[Artikel] Cykeltips - Fixa punktering och trasig kedja

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum
Jättebra film måste jag säga! Jag har under mina 25 år på cykel aldrig fingrat i en kedja och varit osäker på hur man ska göra, men det var ju hur lätt som helst att fixa. Ang däckbytet så kanske det är så att däck som är lite åt racerhållet kanske sitter lite tightare, eller har jag kanske fel? Jag brukar använda däckverktygen för att få tillbaka däcket. Ska nog testa metoden som visades här när det är punka nästa gång =)

Finns det videor på hur man justerar bromsar och växlar också? Såna här pedagogiska videor behövs för oss med tummen mitt i handen :D

Men herregud, happy kommer snart att krascha. Enligt förra punka tråden så var det ju absolut förbjudet att börja vid ventilen.

Det fåniga med filmen var ju framtagandet av däcksavtagarna, från att först masserat runt och centrerat däcket som man gör när man inte har/använder avtagare, då är det ju bara att "bryta" av det. (Avtagare behövs ju bara till dubbdäcken, de har jag aldrig lyckats få av utan, förövrigt jävliga att få på, allra särskilt helt nya).

Och förövrigt jag börjar alltid vid ventilen och följer sedan riktningen för däcket (när det finns, annars avsluta mitt imot ) om det nu är något att diskutera.

Hade mao varit bra med att visa helt hur man får av däck utan än att sedan plocka fram allt man kan använda vid punka.

Alla däck är olika. Några nästan trillar av fälgen när man släppt ut luften medan andra kan kräva att man använder den tredje däckavtagaren. För de som aldrig fixat en punka eller bytt däck rekommenderar jag att man provar hemma i lugn och ro. Däcken är ju oftast väldigt punkteringssäkra idag så det är sällan man råkar ut för det men när det händer är det ju sällan det kommer lägligt. När jag började cykelpendla köpte jag ett gäng slangar, men har inte haft punka en enda gång. Däremot har jag tre uppsättningar däck för olika säsonger som jag byter mellan. Dubbdäcken är de som är mest bångstyriga, men de är inte omöjliga.

Tillbaka
Topp