[Artikel] Cykelstaden Portland

velovin

Aktiv medlem
Jag är just hemkommen från ett år i Portland, Oregon, som ofta berömmer sig själv med att vara den bästa cykelstaden i USA.

Under mitt år har jag verkligen frossar i cykling och cykelkultur: Jobbat som mekaniker, cyklat massor i staden och runt om i Oregon, tävlat i cx samt varit volontär på en mängd cykelevent/initiativ. När det var dags att packa väskan och cyklarna och åka hemåt blev jag tillfrågad av min chef om att skriva en artikel för den lokala bloggen/forumet BikePortland.

Tänkte att det kan vara intressant att läsa även för en svensk cyklist. Även om vi i Sverige har väldigt lång väg kvar innan cykeln spelar på samma villkor som bilarna så föredrar jag ändå vår trafiksituation här i Linköping framför Portland.

Här är i alla fall artikeln:

https://bikeportland.org/2018/01/03/guest-post-a-swedes-view-on-cycling-in-portland-263340

Senast ändrad:
Bra artikel.

Jag och sambon skall till Portland, Oregon kring påsk. Har du några tips på ställen man kan hyra cyklar för att cykla mtb och bra platser?

Scut sa:
Bra artikel.

Jag och sambon skall till Portland, Oregon kring påsk. Har du några tips på ställen man kan hyra cyklar för att cykla mtb och bra platser?

Tyvärr är mtb-cykling obefintligt i Portlands direkta närhet. Under året jag var där gjorde man stor sak av ett kilometerlångt singletrack mellan tre motorvägar. Annars kan man cykla på en grusväg i Forest Park, för att sedan vända tillbaka samma väg.

En dryg timme med bil väster ut längs floden ligger Hood River med riktigt bra stigcykling, där kan du hyra schyssta hojar för runt hundra dollar dagen.

Närmast Portland är Sandy Ridge, men där är det svårare att hyra cykel. Stub Stewart åt öst är också fint, men inget du behöver åka över Atlanten för.

Längre söderut finns Bend och Oakridge, men då pratar vi flera timmar i bil enkel väg.

Om du vill få ut det mesta av cyklingen föreslår jag att köra en lätt touring till kusten via Nestucca River Road. Två matiga dagar med 15 mil vardera, men väldigt fin väg genom skogen i princip hela sträckan.

Jag har bekanta som jobbar för https://www.portlandbicycletours.com, där kan du hyra ok cyklar för stad/lvg, samt hänga med på deras uppskattade guidade turer runt stan.

Ha det fint på resan!

Portlands flygplats har ett rum med mekställ där man kan montera ihop sin cykel, som man även kan ta med på spårvagnen in till stan sedan.

Går det inte att cykla bike park på Mt Hood?

Jo, Sandy Ridge ligger vid foten av Mt Hood, dock får du trampa dig upp för egen kraft.

Längre upp på berget finns det lite luftburen cykling. Inget jag provat själv, men av andras omdömen kände jag mig inte så lockad.

Det kan dock rekommenderas att åka buss (tre byten) upp till Timberline Lodge och cykla ett otekniskt men flowigt singletrack 2000 höjdmeter ner. Går utmärkt att göra på en cx.

Tillbaka
Topp