[Artikel] Cykeltestarhelg med Happyride 2026

Redaktionen

Medlem
cykeltestarhelg_2026_puff_skiss6-2000x1125.jpg

23-24 maj är det äntligen dax för vår populära cykeltestarhelg igen. Förra året slog vi publikrekord och hade en del sverigepremiärer man kunde testa. I år har vi redan nu fler utställare, nya intressanta märken och några tävlingar som vi tror att ni kommer att gilla!

Läs hela artikeln:

Senast redigerad av en moderator:
Var där förra året och det var kanon. Rekommenderas varmt. Trevliga group rides (vi körde med ett gäng från Friluftsfrämjandet) och kul att testa lite nya cyklar. Ska nog försöka hinna med lite fler i år. Skriver in detta i almanackan nu så man inte missar.

Det kommer att bli superkul! Yardsale är en bra idé. Det kommer nog vara lite fullt på mässområdet men det finns ju massor av platser runt om i Hellas där man lägga upp sina gamla framväxlar.

Det kommer att satsas ännu mer på turerna i år både på stigarna och grusvägarna.

Ses i maj!
/
Kalle

Nu börjar utställarna trilla in och de som är klara hittils och som ni kan träffa under helgen är följande.​

Bosch​

Canyon​

Dometic​

Cannondale​

Destination Lofsdalen​

Merida​

Kia Merida RacingTeam

Orbea​

Trailstore/Marin Bikes​

Friluftsfrämjandet​

Saalbach - Österrikes största cykelområde​

Clean Gritt​

Enskede Cykel​

Cykloteket​

Destination Järvsö​

Sweet Protection​

Belgiska Cykelfabriken​

Specialized Concept Store​

Monster energy​

Mackverket​

Saknar du någon utställare eller vill ställa ut själv? skicka ett mail till martin@happyride.se

Merida leverar en stor mängd cyklar att testa, både med El assistans och rå pedalkraft.

- Eone-Eighty 500
- Eone-sixty Sl 8000
- Eone-sixty 7000
- Eone-sixty 875
- One-sixty Fr 600
- One-sixty 8000
- One-forty 7000
- One-forty 6000
- One-twenty 600
- Big.trail 500
- Big.nine tr Limited
- Silex 700
- Silex 4000

Bra initiativ...... Nu väntar jag bara på nästa event "Retro MTB helg"....

Jag skulle ha testat e-bike klockan elva idag, men kan inte göra det. Vet inte hur jag ska meddela men om någon ser det här och är sugen ska ni veta att det finns en plats över på e-MTb-passset klockan elva.

Tyvärr för mig, förhoppningsvis tur för någon annan….

Anna Malmsten

Var gärna med och utvärdera årets event vad som var bra och vad som går att göra bättre

Tänkte bara säga att min upplevelse förra året var att det fanns väldigt lite att göra för barn, var där med min son och en kompis och de var lite besvikna.
Tänker att cykelpappor och familjer ändå kan vara en ganska stor del av målgruppen här, och det fanns typ inga barncyklar att testa, eller aktiviteter och features för barn.
Tror att det skulle hjälpa eventet och att folk kanske hänger kvar lite längre. Bara en reflektion.

Tänkte bara säga att min upplevelse förra året var att det fanns väldigt lite att göra för barn, var där med min son och en kompis och de var lite besvikna.
Tänker att cykelpappor och familjer ändå kan vara en ganska stor del av målgruppen här, och det fanns typ inga barncyklar att testa, eller aktiviteter och features för barn.
Tror att det skulle hjälpa eventet och att folk kanske hänger kvar lite längre. Bara en reflektion.
Bra reflektion, jag rekommenderade just dagen till en pappa med en 12-årig son.
Lite onödigt att åka till Hellas om det saknas sortiment.

Bra reflektion, jag rekommenderade just dagen till en pappa med en 12-årig son.
Lite onödigt att åka till Hellas om det saknas sortiment.

Till en 12-åriga borde det finnas cyklar. Sen är frågan om det behövs aktivitet.

Jag har varit där med Friluftsfrämjandet de sista två år för att organisera barn aktivitet. För två år sen körde vi flera tur med barn och, en hinderbana och hopp. Förra året körde vi bara en tur dagen jag var där, för att det fanns riktigt få barn. Också få barncyklar, men minns några fina Early Riders.

Senast ändrad:
Till en 12-åriga borde det finnas cyklar. Sen är frågan om det behövs aktivitet.

Jag har varit där med Friluftsfrämjandet de sista två år för att organisera barn aktivitet. För två år sen körde vi flera tur med barn och, en hinderbana och hopp. Förra året körde vi bara en dagen jag var där, för det fanns riktigt få barn. Också få barncyklar, men minns några fina Early Riders.
Låter bättre, jag förmedlar vidare.

Jag har varit där med Friluftsfrämjandet de sista två år för att organisera barn aktivitet. För två år sen körde vi flera tur med barn och, en hinderbana och hopp. Förra året körde vi bara en tur dagen jag var där, för att det fanns riktigt få barn. Också få barncyklar, men minns några fina Early Riders.
För att förtydliga: jag menar mest mindre barn, som kanske aldrig åkt en "tur" eller inte ens kan trampa ordentligt.
Min son var nyss fyllda 5 år förra året, han orkar cykla långt och kan hoppa och har koll på bromsarna, men inte hans kompisar, så de vet inte riktigt vad de ska göra där.
Vet inte om det var det förra året, eller året innan, som det fanns ETT hopp (en liten ramp) på området.
Och sist vill jag minnas att det inte fanns en endaste barncykel att testa.

Förstår att det tar otroligt mycket energi och tid att organisera något sådant här, och uppskattar det personligen väldigt mycket. Men jag tror att det finns ännu större möjlighet att få dit fler folk på en helg om det också finns något som uppehåller energiska och nyfikna 2-7åringar.

Balanscyklar, små barncyklar, små ramper, plankor, studsmattor, en liten bana de kan tävla på osv :)

Update från redaktionen/ eventplaneringssidan!
I år har vi Velopark solutions på plats och dem kommer ha med lite olika hinder och features att träna på.
På cykelsidan kommer Voombikes finnas representerade med sitt sortiment. Även Orbea har utlovat att ha med sig sina fina barncyklar. Vi kommer även uppmuntra övriga utställare att ta med sina barnoch ungdomsmodeller.
till detta har vi ju även den coola Mountainbikeshowen, hamburgare i foodtrucken och även glass och kaffe kommer att finnas tillgängligt! En heldag förhoppningsvis i sol mao!

Update från redaktionen/ eventplaneringssidan!
I år har vi Velopark solutions på plats och dem kommer ha med lite olika hinder och features att träna på.
På cykelsidan kommer Voombikes finnas representerade med sitt sortiment. Även Orbea har utlovat att ha med sig sina fina barncyklar. Vi kommer även uppmuntra övriga utställare att ta med sina barnoch ungdomsmodeller.
till detta har vi ju även den coola Mountainbikeshowen, hamburgare i foodtrucken och även glass och kaffe kommer att finnas tillgängligt! En heldag förhoppningsvis i sol mao!
Låter mycket lovande! :)

Först ut i lineupen av utställare i år är Specialized. Här är cyklarna ni definitivt kommer kunna testa där. Kanske fler nyheter slinker med också.

Diverge
  • Diverge 4 Comp Carbon – 52
  • Diverge 4 Comp Carbon – 54
  • Diverge 4 Comp Carbon – 56
  • Diverge 4 Comp Carbon – 58
Levo
  • Levo 4 Comp Carbon– S3 x2
  • Levo 4 Comp Carbon - S4
  • Levo 4 Comp Carbon – S5 x2
  • Levo Evo Comp Alloy – S3
  • Levo Evo Comp Alloy – S4
  • Levo R Comp Carbon – S3 x2
  • Levo R Comp Carbon – S4 x2
  • Levo R Comp Carbon – S5 x2
Stumpjumper
  • Stumpjumper Evo – S3
  • Stumpjumper Evo – S4

Här kommer modellerna som ni kan testa i Meridas tält på plats

• Eone-sixty 7000
  • Eone-sixty sl 8000
  • Eone-eighty 700
  • Eone-eighty 500
  • One-sixty 7000
  • One-sixty 700
  • One-forty 6000
  • One-twenty 700
  • Ninety-six Xt
  • Big trail 500
  • Big.Nine tr Limited
  • Dirt 500
  • Mission 9000
  • Mission 7000
  • Silex 500
  • Silex 200

Jag kan ta på mig det;
Hur blir det med webshop för komponenter och reservdelar?
Japp, kommer det att gå att köpa np stammar, pedaler, sadlar, head set osv snart?
Reservdelar ska redan gå att lösa men finns inte pris och sortiment publikt vad jag sett.(fanns nog inte innan kk heller iofs)

Inte minst np headset var ju riktigt prisvärda

Tillbaka
Topp