H. sa:
@Makten: du frågade tidigare om folk hänger mycket på styret, eftersom du inte upplever det som att armarna behöver ta någon last?
Min uppfattning är att när farten går upp fortplantas mycket slag från terrängen upp i styret och det blir rejäla påfrestningar i armarna för att hålla överkroppen stabil. Allt skakande gör även att man tvingas hålla ett stadigt grepp i styret samtidigt som dessa större stötar ska hanteras.
Jag är ju inte nån utförscyklistt, så jag kan bara relatera till kortare episoder där cyklistens ståställning ändå borde vara samma som vid längre utförsåk. Men att hålla stadigt grepp är ändå inte samma sak som att jämföra det med armhävningar eller skivstång, eller hur?
Hur som helst så har jag aldrig upplevt att det känns fel, svårt eller dåligt med bromsgreppen pekandes väldigt mycket nedåt (brantare än gaffelvinkeln i mitt fall) oavsett hur jag står eller sitter på cykeln. Det skulle kunna bero på att jag har stora händer och därmed långa fingrar, så jag når alltid oavsett. Pekar jag greppen framåt däremot så måste jag så att säga böja pekfingret uppåt i förhållande till "knuten hand" vilket är fruktansvärt obekvämt även utan någon som helst belastning.