Artikel: Citypolisens cykelinsats

Mike the bike skrev:
-------------------------------------------------------
> stef skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Uppkom inte hela de här cykelpolis i Stockholm
> > med att en bankrånare fastnade i trafiken och
> > blev ikappkörd av en polis på lånad cykel?
> > Eller var de en skröna jag läste?
> >
> > Mans kanske ska prova rösten om nån kör
> ifrån
> > en på väg till jobbet.. skrika halt stopp
> polis
> > och se vad som händer, sen när de stannar så
> > rycker man :-)
> > När detta spridits så kommer ingen stannna om
> > cykelpolisen ropar halt utan tro att de är
> nån
> > som skojar = smitit utan uppsåt = ingen
> > tingsrätt :-D
> >
> > Och politruckerna får dra på uniformen igen,
> > civil olydnad på bästa sätt...
> >
> > Att köra från polisen är farligt,
> dumdristigt,
> > oansvarigt, möjligen dyrt och vansinnigt
> kul...
> > har jag hört nån gång :)
> >
> >
> > Men vad vet väl jag som laglydig medel
> svensson,
> > jag skulle aldrig köra fortare än man kan..
> jag
> > menar får.
>
>
> Det är förbjudet att utge sig för att vara
> polis. Tror man kan åka dit ordentligt för det
> faktiskt.

Nu missade du poängen, jag sa inte att du ska utge dig för att vara polis, bara ropa detta, du kan t.o.m peka på en polisbil/hus de håll en station ligger eller dylikt, sen när du åker förbi så säger du bara "jag såg fel" :)

Kom igen och se möjligheterna istället för problemen :)

ja ropar man "POLIS, STANNA!" så kan man ju faktiskt mena att man tror att cyklisten framför är polis och man kanske vill fråga denne om vägen eller liknande. hur ska man annars få polisens uppmärksamhet än att ropa polis? :)

fast problemet känns rätt avlägset. polisen här uppe är härligt lat

Senast redigerad av en moderator:
rikard skrev:
> Fakta är information som anses vara sann. Ganska
> mycket som tidigare bara kunnat klassas som
> spekulationer är att betrakta som bekräftat. Jag
> har inte räknat antalet påståenden men det är
> fler än noll. Att du och fjärdebrunn inte gillar
> polisens arbetsmetoder eller prioriteringar må va
> hänt, men det har inget med artikeln att göra.

Det jag kommenterade var artikeln, inte polisens arbetssätt. Det har jag redan skrivit om vad jag tycker i en annan tråd. Den tämligen akademiska syn på definition av fakta gör inte mig som läsare mer upplyst. Artikeln slutar med uppmaning till "diskussion och kommentar" och det var artikelns innehåll jag kommenterade inget annat.

I välmening

Kan man inte ha en dekal på cykeln där det står
"Jag jobbar och betalar skatt och därför är mina lagöverträdelser oviktiga" så att polisen vet att man är en hederlig svenne och kan koncentrera sig på att jaga knarklangande svartskallar?

[ironi]Jag sätter igång och trycker de märkena Markus.
Det skulle verkligen bespara polisen en massa onödigt jobb. =D [/ironi]

Edit: för att det inte ska misstolkas så ironimärker jag mitt inlägg.
/J

"Det verkar inte vara några munkringsätande amerikanska polismän involverade i insatsen heller så de flesta hobbycyklister har inga vidare odds att vinna en spurtduell."

Det äe ett välkänt problem att det innom hela poliskåren(och inte bara speciella insatsstyrkan) är vanligt med anabola steroider.

Trist inlägg Markus F. Det finns säkert främlingsfientliga forum som passar bättre för fördomar om svartskallar än happy.
mvh -s

Edit: Förlåt att jag överreagerade, jag blev bara så lack. Det var inte meningen att uttrycka mig så. Jag vill inte ha en så uppjagad diskussion, hemskt ledsen att jag drog igång den på fel sätt. Sorry för påhoppet Markus, hoppas det är lugnt.
-s

Om de var menat som att svartskallar är knarklangare så tycker jag inte att det hör hemma på ett cykelforum, men ja kanske missuppfattade det hela. Markus kanske menade att det är snuten som tror att svartskallar är knarklangare?
Annars håller jag helt med Markus om att polisen borde prioritera annat!

Rippa skrev:
> Det jag kommenterade var artikeln, inte polisens
> arbetssätt. Det har jag redan skrivit om vad jag
> tycker i en annan tråd. Den tämligen akademiska
> syn på definition av fakta gör inte mig som
> läsare mer upplyst. Artikeln slutar med uppmaning
> till "diskussion och kommentar" och det var
> artikelns innehåll jag kommenterade inget annat.

Det var en väldigt märklig kommentar (den förra altså), jag förstår inte vad du menar. Artikeln innehåller en lång rad fakta om tex hur länge och i vilket område som polisen kommer att arbeta samt att de fokuserar på cyklister men även lappar bilar. Det var sådant som det bara spekulerades om i den andra tråden.

Är det något speciellt du skulle vilja veta? Det finns ju en viss chans/risk att vi kommer följa upp det här med fler artiklar.

Sen skrev du att du höll med fjärdebrun som kommenterade artikeln genom att kommentera polisens arbetsmetoder. Det gjorde mig inte klokare det heller.

Fridens Bananer
/r

Jag tycker ni rödljuskörare ska skämmas. Det är faktiskt ert fel att samhället blivit så här. Om alla ändå körde mot rött med samma urskillning som jag skulle allt vara jättebra.

simon.ossian,
Markus kommentar ska nog tolkas som att många i denna debatt verkar tycka att polisen ska se mellan fingarna med deras lagöverträdelser då det finns andra människor i samhället som på något mystiskt sätt mer förtjänar att bli lagförda. det är alltså ett ironisk inlägg i en något upphettad och märklig debatt.

simon.ossian skrev:
> Trist inlägg Markus F. Det finns säkert
> främlingsfientliga forum som passar bättre för
> fördomar om svartskallar än happy.
> mvh -s

Man måste ha hängt här mer än en (1) dag för att haja ironin som Markus F använder. Han är bara dålig på att använda smilysar.

Sorry om jag låter petig men jag vill poängtera att jag blir trött av att höra vissa tråkiga uttryck. I övrigt håller jag med de inlägg som ifrågasätter polisens prioriteringar.
Vidare tycker jag att det är en bra diskussion som har förts utifrån en bra artikel, på ett grymt forum!
Allt gott!
-S

rikard skrev:
> Rippa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det jag kommenterade var artikeln, inte
> polisens
> > arbetssätt. Det har jag redan skrivit om vad
> jag
> > tycker i en annan tråd. Den tämligen
> akademiska
> > syn på definition av fakta gör inte mig som
> > läsare mer upplyst. Artikeln slutar med
> uppmaning
> > till "diskussion och kommentar" och det var
> > artikelns innehåll jag kommenterade inget
> annat.
>
> Det var en väldigt märklig kommentar (den förra
> altså), jag förstår inte vad du menar. Artikeln
> innehåller en lång rad fakta om tex hur länge
> och i vilket område som polisen kommer att arbeta
> samt att de fokuserar på cyklister men även
> lappar bilar. Det var sådant som det bara
> spekulerades om i den andra tråden.
>
> Är det något speciellt du skulle vilja veta? Det
> finns ju en viss chans/risk att vi kommer följa
> upp det här med fler artiklar.
>
> Sen skrev du att du höll med fjärdebrun som
> kommenterade artikeln genom att kommentera
> polisens arbetsmetoder. Det gjorde mig inte
> klokare det heller.
>
> Fridens Bananer
> /r

Jag tyckte artikeln var faktamässigt blek helt enkelt. Men du har rätt i att jag inte var speciellt konstruktiv i min kritik. Men följer ni upp så sätt gärna in mig som happy-reporter så skall jag nog gå på dom i sann josefsson-anda.

Exempel på frågor jag skulle ställa, i ingen speciell ordning

-Är ni trafikpoliser eller vanliga poliser och vad är skillnaden
-Hur länge kommer den här undercover verksamheten på cykel hålla på
-Vad är syftet?
--Är det här det bästa sättet att uppnå det syftet
--Finns det några alternativ
-Vems initiativ är detta
-Hur följs det upp
-Hur går det rent allmänt till när den här typen av trafikinsatser prioriteras, är det VV, Polisen (lokalt eller nationelt) eller någon annan myndighet, eller gud förbjude, något ad-hoc initiativ
-Vad är polisens syn på stockhoms cyklister
-Vad grundar sig den synen på
--Egna studier (hoppas att det i så fall är mer än en dags rekning)
--Allmänt tyckand i media
Etc, etc

Rippa skrev:
> Exempel på frågor jag skulle ställa, i ingen
> speciell ordning

Några av dem kan jag svara på direkt, jag skrev inte _allt_ vi pratade om i artikeln =)

>
> -Är ni trafikpoliser eller vanliga poliser och
> vad är skillnaden

De är vanliga poliser. Trafikpolisen kör bara bil och MC (jag pratade med en trafikpolis också). Skillnaden vet jag inte men det går nog att ta reda på.

> -Hur länge kommer den här undercover
> verksamheten på cykel hålla på

Fram till sommaren.

> -Vad är syftet?

Jag tror faktiskt att jag skrev syftet i artikeln. Polismannen lyfte också fram endel statistik över sammhällets kostnader och antalet olyckor. Siffrorna tänkte jag nog ta i en annan artikel för de är rätt intressanta i sig. Statistik kräver så mycket jobb bara om man vill vara mer noga än en kvällstidningsjournalist.

> -Vems initiativ är detta

Det verkar vara ett lokalt initiativ.

> -Hur följs det upp

Förmodligen enbart med bot-statistik.

> -Hur går det rent allmänt till när den här
> typen av trafikinsatser prioriteras, är det VV,
> Polisen (lokalt eller nationelt) eller någon
> annan myndighet, eller gud förbjude, något
> ad-hoc initiativ

Det tror jag faktiskt inte att en polis ute på fältet kan svara på. Men jag skall komma ihåg den frågan till nästa gång.

> -Vad är polisens syn på stockhoms cyklister

Jag tolkade det som att de försöker bilda sig en uppfattning genom den här verksamheten.

> --Allmänt tyckand i media

Mediabevakningen är nog inte helt oviktig. Det fanns ett knippe cyklingsnegativa artiklar med i bakgrunden när vi pratade.

/rikard

Ok, varför jag irriterar mig på cykelpoliserna:
- Cyklingen ökar vilket är positivt, skulle den öka mer skulle det vara ännu mer positivt
- Cyklisterna är en klämd och utsatt traifkgrupp som ofta hamnar i konflikter, incidenter och olyckor
- Även om mycket har gjorts kan inte trafiksituationen anses vara cykelfrämjande i innerstan

Vad gör då Stockholmspolisen?
Ja, inte fan ger de sig ut för hjälpa cyklisterna. T ex rensa stadsgårn från fulla Vikinglineresenärer när stressade dagisföräldrar ska hem. Ger de sig ut för att lugna hela situationen, bilister/gångare/cyklister? Nej, på inte så lite Orwelskt manér ger de sig ut för att trycka dit och sätta dit cyklisterna genom att skicka ut spanare i cívila kläder. Sådan äcklar mig och får mig att tro att bakgrunden handlar om att få upp statistiken om att sätta dit trafikanter och för att visa den kanske sista "fria" gruppen av trafikanter att, -försök fan inte sticka upp här för då... Skulle du nu vara så puckad att du försöker dra oss, ja...stackare där.

IMHO, en svår missuppfattning om vad de borde prioritera i trafiksituationen tillsammans med ett svårartat attitydproblem gör att iaf jag blir irriterad.

Att du, Rikard, får syrliga kommentarer från mig handlar om att jag uppfattade din artikel som ett ganska tafatt rättfärdigande av den polisiära insatsen snarare än en kritisk granskning av den.

//Oscar

Alltså, vad kan man säga? mtbistheshit och simon.ossian, trollning i yppersta världsklass! Man skulla nästan kunna tro att det är markus som ligger bakom, men jag tror inte han hade kunnat hålla sig från att peta in ett "cykelen" från åtminstonde en av användarna. Fantastiskt bra i alla fall.

Problemet är att det finns bilar. Skulle det bara finnas cyklar skulle det inte behövas poliser som håller koll på cyklister.

bikes.jpg

QED.

Håller i viss mån med Fjärdebrunn... Även om jag tycker att många cyklister i innerstan beter sig ganska illa (cyklar mot rött, mot enkelriktat, cykelfältet på fel sida av vägen, osv) och förtjänar en och annan bot så handlar det om en utsatt grupp. Det räcker med att ta en snabbtitt på de villkor som gäller för stans cyklister för att dra (den något subjektiva) slutsatsen att cyklingen inte tas på allvar av politiker och samhälle. Visst, det finns en del cykelfält, och i viss mån är det skyltat så att man vet vilken väg som gäller när man ska någonstans på sin tvåhjuliga kamrat. Men sedan då? I cykelfälten verkar det vara helt OK att parkera bilar, stanna för av- och pålastning, promenera, jogga, etc, etc.

Snacket från polisens sida om att man lappar bilar som står i cykelfälten tar jag med en nypa salt; Den dag jag - eller någon jag känner - ser en bil parkerad i ett cykelfält bli lappad kommer jag att tro att det är sant. Det har ju funnits cykelbanor och cykelfält på stans gator i några år nu, men hittills har jag inte sett någon åka dit för felparkering i något av dessa. Och det tycker jag ärligt talat är sjukt. För jag anser att parkering av bil i cykelfält utsätter cyklisterna som färdas i dem för fara. Ibland är sikten dålig eller skymd (kanske pga folk som promenerar i cykelfälten), vilket gör att man kanske inte ser bilen som står uppställd i fältet 20 meter längre bort. Har man bra bromsar och reflexer (läs: reaktionsförmåga) hinner man kanske stanna, annars inte. Och då kan det sluta illa. Ofta finns det ingenstans att ta vägen, i alla fall inte om cykelfälten ser ut som på Sveavägen, där de går på trottoaren mellan korsningarna, och sedan via en liten ramp går ner på gatan igen. Då har man en trottoarkant till höger (en säker cyklist klarar kanske av att bunna upp i sidled, en runofthemill korgtant gör det inte), en massa parkerade bilar till vänster, och en felparkerad bil rakt fram.

Allt detta bara för att någon aningslös latmask inte orkat leta upp en riktig parkeringsplats längre bort. Detta gör mig förbannad, och vid några tillfällen har jag funderat på att efter en minimal inbromsning bara dra rakt in i den felparkerade bilen, för att se vad det rättsliga efterspelet blir. Men jag nöjer mig med att fundera, varken hälsan eller ekonomin är redo för en sådan prövning i verkligheten.

En följdfråga är varför det är så vanligt att man parkerar i cykelfälten. Är det för att stans bilister har vant sig vid att det är OK att göra det, eftersom det är så ovanligt (läs: har det någonsin hänt) att bilar som står parkerade i cykelfälten faktiskt blir lappade?

Så egentligen är det kanske inte så konstigt att stans cyklister struntar i trafikreglerna - Ingen verkar ju bry sig om att följa de regler som är till cyklisternas fördel, så varför ska då cyklisterna följa övriga regler? Kanske skulle det bli förändring om polisen började i rätt ände, och visade att cyklisterna är en erkänd del av trafiken, som avkrävs samma ansvar, i utbyte mot samma förmåner som övrig trafik?

Fjärderbunn,
du får det att låta som polisen är ute och trakasserar alla som råkar sitta på en cykel. tror du verkligen att det är så?

Jag har blivit jagad av en polisbil i min ungdoms glada dagar. Jag och en polare cyklade utan ljuse och mötte snuten som ryckte handbromsen på bilen och vrålade efter oss. Vi stack runt ett varuhus med polisbilen vilt sladdandes efter oss. Jag trodde vi skulle klara oss när vi kom till en cykelgrind på en vändplats. Men döm om min förvåning när polisen körde upp på trottoaren och över gräsmattan till vänster om vägen och halvvägs ner i ett dike för att komma förbi grinden. 100 meter efter vändplatsen var polisen ifatt oss och tvärnitade snett framför oss. En stor snut var ute ur bilen innan den stannat och slängde in oss i baksätet. Varken jag eller polaren hade leg med oss så de fick ringa efter kvarterspolisen för respektive område att komma och identifiera oss. Så bakom varuhuset stod till slut tre polisbilar med sex poliser och vi i baksätet. Det hela slutade med att vi fick 400:- var i böter för att vi hade cyklat utan ljuse på våra moonbikes, som polisen uttryckte det.

bullitt skrev:
> Så bakom varuhuset stod till
> slut tre polisbilar med sex poliser och vi i
> baksätet. Det hela slutade med att vi fick 400:-
> var i böter för att vi hade cyklat utan ljuse
> på våra moonbikes, som polisen uttryckte det.

Man kan ju bara fundera på vad den insatsen har kostat i pengar räknat. Det är ju helt fantastiskt vilken bragdinsats de gjorde...

/Leo

fredrikw skrev:
> Fjärderbunn,
> du får det att låta som polisen är ute och
> trakasserar alla som råkar sitta på en cykel.
> tror du verkligen att det är så?

Självklart inte, "bara" alltså :) men, de har svåra attitydproblem. Istället för att gå in och försöka hjälpa en utsatt samhälls- eller trafikantgrupp som har problem med att hitta rätt och ibland kliver över reglerna tar de den enkla vägen och trycker till dem. Jag har tyvärr inte så höga tankar om Polisens förmåga att hitta rätt i att finna sin roll i samhället och sina relationer även med vanliga svenssons. Polisens beslut att börja "jaga" cyklister stödjer IMHO den här synen på Polisen.

Jag är uppriktigt ledsen för det. För att jag fast och fullt tror att en samhällsförankrad Polis behövs samt att jag tror på uniformad polis på både gator, vägar och torg. Så här hamnar de fel, tyvärr, och det leder till att de tappar stöd. Har jag fel? desto bättre.

bullitt skrev:
> Jag har blivit jagad av en polisbil i min ungdoms
> glada dagar. Jag och en polare cyklade utan ljuse
> och mötte snuten som ryckte handbromsen på bilen
> och vrålade efter oss. Vi stack runt ett varuhus
> med polisbilen vilt sladdandes efter oss. Jag
> trodde vi skulle klara oss när vi kom till en
> cykelgrind på en vändplats. Men döm om min
> förvåning när polisen körde upp på trottoaren
> och över gräsmattan till vänster om vägen och
> halvvägs ner i ett dike för att komma förbi
> grinden. 100 meter efter vändplatsen var polisen
> ifatt oss och tvärnitade snett framför oss. En
> stor snut var ute ur bilen innan den stannat och
> slängde in oss i baksätet. Varken jag eller
> polaren hade leg med oss så de fick ringa efter
> kvarterspolisen för respektive område att komma
> och identifiera oss. Så bakom varuhuset stod till
> slut tre polisbilar med sex poliser och vi i
> baksätet. Det hela slutade med att vi fick 400:-
> var i böter för att vi hade cyklat utan ljuse
> på våra moonbikes, som polisen uttryckte det.

Fast man skulle kunna gissa att om ni stannat hade ni säkert klarat er med en utskällning
Poliser gillar sällan när man "sticker", då gäller det att man inte blir tagen nämligen.

De lustiga är att du vet att du gör fel (kör utan lyse) du smiter när du bli påkommen, och du skyller på polisen när du åker dit :)

På den tiden jag jobbade i affär minns jag att man ofta fick skäll av snattarna man tog, de var nästan alltid mitt fel, statens fel eller nån annnans fel, aldrig deras eget. :)

Edit: sen kan man visst ifrågasätta polisens prioriteringar ibland, inte tal om annat

Jag har aldrig träffat en polis som personligen har svåra attitydproblem, det känns som rätt hårda ord faktiskt. Och efter att ha lyssnat en del på polisradio här i city så vet jag att de har rätt fullt upp och inte direkt sitter och fikar mest hela tiden.. Men det är ju lätt att döma.

Bryter man regler får man väl ta konsekvenserna. Jag har mest varit förbannad på mig själv de gånger jag fått böter för trafikförseelser (men då har det varit i bil).

> De lustiga är att du vet att du gör fel (kör utan lyse) du smiter när du bli påkommen, och du skyller på polisen när du åker dit :)

Jag skyller inte på polisen någonstans i texten utan ville bara berätta vad som hände den gången jag och polaren cyklade utan ljuse.

bullitt skrev:
> > De lustiga är att du vet att du gör fel (kör
> utan lyse) du smiter när du bli påkommen, och du
> skyller på polisen när du åker dit :)
>
> Jag skyller inte på polisen någonstans i texten
> utan ville bara berätta vad som hände den
> gången jag och polaren cyklade utan ljuse.

Så sant så, jag bara kände ett sting av bitterhet där, men jag hade säkert fel :-)

jomper skrev:
> ..lyssnat en del på polisradio här i city...

Just det, vad heter webbsidan där man kan lyssna på polisens öpnna kanal?

jansson99 skrev:

> Man måste ha hängt här mer än en (1) dag för
> att haja ironin som Markus F använder. Han är
> bara dålig på att använda smilysar.

Jag är inte dålig på att använda smileys. Tvärtom, jag är väldigt bra på att inte sätta dit dom.
Underhållningsvärdet på trådarna ökar markant.

Fjärdebrunn skrev:
> T ex rensa stadsgårn från fulla
> Vikinglineresenärer när stressade
> dagisföräldrar ska hem.

Det är såna här inlägg som sabbar för oss ironiker.

Markus F skrev:
> Fjärdebrunn skrev:
> > T ex rensa stadsgårn från fulla
> > Vikinglineresenärer när stressade
> > dagisföräldrar ska hem.
>
> Det är såna här inlägg som sabbar för oss
> ironiker.

Trodde ni gillade ytterligheter. Jag la upp den för smash men ingen nöp till :o

Mollo börjar du få slut på bilder, det var ju bara xtonede gången tårtan(uset) var inlänkat nu! =)

För övrigt på IDG idag.

"Anonymiteten online gör oss till skitstövlar"

"Möjligheten till att vara anonym plockar fram de sämsta sidorna i oss människor, och den fantastiska tekniska utvecklingen gör oss märkligt nog mer primitiva. [...]
Deindividuation är ett nyckelord. I en grupp där man är anonym kommer basala aggressiva tendenser till uttryck."

Intressant att fundera litet på när man tittar litet på vad folk hävt ur sig senaste dagarna...

Mathias skrev:
> "Anonymiteten online gör oss till skitstövlar"

Precis, vilket i sin tur innebär att vi skitstövlar får vara oss själva när vi är online, istället för att låtsas vara de reko typer vi försöker framstå som IRL.

Är det inte konstigt att det på poliserna verkar som att deras primra uppgift är att se över cykeltrafiken, och sen sekundärt att bota en bil parkerad på cykelväg..

Är det inte polisens jobb att göra dom som gör fel uppmärksamma på det? Oavsett vem det är alltså.
Skäll ut alla som kör vårdslöst, tutar på cyklister (när det inte handlar om att "upplysa om fara" förståss, dock så är denna faran oftast själva bilen som tutar).. och skäll ut cyklisterna också, när dom förtjänar det..

Menn har ni inte hört att det är cyklarna som är den stora boven i klimatfrågan?
shimano tillverkas ju i japan, eller där i krokarna, och dom flesta ramar och annat shit däromkring också.
Bort med cyklisterna!

hmm han saknar ju reflexer fram på hjulet :D (även om det inte e lag på det, men kan ju förutgå med gottexempel)..

Hoppas poliserna har gott flås..hehe,., jag tror inte dom hänger med en happyklunga :D

Bra att det händer något, för situationen för oss cyklister är ju rent ut sagt förjävlig i Stockholm.
Cykelbanor/stråk finns ju men de är helt fel utformade. Tänk dig som bilist att samsas med all övrig trafik på motorvägar/trafikleder där relativ fart gäller...nä nä och detsamma ska vi cyklister "samsas" med övriga trafikanter på våra motorvägar sk cykelbanor som är belarmade med allehanda hinder, 90 grader sväng är ofta förekommande, bildörrar, folk som promenerar etc...
Nä, bygg riktiga cykelstråk genom stan men det kommer väl inte till de styrandes förstånd föräns vi blir rikigt många..

Jag är mest imponerad över hur man har lyckats lära dagisbarn att läsa och skriva.
Eller så har 15-20 års utbildning misslyckats med att ge förståelse för vad det innebär att ta ansvar för sina egna handlingar. Men den tanken känns så deprimerande att jag väljer att tro det första.

Fjärdebrunn skrev:
> Att du, Rikard, får syrliga kommentarer från mig
> handlar om att jag uppfattade din artikel som ett
> ganska tafatt rättfärdigande av den polisiära
> insatsen snarare än en kritisk granskning av
> den.

Polisinsatsen har pågått i 3 dagar så det finns inte så himla mycket att granska ännu. Jag har försökt vara så neutral som möjligt men det ses väl som medlöperi från oppositionen. Med tanke på hur lite de varit ute och cyklat ännu tycker jag det är väldigt märkligt att du hunnit bilda dig en så solid och välgrundad uppfattning om deras verksamhet. Det är väl inte så att du extrapolerar lite kanske?

Personligen är jag dock positiv till insatsen. Fler poliser i trafiken kan inte vara dåligt, oavsett om de är civilklädda eller uniformerade.

Dessutom brukar det vara samma människor som ojjar sig över att polisen prioriterar fel som i nästa andetag ojjar sig över att samhället inte skickar ut tillräckligt tydliga signaler. Men om man inte behöver göra något åt saken själv är det ju helt ok att ha självmotsägande åsikter.

Tillbaka
Topp