Artikel: HappyMTB testar FRWD

AJ

Ny medlem
Ännu en GPS-pryl har varit på besök i testlabbet. Denna gång har vi varit ute och snurrat med FRWD F500, en GPS-baserad datalogger med analysverktyg för träning och tävling.

Läs artikeln: http://happymtb.org/

/Anders

JLarsson

Aktiv medlem
Jag körde med den där mojängen ett tag, bla under en vecka på mallis. Festligt att kunna plotta in rutten i google earth. Kul att se var man hade högst puls. That's it. Skulle inte betala för en sån, däremot tror jag att de nyaste modellerna med display skulle kunna inkräkta lite på Polars område...

R

Rbrt...

Guest
Wow cool grej, ge mig !
Tyckte bilderna ifrån kartprogrammet kunde varit lite större!

cerro

Aktiv medlem
Verkade inte helt bra med tanke på kontakt med satelliter i tät skog och sådant. Annars hade den varit riktgt intressant för mig men nu var det lite tveksamt. Borde vara hur bra som helst för lvg eller alpcykling annars där det är mer öppet.

Tack för ett bra test.

AJ

Ny medlem
cerro skrev:
-------------------------------------------------------
> Verkade inte helt bra med tanke på kontakt med
> satelliter i tät skog och sådant.

Här är två exempel på hur mottagningen är i olika terräng. De mörka partierna på spåret är där mottagaren haft dålig eller ingen kontakt med satelliter.

1. Cykling i skog. Spåret visar i och kring Flottsbro bla blåa och gröna banan. Start är vid lifthuset, slut är vid parkeringen. Figurens yta 2 x 1,5 km.
flottsbro.jpg ht=452

2. Cykling på landsväg och cykelbana i bla stadsmiljö. Figurens yta 30 x 10 km.
slinga.jpg ht=378

Så även om mottagningen ibland är dålig och FRWDn piper, får den ihop ett sammanhängande spår. Puls och höjddata påverkas inte av dålig satellitkontakt.

/Anders

cerro

Aktiv medlem
Får den ihop längd på det sammanhängande spåret också?

Tror det faller på att den inte fungerar ihop med mac ändå. Eller gör den det?

AJ

Ny medlem
Ja, den får ihop en längd på spåret och räknar även med där mottagningen varit dålig. Men om mottagningen varit dålig vid tex en kurva och spåret har genat, så räknas längden av den genade sträckan och inte själva kurvan. Så i extremfallet med en knixig bana i tät skog så kan nog den angivna längden skilja en del från den verkliga.

Fungerar inte med mac.
"PC SYSTEM REQUIREMENTS Operating system Win 98, ME 2000 or XP"

/Anders

MoeJoe

Ny medlem
Hehe, när jag läste rubriken tänkte jag "Oj va galet med framhjulsdrift på en cykel!" (FRont Wheel Drive) men så spännande var det visst inte.. :-)

crion

Ny medlem
Kan någon nämna några av dom där enklare gpsloggarna? Tycker bara att jag hittar sådana som behöver kopplas till pc. Krav är usb interface.

M

morpheo

Guest
Meh! Framhjulsdriften behåller jag på lågracern, tack - men jag skulle uppskatta ett pris... Hemsidan listar den inte, men det kanske är en nerlagd modell?

/m

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer