[Artikel] Eurobike 2017 - Trender och reflektioner

AJ

Ny medlem
[Artikel] Eurobike 2017 - Trender och reflektioner
eurobike.jpg


Världens största cykelmässa har sagt sitt om vad som gäller nästa år

Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=30597
 
[Artikel] Eurobike 2017 - Trender och reflektioner
Det låter som om Eurobike är på väg att gå samma väg till mötes som många andra mässor. Att stänga ute konsumenterna låter ju verkligen som en korkad idé. Listan på märken som inte är med låter ju redan som skäl nog att inte åka dit.
 

larsaw

Aktiv medlem
[Artikel] Eurobike 2017 - Trender och reflektioner
Inte för att jag någonsin tänkt besöka denna mässa men kan inte annat än att hålla med, snacka om att såga i grenen en sitter på...
För övrigt bra rapporterat Anders, om jag ska tyda din mässbevakning rätt så borde ett hett tips att satsa på Pinion's aktie (om dom nu är börsnoterade...). Deras fina växelåda borde vara ganska het för el-tillverkarna att integrera med el-drift...
 

AJ

Ny medlem
[Artikel] Eurobike 2017 - Trender och reflektioner
Pinion hade en el-konstruktion på gång redan 2011 med Pinion E1.8. En 800 W motor i kombination med en 8 stegad växellåda med 457% omfång. Men där var kanske inte tekniken/ekonomin mogen än.

pinione18.jpg


Det har snackats hur länge som helst att ”snart så försvinner bakväxeln” men det är en seg rackare att bli av med då ingen har kommit upp med ett lika effektivt alternativ. Med el så kanske vi äntligen (?) kan bli av med den :-)

Ska man sia framtiden inom eMTB så får vi säker se en utveckling mot kombinerade motorer/växellådor. Motortillverkarna är nog rätt sugna på att även ta en del av den enorma växelmarknaden framför att skänka bort den till Shimano/SRAM. Att kombinera motor med växellåda är ett ypperligt tillfälle att göra det på.

Fördelen blir att hela drivsystemet finns i en enda enhet och alltid ger optimala växlingar där motorn slår av under växling för att minska belastningen på växelsystemet. Motor/växel-paketet kommer säkert även att utformas så att behovet av kedjespännare försvinner på heldämpade cyklar som hos Cavalerie/Pinion vilket även gör att belt kan användas.

Nackdelen lär initialt bli en högre vikt. Contis nya kombo väger in på 6,4 kg men innehåller en tung (?) steglös transmission. Pinions koncept ovan landade på 4,6 kg vilket inte är så mycket mer än en ren motor. Främsta nackdelen blir nog att systemen inte lämpar sig att meka själv med. Men då växlarna inte är lika utsatta som utanpåliggande lär behovet av justering vara betydligt mindre. Pinons motor/växellåda hade som exempel ett serviceintervall på 10000 km. Framtidens elcyklister kommer även att ha en annan inställning till cykelservice (om man ska tro cykelbranschens önskan) och se det mer som att man lämnar in cykeln, likt bilservice, än att meka själv.
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[Artikel] Eurobike 2017 - Trender och reflektioner
Ni som jobbar i cykelbutiker, syns det någon elcykeltrend annat än för ren pendling/transport här i Sverige än?
 

Westman

Aktiv medlem
[Artikel] Eurobike 2017 - Trender och reflektioner
Jag tror inte att ett tidigareläggande av mässan kommer göra att de stora märkena går tillbaka till att presentera sina nya cyklar på mässa. Varför drunkna bland flödet av andra nyheter när man själv kan orkestrera ensamtid i rampljuset med snyggt utformade egna launch events och bra timing på press embargo så att nyheten släpps när det i övrigt är lite torka mellan annat? Jag skulle vilja säga att cykelbranschen har mognat gällande PR-strategi och går ungefär samma väg som bilindustrin är på väg. Mässor borde isf bli just för privatpersoner som får klämma och känna, men där verkar Eurobike tänka precis tvärt om..

Sen tycker jag som cyklist helt ointresserad av elassistans i skogen rent personligen att det är synd att många tillverkare lagt så mycket krut på eMTB (gissningsvis primärt för den sydeuropeiska (hyr)marknaden) att det inte är så gott om intressanta nya MTBs öht i år. En och annan, men tycker trenden är minskande.

Jag ska inte göra detta till ngn eMTB-tråd, även om artikeln bjuder in till det, men jag tycker AJ helt missat att belysa vad de heta diskussionerna globalt om eMTB handlar om, dvs accessfrågor, lagar och regler, samt huruvida de kan leda till fler cykelförbud.

"Ingen annan cykelkategori ger dock så stora och ibland ganska aggressiva diskussioner som eMTB. Ju fler som verkligen provar inser dock att eMTB inte är fusk eller enbart är för äldre och svaga, som inte orkar trampa på egen hand, utan är ett roligt alternativ för vem som helst att ta sig fram på, tränad som otränad, frisk som sjuk."

Stycket känns som en bagatellisering av ett icke-problem istället för att ta upp det verkliga problemet. Jag tror väldigt få på riktigt ifrågasätter om det är kul att köra med motorassistans i skogen, MX och Enduro (MC) är ganska väletablerade skojfenomen och fysiskt jobbigt trots motor, men det är absolut inte nåt man kör i skogar mitt i storstan där man ska samsas med hundägare, löpare osv..

Jag fattar däremot grejen om man bor i Schweiz och cyklar grusväg upp följt av ner på branta stigar. Och saknar tillgång till lift, då blir motorn som en egen lift.

Landsväg med el-assistans däremot, WTF. Det är väl som att ställa sig på löparbandet med fötterna bredvid bandet som får gå av sig själv. Dessutom ligger man ju över 25km/h på en lvg även utan att vara särskilt tränad. Verkar meningslöst utom för vissa TdF-cyklister. ;)

Åter till ämnet MTB (utan motor) så har jag även noterat att flera mindre tillverkare gått från modellår också och istället byter ut en modell "när nästa är redo". Ex Banshee.
 
Senast ändrad:

Erik O

Aktiv medlem
[Artikel] Eurobike 2017 - Trender och reflektioner
+1 på Westman där.

En tanke som slog mig när jag läste artikeln är hur regelverket ser ut för eldrift på barncyklar. 250 w och 25 km/h är ju ändå en helt annan sak för ett barn jämfört med en vuxen.
 

larsaw

Aktiv medlem
[Artikel] Eurobike 2017 - Trender och reflektioner
Äh! Det är ju bra att ungarna lär sig handskas med hastigheterna, hur ska vi annars få fram en ny Ronnie Petersson? ;D

BTW bra reflektion West!
Vad vi däremot måste inse är att världen inte kretsar kring oss i skandinavien, men i sak håller jag med dig till fullo!!!
 

GoranS

Aktiv medlem
[Artikel] Eurobike 2017 - Trender och reflektioner
Westman sa:
Landsväg med el-assistans däremot, WTF. Det är väl som att ställa sig på löparbandet med fötterna bredvid bandet som får gå av sig själv. Dessutom ligger man ju över 25km/h på en lvg även utan att vara särskilt tränad. Verkar meningslöst utom för vissa TdF-cyklister. ;)
Finns säkerligen motionärer som blir fruktansvärt lyckliga av att greja Stelvio på samma tid som proffsen fast med 250 Watts batterieffekt som hjälp. Personligen skulle jag vara lika stolt om jag åkt buss upp, men vad det gäller självbedrägeri är människan fantastisk.
 

Erik O

Aktiv medlem
[Artikel] Eurobike 2017 - Trender och reflektioner
larsaw sa:
Äh! Det är ju bra att ungarna lär sig handskas med hastigheterna, hur ska vi annars få fram en ny Ronnie Petersson? ;D

BTW bra reflektion West!
Vad vi däremot måste inse är att världen inte kretsar kring oss i skandinavien, men i sak håller jag med dig till fullo!!!

