[Artikel] Första titt: Canyon Spectral 2018
Canyon har presenterat sin nya Spectral. Happyride har varit på Madeira och kollat in den nya modellen.
Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=30975
Senast ändrad:
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Enduro Fredrik sa:Wtf,!??!??
Lingon sa:Ser ut som en elcykel.
Luthman Photography sa:Enduro Fredrik sa:Wtf,!??!??
Köp nu då!!
Enduro Fredrik sa:Luthman Photography sa:Enduro Fredrik sa:Wtf,!??!??
Köp nu då!!
Hm... Efter hajpen... Ascool cykel. Men är faktiskt väldigt besviken över materialspecen samt dess höga vikt. En trailhoj med samma vikt som dess Enduro? Visst dom har i princip klassat om den till en Enduro. Vad tror ni har gjort den så tung? Visst det är fetare däck men de kan väl omöjligt ät 1,5 kg??
Enduro Fredrik sa:Luthman Photography sa:Enduro Fredrik sa:Wtf,!??!??
Köp nu då!!
Hm... Efter hajpen... Ascool cykel. Men är faktiskt väldigt besviken över materialspecen samt dess höga vikt. En trailhoj med samma vikt som dess Enduro? Visst dom har i princip klassat om den till en Enduro. Vad tror ni har gjort den så tung? Visst det är fetare däck men de kan väl omöjligt ät 1,5 kg??
AX3L sa:Enduro Fredrik sa:Luthman Photography sa:Enduro Fredrik sa:Wtf,!??!??
Köp nu då!!
Jag har inte tittat på vikterna eller specerna ingående, men hur ser det ut med vikten på ramen endast? Annars tänker jag att saker som Eagle också pockar på i vikt. YT körde ju medvetet vanliga 11-delade och 9-46 kassetten för att få ned vikten på sin pro-version.
De har lärt sig av de stora drakarna :-)Jensen sa:smart med lagerna i svingen, MEN det innebär oxå att det är special lager, för såg ju ut att vara som en liten gläns på dem
Stream sa:Snygg. Som en Jeffsy men utan YT's rykte som nybörjarcykel.
Jolinwood sa:Stream sa:Snygg. Som en Jeffsy men utan YT's rykte som nybörjarcykel.
Aaarh, jag försöker att inte irritera mig på vad folk skriver i det här forumet men ibland rinner det över haha. Eller du kanske bara skojade? Aja, skiiit i vad folk på internet säger om cykelmärken å köp det ni tycker ser najs ut och känner för:)
Bifogar en lista på MTB-nybörjare:
https://www.pinkbike.com/news/2017-red-bull-rampage-17-bikes.html
Betalda åkare.Jolinwood sa:Stream sa:Snygg. Som en Jeffsy men utan YT's rykte som nybörjarcykel.
Aaarh, jag försöker att inte irritera mig på vad folk skriver i det här forumet men ibland rinner det över haha. Eller du kanske bara skojade? Aja, skiiit i vad folk på internet säger om cykelmärken å köp det ni tycker ser najs ut och känner för:)
Rattnalle sa:De har lärt sig av de stora drakarna :-)Jensen sa:smart med lagerna i svingen, MEN det innebär oxå att det är special lager, för såg ju ut att vara som en liten gläns på dem
Tråget för kablar såg smart ut. Hur ser det ut under vevpartiet, en hängande härva eller går den bak lite till?
Annars ser den väl ut att vara modernare än den förra men ändå lite tyskt konservativ med ganska försiktig geometri i förhållande till slaglängden.
Jensen sa:Rattnalle sa:De har lärt sig av de stora drakarna :-)Jensen sa:smart med lagerna i svingen, MEN det innebär oxå att det är special lager, för såg ju ut att vara som en liten gläns på dem
Tråget för kablar såg smart ut. Hur ser det ut under vevpartiet, en hängande härva eller går den bak lite till?
Annars ser den väl ut att vara modernare än den förra men ändå lite tyskt konservativ med ganska försiktig geometri i förhållande till slaglängden.
vilka tänker du på som kör special lager?
men ja jag gillade ju lösningen av dragningen i kabelkanal, utseende som internt dragen men inte baksidan som kommer med internt dragna grejer. angående din fråga, kolla 8:18 in iTänkte på specialdelar I allmänhet inte specifikt lager.
Bilden på den leriga cykeln avslöjade också dragningen under vevlagret. Inte jätteförtjust i den placeringen men bevisligen fungerar det hyfsat.
Jolinwood sa:Stream sa:Snygg. Som en Jeffsy men utan YT's rykte som nybörjarcykel.
tmalm sa:Ska man ändå ha sputskydd tycker jag inte kabelkanalen är (så mkt) onödig vikt.
Klart bättre lösning än Intern dragning men sämre än bonnlösningen med hela höljen.
/T
Sixten Fors sa:Gillar att det är:
- Kategori 4
- Clean design
- Boost fram/bak
- Pike på flera av cyklarna
- 175 mm vevar på de tre största ramarna
- 200 mm skiva fram / 180 mm bak
Ogillar:
- Priser i överkant
- Fox 34 på en cykel som kostar >70000 kr, wtf? (eller Fox 34 över huvud taget, på cyklar med >120 mm slaglängd)
- Flera Pike-modeller är RC istf. RCT3, snålt men kanske ändå inte viktigt
- Kabelkanalen = onödig vikt, kablar hänger ändå lösa under BB
- Ynkliga 32T fram med Eagle och små hjul.
- Flera modeller verkar ha 25 mm hjul
- 2.6" däck på de flesta cyklarna
- 170 mm långt ! styrhuvud på ramstorlek XL
- Inga 29ers för vuxna cyklister
Sixten Fors sa:RS Reba 32 mm eller Fox 34 mm blir väl bra på en Grand Canyon eller Neuron med 110-120 mm slag.
Spectral bör rimligen ha RS Pike (eller annan RS) 35 mm eller Fox 36 mm gafflar.
Jag förmodar att Canyon satt dit en vek Fox 34 för att 1) de är snåla och/eller 2) de är rädda att Spectral med Fox 36 snor rampljuset från Strive.
Vad är skillnaden i vikt? 100-150 gram? Tror nog de flesta potentiella köparna av en Spectral CF skulle föredra Fox 36 framför Fox 34.AX3L sa:Sixten Fors sa:RS Reba 32 mm eller Fox 34 mm blir väl bra på en Grand Canyon eller Neuron med 110-120 mm slag.
Spectral bör rimligen ha RS Pike (eller annan RS) 35 mm eller Fox 36 mm gafflar.
Jag förmodar att Canyon satt dit en vek Fox 34 för att 1) de är snåla och/eller 2) de är rädda att Spectral med Fox 36 snor rampljuset från Strive.
3) Vikt är viktigt och den redan väger tillräckligt mycket. En 36a är ju tyngre än en 34a.
Kristoffer R sa:En fundering kring spec och pris:
Är det inte ”som vanligt” att en ny modell (ny ram osv) brukar få ett prispåslag? Delvis marknadsmässigt för att kunderna oftast är redo att betala mer för det nya, för att man skall kunna bli av med det gamla och för att få avkastning på investeringen.
När det gäller själva cykeln blev jag lite kluven, designen kräver nog lite tillvänjning. Kanske en bra sak på sikt.
MY 2015: 15x100 27,5" 140 mm. Fox 34 vs. Pike. Vilken är styvast?happymtb.fr sa:Sixten: styvheten hänger inte bara på innerbens ytterdiameter som många journalister i cykelbranschen tror! 34an är faktiskt styvare än Pike, iaf för modellerna innan 2018.
Kostnader för R&D finns rimligen med i böckerna 2015-2017 då utvecklingen ägde rum. Intäkterna under samma period kom rimligen från försäljning av de cyklar som då såldes. Förhoppningsvis blev det ett positivt resultat, men jag har inte tillgång till Canyons årsredovisning för perioden. Är det inte så det brukar gå till?Enduro Fredrik sa:På nått vis så måste ju utvecklingen av den nya cykeln betalas?
Sixten Fors sa:Kostnader för R&D finns rimligen med i böckerna 2015-2017 då utvecklingen ägde rum. Intäkterna under samma period kom rimligen från försäljning av de cyklar som då såldes. Förhoppningsvis blev det ett positivt resultat, men jag har inte tillgång till Canyons årsredovisning för perioden. Är det inte så det brukar gå till?Enduro Fredrik sa:På nått vis så måste ju utvecklingen av den nya cykeln betalas?
Löner till personal på utvecklingsavdelningen betalas löpande. Det är inte så att de får vänta på sin lön i tre år, till dess de nya produkterna är sålda :)Enduro Fredrik sa:Sixten Fors sa:Kostnader för R&D finns rimligen med i böckerna 2015-2017 då utvecklingen ägde rum. Intäkterna under samma period kom rimligen från försäljning av de cyklar som då såldes. Förhoppningsvis blev det ett positivt resultat, men jag har inte tillgång till Canyons årsredovisning för perioden. Är det inte så det brukar gå till?Enduro Fredrik sa:På nått vis så måste ju utvecklingen av den nya cykeln betalas?
Så kanske det är? Jag är tyvärr ingenjör och ingen ekonom. Men det låter ju inte helt orimligt?
Sixten Fors sa:Löner till personal på utvecklingsavdelningen betalas löpande. Det är inte så att de får vänta på sin lön i tre år, till dess de nya produkterna är sålda :)Enduro Fredrik sa:Sixten Fors sa:Kostnader för R&D finns rimligen med i böckerna 2015-2017 då utvecklingen ägde rum. Intäkterna under samma period kom rimligen från försäljning av de cyklar som då såldes. Förhoppningsvis blev det ett positivt resultat, men jag har inte tillgång till Canyons årsredovisning för perioden. Är det inte så det brukar gå till?Enduro Fredrik sa:På nått vis så måste ju utvecklingen av den nya cykeln betalas?
Så kanske det är? Jag är tyvärr ingenjör och ingen ekonom. Men det låter ju inte helt orimligt?
NickPick sa:Sixten Fors sa:Löner till personal på utvecklingsavdelningen betalas löpande. Det är inte så att de får vänta på sin lön i tre år, till dess de nya produkterna är sålda :)Enduro Fredrik sa:Sixten Fors sa:Kostnader för R&D finns rimligen med i böckerna 2015-2017 då utvecklingen ägde rum. Intäkterna under samma period kom rimligen från försäljning av de cyklar som då såldes. Förhoppningsvis blev det ett positivt resultat, men jag har inte tillgång till Canyons årsredovisning för perioden. Är det inte så det brukar gå till?Enduro Fredrik sa:På nått vis så måste ju utvecklingen av den nya cykeln betalas?
Canyon har väl inte direkt högst R&D i branschen? Jag tror iaf att det är så dom har gjort sig känd för billiga cyklar.
Hörde rykten om att dom var tvungen att vänta ut en massa patent i USA, därför dröjde lanseringen.
Men canyon lägger mer pengar på reklam och sponsring av fina team så det är ganska självklart att kostnaden ökar...?
Ändå mycket för pengen?
NickPick sa:Canyon har väl inte direkt högst R&D i branschen? Jag tror iaf att det är så dom har gjort sig känd för billiga cyklar.
Hörde rykten om att dom var tvungen att vänta ut en massa patent i USA, därför dröjde lanseringen.
Men canyon lägger mer pengar på reklam och sponsring av fina team så det är ganska självklart att kostnaden ökar...?
Ändå mycket för pengen?
Håller med, CF 8 känns vettigt utrustad och prisvärda. Kan inte hjälpa dig med färgvalet dock. Annat än att svart är trist.FranzJaeger sa:Har kommit fram till att jag tycker att CF 8.0 känns mest prisvärd, men har svårt att bestämma mig för vilken färg...