Hoppas verkligen A överklagar domen!
Gäller verkligen inte utfartsregeln cykeltrafik? Är det inte rak väg på platsen? Så fruktansvärd hög fart kan inte A haft så att han inte B kunde se honom om hon verkligen sett sig om (han hade enl uppgift även lyse tänt) när B körde ut från badplatsen in på cykelvägen. Hur kan A varit vårdslös? I vad består vårdslösheten?
Liknande situation mellan bilister där ena parten kör ut från tex parkering och blir påkörd, vem åker på självrisken etc?
Kollega blev påkörd på huvudled av ouppmärksam bilist som körde ut från anslutande väg, där fick iaf utkörande hela skulden till olyckan (kollegas rel nya bil skrot). Men vad hade hänt om kvinnan som körde på istället precis svängt ut på huvudleden och alltså inte fått upp farten och blir påkörd av kollegan?
Jo, utkörande åker dit.
http://www.trafiksakerhet.se/forsakringsbolag-domstol-2013.htm#2013-11-27
"2013-03-18 Namn Carina Eriksson
Inkom 22:31
Ämne Finns det någon regel på hur långt avstånd det ska vara vid väjningsplikt?
Hej!
Har en fråga. Jag kom åkande och skulle ut på en större väg, jag har väjningsplikt.
Ser en bil som befinner sig ca 100-130 meter före korsningen, där jag ska köra ut. Jag gör då bedömmningen att jag utan problem ska hinna ut före honom, hastigeten är 50 km på platsen.
När jag kommit ca 60-70 meter på den större vägen så blir jag på körd bakifrån.
Min bedömmning är alltså att den påkörande bilen kört ca 160-200 från det jag ser honom tills dess han kör in i mig.
Jag har dömts som vållande till olycka pga att jag har väjningsplikt??
PÅ platsen är sikten god, men det hade börjat skymma vid tidpungten för olyckan.
Nu till min fråga: Finns det något regel på hur långt avstånd det ska vara vid väjningsplikt?
Tycker inte själv att jag har varit oförsiktig eller vårdslös i trafiken. Har kört bil i drygt 34 år och aldrig varit vållande till någon olycka.
Vet ni om det finns något prejudikat i någon annan dom som jag kan hänvisa till?
Bilen som körde in i mig var en taxi.
Tacksam för svar då jag känner mig orättvist dömd.
Hälsningar Carina
Svar: Hej Carina! Tack för ditt inlägg.
I det här faller har försäkringsbolaget bedömt helt rätt.
Väjningsplikten består av två delar:
1, i god tid sakta ner och lämna företräde - det kravet har du uppfyllt
2, när du sedan fortsätter din färd får du inte hindra eller utgöra fara - här har du inte uppfyllt kravet.
/Ernst"
Så, vad skiljer fallen mer än att det handlar om cyklister?