Du menar väl Tony Rickardsson. Ronnie körde ju rejserbil.
 

larsaw

Aktiv medlem
[Artikel] Eurobike 2017 - Trender och reflektioner
Erik O sa:
larsaw sa:
Äh! Det är ju bra att ungarna lär sig handskas med hastigheterna, hur ska vi annars få fram en ny Ronnie Petersson? ;D

Du menar väl Tony Rickardsson. Ronnie körde ju rejserbil.

Han också, men Ronnie var den förste svensk som kom upp för att verkligen kunna handera (för) höga hastigheter för sitt eget bästa...
 

Westman

Aktiv medlem
[Artikel] Eurobike 2017 - Trender och reflektioner
larsaw sa:
BTW bra reflektion West!
Vad vi däremot måste inse är att världen inte kretsar kring oss i skandinavien, men i sak håller jag med dig till fullo!!!

Absolut är det så. I delar av bergiga Europa har eMTB potential att bli stort, och säkert på några fler ställen till.

Värt att notera är dock att Nordamerika är eMTB ungefär lika populärt bland MTB-åkare som cancer. Så för att nyansera artikelns konstaterande
Att de stora tillverkarna, med breda utbud i alla cykelkategorier, är med är inte så överraskande. Mer förvånande är att ”creddiga” märken med stora framgångar inom utförscykling som exempelvis Commencal, Polygon, Pivot och Saracen även hoppat på eMTB.

Kan man lägga till t ex Santa Cruz uttalande från Eurobike
"For their part, Santa Cruz denies that they'll be joining the battery brigade anytime soon. ''E-hostilities aside, our best bikes represent a convergence of passion and differentiation,'' Don Palermini, North American Marketing Manager at Santa Cruz, explained when I posed the eMTB question to him. ''I'm not sure we can deliver on that right now, so we're not working on one. That doesn't mean never, but we're not willing to spend the financial and social capital on a 'me too' product.'' "
https://www.pinkbike.com/news/shima...etrain-and-3-other-rumors-from-eurobike.html'


Eller, för den delen kan man notera att när Yamaha i veckan gick ut med pressreleasen att de ska komplettera motortillverkningen med att även göra kompletta cyklar, kände antingen de eller Pinkbike sig tvungna att komplettera uttalandet med att
"Their focus here is clearly the US market, where many feel that eMTBs could threaten trail access. While some eMTB manufacturers that are selling in North America have chosen to not address trail access issues, it seems likely that Yamaha will work to help safeguard our sport's most important resource."
"

https://www.pinkbike.com/news/yamaha-to-launch-their-own-emtb-lineup.html
(Oklart hur)
Man behöver inte spendera många minuter bland de 600 kommentarerna på artikeln för att se att det finns globala problem med ökad trafik och slitage på stigar som plötsligt nås av en större mängd (rättså gröna) cyklister med motorer vilket får markägare att dra åt sig öronen och tveka till om man ska få cykla på deras mark. Har även sett kommentarer i de flesta eMTB-recensioner ang problem även i alperna pga att e-cyklister plötsligt når och lägger sessions på små stigar som tidigare inte användes så mycket då de krävde fysik för att nå. Och att dessa cyklister generellt inte är så vassa cyklister och därmed bromsar sig ner och sliter mycket mer på marken såväl so rätar ut stigarna.

David Turner (Turner bikes) kommenterar f ö artikeln i egen hög person och tonen i hans inlägg är väl ganska talande för hur lysande han tycker att de motoriserade cyklarna är på stigar:
"Motorized mountain bikes are perfect for expediting the banning of mechanized everything off public trails, as has been repeated over and over in these PB threads by a lot of other MOUNTAIN BIKERS, but the opposition will lump us all together, bikes is bikes. Yamaha help? That is laughable, the little effort put out by the 5 large motorcycle companies the last few decades has done NOTHING for their land access and the petrol motorized access has shrunk to motocross tracks and squirrel cages called OHV parks. For those of you that live rural with a billion acres of public land can shrug your shoulders and walk away. But the fact is most of these toys are bought where most of the people live and that is where most of the opposition lives and where most of the conflicts will arise and ultimately where most of us will be banned for the most part 'cause an electric motorized pedal bike looks too much like a human powered pedal bike. Easier just to change the laws/rules/bills whatever to say NO MECHANIZED VEHICLES. All for what? Laziness, yes yes I know I am spitting into the wind, and that the peoples pursuit of an easier life and the manufacturers ability to sell them what they want will steam roll us curmudgeons. I just want to say 'I told you' so when some lazy fat f*ck on a 750watt eMTB is crying about the NO BIKES signs in the parking lot. So sorry to offend you, but really WHO is going to buy a MORB? Lazy riders not wanting to squeeze in a couple more rides per week to get their fat asses stronger to hang with their best buds, just more people looking to make excuses for their lifestyle and fix it with a credit card instead of take responsibility and either ride more/eat less or if one is getting old and 'crepid, ride the same amount of TIME and accept we will ride less distance. At the very end it's all about the time we had on the bike, not mileage. Enjoy the time away from work/stress/concrete jungle whatever. And this ain't about disabled people, this is about trying to jump start the floundering bicycle industry with electricity and the big companies that are driving this movement thru sexy product development and subsequent marketing will deal with the aftermath after they pay off their tooling costs haha. Ride Centres are the future people! Controlled access, segregating us from them, we will all be in a squirrel cage right where they want us, not roaming about causing harm to Mother Earth and Her beloved hikers and horses.
David Turner
Turner Bikes"


Så jag skulle vilja ändra AJs påstående till att många hyfsat creddiga märken hoppar på eMTB av rädsla för att missa tåget men de allra creddigaste håller sig från det.

Så, bara för att industrin vill tuta i oss att detta är nästa stora trend som alla borde köpa betyder inte det att det är en bra idé att lyssna.

Det blir ju jobbigt om man sväljer allt och inte tänker själv. Ex fatbike kunde man ju inse att de var långsamma och trögrullade och därmed inte skulle vara för alla, plus-däck på FS likaså (lite skrattretande att de nu är nere på 2.6" dvs 2.5mm bredare än icke plus ;) ) även om de är kanon på HT. Det finns folk som tycker dessa är skitkul och då ska man köra det men lyssnar man på industrins PR-maskin kunde man tro att plusdäck var här för att stanna och nåt alla kommer köra jämnt och överallt för nåt år sen. Ungefär om med e-bikes nu. Toppen på Hype-kurvan.

Sen tycker jag personligen att teknikutveckling och elektrifiering är kanon. Elcyklar är super och kommer förhoppningsvis fortsätta revolutionera transportsektorn för många och hjälpa många gå från bilen. T o m eMTB kan säkert vara bra på ställen där det inte riskerar sabba för annan MTB. Det kommer säkert bli ett eget segment men jag tvivlar på att det blir så stort som branschen/artikelförfattaren basunerar ut. Kanske blir det en egen mittemellan-produkt som en sorts light MC som på vissa marknader kan fungera super. Kanske stängs e-cyklarna helt ute från vanliga cykelstigar för att förhindra cykelförbud, och istället byggs åkområden för eMTB upp? Typ bikeparks för eMTB, utan lift. Vem vet.

Oavsett, tänk själv. Köp inte en pryl du inte behöver, särskilt inte när den kan sabba för dig själv och andra.

Om du läste ända hit, tack.
 

castrello

Aktiv medlem
[Artikel] Eurobike 2017 - Trender och reflektioner
Westman sa:
larsaw sa:
BTW bra reflektion West!
Vad vi däremot måste inse är att världen inte kretsar kring oss i skandinavien, men i sak håller jag med dig till fullo!!!

Absolut är det så. I delar av bergiga Europa har eMTB potential att bli stort, och säkert på några fler ställen till.

Värt att notera är dock att Nordamerika är eMTB ungefär lika populärt bland MTB-åkare som cancer. Så för att nyansera artikelns konstaterande
Att de stora tillverkarna, med breda utbud i alla cykelkategorier, är med är inte så överraskande. Mer förvånande är att ”creddiga” märken med stora framgångar inom utförscykling som exempelvis Commencal, Polygon, Pivot och Saracen även hoppat på eMTB.

Kan man lägga till t ex Santa Cruz uttalande från Eurobike
"For their part, Santa Cruz denies that they'll be joining the battery brigade anytime soon. ''E-hostilities aside, our best bikes represent a convergence of passion and differentiation,'' Don Palermini, North American Marketing Manager at Santa Cruz, explained when I posed the eMTB question to him. ''I'm not sure we can deliver on that right now, so we're not working on one. That doesn't mean never, but we're not willing to spend the financial and social capital on a 'me too' product.'' "
https://www.pinkbike.com/news/shima...etrain-and-3-other-rumors-from-eurobike.html'


Eller, för den delen kan man notera att när Yamaha i veckan gick ut med pressreleasen att de ska komplettera motortillverkningen med att även göra kompletta cyklar, kände antingen de eller Pinkbike sig tvungna att komplettera uttalandet med att
"Their focus here is clearly the US market, where many feel that eMTBs could threaten trail access. While some eMTB manufacturers that are selling in North America have chosen to not address trail access issues, it seems likely that Yamaha will work to help safeguard our sport's most important resource."
"

https://www.pinkbike.com/news/yamaha-to-launch-their-own-emtb-lineup.html
(Oklart hur)
Man behöver inte spendera många minuter bland de 600 kommentarerna på artikeln för att se att det finns globala problem med ökad trafik och slitage på stigar som plötsligt nås av en större mängd (rättså gröna) cyklister med motorer vilket får markägare att dra åt sig öronen och tveka till om man ska få cykla på deras mark. Har även sett kommentarer i de flesta eMTB-recensioner ang problem även i alperna pga att e-cyklister plötsligt når och lägger sessions på små stigar som tidigare inte användes så mycket då de krävde fysik för att nå. Och att dessa cyklister generellt inte är så vassa cyklister och därmed bromsar sig ner och sliter mycket mer på marken såväl so rätar ut stigarna.

David Turner (Turner bikes) kommenterar f ö artikeln i egen hög person och tonen i hans inlägg är väl ganska talande för hur lysande han tycker att de motoriserade cyklarna är på stigar:
"Motorized mountain bikes are perfect for expediting the banning of mechanized everything off public trails, as has been repeated over and over in these PB threads by a lot of other MOUNTAIN BIKERS, but the opposition will lump us all together, bikes is bikes. Yamaha help? That is laughable, the little effort put out by the 5 large motorcycle companies the last few decades has done NOTHING for their land access and the petrol motorized access has shrunk to motocross tracks and squirrel cages called OHV parks. For those of you that live rural with a billion acres of public land can shrug your shoulders and walk away. But the fact is most of these toys are bought where most of the people live and that is where most of the opposition lives and where most of the conflicts will arise and ultimately where most of us will be banned for the most part 'cause an electric motorized pedal bike looks too much like a human powered pedal bike. Easier just to change the laws/rules/bills whatever to say NO MECHANIZED VEHICLES. All for what? Laziness, yes yes I know I am spitting into the wind, and that the peoples pursuit of an easier life and the manufacturers ability to sell them what they want will steam roll us curmudgeons. I just want to say 'I told you' so when some lazy fat f*ck on a 750watt eMTB is crying about the NO BIKES signs in the parking lot. So sorry to offend you, but really WHO is going to buy a MORB? Lazy riders not wanting to squeeze in a couple more rides per week to get their fat asses stronger to hang with their best buds, just more people looking to make excuses for their lifestyle and fix it with a credit card instead of take responsibility and either ride more/eat less or if one is getting old and 'crepid, ride the same amount of TIME and accept we will ride less distance. At the very end it's all about the time we had on the bike, not mileage. Enjoy the time away from work/stress/concrete jungle whatever. And this ain't about disabled people, this is about trying to jump start the floundering bicycle industry with electricity and the big companies that are driving this movement thru sexy product development and subsequent marketing will deal with the aftermath after they pay off their tooling costs haha. Ride Centres are the future people! Controlled access, segregating us from them, we will all be in a squirrel cage right where they want us, not roaming about causing harm to Mother Earth and Her beloved hikers and horses.
David Turner
Turner Bikes"


Så jag skulle vilja ändra AJs påstående till att många hyfsat creddiga märken hoppar på eMTB av rädsla för att missa tåget men de allra creddigaste håller sig från det.

Så, bara för att industrin vill tuta i oss att detta är nästa stora trend som alla borde köpa betyder inte det att det är en bra idé att lyssna.

Det blir ju jobbigt om man sväljer allt och inte tänker själv. Ex fatbike kunde man ju inse att de var långsamma och trögrullade och därmed inte skulle vara för alla, plus-däck på FS likaså (lite skrattretande att de nu är nere på 2.6" dvs 2.5mm bredare än icke plus ;) ) även om de är kanon på HT. Det finns folk som tycker dessa är skitkul och då ska man köra det men lyssnar man på industrins PR-maskin kunde man tro att plusdäck var här för att stanna och nåt alla kommer köra jämnt och överallt för nåt år sen. Ungefär om med e-bikes nu. Toppen på Hype-kurvan.

Sen tycker jag personligen att teknikutveckling och elektrifiering är kanon. Elcyklar är super och kommer förhoppningsvis fortsätta revolutionera transportsektorn för många och hjälpa många gå från bilen. T o m eMTB kan säkert vara bra på ställen där det inte riskerar sabba för annan MTB. Det kommer säkert bli ett eget segment men jag tvivlar på att det blir så stort som branschen/artikelförfattaren basunerar ut. Kanske blir det en egen mittemellan-produkt som en sorts light MC som på vissa marknader kan fungera super. Kanske stängs e-cyklarna helt ute från vanliga cykelstigar för att förhindra cykelförbud, och istället byggs åkområden för eMTB upp? Typ bikeparks för eMTB, utan lift. Vem vet.

Oavsett, tänk själv. Köp inte en pryl du inte behöver, särskilt inte när den kan sabba för dig själv och andra.

Om du läste ända hit, tack.

Så bra att jag citerade hela grejen.
 

C-dale

Aktiv medlem
[Artikel] Eurobike 2017 - Trender och reflektioner
Mkt bra skrivet Fredrik!
En anledning till David Turners ton kan ju vara att hans fru Christine skadades när hon cyklade nerför en dedikerad nerförsbacke och kolliderade med en kvinnlig nybörjare på el-mtb på väg uppför backen.
Vilket inte betyder att DT har felaktiga åsikter.
 

Bengt-re

Aktiv medlem
[Artikel] Eurobike 2017 - Trender och reflektioner
Vi får väl hoppas på att vi får igenom ett totalförbud för elmoppar i skogen. Marknaden verkar inte vilja självsanera sig.
 

erik h

Aktiv medlem
[Artikel] Eurobike 2017 - Trender och reflektioner
Entusiastmärkena, de som är true, låter bli, medan de som är corporate och driver lönsam affär i första hand, kastar sig över det. Talande.

Det går väl tyvärr inte att stoppa utan det tippar kanske så småningom över åt det håll Turner är rädd för. Byggda cykelspår och "ni HAR ju erat spår, kör DÄR".
 

Snuten

Aktiv medlem
[Artikel] Eurobike 2017 - Trender och reflektioner
FreFlow verkade mycket intressant och vettigt då det gäller high tech och el.

ABS ger mig skrattattacker. Snacka om att krångla till det i onödan. Raka motsatsen till FreeFlows försök att använda teknik på ett vettigt sätt.
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer