Artikel: Canyon Lux MR 9.0 SL

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum
Jensen skrev:
-------------------------------------------------------
> GöranH skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Rippa skrev: "Dessutom är det fortfarande en
> > fultysk. Vad folk än säger ;)"
> >
> > Det där är en kommentar som man ser från
> olika
> > personer här på forumet så snart Canyon
> > nämns.
> >
> > Jag skulle vilja veta vad det är som gör att
> > Canyons hojar är fultyskar. Vad är det för
> > speciellt som gör deras hojar sämre än andra
> > märken? Är det försäljningssättet som gör
> > dem till fulhojar, och i så fall varför? Jag
> ser
> > aldrig någon säja fulsvensk, om Nishiki.
> Eller
> > Fulamerikan om Scott. Trots att dessa cyklar
> ger
> > klart sämre valuta för pengarna och knappast
> är
> > bättre som produkt sett.
> >
> > Själv får jag känsla av att andra märken
> (och
> > dess förespråkare) känner sig hotade av att
> det
> > tillverkas bra hojar med bra specning som
> säljs
> > mycket billigare än de andra märkena. Man
> > känner sig hotad och försöker därför
> sänka
> > och svärta märket genom låga kommentarer
> utan
> > att dessa påstående specificeras eller
> > klargörs.
>
>
> hehe, du har ju en canyon om ja inte minns fel,
> så du är ju partisk :D snacka om att ta det
> personligt :D
>
> o du måste ju förstå humorn i det. fultysk
> betyder inte att det är en skithoj, vem har sagt
> det. finns många "fultyskar" som är riktigt
> riktigt fina. det handlade väll snarare från
> början om att du fick en hoj av ett lite mindre
> känt märkt, som kunde vara minst lika bra men
> kosta mycket mycket mindre. o det stämde väll
> från början in på canyon, o gör det väll
> fortfarande till viss del. SÅ kända är de ju
> inte ännu.

Är du säker på det? Jag får känslan av att Canyons genomslag i Sverige främst på landsvägscyklar är rätt massivt. Man ser ju Canyons kolfiber-lvg:s överallt numera. Inte konstigt att det besvärar vissa lbs

Graj skrev:
>
> Är du säker på det? Jag får känslan av att
> Canyons genomslag i Sverige främst på
> landsvägscyklar är rätt massivt. Man ser ju
> Canyons kolfiber-lvg:s överallt numera. Inte
> konstigt att det besvärar vissa lbs

jaha, så du menar att om du går ut till gemene man eller in till många cykelhandlare, så kommer fler veta vad en canyon är, än t.ex. trek eller nå annat stort märke :D

ja, canyon växer, men att säga att de är stora i sverige bara för att de är populära på happy, vetefan ja :D

De säljer ju inte cyklar till gemene man, de säljer ju inte standardcyklar. Men nog stöter man på dem utanför happy numera? I kategorin kolfiber lvg:s upplever jag dem som väldigt vanliga. Fast det kan ju skilja sig från plats till plats. Det känns ju i vart fall inte som ett udda märke längre..
De flesta lbs som konkurrerar inom Canyons nisch tror jag känner till Canyon vid det här laget?
Men visst gemene man känner nog inte till Canyon men jag är inte helt övertygad om att han ens känner till Trek... han bryr sig inte så mycket om cykelmärken överhuvud taget tror jag. Förutom vissa av dem verkar tro att kronan säljer kvalitetscyklar då :D

så du menar att det ändå är ett lika känt märke som de stora i svenska cykelkretsar? det är nog ett uttalande som jag inte skulle vilja hålla med om. jag skulle nog snarare säga att det inte är ett LIKA udda märke som det var för några år sen. och jag tror heller inte de flesta lbs som säljer liknande hojar vet vilka de är. visst finns de några som känner till dem, men då beror det ju på att nån kund kommit in med sådan, inte att de hört från cykelfolk om deras hojar. det vill säga, jag skulle sätta en slant på att de flesta som inte haft en kund inne med en canyon, inte vet vilka canyon är. sen finns det säkert undantag från regeln. går du därmot in till en cykelhandlare o frågar om trek, cannondale, merida, specialized, scott osv. så kan jag sätta en slant på att de flesta känner igen mer än ett av ovan nämnda märken.

men det är ju bara en gissning. i mina ögon är canyon fortfarande en "fultysk" om en riktigt fin en. att de bara säljer via postorder gör det ju knappast mindre "fultysk" från mitt sätt att se det.

men folk här verkar ju sätta sån jäkla negativ vikt vid ordet "fultysk", och läser det ordagrant o inte ser humorn med det, den där lilla glimten i ögat.

Har för mig att det fanns inlägg om "Du är inte en riktig cylist föränn... ...du kan minst 25 cykelmärken som allmänheten inte känner till" Ett märke är inte bra för att folk känner till det.

Orbea lyckades vinna OS. Canyon fanns med på banan, tror tillochmed jag såg en vit FAT cykel och nu snackar vi verkligen fultysk. På långlopp både på landsväg och MTB känns det som canyon, radon, cube är bland de vanligare märkena. Slår vad om att min flickvän knappt känner till FAT och Cube trots att det står sådana i lägenheten. Kvalite för henne är Skeppshult, Monark och Kungs.

Lite kommentarer till kommentarerna

> Vägde ni den?

Cykeln vägdes till 9,9 kg på klassiskt cykelviktmätarvis dvs utan pedaler eller flaskställ. Storlek Medium.

Svenska Canyon har två (?) viktuppgifter för Lux MR 9.0 SL, 9,84 kg resp 9,60 kg. Tyska Canyon uppger 9,60 kg.

Vi hade ingen möjlighet att väga ramen separat. Den väger (uppmätt) enligt Bike 1820g i stl M.

> Sedan förstod jag inte sadelkritiken, på en dyr cykel vill man väl ha en bra sadel.

Ja, självklart vill man ha en bra sadel. Men en bra sadel är i mina ögon en sadel som passar min kropp. Det spelar ingen roll hur lätt eller dyr sadeln är om den ger upphov till obehag.

För att en sadel ska passa bra bör sadelns sittbredd motsvara användarens bredd mellan sittbenen. Men nu är det så att sittbredden för olika personer är lika individuell som storleken på fötterna dvs. en del har storlek 36 i skor, andra har 43 och några har 46 etc. Att en enda universell skostorlek ska passa alla dessa fotstorlekar är en orimlighet, utan olika fotstorlekar kräver olika skostorlekar för att trivas.

Likadant är det med sadlar. SLR-sadeln har en viss given storlek (dvs. sittbredd) och kommer därmed bara att passa de personer som motsvarar denna sittbredd. Övriga kommer att få obehag i form av trycksmärtor eller skavsår beroende på om sadeln är för smal eller för bred.

Att sadeln är lätt, dyr och passar ”alla” andra är ingen garanti för att den passar just dig.

> Reducerat "pedalslag" och låg vikt i all ära, men ett länkage som "säckar ihop sig som en fällkniv" utan plattform känns ju lite sådär.

I analogi med tillverkarens intentioner har vi genomgående jämfört Lux med en hardtail. På en hardtail är den bakre ramtriangeln dvs sadelrör, sadelstag och kedjestag fixerade till varandra och kan inte röra sig individuellt. På en cykel med bakdämpning rör sig dessa delar i förhållande till varandra.

Att beskriva denna rörelse som gung tycker vi är en något för allmän beskrivning och säger egentligen ingenting om känslan. För gungar gör det även på sjön eller i lekparken :-)

Den rörelse som sker tycker vi enklast kan liknas med en fällkniv eftersom det sker en vinkelförändring mellan sadelröret och kedjestaget när bakhjulet trycks upp under fjädringsrörelsen. Denna rörelse finns på de flesta fulldämpade cyklar och för den som är van vid detta är det inget märkvärdigt.

