Note that European bikes will have a different Hindsite E25 StVZO rear light with only 25 lumens to comply with EU regulations. These are the only lights that will be compatible with the SmartSense system.

While riding, you can cycle through light modes with the button on the back of the front light (which also allows you to turn the lights on/off manually, say if you are riding on a bicycle-only path where you might not need lights)"
Ok! Lika bra att köra på original-lampa då för att vara säker på att det fungerar som det är tänkt.

Det går säkert att fulkoppla andra lampor också, men man missar den smarta automatiken på belysningen och missar helt poängen med hela systemet. Då ska man nog köpa någon annan cykel helt enkelt. Inte direkt så att det saknas alternativ.
Jag tror att detta är ett smart sätt att skilja sig från alla andra "komfort-räser" för långdistans som finns på marknaden och där det enda som skiljer är utseendet på cykeln.

För den som undrar vad lamporna kostar så
The light units will be £69.99 front and £44.99 rear.
 
Senast ändrad:

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
[Artikel] Cannondale lanserar radar och automatisk belysning kallad "smartsense"
Kollade filmen. Den är, imho, inte så snygg med den där långa gaffeln. Ska de trycka in en dämpgaffel senare?
 

Snuten

Aktiv medlem
[Artikel] Cannondale lanserar radar och automatisk belysning kallad "smartsense"
Konstigt egentligen. Det är lag på cykelbelysning när man cyklar i mörker, men det är väl inte lag på att det skall finnas fungerande belysning monterad när cykeln säljs till kund?
 

maRRtin

Aktiv medlem
[Artikel] Cannondale lanserar radar och automatisk belysning kallad "smartsense"
Säljer möjligen Lezyne systemet under eget brand?
Nja, dom har ju sina Smart Connect. Men det kopplar bara ihop fram och bakljus med varandra och en telefon/cykeldator.

Det startar ju inte ljuset automatiskt när du börjar rulla, eller anpassar ljuset efter hur mörkt det är ute, eller anpassar ljuset om det kommer bilar bakom o.s.v.
 

gustavgo

Aktiv medlem
[Artikel] Cannondale lanserar radar och automatisk belysning kallad "smartsense"
Jag gissar att direct sales märken som Canyon tackar Cannondale för sin fina insats att öka deras omsättning.
De kontrar ju ganska bra genom att släppa en uppdaterad modell på Endurace som också klarar 35mm däck. I princip halva priset med likvärdiga komponenter. Då får man inte med lamp/radar systemet visserligen...
 

glitch

Aktiv medlem
[Artikel] Cannondale lanserar radar och automatisk belysning kallad "smartsense"
De kontrar ju ganska bra genom att släppa en uppdaterad modell på Endurace som också klarar 35mm däck. I princip halva priset med likvärdiga komponenter. Då får man inte med lamp/radar systemet visserligen...
Ja jag såg det, lite humor haha.
 

Hcsokim

Aktiv medlem
[Artikel] Cannondale lanserar radar och automatisk belysning kallad "smartsense"
I Tyskland finns det.
i tyskland är det tom lag på att dynamon ska vara kopplad till både fram och bak, och att det ska finnas "parkeringsljus" till bak. I sverige är det nog också någon slags lag, men att många landsvägshojar slipper den iom att det ses som ett träningsredskap (?) juridiskt?
 
Topp