[Artikel] - Cykeltrender 2016

erik h skrev:
-------------------------------------------------------
> 25 km/h duger hyfsat i Hellas, manuella cyklar
> går ju sällan snabbare än 10 km/h i den lite
> mer avancerade skogen så 25 km/h + heldämpat kan
> göra all skog till en downhillfest.
>
> http://www.conti-online.com/www/linkableblob/img/6
> 803848/data/Atherton_mud_uv-data.jpg

Det lär räcka för att skapa fina endurospår iaf.

Rattnalle skrev:
> erik h skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 25 km/h duger hyfsat i Hellas, manuella cyklar
> > går ju sällan snabbare än 10 km/h i den lite
> > mer avancerade skogen så 25 km/h + heldämpat
> kan
> > göra all skog till en downhillfest.
> >
> >
> http://www.conti-online.com/www/linkableblob/img/6
>
> > 803848/data/Atherton_mud_uv-data.jpg
>
> Det lär räcka för att skapa fina endurospår
> iaf.

I hellas lär det inte göra någon skillnad. Det är så mkt cyklister där så ett par elmtb's lär inte göra någon skillnad.

Om nu en el-mtb sliter så väldigt mkt mer än en vanlig mtb så lär ju en starkt och tung cyklist slita mer än en klen och lätt cyklist. Var går viktgränsen för när man inte får cykla i skogen längre?

Ville hade ju rätt vassa ideer för att standardisera huck to flat-processen för 10-12 år sen, jag tycker vi tar in honom som metodkonsult för att även styra upp detta!

Kanske ett dagjobb för Stureplans dörrvakter:
"sorry, du är för stor, men om du är väldigt svag får du komma in annars kan du ta ett varv runt Sjöstaden".

Senast ändrad:
erik h skrev:
> Ville hade ju rätt vassa ideer för att
> standardisera huck to flat-processen för 10-12
> år sen, jag tycker vi tar in honom som
> metodkonsult för att även styra upp detta!
>
> Kanske ett dagjobb för Stureplans dörrvakter:
> "sorry, du är för stor, men om du är väldigt
> svag får du komma in annars kan du ta ett varv
> runt Sjöstaden".

Haha, låter klockrent!

Det är inte så att jag inte är medveten om att jag är en tråkig surgubbe ;-)

Men omdöme är inget mänskligheten besitter i överflöd. Eldrivna leksaker kräver mer av den varan helt enkelt för att de orkar mer.

Sen tycker jag personligen och vid sidan av det större sammanhanget faktiskt att det är ganska exakt som att köra el-mc hur man än vrider på det eller vilka effektgränser man har. Det är en motordriven cykel. Det finns redan regler och ordnare former för sånt.

Senast ändrad:
castrello skrev:
> Jag vet inte riktigt varför men trenden med
> elcyklar hör mig mest deprimerad. Ja, för tanter
> och farbröder som vill orka trampa till sina
> barnbarn är det väl ok men annars är det
> väldigt mkt emot vad jag anser att cyklingen är.
> Men samtidigt, hellre en elcykel till jobbet än
> dn bil.

Om inte annat kommer vi nog att få se fler och värre krockar på cg-banor med chiptrimmade elcyklar inblandade. Trimmöjligheten att bli cg-banans kung verkar utöva en oerhörd lockelse på en del el-entusiaster, trots fagert tal om omdöme, ansvar och urskillning.

jonja skrev:
> castrello skrev:
> -----
> > Jag vet inte riktigt varför men trenden med
> > elcyklar hör mig mest deprimerad. Ja, för
> tanter
> > och farbröder som vill orka trampa till sina
> > barnbarn är det väl ok men annars är det
> > väldigt mkt emot vad jag anser att cyklingen
> är.
> > Men samtidigt, hellre en elcykel till jobbet
> än
> > dn bil.
>
> Om inte annat kommer vi nog att få se fler och
> värre krockar på cg-banor med chiptrimmade
> elcyklar inblandade. Trimmöjligheten att bli
> cg-banans kung verkar utöva en oerhörd lockelse
> på en del el-entusiaster, trots fagert tal om
> omdöme, ansvar och urskillning.

Jag förstår inte riktigt den här nojan. Jag har inte suttit i många bilar som har en maxhastighet på 120 km/h, det tror jag inte att de flesta har, men ändå är det inte så att alla som har möjligheten kör i 210km/h så fort de har fri sikt till nästa kurva.

Ja, det kommer att finnas pellejönsar som kör för fort på cykelbanorna, men det gör det redan idag, då oftast med bockstyren och strava påslaget. Jag tror inte att gemene man på en elcykel är en trafikfara.

Johan A skrev:
> Så vilka trender kom ni fram till ska komma
> stort?

Pellejönsar och generella förbud tros komma stort 2016 =)

ceel skrev:
> Johan A skrev:
> -----
> > Så vilka trender kom ni fram till ska komma
> > stort?
>
> Pellejönsar och generella förbud tros komma
> stort 2016 =)

ScreenShot2015-10-26at14.58.17.png

Johan Falk skrev:
> Lulle skrev:
> -----
> > Folk får väl färdas på vilka fordon de
> vill,
> > men kalla det inte en cykel om det drivs av en
> > elmotor.
>
>
> Men dom som drivs av både elmotor och mänskligt
> trampande borde väl kunna kallas för
> hybridcykel.

Nej, det tycker jag inte.

Lulle skrev:
> Johan Falk skrev:
> -----
> > Lulle skrev:
> >
>
> > -----
> > > Folk får väl färdas på vilka fordon de
> > vill,
> > > men kalla det inte en cykel om det drivs av
> en
> > > elmotor.
> >
> >
> > Men dom som drivs av både elmotor och
> mänskligt
> > trampande borde väl kunna kallas för
> > hybridcykel.
>
>
> Nej, det tycker jag inte.

Jag brukar kalla det elhybrid eller elcykelhybrid. Jag tror åtminstone att jag nrukar det. Vet inte var jag hört det, men tycker att det låter som en lämplig beskrivning av vad det rör sig om. Detta under förutsättning att det verkligen går att tillföra kraft genom att trampa och helst tycker jag att det skall vara ett realistiskt alternativ att köra med elassisten helt avstängd också.

Snuten skrev:
> Lulle skrev:
> -----
> > Johan Falk skrev:
> >
>
> > -----
> > > Lulle skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Folk får väl färdas på vilka fordon de
> > > vill,
> > > > men kalla det inte en cykel om det drivs av
> > en
> > > > elmotor.
> > >
> > >
> > > Men dom som drivs av både elmotor och
> > mänskligt
> > > trampande borde väl kunna kallas för
> > > hybridcykel.
> >
> >
> > Nej, det tycker jag inte.
>
> Jag brukar kalla det elhybrid eller elcykelhybrid.
> Jag tror åtminstone att jag nrukar det. Vet inte
> var jag hört det, men tycker att det låter som
> en lämplig beskrivning av vad det rör sig om.
> Detta under förutsättning att det verkligen går
> att tillföra kraft genom att trampa och helst
> tycker jag att det skall vara ett realistiskt
> alternativ att köra med elassisten helt avstängd
> också.

Kan i det sammanhanget säga att det är så jag använder elen på min Scott esportster. När jag cyklar till jobbet har jag I runda slängar runt 3,5mil enkel väg. Lite av det är ren stadscykling. Om jag skall göra ärenden på vägen hem brukar jag stänga av min elassist inne I stan. Den behövs inte där. Särskillt inte om det är mycket trafik. Elen är bra att ha om det tex är mycket motvind och om jag är lite småkrasslig. Så man behöver inte köra med fullspruta hela tiden.

Hmm. Är inte elcyklar bästa uppfinningen sedan färdigskivat bröd då? Får det inte en massa gamla, småsjuka, klena, skadade etc medmänniskor att cykla ordentliga sträckor? Måste väl vara skitbra? Jag har svårt att tro att terrängen kommer att översvämmas av idioter med elcyklar. Alla som vill jävlas i terrängen har väl redan skaffat såna där terränggående fyrhjulingar?

Jag ser själv en potential i elcyklar klass 1 (!). Jag har i runda slängar 3 mil till jobbet och det är landsväg hela vägen. I dagsläget är det buss eller bil som gäller. Jag cyklar någon gång ibland som ren träning, men det är relativt tidskrävande och blir ett ordentligt träningspass. Om jag fick tag på en landsvägsracer med elmotor som fixar 45 km/h skulle jag utan vidare kunna cykla till jobbet så ofta att jag under ett par år har sparat in kostnaden för inköpet i rena resekostnader. Bil 25 kr/mil = 150 kr/dag => Inköp av cykel 20000 kr = 133 resor... Lätt inkört på ett par år.

Jag tror problemet med elcyklar är långt mindre än fördelarna av dem. Regler och lagar ska anpassas efter samhällets behov och möjligheter. Inte tvärtom!

Jag har en kompis som nu cyklar sina 4-5 km ner till samhället varje gång han ska hit istället för att cykla. Det är en ordentlig backe på sträckan och är i princip omöjlig att cykla med barnvagn och nästan lika omöjligt att cykla utan att bli svettig annars.

Jag tror elcyklar är framtiden... Hur vettigt är det att vi i en värld av miljöförstöring åker runt i 1,5 ton skrot för att transportera en människa? Jag tror framtidens infrastruktur kommer få anpassas till tunga, långa transporter samt korta cykeltransporter.

Fast vi som gnäller gör det inte på elcyklar på väg. Där är der jättebra. Det är trenden med elcrossar som oroar åtminstone mig.

Jag kan bara instämma... Det gnälls på elcyklar EFTERSOM DE KAN köras i skogen. Min kompis köpte en mtb eftersom han cyklar 90% grusväg eller sämre. Dock alltid på väg (än så länge iaf).

Om man istället nöjde sig med att vara positiv till utvecklingen och konstruktiv kring hur reglerna kan utformas så de funkar för alla.

Vad är et som säger att inte elcykel är ett eget trafikslag? Jag tycker väl iofs det är vettigt med

250 kw och max 25 km/h = Cykelregler
>250 kw och max 25 km/h = klass 2 moped
max 45 km/h = klass 1 moped
>45 km/h och max samma effekt om lätt motocykel = lätt mc
obegränsat = mc

Vad är konstigheterna? Vi ha bara lagt till första raden? I övrigt är allt oförändrat mot idag och alla kan vara nöjda...

I mina hemtrakter är det för övrigt varken ovanligt eller populärt med crossar byggda för tävlingar på bana i skogen. Vem kan ta dem? Polisen kommer inte åt dem eftersom de drar rakt ut i skogen om polisen kommer nära. Så att det finns dem som trotsar lagen är ingen anledning att begränsa för dem som vill göra världen lite lite bättre :)

Edarion skrev:
> 250 kw och max 25 km/h = Cykelregler
> >250 kw och max 25 km/h = klass 2 moped
> max 45 km/h = klass 1 moped
> >45 km/h och max samma effekt om lätt motocykel =
> lätt mc
> obegränsat = mc
>
> Vad är konstigheterna?

Enheterna. ;)

Edarion skrev:
>
> Regler och lagar ska
> anpassas efter samhällets behov och möjligheter.
> Inte tvärtom!
>

Faktiskt inte svårare än så.

Det är många som har åsikter om elcykling på stig, men det låter som om de flesta mest har erfarenhet av internet-elcykling. Nu har jag varit ute i verkligheten och testat lite. Jag har en 29" HT med Boschmotor (kör elcykel p.g.a. fotskada) och jag använder den i huvudsak till jobbpendling. Till det är den fantastisk! På tillrättalagda grusstigar i skog funkar den också bra, men efter att ha kört en av mina favoritrundor på teknisk stig kan jag konstatera att:

- Min förhållandevis lätta elcykel väger ändå 20 kg, och när det blir tekniskt känns det! Tungt och osmidigt!

- 250 W motor känns inte jättemycket och gör inte elcykeln till ett monster som river upp allt i sin väg genom skogen. Å det tycker jag som ändå bara väger 67 kg.

- Bosch-motorn kanske är en av de mest förfinade på marknaden, och den känns väldigt dirket och bra när man cyklar på väg. På en teknisk stig märks dock delayen tydligt från det att man börjar trampa och tills man får kraft från motorn, och från att man slutar trampa och tills motorn lägger av. Då får man ibland drivning i situationer där man helst inte vill ha det. För er som är bekymrade över POE i baknavet - det som händer här är i en helt annan liga!

Slutsats:
På lättcyklade stigar/grusvägar funkar el-mtb'n bra, och är ganska rolig, men i dagsläget ser jag den inte som något speciellt lockande alternativ att ha för att köra runt på AM/Enduro-stigar. Även om man om några år lyckas minska delayen från motorn, så kommer nog cykeln ändå väga några kilo för mycket för att vara kul. Så som det ser ut nu behöver vi nog inte vara så oroliga över att skogen kommer att invaderas av elcyklar.

Jag tycker inte att elcyklar hör hemma på stigar i skogen, men det är ett suveränt pendlingsalternativ för sådana som inte kan eller vill cykla vanlig cykel av olika anledningar. För mig ersätter den bilen.

åberg skrev:
> Edarion skrev:
> -----
> > 250 kw och max 25 km/h = Cykelregler
> > >250 kw och max 25 km/h = klass 2 moped
> > max 45 km/h = klass 1 moped
> > >45 km/h och max samma effekt om lätt motocykel
> =
> > lätt mc
> > obegränsat = mc
> >
> > Vad är konstigheterna?
>
> Enheterna. ;)

Varför ska man göra skillnad på klass 2 moped och "elcykel"?
Jag ser ingen skillnad på "elcyklar" och en cykel med klassisk påhängsmotor.

P1090906.jpg

åberg skrev:
> Edarion skrev:
> -----
> > 250 kw och max 25 km/h = Cykelregler
> > >250 kw och max 25 km/h = klass 2 moped
> > max 45 km/h = klass 1 moped
> > >45 km/h och max samma effekt om lätt motocykel
> =
> > lätt mc
> > obegränsat = mc
> >
> > Vad är konstigheterna?
>
> Enheterna. ;)

jaja... har mest pratat uppvärmning av hus senaste tiden :)

Jag håller på med hållbart resande och hållbar bebyggelse, och tycker elcyklar (och hela matrisen med el-drivna fordon mindre än bil) som *vardagsfordon* är en riktigt lovande trend.

Framför allt att det minskar slöseriet med plats (både i trafiken och parkering), energi, naturresurser om vi kan göra fler resor med fordon i rätt storlek - och där finns det särskilt
ofta mycket bättre saker än en 5-sitsig personbil. En eldriven lastcykel har resursförbrukning motsvarande 5-10% av en elbil och fyller mycket av samma behov.

Elcyklar kan göra att många fler både av praktiska skäl och psykologiska får möjlighet att göra fler resor med ett stadsvänligt fordon som cykel.

Och som tidigare talare att det inte är dumt att de ställer krav på cykelinfra faktiskt gjord för cykel som fordon.

El-skateboard vore kul att se för vardagsbruk också. För skogscykling lägger jag ner min röst. Kanske det skulle kunna vara tillåtet att köra elfordon i terräng som hjälpmedel för rörelsehindrade eller personer som av andra medicinska skäl har svårt att driva en vanligt MTB.

Betyder "Håller på med" att du arbetar med hållbart resande och hållbar bebyggelse? Eller är et något som intresserar dig på hobbynivå? Om du arbetar med det vore det extra intressant att veta vad du gör och om det ingår i tjänsten, vad du ser ang trenden elcyklar. För mig är det inte främst en stadsgrej, utan en landsbygdsmaskin... Plötsligt går det ju transportera sig ett par mil utan större ansträngning och antingen är det kuperat eller blåsigt. Som jag ser det är dock infrastrukturen ett större hinder än tillgången på elcykel. Jag har en mil in till "staden" från mitt samhälle... Antingen 2-1-väg och med andra ord riktigt cykelovänligt, alternativen är dubbelt så långt på asfalt eller ungefär lika långt på skogsväg/traktorväg (riktigt fint för en söndagstur, men inte idealiskt för pendlaren). Hur vore det med en riktig cykelväg?

Jag läser samhällsgeografi på universitet, håller på med det i en lokal cykelförening för vardagscykling och har dessutom en några politiska uppdrag (som dock inte direkt berör trafikfrågor).

Och ja, framkomligheten för cykel (med eller utan el) skulle kunna förbättaras avsevärt. Det är intressant att se de som gjort analyser av sträckor med cykel respektive bil hur många hinder (tvära svängar, korsningar med väjningsplikt mot övrig trafik (till exempel där cykelväg korsar vanlig väg), smala sektioner osv) det är för respektive fordon. Och att jämföra med vad som skulle kunna göras (ungefär så gen och geometriskt vältilltagen prioriterad cykelväg som det går med tanke på togografi)

Det säger väl en del om hur häftiga övriga trender är? Jag har ju läst artikeln men minns inget annat. Det hade jag nog gjort om jag hade tänkt "fan vad coolt".

lundatok skrev:
> Fett, med Googles hjälp kan vi snart ha
> självcyklande cyklar. Då kan vi internetcykla
> på heltid!

På med en Gopro på hojen, tänd ett doftljus med barrskogsdoft och sen behöver vi aldrig lämna soffan igen.

Senast ändrad:
Jag säger då det. Eldrivna cyklar. Undrar vad de hittar på härnäst. Snart kommer det väl fossildrivna cyklar också.

erik h skrev:
> Jag säger då det. Eldrivna cyklar. Undrar vad de
> hittar på härnäst. Snart kommer det väl
> fossildrivna cyklar också.

Kunde inte ha sagt det bättre själv. helt galet att det marknadsförs som något miljövänligt. Ur led är världen!!

Ville skrev:
> erik h skrev:
> -----
> > Jag säger då det. Eldrivna cyklar. Undrar vad
> de
> > hittar på härnäst. Snart kommer det väl
> > fossildrivna cyklar också.
>
>
> Kunde inte ha sagt det bättre själv. helt galet
> att det marknadsförs som något miljövänligt.
> Ur led är världen!!

Det beror väl på vad man jämför med. Om alternativet är bil så är det ju miljövänligt. Om alternativet är att man går så är det mindre miljövänligt.

Ville skrev:
>
> Hur känns El-fotboll eller El-tält?

Spontant låter el-fotboll betydligt bättre än vanlig trääälig fotboll. El-tält låter också spännande.

Tillbaka
Topp