Artikel: Citypolisens cykelinsats

http://www.ntf.se/konsument/fraga4408.asp?katid=36
"Gå mot röd gubbe

Fråga:
Får jag gå mot röd gubbe om det inte finns någon trafik på vägen vid övergångsstället?Om jag inte får det, hur mycket blir i så fall bötesbeloppet?

Svar:
Det är förbjudet att gå mot rött ljus i gångsignal. Om man befinner sig på körbanan eller cykelbanan, då signalen slår om till rött, skall man fortsätta till andra sidan. Finns refug eller liknande anordning ska man stanna där tills signalen åter visar grönt ljus.

I Riksåklagarens bestämmelser om ordningsbot för vissa trafikbrott är numera ordningsboten borttagen. I sammanhanget kan annan lagstiftning tillämpas, vilket innebär att man kan dömas till penningböter enligt ansvarsbestämmelserna i trafikförordningen."

dtb skrev:
-------------------------------------------------------
> det jag ville visa med detta är att "smarta"
> eller nogrant övervägda föreseelser på två
> hjul inte borde bestraffas i samma utsträckning
> som riktigt tokiga föreseelser.

Det blir något för lagstiftarna att bita i, vad är en "smart" eller dum företelse i trafiken.
Men det kan du kanske hjälpa dem med?

ah. eller så blir det som med den mesta lagtillämpningen att ett praxis uppstår som utgår från tidigare domar. där kanske man gör skillnad mellan att glida förbi ett rött stoppljus mitt i natten och en ren vansinnesfärd rätt ut i en trafikerad korsning. vad jag menar återigen är att det vore vansinne att ge ut böteslappar enbart för princip skull. och som du säger, det är troligtvis sådana begrepp som de just kommer att få bita i ifall vissa oklara föreseelser skall gå till tings. eller hur har du uppfattat rättsapparaten, Vic?

Det ser nästan ut som om de intervjuar en maffiainfiltratör. Att de inte förvrängde rösten också när de ändå var i farten. Snyggt att det står "polisens spaningsbilder" i hörnet. Skönt att proportionalitetsprincipen används när polisen prioriterar insatser.

JLarsson skrev:
> Om jag med bil kör mot rött, ut i en tom
> korsning - beter jag mig illa åt då?
> Isf, vad är skillnaden?

Jag säger inte att det är bra att cykla mot rött, men jag anser att det är mindre risk att cykla mot rött ut i en tom korsning än att vänta på grönt och riskera bli omkörd av bilar som skall svänga höger. Hela insatsen motiveras av polisen med att man vill minska antalet skadade cyklister. Det tror jag man misslyckas med (om man inte lyckas skrämma folk till att ta bilen istället villsäga) eftersom man inriktar sig mot "brott" som inte innebär särskilt många olyckor. Få olyckor trots många cyklister = låg risk.

Jag blev också konfunderad när jag såg bilen som blockerade cykelbanan - det framgick inte om polisen bötfällde den. Har ibland drömt om att göra ett monsterhopp upp på taket av sådana bilar och lägga en snygg bakhjulssladd på huven innan jag hoppar ner på marken. Som sagt - man kan ju fantisera i alla fall ....

När kommer första getawayfilmen på cykel?, ett team på 2st skulle nog vara idealiskt, nr1
försöker få snuthäng, när det väl inträffar lägger sig nr2 bakom och filmar jakten tills cykelpolisen ger upp. nr1 kan ha en kamera riktat bakåt medans nr2 har en kamera riktad framåt, lämplitgtvis monterat på hjälmen?

Senast redigerad av en moderator:
Det hela hänger väl ändå på hur rutinerad man är som cyklist. Dom som cyklar "värst", mot enkelriktat, mot rött, kör vänstertrafik, på gångbana etc är troligen buden. Men hur ofta är ett bud inblandad i eller orsak till en trafikolycka? Den andra ytterligheten är mobilpratande cykelkorgarna eller alvedoncyklisterna med hjälmen hängande på styret. Om nu ett bud anser att det är säkrare att korsa en gata mot rött, ja då har han/hon troligen rätt. Ska han bötfällas då? .Om tanten i exempel 2 vinglar ut i gatan för väninnan ringer och därmed orsakar masskrock, TROTS att det var grönt, ska hon slippa bötfällas då?

Jag skickar en spottloska på bilar som står i cykelbanan. sitter det nån i kan jag dra med handen över rutorna också.

Läste fö att det är 1500 i böter för att köra om före ett övergångställe. Jävligt absurt eftersom man inte direkt utsätter någon fotgängare för större fara.

Jag kan garantera att hälften av de som har bilen placerad i de sk cykelkörbanorna inte är ens medvetna om det. Spottloskor o andra trix är ju ett strålande sätt att uppmärksamma dom på det!! Det är ändå för mkt tolerans i trafiken. Hårt mot hårt bara, ty när fantomen talar tystnar djungeln.

Arne W skrev:

> Läste fö att det är 1500 i böter för att
> köra om före ett övergångställe. Jävligt
> absurt eftersom man inte direkt utsätter någon
> fotgängare för större fara.

Men hur menar du nu? Du får nog ta och förklara det en gång till.

dtb skrev:
> ...bla bla...
> det är böter på att gå mot röd gubbe.
> ...bla bla...

Det finns inte några som helst böter för att gå mot röd gubbe. Ordningsbotskatalogen är ingenting jag kan på mina fem men det enda brottet som jag kan tänka mig är Vårdslöshet i trafik...och det är knappast obot.

grymt!

ianthewelshman skrev:

> Jag är operasångare och bruka skrämma skitet ur
> finlandsbåtturisterna på londonviadukten. När
> jag skrika så hörs det......

Arne W skrev:
> köra om före ett övergångställe. Jävligt absurt eftersom man inte ´
> direkt utsätter någon fotgängare för större fara.

Det är ju skitfarligt. Alltså är det bevisat att det här med att bryta mot trafikregler inte är något för vem som helst.

Markus F skrev:
> Arne W skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Läste fö att det är 1500 i böter för att
> > köra om före ett övergångställe. Jävligt
> > absurt eftersom man inte direkt utsätter
> någon
> > fotgängare för större fara.
>
> Men hur menar du nu? Du får nog ta och förklara
> det en gång till.

Om du cyklar i makligt tempo och närmar dig ett övergångsställe och jag kör i normalt transporttempo och hinner ifatt dig 2m innan övergångstället (som ingen ska gå över, det ser jag tydligt, ty några bilar finns inte i närheten) och sen passerar dig innan övergångstället gör jag mig tydligen skyldig till ett brott lika allvarligt som att köra mott rött.

Tydligt nog?

Suck vem har inte stött på honom, han har issues så mycket kan jag säga

-Dig vill jag prata med! finns bara en sån....

osse65 skrev:
> Råkade ut för en av dessa cykelpoliser i
> Götborg i mitten av december. Var på vägt till
> jobbet vid 8-tiden och framförde min cykel på en
> väl upplyst gata i skymningsljus. Hade vid
> tillfället på mig både gul reflexväst och
> reflexband på bägge benen. Framlampan låg i
> jackfickan och baklyktan var inte påslagen. Vid
> Ullevi blev jag stoppad av en polisman som pekade
> med hela handen och sa, mycket myndig, att "Dig
> vill jag prata med. Och du vet varför!".
> Jag svarade att det hade jag ingen aning. "-Du har
> inget ljus vare sig fram eller bak på cykeln. Det
> blir 1000 kronor i böter", fortsatte den
> uniformerade cykelberidne polisen, och så var
> diskussionen igång.
> Jag hävdade bestämt att i det befintliga ljuset,
> iklädd reflexväst och reflexband så var
> belysning överflödig......en kvart senare
> lämnade jag platsen efter att ha legitimerat mig
> och vägrat skriva under bötesboten. När jag var
> precis på väg så upplyste polisen mig att nu
> skulle jag leda cykeln då den saknade lyse.
> "-Det blir inget med det", svarade jag och fiskade
> fram lampan. "-Nu tänder jag lyset och cyklar
> till jobbet".
> "-Skriver du på om jag sänker beloppet till
> 500:-?"
> "-Vi ses i rätten!"

Sånt e bara skit och dessutom olagligt. Gissar att du inte har bil själv? Körkort?

Låt inte detta bli en bilar mot cyklister tråd

Arne W skrev:
> Jag skickar en spottloska på bilar som står i
> cykelbanan. sitter det nån i kan jag dra med
> handen över rutorna också.
>
> Läste fö att det är 1500 i böter för att
> köra om före ett övergångställe. Jävligt
> absurt eftersom man inte direkt utsätter någon
> fotgängare för större fara.

bigmollo skrev:
> Jag tycker att alla brott som begås av cyklister
> ska vara fria från straff. Den här tråden är
> faktiskt jättedum.

Håller med helt. Jag vill absolut ha ha möjlighet att t ex skjuta någon när jag cyklar och då slippa straff.Det är väl helt naturligt när jag har gjort ett så smart val som att bli cyklist, och därmed står över resten av mänskligheten. Den som inte cyklar är ju idiot och bör förgöras...

:D

Jag har i allra högsta grad körkort. Nån bil har jag inte pga min ekonomiska situation. Men detta handlar om cyklar, inte bilar.

Jag ser det som att jag spottar på asfalten som borde finnas där, men som blockeras av en bil. Hade jag själv haft bil och parkerat den i cykelbanan hade jag till fullo accepterat att folk utsätter min bil för liknande tilltyg, men någon sådan situation har jag aldrig hamnat i, eftersom jag aldrig ställer bilen i cykelbanorna heller.

För att göra lika grova antaganden tillbaka antar jag att du är en sådan som trivs med att parkera din bil hej vilt hur som helst. Kanske att du brukar gå i cykelbanorna och bli arg på folk som kör förbi i hög fart också. (Det är ju inte heller tillåtet)

Oscar skrev:
> Sånt e bara skit och dessutom olagligt. Gissar
> att du inte har bil själv? Körkort?

du skämtar va?

Arne W skrev:

> Jag ser det som att jag spottar på asfalten som
> borde finnas där, men som blockeras av en bil.
> Hade jag själv haft bil och parkerat den i
> cykelbanan hade jag till fullo accepterat att folk
> utsätter min bil för liknande tilltyg, men
> någon sådan situation har jag aldrig hamnat i,
> eftersom jag aldrig ställer bilen i cykelbanorna
> heller.

Bigmollo: Om bilen sabbas av en spottloska är den nog tämligen trafikfarlig och då var det nog lika bra att den togs ur bruk.

Superapan: En gnutta. Men tex situationen jag hamnade i för en dag eller två sedan pga en dubbelparkerare - tvingades att antingen stanna och vänta tills hela kolonnen med bilar hade passerat eller tränga mig ut mitt bland förbirusande bilar och bussar som fick lov att köra extremt nära den felparkerade bilen pga refuger och annat jox. Valde det senare och gav en fin markering på förarrutan.

Jag tycker det är lite för mycket testosteron i den här diskussionen. Som cyklist bryter jag regelbundet mot trafikregler men försöker hålla en låg profil. Till exempel "tvingas" jag cykla på trottoaren varje morgon när jag passerar en bro eftersom jag inte vill lägga mig i en hårt trafikerad ytterfil tillsammans med en massa bilar. Anledningen är i första hand att jag skjutsar dottern till dagis på morgonen innan jag fortsätter till arbetet och det känns säkrare med fotgängare än bilar. Sjävklart är jag medveten om att vi egentligen borde cykla mitt ute bland bilarna men det känns helt klart olämpligt.

Poängen är att om man som cyklist bryter mot trafikregler skall man inte vara alltför aggressiv mot andra - självklart finns det vissa undantag men det är minst sagt "grinigt" inne i city. Tycker själv inte om att köra bil i centrala Stockholm p g a alla sura cyklister - föredrar att cykla.

Arne W skrev:
> Bigmollo: Om bilen sabbas av en spottloska är den
> nog tämligen trafikfarlig och då var det nog
> lika bra att den togs ur bruk.

Är det ok för en bilist att spotta på en cyklist bara för att denne gör ett fel i trafiken? Är det ok att spotta på en tant för att hon går över gatan utan att se sig för? Är det ok att spotta på ett barn för att han/hon cyklar på trottoaren? Är det ok att spotta på en hund för att den kissar på gräsmattan? Är det ok att spotta på gubben som tränger sig före i busskön? Är det ok att spotta på kassörskan som tar fel betalt på Ica? Är det ok att spotta på sin fru för att hon inte har lagat god mat? Är det ok att spotta på grannen för att han parkerar sin bil på gatan? Är det ok att spotta på busschauffören för att han/hon inte kom i tid?
/J

bigmollo skrev:

Är det ok att spotta på....

Jo, ibland är det nästan tvunget att spotta på den först.... ;-)

Att dra i väg en loska i stridens hetta är mer försåerligt än att ha loskning på bilar på agendan varje gång man ger sig ut i trafiken. Vare sig man är Hemliga Arne eller Arne Weise.

bigmollo skrev:
> Är det ok
> att spotta på sin fru för att hon inte har lagat
> god mat?
> /J

ja!!! Nån jädra måtta får det väl va ändå!!!!!

Måste f.ö. erkänna att jag blev otroligt muntorr efter att ha läst den här tråden!
Ett något dyrare men lite fräschare alternativ är ju då att köpa konstgjord saliv på sprayflaska på apoteket och spraya på folk med i stället. Fråga tanten i kassan!

staine. skrev:
> köpa konstgjord saliv

1290_Medical_Glidslem_s.jpg

finns på närmsta apotek...

Senast redigerad av en moderator:
Det är skillnad på att spotta på människor och på föremål. Särskilt föremål byggda för att tåla fukt. Man ska väl inte ha det för vana, men en loska på riktigt illa placerade bilar är knappast något att bli upprörd över. Är det loskan eller bilen som utsätter folk för risker?

Alla felhandlingar som drabbar mig är ett jävla oskick att poisen inte gör nått åt. Men värst av allt är att de, poisen, inte fattar att jag är messias och redan dött för att ge alla syndernas förlåtelse, och därför får göra som jag vill.

Rekot.af.Tnalk skrev:
> Alla felhandlingar som drabbar mig är ett jävla
> oskick att poisen inte gör nått åt. Men värst
> av allt är att de, poisen, inte fattar att jag
> är messias och redan dött för att ge alla
> syndernas förlåtelse, och därför får göra
> som jag vill.

Klart att man gör som man vill, men det förutsätter att man känner alla poliser. Det gör jag nästan här och därför kan jag t ex fara förbi polisstaionen 45 knyck och med i det närmaste motorsågsvarv på ful-Ciao:en när Hasse Polis står och hänger på polisbilen utanför. En tjej som såg det där vek sig av skratt när jag hälsade på honom och Hasse morsade lika glatt tillbaka utan att bry sig om framfarten :D

Fast du är ju en laglydig medborgare Rekot. Du går väl inte ens mot röd gubbe ;)

du har rätt. nu tänker jag som du.

Arne W skrev:
> Det är skillnad på att spotta på människor och
> på föremål. Särskilt föremål byggda för att
> tåla fukt. Man ska väl inte ha det för vana,
> men en loska på riktigt illa placerade bilar är
> knappast något att bli upprörd över. Är det
> loskan eller bilen som utsätter folk för risker?

Jag mötte just fyra cyklande poliser på väg av från västerbron. De såg ut att ha det trevligt i kvällssolen... när de cyklade mot enkelriktat.

erik h skrev:
> Jag mötte just fyra cyklande poliser på väg av
> från västerbron. De såg ut att ha det trevligt
> i kvällssolen... när de cyklade mot enkelriktat.

Dom får köra mot enkelriktat om dom anser det lämpligt ;)

Calle F skrev:
> erik h skrev:
> -----
> > Jag mötte just fyra cyklande poliser på väg
> av
> > från västerbron. De såg ut att ha det
> trevligt
> > i kvällssolen... när de cyklade mot
> enkelriktat.
>
> Dom får köra mot enkelriktat om dom anser det
> lämpligt ;)

Måste de inte ha blåljuset som sitter på hjälmen påslaget då?

bruse skrev:
> Måste de inte ha blåljuset som sitter på
> hjälmen påslaget då?