Den ”säckiga” känslan kommer av att vi gjorde en direkt A/B-jämförelse mellan Lux och en hardtail. En van FS-cyklist skulle nog öht inte reagera på detta första gången på Lux. Eftersom Lux körs med relativt hård dämpare (10-15% sag) skulle nog reaktionerna istället bli tvärt om och Lux skulle säkert kännas ”för hård”.
ProPedal motverkar dock denna känsla (som vi tycker finns med dämparen i öppet läge) och ger Lux ett hardtail-likt uppträdande.

> "På denna typ av cyklar används vanligtvis inte ryggburna vätskesystem utan vätskan intas via flaskor."
Eh, va? Har det med typen av cykel att göra?

Det var fel av oss att skriva att alla använder flaskor. Självklart finns det personer bland topp 100 som använder Camelbak eller liknande. Förlåt :-)

Vi ville bara uppmärksamma att cykeln endast har ett flaskställ. För det är kanske inte det första man tänker på när man tittar på ny cykel och kanske inte upptäcker förrän man ska ut och cykla och står där med sina två flaskor... Återigen en jämförelse med hardtail där de allra flesta hardtail-ramar har utrymme för två flaskställ.

/Anders

varför väger man utan pedaler, visst personligt val, men vem fan cyklar utan pedaler. det är ju bara ett sätt att få hojen att se lättare ut än vad den är :D

min hoj väger 2,4 kg :D om man tar av allt utom ramen då :D

Jensen: Den säljs utan pedaler... så då vägs den ju utan också sen tillför man vikten för sina egna pedaler och vipps så har man korrekt vikt =)

Crosscar skrev:
> Jensen: Den säljs utan pedaler... så då vägs
> den ju utan också sen tillför man vikten för
> sina egna pedaler och vipps så har man korrekt
> vikt =)

jajo, men borde man inte väga utan sadel då oxå, då det oxå är en del som många byter och som är individuellt va man gillar :D

jag förstår va du menar, men tycker det är en liten klen ursäkt, speciellt när det allt för ofta är så att man skriver det extremt finstilt (om det ens står), att det är utan pedaler :D

Alla förutsätter väll att vikten är utan pedaler? Vilka tillverkare väger på annat sätt? De kan väll inte uppge vikten på något som de inte säljer.
Visst kunde de utesluta sadeln, men det verkar inte vara kutym att göra det tyvärr.

Men att cykeln vägs innehållande de artiklar som sitter påmonterade när den säljs, är väl ändå en rätt vettig hållning.

Här finns förslag om att man ska väga med pedaler fast det inte sitter några på. Samt att man ska låta bli att väga sadel fast den sitter påmonterad.

Om det skulle vägas pedaler fast inga satt påmonterade fick man väl välja någon slags genomsnittspedal. Vilket ändå skulle bli fel eftersom folk väljer olika. En del har toklätta pedaler medan andra har tyngre, och då stämmer ju inte vikten iallafall.

Vanliga vardagscyklar som säljs med pedaler vägs med dessa. Cyklar som säljs utan pedaler vägs utan.

Senast redigerad av en moderator:
ja, men det jag ville ha fram är ju att det allt för ofta inte ens är skrivet att vikten är utan pedaler. visst kan man räkna ut det själv om man ser hela specen, men det kan ju lätt bli fel om man inte har hela specen eller liknande, o att det inte står nå där om att vikten är utan pedaler. är man t.ex. "newbi" så äre ju inte så lätt att veta att det är så t.ex.

GöranH skrev:
> Är man newbie så kanske pedalvikten inte är det
> viktigaste att fundera över när man väljer
> cykel.

nänä, men man borde väll ändå skriva att vikten är vägd utan pedaler, är som att säga at en bil gör 0-100 på 2,5 sek utan att nämna att det är utan massa extravikt i form av säten osv. o med värst motorn :D

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp