Artikel: Canyon Ultimate CF SLX - världsmästarcykeln

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum
GöranH skrev:
-------------------------------------------------------
> Här kommer en bild på mitt pågående SLX-bygge
> som består av:
> Canyon Ultimate CF SLX
> SRAM Red, komplett grupp
> FSA K-force compact styre (215 gram)
> FFWD F2-190 (1035 gram)
> Selle Italia SLR kit carbonio flow (153 gram)
> Veloflex Carbon
> Controltech flaskhållare
> Totalvikt 5,9 kg
>
> Till det kommer även ett par Speedplay Zero
> titan, 164 gram och en Polar CS600.
>

mycket ödmjuk fråga: Har du verkligen kontrollvägt den där hojen själv? eller har du räknat ihop allt och gissat slutvikten?

jag säger inte att 5,9kg är felaktigt, men skulle gärna vilja se det bekräftat

sadel 153g = (mycket)tungt
sram red vevparti = tungt
styre 215g = tungt
sadelstolpen ser tung ut också

hur mycket väger ramen + gaffel?
ibland tror man att hojen är lätt när man räknar ihop allt. men det brukar ofta bli mer i slutändan. som sagt inget illa menat, bara en nyfiken fråga

Tjaba, ja jag har självklart vägt hojen själv, och det i exakt samma skick som framgår av bilden. Med samtliga delar som anges ovan, vägde cykeln in på 5,9 kg. Vad enbart ram och gaffel väger vet jag inte, eftersom jag aldrig vägde dessa för sig. Det som kommer att tillkomma utöver 5,9 kg är pedaler och dator.

Hur ska man veta om vågen väger rätt?

Jag har testat att väga olika saker på min våg och jag tycker jag får en "riktig" vikt. Det innebär att jag stämmer av tillverkarens vikt samt den vikt jag får. Jag väger brev på jobbets våg med +/-1g samt jobbets frankeringsmaskinsvåg.

Nu senast köpte jag tre olika grönsaker och jämförde vikten på kvittot mot viken på min våg. Då visaded en korrekt på 1 av tre samt hade en plusvikt på 2g samt 4g.

I stort sett alla gånger har min våg hemma visat "korrekt". Några gånger visar den - 1g. Jag väger alltid grejerna tre gånger och skriver ner den tyngsta viken av dessa tre.

Slutsatsen är att min våg verkar visa + 1-5g. Det innebär att denna plusvikt kan bli runt 50 - 100g i slutändan på en hel cykel som motsvarar färgen på Canyon CF SLX.

Kan man kalibrera vågen på fler sätt?

Spelar det någon roll om cykeln väger 5.9kg eller 6.0kg? Förutom att man inte får visa upp den i vissa trådar på happy!

GöranH, tackar för svaret! det är en grym hoj!

johanA nej det spelar ingen roll om hojen väger 5.9kg eller 6.0kg... eller 7kg

ang vågar och felkalibrering har jag ingen aning, jag gissar att min egen claes ohlson våg visar relativt mycket i överkant...

Om cykeln väger 5.9, 6.0 eller 7.0 spelar egentligen ingen roll. Men om man Verkligen försöker att skapa något under 6kg kan det vara bra att veta att man använder sig av rätt grejer och att vikten under 6kg verkligen är under 6kg och inte 6.1kg.

Lite kul är det faktist att ha ägt en cykel under 6kg någon gång i livet. Sedan om man visar upp den här eller pratar om den på fikat är upp till var och en.

Jag har också gjort så att jag jämfört med sådant som blivit vägt i affären, allt från nåt hekto upp till ca 5 kg, min våg visar konsekvent några få gram för mycket.

Bang skrev:
>
> Lite kul är det faktist att ha ägt en cykel
> under 6kg någon gång i livet. Sedan om man visar
> upp den här eller pratar om den på fikat är upp
> till var och en.

Det är inte ens nödvändigt att visa upp den, det kan räcka med den personliga tillfredsställelsen också.

Det är den som är viktigast! Din personliga tillfredsställelsen alltså.

Även om ingen annan vet att den ligger under 6kg så Vet du det :)

Vad är egentligen grejjen med att ha öppet (fullt blås, vatten rakt ner i ramen) ner i gaffeln så där som ritchey styrstammen har. Verkar dumt, tycker jag...

Vad spelar det i så fall för roll om den väger över 6 kilo om du tror att den väger mindre.
Så länge du inte köper en ny våg är du ju lyckligt ovetande :)

Bang skrev:
> Finns det ingen dränering då?

Måste hem och prova... Det borde ju inte rinna ner i ramen, utan ner i gaffelröret. Själva gaffeln ser ut at vara tät i klyckan (ovanför hjulet liksom) så då borde det ju rinna ner i gaffelbenen. Eller så fyller det på tills gaffeln är full! Kanske har något med att det behövs mer tyngd i fronten vid blött underlag, för komfortens skull ... :-)

Appel skrev:
> Vad är egentligen grejjen med att ha öppet
> (fullt blås, vatten rakt ner i ramen) ner i
> gaffeln så där som ritchey styrstammen har.
> Verkar dumt, tycker jag...

Det är styrlagret från Acros som har en väldigt speciell variant av täcklock, styrstammen ser ju ut som vanligt. Styrlagret är lite speciellt o fungerare inte alls som andra, men man borde kunna ha ett vanligt täcklock istället för ett "ihåligt", även med acros lagret. Jag har också funderat på var vattnet tar vägen...Anledningen till det där konstiga rörformade täcklocket tror jag är viktbesparing.

edit. Menar inte att man kan sätta dit ett vanligt täcklock vilket som helst, menar att acros borde kunna använda sig av ett vanligt täcklock i sin konstruktion..

Senast redigerad av en moderator:
Graj skrev:
> Vad spelar det i så fall för roll om den väger
> över 6 kilo om du tror att den väger mindre.
> Så länge du inte köper en ny våg är du ju
> lyckligt ovetande :)

Bra sagt. Min fulkines har jag fått för mig väger ca 5.5kg (plus/minus några kg) och det känns faktiskt riktigt bra att veta att jag byggde en 5.5kg's hoj för 11 000:-
:o)

Johan A skrev:
>
> Bra sagt. Min fulkines har jag fått för mig
> väger ca 5.5kg (plus/minus några kg) och det
> känns faktiskt riktigt bra att veta att jag
> byggde en 5.5kg's hoj för 11 000:-
> :o)

Du glömde länken till byggprojektet! ;-)

Alla mina cyklar tillsammans väger 2 kg. Jag köpte min våg på biltema och den är kalibrerad av Bosse bildoktorn.

För mig är det ett solklart fall av puckad design.

Visst, man sparar 10gram men får ett styrlager som inte är alls är kul att justera.
Att det sedan är 1 1/4" gör inte saken bättre. Men nu har jag köpte en gammal hederlig
expander från Canyon som passar bakåtsträvande människor. I den bästa av världar finns
det dessutom en 1 1/4" 17-graders Ritchey styrsstam att köpa av Canyon efter årsskiftet.

/N

Bilagor

• PICT7097.jpg
    PICT7097.jpg
    24.4 KB · Besök: 31
AJ är som skrivit artikel jobbar ju för Canyon och han kan väl bara be grabbarna speeda upp tempot för sina svenska kunder.

Bang skrev:
> Om cykeln väger 5.9, 6.0 eller 7.0 spelar
> egentligen ingen roll. Men om man Verkligen
> försöker att skapa något under 6kg kan det vara
> bra att veta att man använder sig av rätt grejer
> och att vikten under 6kg verkligen är under 6kg
> och inte 6.1kg.
>
> Lite kul är det faktist att ha ägt en cykel
> under 6kg någon gång i livet. Sedan om man visar
> upp den här eller pratar om den på fikat är upp
> till var och en.

Lägre än 6,8kg känns fullkomligt onödigt för min del, jag ser däremot fram mot att snitta 400w i 30 minuter med en vikt under 72 kg... faktum är att det nästan är gratis att uppnå :-) T

Det är komponent tillverkarna som Sram, shimano och Campagnolo mfl. som gör jobbet - det är ingen som helst skillnad på racerramar i verkligheten olika styva mm. men visst det finns inget skit direkt. Så därför undrar varför man vill ha bla. det fulaste och gråaste som finns. Ni som har Canyon cyklar var är ni ute på vägarna nånstans ???? Eller bara står cykeln i ett hörn när ni vet att ni har köpt det bästa efter speccen. En Canyon får ingens hjärta att banka bara prylidioten med 100.000 kronors kameran.

Jag tror Canyons satsning på exklusiva ramar och att synas med sponsring osv kommer att leda till att märket om några år inte alls känns så torftigt som en del tycker att det gör nu. Första generationens Ultimate CF SLX kommer att vara samlarobjekt och man kommer att få betala mer för exemplar som har ".com"-loggan i original.

varför envisas folk me att ange cykelns vikt utan pedaler. vikten ska vara i cykelbart skick :D det är i alla fall min åsikt :D

precis :D har väll hört en del ursäkter som "pedaler väljer folk ändå vad de vill ha" osv. men så äre ju me alla andra delar me :D

Barnis skrev:
> AJ är som skrivit artikel jobbar ju för Canyon
> och han kan väl bara be grabbarna speeda upp
> tempot för sina svenska kunder.

+1

NiclasY: har liksom du valt det lägre, traditionella styrlagret. En stor nackdel med orginalet är att det bygger 25 mm ovanför styrhuvet. Vad jag förstod av Stefan på Canyon kommer 2010 modellerna levereras med det lägre styrlagret.

Valt och valt;-) min 2009 kom med den höga koniska ringen.
Antingen byter man ut den övre ringen på min bild ovan mot en som är lite
lägre (16mm istf 25mm), eller så tar man bort den helt och använder en
traditionell expander, vilker jag har gjort. Lagret bygger då bara 4-5mm.

Vet inte vilken av ändringarna ovan som är införda till 2010.

Barnis skrev:
> AJ är som skrivit artikel jobbar ju för Canyon
> och han kan väl bara be grabbarna speeda upp
> tempot för sina svenska kunder.

Oj, här kommer det påhopp :-)

Men som Tobbe skriver ovan så jobbar jag inte för Canyon. Ingen av oss på happy-redaktionen som skriver artiklar och reportage jobbar inom cykelbranshen över huvud taget.

Det är rätt trist med den typen av attityd, att opåkallat misstänkliggöra artikelförfattarna för att man inte kan tro att testet stämmer. För det kan väl ändå inte var korrekt att en fintysk hoj får så bra recensioner?... Om det däremot hade varit en Scott, Specialized, Cerveló eller något annat "fint" märke som fått samma recension så hade resultaten eller artikeln inte mött samma misstro.

GöranH skrev:
> Här kommer en bild på mitt pågående SLX-bygge
> som består av:
> Canyon Ultimate CF SLX
> SRAM Red, komplett grupp
> FSA K-force compact styre (215 gram)
> FFWD F2-190 (1035 gram)
> Selle Italia SLR kit carbonio flow (153 gram)
> Veloflex Carbon
> Controltech flaskhållare
> Totalvikt 5,9 kg
>
> Till det kommer även ett par Speedplay Zero
> titan, 164 gram och en Polar CS600.
>

Vad är det för färg på ramen? Är det kolfiberfinnish eller svart?

GöranH skrev:
> Det är rätt trist med den typen av attityd, att
> opåkallat misstänkliggöra artikelförfattarna
> för att man inte kan tro att testet stämmer.
> För det kan väl ändå inte var korrekt att en
> fintysk hoj får så bra recensioner?... Om det
> däremot hade varit en Scott, Specialized,
> Cerveló eller något annat "fint" märke som
> fått samma recension så hade resultaten eller
> artikeln inte mött samma misstro.

artikeln var mycket bra och säkerligen ärlig, men du kan ju inte bli SÅ förvånad att frågan kommer upp, med tanke på att 9 av 10 testar av cyklar som görs på happy är canyon hojar.

vill bara poängtera att jag inte lägger nån vikt i det och personligen uppskattar jag era tester o artiklar AJ, fortsätt så. ville bara poängtera att frågeställningen inte är så konstig näre gäller frågan om man jobbar för canyon.

Jensen skrev:
> artikeln var mycket bra och säkerligen ärlig,
> men du kan ju inte bli SÅ förvånad att frågan
> kommer upp, med tanke på att 9 av 10 testar av
> cyklar som görs på happy är canyon hojar.

Jo men det är ju om Canyoncyklar man vill läsa om. :)

Annars kan jag tänka mig att det mest har med tillgång att göra?

TobiasC skrev:
> Jensen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > artikeln var mycket bra och säkerligen ärlig,
> > men du kan ju inte bli SÅ förvånad att
> frågan
> > kommer upp, med tanke på att 9 av 10 testar av
> > cyklar som görs på happy är canyon hojar.
>
> Jo men det är ju om Canyoncyklar man vill läsa
> om. :)

jo, men en hel del vill säkert läsa om annat med. :D

>
> Annars kan jag tänka mig att det mest har med
> tillgång att göra?

skulle nog gissa att det snarare är där skon klämmer :D o då ser man ju hellre massa tester av canyon än inget alls :D

ville som sagt bara poängtera att det inte är konstigt om objektiviteten ifrågasätts när alla artiklar handlar om ett märke. sen om det ligger nått i det, det är en helt annan femma

Bang skrev:
> Någon som vet vikten på Ritchey VCSL
> sadelstolpen som ingår samt styrstammen i 110mm?

Blytungt, du skulle ha en lätt Controltechstolpe och stam i stället :-) T

Lite av objektiviteten med artikeln försvann när testarna bär kläder från Canyon. Det är bara en känsla jag fått, och är övertygad om att jag inte är ensam gällande just detta.

Precis som Jensen (m.fl.) tycker jag om testerna och tycker de är utförliga och sakliga. Jag lär mig ständigt nya saker tack vare dem och ser fram emot att läsa fler i framtiden.

Går i tankarna att så till på en fintysk. Tyvärr blir det rätt dyrt om man både ska ha SLX-ramen och campagrupp. Alternativet är då deras Ultimate CF 9.0 med den något tyngre ramen, vet någon om det skiljer mycket mer än vikt mellan de två ramarna, tex styvhet, komfort, känsla etc?

Att Canyon synts i många artiklar i år är till stor del en fråga om tillgång på testobjekt. När vi ville titta närmare på Hammerschmidt fanns det få kompletta HS-cyklar att tillgå just då. Men vi gjorde avvägningen att själva Hammerschmidt var viktigare än vilken cykel den satt monterad på. I materialjämförelsen mellan aluminium och kolfiber var det likadant. Att få tillgång till två cyklar i olika material fast med liknande dimensioner och geometri är inte det enklaste.

Genom att vi fick mycket tid på cyklarna genom testerna tyckte vi att det kändes lite bortkastat att inte delge även de övriga intryck som vi samlade på oss. Därför blev det en genomgång av hela cyklarna och de ingående komponenterna i testerna. I båda fallen hade det kunnat vara precis vilka märken som helst i grunden om tillgången hade funnits. Vi håller som bäst på att planera nästa års tester och vi tar gärna mot information från leverantörer på vilka objekt de kan ställa till förfogande.

Sedan att det har testas enstaka Canyon är en produkt av forumet. I våra produkttester försöker vi spegla det som diskuteras på forumet. Det diskuteras förvisso i stort sett alla förekommande märken men Canyon utmärker sig genom att vara ett märke som har så tydliga läger för eller mot. Det är antingen älska eller hata och ibland kan tonen mellan dessa två sidor vara ganska hård. Detta gör att även vår nyfikenhet kring märket ökar och att vi genom test vill försöka ta reda på vad det eventuellt kan bero på.

Valet av kläder gjordes för att ge bilderna en mer "professionell touch" samt för att muntra upp dem lite. För helsvarta byxor i kombination med den svarta happy-tröjan (vilka som nu röstade på att den skulle vara svart :-) ) gav ett ganska dystert intryck. Vi beklagar ifall det misstolkats och givit felaktiga signaler.

Sam>> Det är väl rätt vanligt att den som testar cykeln bär kläder av samma märke. Det är säkert ett krav från olika cykelmärken för att överhuvudtaget få testa grejerna.

Tillbaka
Topp