Bara om dom anser det nödvändigt ;)

Fan, man skulle bli polis. Mycket kul undantag att utnyttja. När en kompis behövde flytta en (kul) bil utan bes/skatt/förs några mil så löstes det genom att en bekant polispatrull beslagtog bilen och transporterade den (ytterst fort) till destinationen :)

Min erfarenhet av cykelpoliser är att tar man bara fram valpögonen och blir lite våt i ögonvrån och säger "men oj, det visste jag inte!" när de rutit och pekat med hela handen för att man cyklat på framhjulet inne på DUKA så slipper man både det ena och det andra.

Bilister i all ära, men de har INGET på fotgängare som parkerar sig på cykelbanor, i alla fall inte i Göteborg (när jag bodde där). Har krockat ett par tre gånger med fotister som betett sig som yra höns när man kommit susande. Detta trots att jag haft inte en utan två ringklockor OCH en tuta och febrilt använt dem i GOD tid. Nåväl. (inte ofta sugen på att sakta ner varje gång jag mötte en fotist när jag hade 8km genom centrala gröten till jobbet enkel väg)

Dock är det inte många bilister som uppmärksammat sig själva på regelverket på sidan 15 i den här:
http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1604/88513_overgangsstallen_och_cykeloverfarter_utg_4.pdf (vet inte om det är någon särskilt kommando för att länka, men det är iallafall en publikation från Vägverket.) Regeln är: störst går först, och det har jag blivit varse ungefär varenda gång situationen uppstått.

Hej jag tänkte bara på en sak tänk fall man bara har cykeln att ta sej fram på och inte förstår trafikregler för det kan väll inte alla eller eller har jag fel med det? ska dom inte ta klivet och säga åt alla som cyklar att man måste ha körkort då? tycker det e lite larvigt själv jag cyklar dagligen jag cyklar på en mtb jag stegrar och sådant för jag tycker det e kul skall man få böter för sånt också? isåfall får dom nog ta å bygga någon cykelhall men det är ändo roligare att på nya ställen utmana sig själv litegranna, jag är 17 år å hoppar över parkbänkar och sådant för att tänja på gränserna har alltid tyckt det har vart kul å presse sej lite mera än vad man tror man kan så sluta larva nu såg i tidningen här om dagen om att en gubbe hade fått böter för att cyklat up över en trotoar kant kan det bli mycket larvigare ? skrattretande så det bara skriker om det. tack för mej robin

Hur kan det vara olagligt att loska på en bil? Äckligt och onödigt kanske men olagligt? Måste vara svårt att bevisa uppsåt om man gör det ifarten...

Om bilen stänker ned cyklister/fotgängare då? Händer ju titt som tätt när det regnar...

Oscar skrev:
> Sånt e bara skit och dessutom olagligt. Gissar
> att du inte har bil själv? Körkort?
>
> Låt inte detta bli en bilar mot cyklister tråd
>
> Arne W skrev:
> -----
> > Jag skickar en spottloska på bilar som står i
> > cykelbanan. sitter det nån i kan jag dra med
> > handen över rutorna också.
> >
> > Läste fö att det är 1500 i böter för att
> > köra om före ett övergångställe. Jävligt
> > absurt eftersom man inte direkt utsätter
> någon
> > fotgängare för större fara.

Najjt skrev:
> Om bilen stänker ned cyklister/fotgängare då?
> Händer ju titt som tätt när det regnar...

Om en bilist stänker ner en cyklist/fotgängare så är han faktiskt ersättningsskyldig för eventuella kostnader för tvätt och dylikt.

JT skrev:
> Najjt skrev:
> -----
> > Om bilen stänker ned cyklister/fotgängare
> då?
> > Händer ju titt som tätt när det regnar...
>
> Om en bilist stänker ner en cyklist/fotgängare
> så är han faktiskt ersättningsskyldig för
> eventuella kostnader för tvätt och dylikt.

Jo, men nu tänkte jag på själva olagligheten i att stänka ned någon/något med saliv eller regnvatten.

Tillbaka
Topp