UrTomas skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag är ju inte som alla andra, men när jag
> lägger banan till en tävling så försöker jag
> inte att få en så svår bana som möjligt utan
> så kul som möjligt. Sen tänker jag att det ska
> gå fortast på en fs med ca 120-160mm slag, men
> att alla ska kunna köra.
>
> Men som sagt, jag är ju inte som alla andra, så
> det är nog fel tänkt :)
Svårt är roligt om man tycker om att utmana sig själv och utvecklas.
(Här följer lite allmänt svammel och är inte direkt riktat till UrTomas.)
Jag tror det vore förödande för Rally och Enduro om man försöker likrikta det allt för mycket. En stor del av nöjet för egen del är att få åka på de mest varierande banorna. Jättebrant, jätteflowigt, jättesvårt, jättejobbigt eller bara jättevanlig stig, alla former är för mig lika roliga. Särskilt om det blandas på en och samma tävling.
Visst skall man vara öppen för åsikter men i slutändan är det ändå arrangören som bestämmer banan. Alla kommer aldrig att vara 100% nöjda. Låt oss bara hoppas att de mest missnöjda arrangerar egna rejs så att genren får ännu större bredd och variation. Det bästa sättet att få uppmärksamhet för den typ av banor man själv gillar är att anordna en egen tävling! Inte att gnälla på någon annans.
Att alla skall kunna cykla alla banor faller på sin egen orimlighet. Alla har inte ens en MTB. För det är väll inte så att ni som använder begreppet alla redan har uteslutit några grupper? ;-)
Fundera på vad ni menar med alla. Är det alla som äger något som liknar en MTB, alla som når upp till någon slags teknisk grundnivå (vad definierar den i så fall???) eller alla som åkt på en happy ride och kommit hem med livet i behåll?
Det viktigaste är nog att arrangören beskriver sina banor väl och vilken den tänkta målgruppen är. I slutändan röstar man med sin närvaro.
Avslutningsvis vill jag bara säga hurra till alla som arrangerar Rallyn och Endurorejs!