[Artikel] Clipless-pedalernas ologiskt klickande historia

ejma

Aktiv medlem
Med tanke på att de flesta cyklar sedan mitten av 90-talet inte sålts med korgpedaler, känns det underligt att 25 år senare fortfarande tjata om clipless. Jag brukar kalla SPD mm för "klick-pedaler" och det brukar folk förstå. Det klickar när skon trycks på plats i pedalen.

nieves

Aktiv medlem
Ord som SPD-vurpa har kommit för att stanna, vad hette det innan, korgvurpa?

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Med tanke på att de flesta cyklar sedan mitten av 90-talet inte sålts med korgpedaler, känns det underligt att 25 år senare fortfarande tjata om clipless. Jag brukar kalla SPD mm för "klick-pedaler" och det brukar folk förstå. Det klickar när skon trycks på plats i pedalen.
Plusettar klickpedaler.

Pajas

Aktiv medlem
Vi vurpade aldrig på 80-90-talet. Har aldrig hört talas om det. Alla var så extremt skickliga cyklister. Ja vi var alla som Hans Rey. Inga vurpor och därför var det också lätt att cykla med clips, för ingen vurpade, ingen!
Vi cyklade och bytte nån slang ibland..... nu diskuteras det ramvinklar och vilken gucka som är bäst mer än det cyklas😀

Drosa

Aktiv medlem
Jag vill hävda att det är helt fel att kalla det för spd-vurpa. Det var ju LOOK som var det första systemet som slog igenom på allvar inom cykelvärlden med clipslösa pedaler och det borde ju således kallas för LOOK-vurpa.

fhloston

Aktiv medlem
Jag vill hävda att det är helt fel att kalla det för spd-vurpa. Det var ju LOOK som var det första systemet som slog igenom på allvar inom cykelvärlden med clipslösa pedaler och det borde ju således kallas för LOOK-vurpa.
Ja, de måste ju vara lite roliga att titta på. Stillastående cyklist välter...

jekyll

Medlem
Här passar det ju utmärkt att göra skamlös reklam för ett inlägg på samma tema som jag gjorde för något år sedan.

Hemulen-74

Ny medlem
Efter en paus på 20 år från cykelvärlden undrar jag varför den bättre standarden av clipless pedaler helt har försvunnit dvs. TIME-systemet. Det var ju den proffsigare av standarderna på 90-talet. TIME tillät foten närmare pedalaxeln och man kunde sänka sadeln med 5-10mm. Kanske det blev en kamp typ VHS-Betamax där den sämre vann.
Kommer nån ihåg en svensk clippless pedal som snurrade bara i ena riktningen. Den slog inte heller igenom.

ething

Aktiv medlem
Efter en paus på 20 år från cykelvärlden undrar jag varför den bättre standarden av clipless pedaler helt har försvunnit dvs. TIME-systemet. Det var ju den proffsigare av standarderna på 90-talet. TIME tillät foten närmare pedalaxeln och man kunde sänka sadeln med 5-10mm. Kanske det blev en kamp typ VHS-Betamax där den sämre vann.
Kommer nån ihåg en svensk clippless pedal som snurrade bara i ena riktningen. Den slog inte heller igenom.
Du har kanske rätt men hur många Time-pedaler såg du i skogarna? Jag köpte mina första SPD (blytunga 737or från Shimano) 1992 och det tog många år och cykeltidningar innan jag ens visste att det fanns andra märken. Förutom ett katastrofalt misstag med Onza HO (den sämsta SPD-pedalen någonsin) så har jag varit trogen Shimano.

Hemulen-74

Ny medlem
Du har kanske rätt men hur många Time-pedaler såg du i skogarna? Jag köpte mina första SPD (blytunga 737or från Shimano) 1992 och det tog många år och cykeltidningar innan jag ens visste att det fanns andra märken. Förutom ett katastrofalt misstag med Onza HO (den sämsta SPD-pedalen någonsin) så har jag varit trogen Shimano.
Jag hade också den första generationens SPD pedaler och passande Shimano skor. I MTB var det en av de smartaste uppfinningar under den tiden. Man körde ju MTB och CX med clips många år efter att LOOK kom med sina pedaler ca -86

Mats65

Aktiv medlem
Time har inte försvunnit. Finns för både racer och MTB, men är nog inte så vanligt i svenska butiker. Som tur är finns det andra länder där man fortfarande kan få tag i kvalitetsprodukter.

Kung Stalle

Aktiv medlem
De första SPD var ju sämre än Time men Shimano körde om helt enkelt. Jag körde Time lääänge men SPD var så småningom billigare, lika starka, lägre och lägre vikt.
Typ så.
Time uppgraderade sin mekanism i samarbete med Look för typ 15 år sen tror jag men den pedalen var horibelt dålig.
Stalle

ejma

Aktiv medlem
Jag köpte mina första klickpedaler 1988, ett par Shimano PD-7401 (Dura Ace) hos B&W, dvs nuvarande Coop! Lance Armstrong använde den modellen senast i TDF 2002. Anses av många vara den slitstarkaste lvg pedal som producerats. Dubbla vikten mot dagens kolfiberpedaler.

Freddie L

Aktiv medlem
De första SPD var ju sämre än Time men Shimano körde om helt enkelt. Jag körde Time lääänge men SPD var så småningom billigare, lika starka, lägre och lägre vikt.
Typ så.
Time uppgraderade sin mekanism i samarbete med Look för typ 15 år sen tror jag men den pedalen var horibelt dålig.
Stalle
Fast då måste pendeln svängt igen för typ 15 år sedan!?! Nu är ju Time lättare och lägre (objektivt) och bättre (subjektivt, fast alla som provat håller med) och har varit så i typ tre generationer. Eller snackar du lvg-pedaler?

Kung Stalle

Aktiv medlem
Fast då måste pendeln svängt igen för typ 15 år sedan!?! Nu är ju Time lättare och lägre (objektivt) och bättre (subjektivt, fast alla som provat håller med) och har varit så i typ tre generationer. Eller snackar du lvg-pedaler?
Nä jag yrar om MTB men jag har säkert missat nån generation så du har garanterat rätt. :-)

Stalle

Hozo

Medlem
Har kört på mtb/downhill med, CB, SPD, SPD-kopior, Time och inget kommer i närheten av HT's system. Otroligt säker mekanism med bra känsla, tunna och bra livslängd på lager etc. Tycker HT verkligen lyckades få med många bra egenskaper från de andra märkena.

Sedan är nog clips väldigt personligt vad man gillar och är van vid. Tex SPD-kopiorna är helt det helt omöjligt för mig att köra nu för man måste ha neutralt till lite lyft när man vrider ur. På Time och HT som jag kört mest kan man typ trycka nedåt och ur och det fungerar.

s

Aktiv medlem
Tackar!

Den ser ut att ha motsvarande lösning som Nukeproofs Horizon där båda delarna av clipset kan röra sig. Hade hemma ett par till påseende och mekanismen kändes fantastiskt bra. Likvärdigt mina Time jag kör med när inte plattisarna sitter på.

Men vad jag inte förstår är vad den här typen av plattformen skall vara bra för? Min förhoppning med köpet av Horizon-pedalerna var att få lite plattiskänsla i situationer när jag inte hinner klicka i. Men hur jag än vände och vred på kombon utan att klicka i så var det bara clipset som stöttade skon. En pinne kunde snudda sulan i något läge men det har man ju ingen praktiskt glädje av.
Så länge inte både fram och bakkant av plattformen ligger emot skon samtidigt (vilket mekanismen förhindrar) så ser jag inte att det skulle göra någon som helst skillnad. Skon får lite guidning i att vända clipset i rätt position vilket är positivt såklart men mer än så ser jag inte att det tillför.
Väl iklickad så hade sulan lite stöd på in och utsida men flera mm ner till pinsen i fram och bakkant.

Hozo

Medlem
Tackar!

Den ser ut att ha motsvarande lösning som Nukeproofs Horizon där båda delarna av clipset kan röra sig. Hade hemma ett par till påseende och mekanismen kändes fantastiskt bra. Likvärdigt mina Time jag kör med när inte plattisarna sitter på.

Men vad jag inte förstår är vad den här typen av plattformen skall vara bra för? Min förhoppning med köpet av Horizon-pedalerna var att få lite plattiskänsla i situationer när jag inte hinner klicka i. Men hur jag än vände och vred på kombon utan att klicka i så var det bara clipset som stöttade skon. En pinne kunde snudda sulan i något läge men det har man ju ingen praktiskt glädje av.
Så länge inte både fram och bakkant av plattformen ligger emot skon samtidigt (vilket mekanismen förhindrar) så ser jag inte att det skulle göra någon som helst skillnad. Skon får lite guidning i att vända clipset i rätt position vilket är positivt såklart men mer än så ser jag inte att det tillför.
Väl iklickad så hade sulan lite stöd på in och utsida men flera mm ner till pinsen i fram och bakkant.
Jag får bra stöd på HT med 2FO skorna och har märken i sulan från pedalpinsen. Dock ska man inte köra distanser på cleatsen, då får den känslan av att inte stå på hela pedalen

jonte987

Aktiv medlem
Gäller att ha skor med platt sula. Typ chamber eller am. Blir inte samma sak med tex me.

Gillar stödet från nukeproof cl skarpt. Problemet är att klicket är för dåligt.
Fick tips att byta till pd 820.

Blir dyrt om jag måste testa ht också.
Nån som testat alla eller flera? Nån som vill testa/köpa np?

jonte987

Aktiv medlem
PD 820 gillar jag inte alls, du kan få prova mina.
Ja, det hade ju varit ekomiskt. Ska testa np med vanliga shimano klossar också.

Vad använde du innan plattisar?

Edit. Ja tack menar jag. Vi kanske kan lösa det på vallåsen i september.

Senast ändrad:

Raggamuffin

Aktiv medlem
Jag åker plattisar, CB mallet, vanliga xt/xtr utan korg och xt med korg.

Shimano-PDM-8020-XT-Pedals.jpg

Favoriten, iklickad märker jag inte korgen men kan åka urklickat hela sträckor utan problem, mjuka 5-10.

Saintpedalerna har piggar men tyckte bara det blev svårare att klicka i, gav inte mer stöd urklickat. Men det kan vara jag.

jonte987

Aktiv medlem
tror
Jag åker plattisar, CB mallet, vanliga xt/xtr utan korg och xt med korg.

Visa bilaga 439171

Favoriten, iklickad märker jag inte korgen men kan åka urklickat hela sträckor utan problem, mjuka 5-10.

Saintpedalerna har piggar men tyckte bara det blev svårare att klicka i, gav inte mer stöd urklickat. Men det kan vara jag.
Jag tror inte det är piggarna utan mekanismen jag har problem med. Korg utan pigg har jag inte testat.

Hozo

Medlem
tror
Jag tror inte det är piggarna utan mekanismen jag har problem med. Korg utan pigg har jag inte testat.

Har också ett par PD 820 och dem är inte i närheten av känsla av HT. Man står mycket mer på cleatsen på PD 820 vilket så här i efterhand är uppenbart för korgen är som försänkt mot click delen, kanske känns bättre med en mjuk sko men palla ha mjuka skor.

jonte987

Aktiv medlem
Har också ett par PD 820 och dem är inte i närheten av känsla av HT. Man står mycket mer på cleatsen på PD 820 vilket så här i efterhand är uppenbart för korgen är som försänkt mot click delen, kanske känns bättre med en mjuk sko men palla ha mjuka skor.
Det är det jag rädd för. Gillar verkligen np när jag är i klickad. Problemet är jag inte känner klicket så måste lyfta foten för att känna efter.

Bortsett från känslan när du står på dem, hur är mekanismen?

Jag har bytt till mjuka skor. Funkar väldigt bra på np.

Risken är väl att jag måste testa runt.

Hozo

Medlem
Tycker överlag det är den bästa mekanismen jag kört på. Floaten är väldigt "positiv", jämfört med Shimano som jag tycker är ganska "tom" tills man når kanten där man måste ta i mer för att öppna byglarna.

Normalt så hör man och känner ett tydligt "kachung" när man klickar i men det beror väl lite på hur hårt man sätter dem. Fördelen med HT är ju att man som på Shimano kan ställa hårdheten.

Som sagt HT är överlag den skönaste och bäst fungerande mekanism jag kört med och har testat CB Mallet (ca 3 säsonger), Time (ca 4 säsonger) och Shimano original/SPD kopior (typ 3 säsonger till och från men mest på typ grus räser och lite XC eftersom jag aldrig riktigt kom överens med dem för stig/dh).

jonte987

Aktiv medlem
Hm, läser lite test och tvekar lite.
Mallet vinner det mesta men tex här får horizon 10/10 precis som mallet. De nämner speciellt klicket... Jag ska testa andra klossar och kanske shims.

janj

Ny medlem
Ord som SPD-vurpa har kommit för att stanna, vad hette det innan, korgvurpa?
På den tiden jag höll på med tävling på landsväg runt 85-90 så gick det under begreppet PB-vurpa, PB efter klassen (Pojkar B?) de äldre var PA. Bland begreppen fanns även PB-rand, d.v.s. en avbildning av drevet på cyklistens vad.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer