[Artikel] Går det att säga vilka intervaller som är bäst?

AJ

Ny medlem

Visst vore det bra om någon bara kunde svara på den frågan en gång för alla – men det låter sig inte göras så lätt. Happyrides träningsexpert Mikael Flockhart går i den här artikeln igenom hur intervallträning kan ses på med olika ögon – och hur den kan diskuteras utifrån olika sammanhang.

Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=27525

Senast ändrad:

JT

Ny medlem
Jaha, så nu kommer alla köra 8-minutare då ett tag eller?

landen

Aktiv medlem
"De populära 4×4-intervallerna, även på senare tid kallat norska intervaller, som kom i ropet för tio år sedan verkade lovande när de introducerades men har i efterhand visats ge för lite tid på hög intensitet samtidigt som regimen har andra uppenbara nackdelar."

Förutom att dom enligt diagrammet inte är så bra, eller ja sämre än 8 min.Vad menas med "Regimen har uppenbara nackdelar?"
Vilka andra nackdelar menas?

landen sa:
"De populära 4×4-intervallerna, även på senare tid kallat norska intervaller, som kom i ropet för tio år sedan verkade lovande när de introducerades men har i efterhand visats ge för lite tid på hög intensitet samtidigt som regimen har andra uppenbara nackdelar."

Förutom att dom enligt diagrammet inte är så bra, eller ja sämre än 8 min.Vad menas med "Regimen har uppenbara nackdelar?"
Det är jättejättejobbigt.

landen

Aktiv medlem
Enligt studien https://www.researchgate.net/public...of_exercise_intensity_and_total_work_duration så:

"For all interval prescritions, subjects were instructes to perform each interval session with their maximal sustainable intensity"
Där föredrar jag nog 4 vs 8 alla dagar i veckan, rent upplevelsemässigt. Men alla är vi olika.

Studien är även gjord på vad som beskrivs som "recreational cyclist", är det rimligt att tror att dom kan maxa 4x16 min?
Jag tänker att de helt enkelt inte tar i tillräckligt :)

Finns det fler studier än denna som påvisar sämre effekt för 4x4, för som jag förstått det så va vi väl överens om att 4x4 va det bästa, källa: någon stor metastudie som gjordes, ska leta i länkarkivet.

Senast ändrad:

calleking

Aktiv medlem
Tack för en bra artikel. Äntligen fri från dödsfyror! :D

Hur ska man utföra dessa åttor med tanke på FTP och maxpuls? ~110% av FTP och upp mot 90% av maxpuls i slutet av intervallerna?

Jag kanske är ute och cyklar men jag antar att studien i artikeln ovan är den som Stephen Seiler har gjort? Seiler förespråkar iaf 4x8 med 2 minuters vila mellan intervallerna i ett polariserat upplägg med en uppdelning av träningspassen på 80-85% lågintensivt och 15-20% högintensivt.

Här är tråden på slowtwitch där han själv svarar på saker i sin studie:
http://forum.slowtwitch.com/forum/S...ning_-_Interesting_Lecture_Video__P4931310-1/

landen

Aktiv medlem
calleking sa:
Hur ska man utföra dessa åttor med tanke på FTP och maxpuls? ~110% av FTP och upp mot 90% av maxpuls i slutet av intervallerna?
/
Förutsatt att du vill luta dig mot studien så ska du väl köra dom på max då :)

lundatok

Aktiv medlem
Jag kör såna åttor på 105% av FTP, det har gett mellan 7-13 min på rött beroende på hur sliten jag är. Ett par fyror ger ca 5 min på rött när jag kikar i loggarna. Åttorna är också enklare att köra rent mentalt tycker jag, sista två minuterna på en fyra kan vara överjävlig.

landen

Aktiv medlem
lundatok sa:
Jag kör såna åttor på 105% av FTP, det har gett mellan 7-13 min på rött beroende på hur sliten jag är. Ett par fyror ger ca 5 min på rött när jag kikar i loggarna. Åttorna är också enklare att köra rent mentalt tycker jag, sista två minuterna på en fyra kan vara överjävlig.
Ett par fyror som i två? Eller som att ett par pass med 4x4 gett 5 min på rött? Lite det jag är inne på, att det som passar en mentalt bäst kanske är det som är bäst :)

Senast ändrad:

nisseson

Aktiv medlem
Ett pass 4*4 löpning för mig ger runt 10 minuter sammanlagt i stabil röd zon (95% eller mer av maxpuls). Hur definierar ni rött om ni bara har 5 av de sammanlagt 16 minuterna i den zonen? (Eller är ni slöhögar som borde käka lite mer HTFU?)

konscious

Aktiv medlem
Eller som Seiler själv säger

Han ser inget intervall som är bättre.
"regarding 4x4 minutes versus 4x8 minutes etc. Folks, do not attribute to me some magic interval training formula, because I do not believe there is one"

Att gå på 97% istället på 92% av V02max ger ingen fördel fysiologiskt då den ackumulerade durationen inte ger optimal pain/gain ratio
"What I do believe our studies and others suggest is that intensity and accumulated duration interact to determine the intracellular signalling for adaptation, and not "just intensity"

Hans resultat pekar på att dom bästa klarar höga belastningar under lång tid så lundatok verkar vara på rätt spår?
"when I look at the interval training regimes of our gold medal winners in Norway, what impresses is not the lactate concentration during intervals or the heart rate, but just how many minutes they can accumulate at those high workloads"

Oberoende av vad Seiler skriver påstår XC skidtränaren Halvard
"The goal should be to get close to 30 minutes in the red interval zone"

Tack Calleking! Intressant läsning
http://forum.slowtwitch.com/forum/S...aining_-_Interesting_Lecture_Video__P4931310/

Senast ändrad:

NickPick

Aktiv medlem
nisseson sa:
Ett pass 4*4 löpning för mig ger runt 10 minuter sammanlagt i stabil röd zon (95% eller mer av maxpuls). Hur definierar ni rött om ni bara har 5 av de sammanlagt 16 minuterna i den zonen? (Eller är ni slöhögar som borde käka lite mer HTFU?)
Är inte 90% och uppåt zon 5 röd? :)
Kollade på en 4x4 nu och 15,25m i zon 5. 3 minuter vila.

Lite konfunderad. Skriver man tid eller antal först? Tex 8 minuter 3 gånger ger 3x8 eller är 8x3 mest korrekt?

Senast ändrad:

eketjall

Ny medlem
Om man pratar % av HRM så är det ju svårare att nå lika högt i cykling som i löpning.
"Grenspecifik maxpuls" är ju något annat. Frågan är vilken man ska använda om man säger att 4x4 ska utföras mellan 90-95% av "maxpuls". Hyffsat lätt att göra det i 90-95% av HRM i löpning. Jävligt svårt att göra det i 90-95% av HRM på cykeln (iaf för mig)
Och med lätt menar jag inte ansträngningen som sådan naturligtvis.

Micke S

Aktiv medlem
landen sa:

Att bara titta på den centrala komponenten för VO2max som värd att träna tillsammans med maxstyrka. Man blir rätt kass på att cykla helt enkelt och kroppen fungerar bara bra på hög intensitet, och frågan är om den ens gör det i långa loppet. Det finns lite annat som påverkar cellmiljön som man också kan ha åsikter om när det gäller att köra så mycket högintensiv träning utan att ha nån form av balansering med annan träning. Detta är ju i princip motsatsen till ett polariserat upplägg.

RockyRider

Aktiv medlem
Micke S: Finns det forskning som stöder antagandet att olika personer med olika muskelfiberuppsättningar svarar olika bra på olika typer av intervaller? Exempelvis att det rent av kan vara dåligt för personer med mycket typ I fibrer att köra vissa typer av intervaller?

Micke S

Aktiv medlem
RockyRider sa:
Micke S: Finns det forskning som stöder antagandet att olika personer med olika muskelfiberuppsättningar svarar olika bra på olika typer av intervaller? Exempelvis att det rent av kan vara dåligt för personer med mycket typ I fibrer att köra vissa typer av intervaller?
Det finns mycket erfarenhet om inte annat. Det blir lite snävt att bara gå på muskelfibertyp men det är igen intervallform som är direkt skadlig. Däremot stimulerar man olika energisystem med olika intensitet och utdelningen av träning kan kopplas till den utvecklingspotential som finns. Har man väldigt mycket typ I, dvs långsamma uthålliga muskelfibrer, kan man få hög stimulans av uthållighetsträning och därmed bättre respons på träning. Man kan träna hårdare och längre och större andel av muskeln responderar på träningen.

Har man mycket typ II och genomför träning som engagerar typ I så blir träningssvaret mindre för typ I då det är mindre volym muskler som tränas. Typ II får självklart också träning och ökar i kapacitet för att närma sig typ I men om vi tänker oss en cyklist som vill bli bra på någonting specifikt som involverar typ II så minskar det förmågan att göra det typ II-fibrerna gör bättre än typ I.

Typ så...

GoranS

Aktiv medlem
Görs det någon forskning kring AI-baserade system för att ta fram bra träningsupplägg och styra träning? Är ju ett hett inom sjukvården där det finns projekt som syftar till att dels individualisera olika former av insatser och därigenom kunna nå bättre resultat och dels ge bra stöd till läkare. Känns som motsvarande saker borde vara intressanta även vad gäller träning.

Micke S

Aktiv medlem
GoranS sa:
Görs det någon forskning kring AI-baserade system för att ta fram bra träningsupplägg och styra träning? Är ju ett hett inom sjukvården där det finns projekt som syftar till att dels individualisera olika former av insatser och därigenom kunna nå bättre resultat och dels ge bra stöd till läkare. Känns som motsvarande saker borde vara intressanta även vad gäller träning.
Det arbetas en hel del med genitik och hur träningsrespons kan förklaras med arvsanlag men det är lång väg kvar. Tränare är fortfarande ett hantverksyrke.

RockyRider

Aktiv medlem
Micke S skrev: "Visat i olika studier är att intensiteten för träningen måste upp över tröskel (Laktattröskel, FTP mm)".

Menar du "intensiteten" mätt i effekt eller puls (eller både och)?

JT

Ny medlem
RockyRider sa:
Micke S skrev: "Visat i olika studier är att intensiteten för träningen måste upp över tröskel (Laktattröskel, FTP mm)".

Ja, det menar han.

Micke S

Aktiv medlem

Micke S

Aktiv medlem
Micke S sa:
GoranS sa:
JT sa:
RockyRider sa:

Ja, det menar han.
Modigt att sticka ut hakan så där!
P i ftp betyder ju power :)
Men, korrigering, det är inte helt självklart. Ibland, ex. mtb-cykling på stig innebär att alla effektbaserade modeller inte fungerar utom möjligen NP. Puls kan vara bättre där. Fysiologiskt kan man räkna alla trösklar som puls eller effektbaserade. Det spelar egentligen ingen roll eftersom de flesta intervallupplägg har en funktionell parameter vilket korrigerar för val av mätmetod.

GoranS

Aktiv medlem
Micke S sa:
Micke S sa:
GoranS sa:
JT sa:
RockyRider sa:

Ja, det menar han.
Modigt att sticka ut hakan så där!
P i ftp betyder ju power :)
Men, korrigering, det är inte helt självklart. Ibland, ex. mtb-cykling på stig innebär att alla effektbaserade modeller inte fungerar utom möjligen NP. Puls kan vara bättre där. Fysiologiskt kan man räkna alla trösklar som puls eller effektbaserade. Det spelar egentligen ingen roll eftersom de flesta intervallupplägg har en funktionell parameter vilket korrigerar för val av mätmetod.
Hm, låter som det landade i "effekt eller puls (eller både och)". ;-)

GoranS

Aktiv medlem

Hising

Medlem
Intressant artikel, särskilt sista delen om lång- respektive kortsiktiga anpassningar. Utveckla gärna denna del ytterligare. Några lite mer specifika funderingar:
1. Syreupptag förekommer i båda avsnitten. Antar att det är olika mekanismer, eller? Kan du utveckla lite här?
2. ”kortare intervaller med kort vila i större mängd” – förstår jag det rätt om det är typ 40/20, 30/15 eller liknande upplägg som avses?
3. Vad avses med ”stor volym träning på låg intensitet” i relation till ”långdistansträning”? Förstår jag det rätt om ”stor volym” kan uppnås genom många kortare pass och inte bara "långdistansträning"?
4. De tidigare i artikeln framlyfta 4x8-intervallerna lyckas jag inte passa in under någon av avsnitten. Hur bör man tänka här?

Micke S

Aktiv medlem
Hising sa:
Intressant artikel, särskilt sista delen om lång- respektive kortsiktiga anpassningar. Utveckla gärna denna del ytterligare. Några lite mer specifika funderingar:
1. Syreupptag förekommer i båda avsnitten. Antar att det är olika mekanismer, eller? Kan du utveckla lite här?
2. ”kortare intervaller med kort vila i större mängd” – förstår jag det rätt om det är typ 40/20, 30/15 eller liknande upplägg som avses?
3. Vad avses med ”stor volym träning på låg intensitet” i relation till ”långdistansträning”? Förstår jag det rätt om ”stor volym” kan uppnås genom många kortare pass och inte bara "långdistansträning"?
4. De tidigare i artikeln framlyfta 4x8-intervallerna lyckas jag inte passa in under någon av avsnitten. Hur bör man tänka här?
1. Syreupptaget består av flera delar i en kedja. Allt ifrån inandning till effektivitet i muskelcellen påverkar. Olika former av träning är tänkt att punktmarkera valda delar av dessa områden.
2. 40/20 ges som exempel i texten.
3. ?, men allmänt, volym avser i sammanhanget omfång, dvs en summering.
4. Beroende på person, utförande och teori kan man passa in de var man vill. Jag tycker de går bra i båda områdena.

mugge

Ny medlem
Vilken synnerligen trevlig och intressant artikel att läsa. Det känns förstås extra kul att i stort sett genomgående få stöd för min egen syn på och tillämpning av träning både för egen del och som tränare/ledare.

En aspekt att tillägga och som ofta tappas bort är det mentala perspektivet av att underkasta sig hård träning. Ett viss upplägg kan vara mumma för Nisse, men rena döden för Affe. Jag tror att ju mer man uppskattar sina träningspass och hur man mår av dem desto bättre förutsättningar att få god avkastning och särskilt då på längre sikt.

Konkret

Ny medlem
Dom bästa intervallerna är dom som blir av. Gör man dom som man psykiskt kan ta ut mest på och tycker dom är roligast så tror jag att det inte spelar någon roll om det är 4x4 eller 8x4.

Källis

Aktiv medlem
Repetition är underskattat och variation är överskattat.

//Källis

Källis

Aktiv medlem
GoranS sa:
Källis sa:
Repetition är underskattat och variation är överskattat.
//Källis
Låter som vi har ett Zatopek-fan. Han lär ju ha kört 100x400 meter. Där kan man snacka om repetition!

Absolut inte, egen erfarenhet och har tagits upp i Trainerroad och Jonas Colting podcast och jag tror nog dom har en poäng där.

//Källis

Micke S

Aktiv medlem
lundatok sa:
Micke, wattmätare på MTB, bu eller bä?
Jag tror att det är ett ypperligt exempel av när det är väldigt lätt att samla in väldigt komplex data som få vet vad den ska användas till. Det kan nog ge en del insikter men för de flesta är det nog mest till nytta när mtb´n används på landsvägsvis. Å andra sidan är det ju inga pengar längre för en effektmätare men om man ska få ut nåt av det är det nog bra med lite idéer.

lundatok

Aktiv medlem
Micke S sa:
lundatok sa:
Micke, wattmätare på MTB, bu eller bä?
Jag tror att det är ett ypperligt exempel av när det är väldigt lätt att samla in väldigt komplex data som få vet vad den ska användas till. Det kan nog ge en del insikter men för de flesta är det nog mest till nytta när mtb´n används på landsvägsvis. Å andra sidan är det ju inga pengar längre för en effektmätare men om man ska få ut nåt av det är det nog bra med lite idéer.
Japp, har haft en Stages på min MTB ett tag och det är ju fräsigt med data men jag vet inte riktigt om jag blir så mycket klokare... Kanske på långlopp om man pace:a sig uppför men det gör sig sällan tycker jag.

Bertil2412

Ny medlem
Hur många av dessa bakom ca 40 kommentar inlägg har varit eller är fortfarande professionella och yrkes cyklister (eller annan uthållighets idrott utövare) .Kanske utbildade eller på annat sätt kan men bekräfta sitt kunskap eller arbete som professionella eller yrkes tränare.
Noll =0
Ett hög med medelålders gubbar i jakt på bekräftelsen
Eller en annan som nämnde Colting ?
Enligt hans meritlista hade han framgångar inom triathlon,duktig simmare dessutom MEN ÄR BARA jävla dokusåpaskådis NU . Noll Kunskaper inom tränar yrke . Bara skitsnack

poqa

Aktiv medlem
Bertil2412 sa:
Hur många av dessa bakom ca 40 kommentar inlägg har varit eller är fortfarande professionella och yrkes cyklister (eller annan uthållighets idrott utövare) .Kanske utbildade eller på annat sätt kan men bekräfta sitt kunskap eller arbete som professionella eller yrkes tränare.
Noll =0
Ett hög med medelålders gubbar i jakt på bekräftelsen
Eller en annan som nämnde Colting ?
Enligt hans meritlista hade han framgångar inom triathlon,duktig simmare dessutom MEN ÄR BARA jävla dokusåpaskådis NU . Noll Kunskaper inom tränar yrke . Bara skitsnack
Tack för att du kommer in och visar var skåpet ska stå då!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer